بین المللی

آمادگی ایران برای ریاست دوره‌ای مجمع تمدن‌های کهن ۲۰۲۳

به گزارش ایرنا، عزت الله ضرغامی در مجمع تمدن های باستانی که توسط عراق برگزار شد، پیشنهاداتی را برای مقابله با قاچاق اموال فرهنگی و بازگرداندن آثار تاریخی غارت شده ارائه کرد.

ضرغامی با اعلام حمایت جمهوری اسلامی ایران از پروژه اعلامیه بغداد، بر همبستگی و تلاش‌های فرهنگی و دیپلماتیک برای کمک به بازگرداندن ارزش‌های فرهنگی و حفاظت از میراث کشورهای عضو و همچنین یکی از مأموریت‌های مهم مجمع تمدن‌های باستانی تاکید کرد. باید با انحصارگرایی، برتری طلبی و نژادپرستی مدرن و اقدامات یکجانبه برخی دولت ها مبارزه کرد.

وزیر میراث فرهنگی جمهوری اسلامی ایران افزود: وظیفه دولت‌های عضو این مجمع است که با استفاده از ابزار تروریسم اقتصادی و تحریم، با کشورهایی که سایر ملت‌ها را در معرض آسیب قرار می‌دهند برخورد کرده و ایستادگی کنند. علیه چنین اقداماتی متحد شدند.

ضرغامی همچنین با اشاره به مسئولیت جامعه جهانی در قبال استرداد اموال فرهنگی، برخورد موثر با قاچاق اموال فرهنگی و تلاش برای بازگرداندن آثار غارت شده به کشورهای مبدأ، طرح ایجاد برنامه عملی برای همکاری مشترک بین کشورهای عضو مجمع تمدن های باستانی با تاکید بر مبارزه از طریق قاچاق ارزش های فرهنگی و تاریخی و بازگرداندن غارت شده و دزدیده شده موضوع تشکیل کارگروه مشترک برای این منظور را مطرح کرد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همچنین از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای ریاست مجمع تمدن های کهن در سال 2023 و برگزاری نشست وزیران این مجمع در تهران خبر داد.

فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق و رئیس ششمین اجلاس وزیران مجمع تمدن های باستانی نیز از وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی جمهوری اسلامی ایران به دلیل حمایت از بیانیه بغداد، ابتکارات پیشنهادی، تشکر کرد. وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشورمان آن را بسیار مهم توصیف کرد و با استقبال از تحقق آنها ابراز امیدواری کرد در راستای اهداف مجمع گام های موثرتری در همکاری کشورهای عضو برداشته شود. تمدن های باستانی

وی همچنین از بازگرداندن 18000 اثر تاریخی عراق از جمله کاشی های گلی باستانی در ماه های اخیر خبر داد. آثاری که طی چندین سال جنگ و بحران و حفاری های غیرمجاز از عراق به سرقت رفته و به خارج از کشور قاچاق شده است.

لازم به ذکر است که 17899 قطعه آثار باستانی به سرقت رفته از عراق در سال گذشته توسط آمریکا به این کشور بازگردانده شد و تلاش ها برای بازگرداندن هزاران قطعه از آثار باستانی به سرقت رفته در دوران اشغال آمریکا در سال 2003 همچنان ادامه دارد.

به گفته مقامات عراقی، از زمان اشغال عراق توسط ارتش آمریکا، 15000 اثر و 32000 اثر دیگر از صدها مکان باستانی دیگر به سرقت رفته است.

همچنین تروریست های داعش در سال 2014 بسیاری از آثار باستانی عراق را به ویژه در شمال این کشور منهدم کردند و آنچه را که قابل حمل بود غارت کردند.

دکمه بازگشت به بالا