فرهنگ و هنر

اطلاعاتی درباره هتل‌های حجاج ایرانی در عربستان

رئیس اسکان حج و عمره سازمان حج و زیارت نحوه انتخاب و اجاره هتل برای زائران حج 1402 و همچنین سهمیه اسکان هر زائر در عربستان را تشریح کرد و گفت: درصد زیادی از هزینه های حج مربوط به اسکان است. که قیمت آن هنوز مشخص نشده است.

به گزارش مجله زنده خبری، به نقل از روابط عمومی سازمان حج و زیارت، مرتضی اسدزاده درباره اقدامات انجام شده در حوزه اسکان حج 1402 اظهار کرد: سامانه کلی اسکان از امسال (حج 1402) مدیریت می شود و فعالیت های انجام شده این سیستم قبلاً راه اندازی شده است. ابتدا با بهره گیری از این بستر فراهم شده موضوع دعوت از هتل های مکه و مدینه برای حج سال آینده انجام می شود که تاکنون حدود 100 هتل در این حوزه شرکت کرده و در دعوتنامه شرکت کرده اند.

وی درباره روند انتخاب و اجاره هتل حج توضیح داد: در سال های گذشته تیم مدیریت مسکن بر اساس اطلاعات قبلی اقدام به اجاره هتل می کردند و شرایط سختی را از نظر انتخاب بر اساس ظرفیت و پتانسیل موجود داشتیم اما امسال به دلیل با راه اندازی سامانه جام اسکان، وضعیت انتخاب هتل ها تغییر کرده و در ابتدا هتلداران با شرکت در گفتگو از وضعیت خدمات خود اطلاع می دهند.

اسدزاده افزود: در حال حاضر تنها مرحله بررسی شرایط اقامت در هتل ها در حال انجام است و قیمت گذاری در حال حاضر انجام نمی شود. قیمت گذاری هتل پس از بازدید از محل توسط کارشناسان و مشخص شدن شرایط ارسال طرفین انجام می شود.

رئیس اسکان حج و عمره سازمان حج و زیارت درباره نوع هتل هایی که در حج سال آینده برای زائران راه اندازی می شود، گفت: در این حوزه به شاخص هایی توجه می کنیم که هم در شأن زائران است و هم برای زائران. به نفع آنها، یعنی ملاک ما تنها ارزانی یا گرانی نیست، بلکه قطعا تنوع در سلیقه ها و درجه های مختلف را در نظر می گیریم.

وی افزود: روند اجاره مسکن و اسکان زائران در هتل ها بسیار حائز اهمیت است. زیرا هتل ها را باید دارای قابلیت های تعریف شده سازمان حج و زیارت در زمینه ارائه خدمات دانست. مثلا برخی از هتل های نزدیک حرم اجازه پخت و توزیع غذاهای ایرانی را نمی دهند و غذا را خودشان سرو می کنند که هزینه های بسیار بالایی دارد و غذای آنها با ذائقه مردم ما سازگار نیست. هتل هایی که نزدیک حرم هستند نیز قوانینی دارند از جمله عدم امکان بازدید از زائران در کاروان ها و تاکید بر پذیرایی فردی و همچنین عدم امکان بازدید فصلی و جابجایی هر چند روز یکبار که نه تنها مناسب نیست. برای زائران ایرانی اما بسیار گران است. بسیاری از هتل های شمال حرم در مدینه و هتل های اطراف حرم در مکه نیز مشمول چنین شرایطی هستند.

سرپرست اداره کل اسکان حج و عمره سازمان حج و زیارت ادامه داد: به دنبال خدمات رسانی به زائران به بهترین شکل ممکن و خدمات مناسب از نظر هزینه و سود در مدینه از هتل های منطقه مرکزی و منطقه مرکزی هستیم. در مکه از هتل های رینگ دوم منطقه و اطراف حرم هستند از آنها استفاده می کنیم بنابراین در مکه نزدیکترین هتل به حرم حدود دو کیلومتر فاصله دارد.

    اطلاعات هتل های ایران حج در عربستان سعودی

وی همچنین در پاسخ به این سوال که از چه زمانی خدمات اقامتی به اجاره هتل روی آورد و آیا در دهه های اخیر این خدمات به صورت هتلی بوده است؟ وی بیان کرد: در دهه های گذشته اسکان زائران به صورت ساختمانی بود تا هتلی که در واقع هزینه های مربوط به این بخش را کاهش داد، اما از اواخر دهه 1980 اسکان زائران در عربستان به صورت هتلی در آمد. همچنین به دلیل قوانین کشور میزبان است.در مورد اسکان زائران و نیاز به استخدام هتل هایی است که دارای مجوز اقامت و همچنین ارائه خدمات مناسب با رعایت شأن و سلیقه زائران کشورمان باشند.

اسدزاده تصریح کرد: قوانین وضع شده در کشور میزبان (عربستان) اجازه اسکان کاروان های زیارتی در ساختمان های غیر استاندارد را نمی دهد و تاکید کرد که زائران باید در هتل ها یا ساختمان های دارای مجوز اسکان داده شوند. بنابراین ساختمان های قدیمی که قبلا برای اسکان زائران مورد استفاده قرار می گرفتند، در حال حاضر مجوز و استانداردهای لازم را ندارند.

رئیس اداره کل اسکان حج و عمره سازمان حج و زیارت گفت: کلیه اطلاعات مربوط به خدمات اجرایی زائران باید قبل از صدور روادید در سامانه اطلاعات ثبت نام حج (مسیر الکترونیک) در عربستان سعودی ثبت شود. گفت: اسکان استاندارد و سایر خدمات اجرایی برای هر حج باید در این سامانه برای ارائه ویزا و سایر خدمات مرتبط ثبت شود.

وی افزود: با وجود اینکه هنوز چند ماه به حج تمتع باقی مانده اما مقدمات اجاره هتل ها از هم اکنون آغاز شده و در آینده نزدیک مذاکراتی را برای ارائه خدمات اقامتی مناسب آغاز خواهیم کرد.

به گفته اسدزاده، در حج 1402 برای اولین بار اطلاعات و مشخصات هتل قبل از ثبت نام نهایی در اختیار زائران قرار می گیرد و این یکی از دلایل ایجاد سامانه جامع اسکان است.

وی درباره خدمات هتل در مکه توضیح داد: در اقامت در مکه مکرمه باید دقت شود. چون در هیچ کجای این شهر نمی توان هتل اجاره کرد، بلکه باید طبق شرایط خود هتل داشته باشیم، یعنی هتل هایی که نزدیک پارکینگ های حمل و نقل عمومی داخلی به حرم و رفت و آمد باشند و از آن استفاده نکنیم. سفر برای زائران دشوار است.

اسدزاده یادآور شد: درصد بالایی از هزینه های حج مربوط به اسکان است و تلاش می کنیم با بهترین برنامه ریزی بهترین خدمات را با قیمت مناسب برای زائران ارائه کنیم.

    اطلاعات هتل های ایران حج در عربستان سعودی

رئیس اسکان حج و عمره سازمان حج و زیارت درباره اسکان کارکنان و بعثه مقام معظم رهبری در مکه و مدینه گفت: اسکان کارکنان در حد زائران مکه و حتی پایین تر است و آنها اقامت در همان هتل برای زائران هیچ تفاوتی ندارد و حتی مقر در طبقات پایین هتل نسبت به زائران قرار دارد. در سال های اخیر از هتل های متوسط ​​و پایین تر برای کارکنان استفاده کرده ایم.

وی افزود: با توجه به شاخص های کشور میزبان و قوانین مورد نظر، محل اقامت در مدینه خارج از محدوده مرکزی است و در سال های اخیر از ساختمان های غیر هتلی با کیفیت متوسط ​​در این شهر برای اسکان ستاد و اعضا استفاده کرده ایم. هیئت

اسدزاده درباره اقامت زائران در مدینه و مکه مکرمه گفت: اقامت در مدینه منوره در حج آتی حدود شش روز خواهد بود و به صورت فصلی نیز در مکه مکرمه حضور خواهند داشت.

رئیس اداره کل اسکان حج و عمره سازمان حج و زیارت گفت: طبق دستورالعمل صادر شده از سوی کشور میزبان در ایام حج، اتاق های هتل به صورت تخت اجاره می شود و به هر زائر حدود چهار متر مربع تعلق می گیرد. که در اطراف است تبدیل به تخت می شود و کیفیت هتل ها بر اساس موقعیت مکانی هر کدام در گروه قیمتی خود با یکدیگر متفاوت است.

وی افزود: ظرفیت سقف اتاق ها بر اساس پلان ها اکثرا 3 و 4 تخت است و متراژ مشخص شده نیز بر اساس نقشه ها در نظر گرفته شده است.

رئیس اداره اسکان حج و عمره سازمان حج و زیارت درباره محل اسکان مدیر کاروان، مددکاران و روحانیون نیز گفت: به ازای هر کاروان، مدیر کاروان و مددکاران در یک اتاق اسکان داده می شوند و دو روحانی نیز در یک اتاق قرار می گیرند. در یک اتاق قرار می گیرند، زیرا هر سه پزشک در یک اتاق خواهند بود. آنها در یک اتاق قرار می گیرند.

اسدزاده درباره اسکان زائران در عرفات و منا توضیح داد: حدود یک متر و 40 سانتی متر فضای اسکان توسط میزبان در عرفات و کمتر از یک متر به هر زائر در منا اختصاص داده شده است. اسلامی وجود دارد اما به هر حال این روزها با همکاری شرکت متفین تمام تلاش خود را برای خدمات مناسب انجام می دهیم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا