اقتصادی

درآمد حدود سه هزار میلیارد تومانی دولت از مزایده خودروهای خارجی

تعیین تکلیف خودروهای خارجی که پنج سال در انبارهای املاک بلاتکلیف مانده اند یکی از مهم ترین اقدامات وزارت اقتصاد در ماه های اخیر است که نزدیک به سه هزار میلیارد تومان درآمد برای دولت به همراه داشته است.

به گزارش مجله زنده خبری، بر اساس اعلام وزارت اقتصاد و دارایی، سازمان جمع آوری و فروش دارایی ها سرانجام پس از پنج سال تکلیف خودروهای خارجی توقیف شده در بنادر و گمرکات را مشخص کرد و با برگزاری دو مزایده بزرگ، تکالیف خودروهای توقیف شده تعیین می شود. مزایده شماره 565 خودروهای خارجی شامل 1062 خودرو به سفارش قوه قضائیه بود و گمرک اعلام کرد که 22 خودرو در سال 1395 ترخیص شده است.

پیش از ۲۵ مهرماه که پیشنهادها رمزگشایی شد، برخی از استان ها برای ۵۸ خودرو اعلام مغایرت اسنادی دادند که از این تعداد ۱۰ دستگاه در بوشهر، ۲۱ دستگاه در خوزستان و ۲۷ دستگاه در مازندران اعلام شد.

جزئیات نتایج مزایده 565 خودروی خارجی

با این اوصاف در این مزایده 982 دستگاه خودرو عرضه شد که از این تعداد 9 خودرو بدون پیشنهاد و 4 خودرو دارای پیشنهاد غیرعادی بوده و در واقع 71 خودرو فروش نرفته است. در مزایده جدید، خودروهای فروخته نشده قبلاً منتشر شده بودند. در جریان برگزاری این دو مزایده، اخبار نادرستی نیز از سوی برخی رسانه ها منتشر شد، از جمله اینکه برخی رسانه ها از فروش 281 خودرو به شخص حقیقی خبر دادند. در حالی که این مرد برای آن تعداد ماشین مناقصه می‌کرد، حدود 22 ماشین برنده شد.

یک شخص حقوقی دیگر 272 خودرو را پیشنهاد داد اما هیچ کدام را برنده نشد. افراد دیگری هم بودند که برنده این حراج نشدند. برای شرکت در مزایده محدودیتی وجود نداشت و هرکسی می توانست با پرداخت 15 درصد هزینه کارشناسی و رعایت قوانین در مزایده شرکت کند.

دور دوم حراج خودرو از 24 اکتبر آغاز می شود

همچنین مناقصه ویژه 566 از 3 مهرماه آغاز شد که این کار توسط سامانه ستاد الکترونیکی دولت برگزار شد و متقاضیان می توانستند از ساعت 8 صبح الی 24 روز 10 آبان ماه پیشنهادات خود را ثبت کنند.

در سومین روز از آبان ماه با حضور نمایندگانی از مراجع نظارتی، قضایی و اجرایی پیشنهادها رمزگشایی شد. داشتن امضای الکترونیکی و ارائه ضمانت 15 درصدی نیز الزامی بود. در آخرین حراج حدود هزار نفر با مشکلات گارانتی مواجه شدند. ضمانت نامه باید معتبر و دارای مدت سه ماه باشد. نزدیک به 1200 میلیارد تومان ودیعه که از طریق سامانه ستاد به صورت الکترونیکی نزد خزانه واریز شده بود، قبل از مهلت قانونی به شرکت کنندگان در مزایده بازگردانده شد.

واگذاری باقیمانده خودروهای خارجی از مزایده اول

سازمان اموال در این مزایده تلاش کرد بقیه خودروهای خارجی را به گمرکات داخل کشور بفروشد. این سازمان در دومین مزایده خود 76 دستگاه خودروی خارجی به فروش رساند. بر اساس اطلاعات بازگشایی مربوط به فروش 76 خودروی خارجی مشمول مزایده املاک ویژه شماره 566، این خودروها در مجموع 393 میلیارد تومان فروخته شد.

ارزش کارشناسی این 76 خودرو 301 میلیارد تومان تعیین شد. به همین دلیل شاهد افزایش 42 درصدی ارزش فروش نسبت به قیمت پایه بودیم. میانگین قیمت فروش هر خودرو 5 میلیارد و 800 میلیون تومان بوده است.

بیشترین قیمت پیشنهادی در این حراج مربوط به پورشه ماکان با ارزشی بالغ بر 10 میلیارد تومان و کمترین قیمت برنده مربوط به خودرو سراتو با قیمت یک میلیارد و 370 میلیون بوده است. در این مزایده دو خودرو دارای قیمت های غیرعادی بودند که طبق قانون ودیعه توقیف شد و این دو خودرو در مزایده بعدی به همراه خودروهایی که برندگان پولی برای آنها پرداخت نکرده اند قرار می گیرد.

نگاهی آماری به دو حراج بزرگ خودرو

بلاتکلیفی این خودروها در حالی 5 سال به طول انجامید که در آن سال ها قوه مجریه و قضاییه هیچ تصمیمی در مورد آنها نگرفته بودند، اما در دولت سیزدهم نهایتاً تکالیف آنها مجدانه انجام شد و در نهایت دو بار مزایده آنها برگزار شد.

در حراج خودروهای فوق العاده 565 و 566 آمارهای قابل تحلیل کمی وجود دارد، تعداد بازدید از سایت سازمان اموال اموال قبل از مزایده کمتر از هزار بازدید در روز بوده است اما تعداد بازدید از سایت سازمان به نشانی در همان زمان، زمانی که حراج به 50 افزایش یافت. هزار بازدید دریافت شد. در این مزایده تعداد بازدیدکنندگان از سایت سامانه الکترونیکی تدارکات دولتی 3 میلیون نفر و تعداد تماس ها و پاسخ های اپراتورهای سازمان و سامانه تدارکات الکترونیکی 10000 نفر بوده است. همچنین تعداد ضمانت نامه های دریافتی از داوطلبان 4000 نفر و تعداد داوطلبان دارای پیشنهاد 1700 نفر در مناقصه شرکت کردند.

10 جلسه با مراجع قضایی، نظارتی و اجرایی برگزار شد. 9 استان با این مزایده همراه بودند و تعداد مدیران استانی و ستادی که در برگزاری این مزایده شرکت کردند 350 نفر بود.

آمار حراج اول را ببینید

در اولین مزایده فوق العاده خودرو تعداد خودروهای ارسالی از سوی مرجع قضایی 1062 دستگاه، تعداد خودروهای ترخیص شده از گمرک در سال 1395 22 دستگاه، تعداد خودروهای قابل حراج 1040 دستگاه، تعداد خودروهای دارای اطلاعات فنی مغایرت 58. تعداد خودروهای مزایده شده 982 خودرو، تعداد خودروهای بدون پیشنهاد در مزایده 9 خودرو، تعداد خودروهای پیشنهادی در مزایده 973 خودرو، ارزش اصلی کارشناس فروش 17 هزار و 594 دستگاه میلیارد ریال، ارزش فروش در مزایده 40 هزار و 187 میلیارد ریال، تعداد خودروهای با پیشنهاد غیرعادی 4 دستگاه، ارزش قیمت خودروهای با قیمت غیرعادی برای یک خودرو 12 هزار و 520 میلیارد ریال، تعداد خودروهای انصرافی پس از اعلام آگهی برنده مزایده 5 خودرو، ارزش فروش نهایی حراج 27.666 میلیارد ریال و میانگین رشد قیمت 58 درصد نسبت به قیمت پایه BA بوده است.

31 درصد افزایش قیمت نسبت به قیمت پایه کارشناسی در مزایده دوم

در دومین مزایده ویژه خودرو تعداد خودروهای باقی مانده از حراج اول 76 دستگاه، تعداد خودروهای عرضه شده در مزایده 566 دستگاه، تعداد خودروها 76 دستگاه، ارزش اصلی کارشناس فروش 301 میلیارد ریال است. ارزش فروش در مزایده 431 میلیارد ریال، تعداد خودروهای با پیشنهاد غیرعادی 2 دستگاه، ارزش قیمت خودروهای با پیشنهاد غیرعادی برای هر خودرو 37.6 میلیارد ریال، ارزش فروش نهایی در مزایده 393 میلیارد ریال و میانگین رشد قیمت از هزینه پایه کارشناس 31 درصد است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا