بین المللی

السودانی: عراق را از محوربندی‌ها و فضای تنش آمیز دور نگه می‌داریم

در افتتاحیه نشست بغداد 2 که توسط اردن برگزار شد، ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن ضمن خیرمقدم به حاضران، تاکید کرد که این نشست نشان دهنده جایگاه ویژه عراق برای اردن است.

وی گفت: این نشست فرصتی برای ادامه روند آغاز شده با نشست همکاری و مشارکت در سال گذشته در بغداد و تاکید مجدد بر حمایت از تلاش های عراق برای دستیابی به توسعه و رفاه و تقویت امنیت و ثبات و احترام به حاکمیت ارضی این کشور بود. .

پادشاه اردن تاکید کرد: این کشور معتقد است که منطقه به ثبات و صلح عادلانه و همه جانبه و همکاری های منطقه ای به ویژه در بخش های اقتصاد و توسعه و همچنین مبارزه با فقر و بیکاری نیاز دارد که همه اینها نیازمند همکاری جمعی است.

ملک عبدالله دوم افزود: این کنفرانس باید در خدمت منافع مشترک و تامین امنیت، رفاه و ثبات در عراق که رکن اصلی ثبات منطقه است، باشد و ابراز امیدواری کرد که همکاری ها در این زمینه تقویت شود.

محمد شیعه السودانی نخست وزیر عراق به عنوان اولین مقام خارجی در کنفرانس همکاری و مشارکت بغداد 2 که امروز در اردن و پس از سخنرانی ملک عبدالله دوم پادشاه اردن آغاز شد، سخنرانی کرد.

وی با قدردانی از شرکت کنندگان در این همایش گفت: امروز در امان گرد هم آمده ایم و امیدواریم به سمت تقویت روابط و گسترش آن حرکت کنیم.

نخست وزیر عراق افزود: دولت ما رویکرد درهای باز را به منظور ایجاد مشارکت های منطقه ای و بین المللی بر اساس منافع مشترک اتخاذ می کند.

وی گفت: می بینیم که اکنون اولویت تقویت ارتباطات همکاری و مشارکت بین کشورهایمان است.

السودانی گفت: ما با ایجاد مناطق صنعتی مشترک برای تغییر مصرف کنندگان از کشورهای سازنده با یکدیگر همکاری می کنیم.

وی افزود: تأکید بر بخش خدمات و توسعه آن به عنوان یکی از مهمترین عوامل منجر به اقتصاد در کشورهای ما و منطقه ضروری است.

السودانی با بیان اینکه مبارزه با فساد مالی و اداری را اولویت خود قرار داده ایم، گفت: کمپینی را برای مبارزه با فساد از بالاترین سطوح راه اندازی کرده ایم.

وی گفت: از کشورهای برادر و دوست می خواهیم که ما را در بازگشت به اموال غارت شده عراق و انتقال افراد تحت تعقیب که در این کشورها باقی مانده اند یاری دهند.

السودانی با اشاره به اینکه دولت عراق سخت برای بهبود فضای سرمایه گذاری در عراق تلاش می کند، گفت: فضای مناسب سرمایه گذاری در عراق نیازمند امنیت است و ما به ثبات امنیتی در عراق دست یافته ایم.

نخست وزیر عراق گفت: همه ما باید برای مبارزه با هر نوع تفکر افراطی به همکاری و همبستگی ادامه دهیم.

وی با بیان اینکه عراق به دلیل کمبود آب با تهدید وجودی مواجه است، افزود: در نظر داریم با همسایگان خود در ترکیه و ایران همکاری جدی داشته باشیم و بهترین راه را برای مدیریت مشترک منابع آب فرامرزی محقق کنیم.

السودانی گفت: ما گام های عملی را برای افزایش استفاده از سیستم های آبیاری مدرن و جلوگیری از هدر رفت آب در ذخیره سازی و کشاورزی آغاز کرده ایم.

نخست وزیر عراق در بخشی دیگر از سخنان خود گفت که کشورش متعهد به برقراری روابط متوازن با همه شرکای منطقه ای و بین المللی است.

وی افزود عراق از نسب و فضای پرتنش دوری می کند و خواستار سیاست آرامش و تنش زدایی شد.

نخست وزیر عراق گفت که بغداد مخالف مداخله در امور داخلی و تجاوز به حاکمیت این کشور یا حمله به سرزمین های آن است.

احمد ابوالگیط، دبیرکل اتحادیه عرب، در کنفرانس بغداد 2 که هم اکنون در اردن برگزار می شود، گفت که عراق نباید صحنه درگیری باشد.

دبیرکل اتحادیه عرب گفت که ماموریت های دشواری برای دولت عراق برای پاسخگویی به خواسته های مردم عراق وجود دارد.

در همین حال، بدر البوسیدی، وزیر امور خارجه عمان در کنفرانسی در بغداد گفت: ما همبستگی خود را با عراق برای تحقق آرمان های ملت عراق اعلام می کنیم.

وی افزود: برای تحقق توسعه در عراق باید در سطح منطقه ای و بین المللی به یک نقطه مشترک دست یافت.

همزمان، نخست وزیر کویت در کنفرانس بغداد 2 که در اردن برگزار می شود، گفت که کشورهای عربی به دنبال بازگرداندن نقش مؤثر عراق در منطقه هستند.

احمد نواف الاحمد الصباح گفت که توافق برای اتصال شبکه برق به عراق نمونه ای از تلاش ها برای بازگرداندن نقش و اهمیت عراق است.

نخست وزیر کویت گفت: سفر محمد شیعه السودانی نخست وزیر عراق به کویت نشانه آشکاری از علاقه وی به توسعه روابط است.

در همین راستا فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان سعودی در این دیدار گفت که کشورش مصمم است تا چشم اندازهای جدیدی را برای همکاری با عراق بگشاید و از اتصال شبکه برق دو کشور حمایت کند.

بن فرحان تاکید کرد که عربستان سعودی از تلاش های السودانی، نخست وزیر عراق برای رسیدگی به چالش ها حمایت می کند.

وی تصریح کرد: عربستان هرگونه تجاوز به خاک عراق را محکوم می کند.

همزمان امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در کنفرانس بغداد ۲ در اردن گفت: اگر می خواهیم ثبات عراق را تضمین کنیم باید مشکلات آن را با همسایگانش حل کنیم.

مکرون گفت عراق اولین کشوری است که بر بی ثباتی در منطقه تأثیر گذاشته است.

رئیس جمهور فرانسه همچنین گفت که وی از پروژه های اتصال انرژی با کشورهای منطقه پشتیبانی می کند.

رئیس جمهور مصر با تاکید بر اهمیت ثبات در عراق، اطمینان داد که ملت عراق با تاریخ و توانمندی های خود می تواند بر چالش ها فائق آمده و به پیشرفت دست یابد.

عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر در سخنرانی خود در نشست بغداد 2 در اردن بر تعهد به کمک به عراق برای حفاظت از حاکمیت و ثبات و احیای موقعیت منطقه ای خود تاکید کرد و بر بهبود وضعیت امنیتی عراق تاکید کرد.

السیسی در ادامه بر لزوم احترام به حاکمیت ارضی کشورها و رعایت اصول حسن همجواری و پرهیز از مداخله در امور داخلی عراق تاکید کرد و بر این باور بود که این بهترین راه برای حفظ امنیت و ثبات عراق است. که ستون ثبات منطقه بود.

310310

دکمه بازگشت به بالا