اقتصادی

واکنش وزیر ارتباطات به اقدام گوگل برای حذف چند سکوی ایرانی

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: وزارت کشور با همکاری سایر نهادهای مسئول پیگیری های لازم را در مجامع بین المللی برای احقاق حقوق نخبگان کشور و ملت ایران انجام خواهد داد.

به گزارش مجله زنده خبری، عیسی زارع پور با انتشار پستی در یکی از پیام رسان های داخلی درباره اقدامات اخیر گوگل پلی برای حذف چند اپلیکیشن ایرانی، اظهار کرد: اخیرا چندین پلتفرم ایرانی که خدمات پیام رسانی و ارسال را از فروشگاه های نرم افزاری خارجی ارائه می دهند حذف شده اند، زیرا با آگاهی از این مشکل، اینجانب از این مشکل مطلع شدم. به معاونان ذیربط دستور داد تا ضمن بررسی ابعاد فنی و حقوقی این معضل در تعامل با شرکت های دانش بنیان صاحب این پلتفرم ها اقدامات لازم را انجام دهند.

صاحبان برخی از پلتفرم های معروف دنیا که خود را صاحبان انحصاری حوزه فناوری اطلاعات می دانند سال هاست با اتخاذ سیاست های انحصاری و استانداردهای متعدد سعی در جلوگیری از رشد و توسعه فناوری در ایران گران قیمت دارند و این امر اولین بار نیست که به بهانه تحریم از تحریم استفاده می کنند. مردم ما و حتی مصرف کنندگان ایرانی در سراسر جهان از نعمت استفاده از محصولات تولید شده توسط متخصصان جوان این کشور محروم هستند.

اگرچه این موضوع بارها به بهانه های مختلف مطرح شده است، اما تکرار آن در شرایط کنونی که بسترهای ایرانی در عرصه های مختلف پیشرفت خوبی داشته و مردم نیز به استفاده از آن علاقه نشان داده اند، شبهه سیاسی بودن چنین تصمیماتی را تقویت می کند. از سوی دیگر ایران توسعه یافته را نمی بینند و سعی می کنند از هر وسیله ای برای وابستگی به ایران و ایرانی استفاده کنند.

اخیرا دولت آمریکا اعلام کرده است که تحریم های IT کشور ایران را لغو می کند تا مردم ایران از خدمات فناوری آمریکا بهره مند شوند! اما در عین حال دسترسی به خدمات پرطرفدار ایرانی را که حاصل تلاش جوانان نخبه ایران در شرکت های دانش بنیان است محدود می کنند!؟

این نوع اقدام سیاسی از سوی این تریبون آمریکایی که متاسفانه در فضای مجازی دارای جایگاه انحصاری است، هشداری برای تمامی کشورهای مستقل و مبتکر جهان تلقی می شود. اگر مدیران این شرکت بنا به ادعای خود واقعاً به دنبال ایجاد ارزش، آسایش و رفاه برای همه مردم جهان هستند، چرا خدمات دیجیتال و خصوصی متعلق به شرکت های دانش بنیان ایرانی را محدود می کنند. از زندگی روزمره مردم؟

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با همکاری سایر نهادهای مسئول پیگیری های لازم را در مجامع بین المللی برای احقاق حقوق نخبگان کشور و ملت ایران انجام خواهد داد.

تصور کنید الان و با شرایط فعلی فروشگاه نرم افزار داخلی نداشتیم!

به گزارش مجله زنده خبری، در چند روز گذشته اعلام شد که اپلیکیشن هایی مانند اسنپ، تپسی، سه پیام رسان ایرانی، سروش، بله و آی گپ از گوگل پلی حذف شده اند و بررسی ها نشان می دهد که تنها خود اپلیکیشن ها نیستند که حذف شده اند. از گوگل پلی و به طور کلی اکانت های متعلق به این شرکت ها نیز از گوگل پلی حذف شده اند.

لازم به ذکر است که محدودیت شرکت های خارجی و فروشگاه های آنلاین آمریکا برای اپلیکیشن های ایرانی از حدود سال ۲۰۱۶ آغاز شد. زمانی که اپل در سپتامبر 2016 فروشگاه آنلاین خود را به روی اپلیکیشن های ایرانی باز کرد، تنها چند ماه پس از دستور دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، تحریم ها علیه ایران، برخی از اپلیکیشن های ایرانی از اپ استور حذف شدند. موضوع حذف اپلیکیشن های ایرانی از اپ استور حل نشد و دو هفته بعد از اپل، گوگل نیز با همان منطق تحریم های دولت آمریکا علیه ایران، نرم افزارهای ایرانی را از گوگل پلی – فروشگاه آنلاین نرم افزار اندروید – حذف کرد.

اگرچه با آغاز ریاست جمهوری جو بایدن و احتمال بازگشت آمریکا به برجام، این امید وجود داشت که سرنوشتی متفاوت برای شرکت های فناوری در ایران رقم بخورد، اما حذف پلتفرم ها و اپلیکیشن های ایرانی نشان می دهد که این مشکلات ناعادلانه تحریم ها وجود دارد. علیه شرکت های ایرانی ادامه دارد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا