فرهنگ و هنر

یک تعرض به محوطه ساسانی

رئیس شورای باستان شناسی محوطه «قلعه قدیم میرآباد امامکلی» ریگان از حمله شرکت گاز استان کرمان و همچنین راهسازی در این محوطه ساسانی خبر داد و تاکید کرد: وزارت راه و شهرسازی شرکت گاز خسارات جبران ناپذیری به این میراث ملی وارد کرده و باید جبران کند.

به گزارش مجله زنده خبری، محوطه قدیمی قلعه میرآباد در شرق روستای میرآباد امامکلی در شهرستان ریگان و بخش نصیریه بخش گنبکی استان کرمان قرار دارد. باستان شناسان قدمت این محوطه را که حدود 12 هکتار وسعت دارد را به دوره ساسانی و اسلامی می دانند.

به گفته شهرام زارع – رئیس هیئت باستان شناسی قلعه قدیمی – این محوطه شامل تپه های متعددی است که بلندترین آنها از سطح زمین های اطراف حدود 3 تا 3.5 متر ارتفاع دارد.

در سال 1397 پرونده ثبتی این منطقه تهیه شد که در نهایت در سال 1399 به شماره 33062 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید اما پیش از آن نیز بارها این منطقه مورد حمله قرار گرفت.

زارع – رئیس شورای باستان شناسی محوطه قلعه قدیم میرآباد امامکلی ریگان – در این باره می گوید: این محوطه با وجود اهمیت بسیار متأسفانه آسیب جدی دید و بخش های مهمی از آن به دلیل عبور از آسفالت ریگان – فهرج تخریب شد. راه در ابتدای سال 1370 شمسی در سال های اخیر شرکت گاز استان کرمان که زیر نظر شرکت ملی گاز ایران است، آسیب های جبران ناپذیری به بخش هایی از این میراث ملی وارد کرده است.

وی این خسارت را غیرقابل جبران و ناشی از ناگهانی دانسته، اما تصریح می کند: از وزارت راه و شرکت ملی گاز انتظار می رود در چارچوب بررسی های امدادی و باستان شناسی و اقدامات حفاظتی مربوط به مطالعه، خسارت وارده را به نحو مقتضی جبران کنند. و حفظ این اثر عامیانه شرکت کنید

به گفته این باستان شناس، از بقایای قابل توجه این محوطه، بنای چهارطاقی یا آتشکده است که برای بررسی سیر تحول معماری مذهبی دوره ساسانی حائز اهمیت است. این بنا شامل فضای میدان مرکزی و راهروی پیرامونی است و فضاهای معماری زیادی در اطراف آن وجود دارد.

وی به دیگر یافته های این منطقه اشاره می کند و می گوید: بنای بزرگی در مجموعه وجود دارد که احتمالاً قلعه یا کاروانسرا بوده و هنوز کاربری آن مشخص نیست. همچنین دو مجموعه معماری ستونی در این منطقه وجود دارد که مصالح تمامی بناها از خشت و لایه‌بندی است که بیشتر آنها پس از متروکه شدن در زیر خاک مدفون شده‌اند.

زارع اخیراً طرح میدانی تعریف حریم قلعه قدیمی میرآباد امامکلی را تکمیل و محدوده آن را پیشنهاد داده است. وی می گوید: به منظور حذف ریسک و ارائه حمایت های قانونی و همچنین پیگیری برخی سوالات پژوهشی، طرح پهنه بندی و حریم خصوصی در دستور کار قرار گرفت و با ایجاد 19 گمانه آزمایشی، محدوده محدوده تعیین شد. که البته باید پس از تهیه گزارش و نقشه های مربوطه انجام شود تا ارزیابی های لازم توسط مراجع میراث انجام شود.

رئیس شورای باستان شناسی قلعه قدیم می گوید: این مجموعه تاریخی یکی از منابع ناشناخته فرهنگی است که در سال های اخیر با فعالیت باستان شناسان شناخته و معرفی شد و خوشبختانه مردم منطقه، شورا و اهالی روستا روستای میرآباد می خواهند از آن به عنوان میراثی برای حال و آینده محافظت کنند.

وی ادامه می دهد: مسئولان و کارکنان منطقه نیز به مسائل میراث فرهنگی علاقه مند هستند و در عین حال هنوز آگاهی عمیقی از لزوم توجه به ارزش های میراث فرهنگی و استفاده از آن برای غلبه بر مشکلات وجود ندارد. منطقه.

حمله به سایت ساسانی

تخریب تصادفی یا عمدی تنها مشکل این سایت ساسانی نیست. زارع می گوید: به دلیل بحران های زیست محیطی مشکلات زیادی در مناطق خشکی مانند ریگان به وجود آمده است که توسعه این مناطق در آینده بدون شناخت و مدیریت منابع جدید فرهنگی امکان پذیر نیست. مشکلات ناشی از بحران آب به اقتصاد تک محصولی منطقه و معیشت آن بر پایه کشاورزی سنتی آسیب جدی وارد کرده است و باید برای آینده تدابیری اندیشید.

این باستان شناس تصریح می کند: شهرهای حاشیه کویر متأسفانه از هر نظر متروکه هستند و با وجود غنای فرهنگی و وجود آثار تاریخی فراوان، اقدام قابل توجهی در زمینه مدیریت منابع فرهنگی در این مناطق صورت نگرفته است.

برنامه میدانی گمانه زنی باستان شناسی برای تعیین محدوده و پیشنهاد حریم قلعه قدیمی میرآباد امامکلی به گفته شهرام زارع با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و با همکاری اداره کل میراث فرهنگی استان گردشگری و صنایع دستی استان کرمان، نمایندگی میراث در شهرستان ریگان، فرمانداری ریگان، بخش گنبکی و روستای میرآباد امامکلی روستایی شده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا