عمومی

حضرت مسیح در اناجیل چهارگانه چگونه متولد شد؟

اگرچه تاریخ رسمی تولد مسیح 25 دسامبر در تقویم میلادی است، اما تاریخ دقیق تولد او مشخص نیست. در قرن دوم پس از میلاد، 6 ژانویه به عنوان روز تولد مسیح شناخته می شد، اما در قرن چهارم کلیسای کاتولیک روم این تاریخ را 25 دسامبر و غسل تعمید حضرتش را در 6 ژانویه اعلام کرد.

ایسناپلاس: «وقتی هنوز چیزی نبود، کلمه نزد خدا بود و بود. او همیشه زنده است و خداست. انجیل یوحنا که از 21 فصل تشکیل شده است با این کلمات آغاز می شود و عیسی را کلمه ای می نامد که از ابتدا نزد خدا بود. انجیل یوحنا این زندگی مسیح را به عنوان نوری نشان می دهد که در تاریکی می درخشد و تاریکی هرگز نمی تواند آن را خاموش کند. خداوند یحیی نبی را نیز فرستاد تا این «نور» را معرفی کند و مردم را به آن ایمان بیاورد. اگرچه سال و محل تولد حضرت عیسی (ع) مورد اختلاف مسیحیان است، اما در انجیل یوحنا داستانی در مورد محل تولد حضرت عیسی (ع) وجود ندارد و تنها در یکی از سوره ها به معجزه ای از حضرت عیسی اشاره شده است که در سال 2018 اتفاق افتاده است. روستای قنا در استان جلیل. استان جلیل یکی از مناطق تاریخی شمال فلسطین است و مرکز آن شهر ناصره یا ناصریه است. برخی روایات مسیحی معتقدند که زادگاه حضرت عیسی ناصره در همان استان جلیل است و برخی دیگر معتقدند که محل اصلی تولد حضرت عیسی بیت لحم است. در آن روزها دستوری از سوی «آگوست سزار» صادر شد تا نام تمام مناطق پرجمعیت ثبت شود. در ثبت نام و سرشماری سالانه؛ یوسف نامزد مریم به همراه او و عیسی تازه متولد شده برای ثبت نام به ناصره می روند. بنابراین عیسی به عیسی ناصری یا از مردم ناصره معروف است.

متا انجیل

در ابتدای فصل اول، متا انجیل نیز از اجداد حضرت عیسی (ع) یعنی داوود و ابراهیم یاد می کند و سپس در آیه ای در مورد تولد مسیح می گوید: «مریم، مادر عیسی، که پیش از این با یوسف ازدواج کرده بود. او با روح القدس با او ازدواج کرد، خدا حامله شد. یوسف که به شدت از اصول اخلاقی پیروی می کرد، تصمیم گرفت نامزدی خود را قطع کند، اما می خواست این کار را بی سر و صدا انجام دهد تا آبروی مریم را خراب نکند.

غرق در این افکار، خوابش برد. در خواب فرشته ای را دید که به او گفت: یوسف بن داوود، نگران ازدواج با مریم نباش. کودکی که در شکم اوست از روح پاک خداست. مریم زایمان می کند و شما او را به دنیا می آورید عیسی به معنای نجات دهنده است تو می روی زیرا او قوم خود را از گناهانشان رهایی خواهد داد. و این همان پیامی است که خداوند قبلاً از طریق پیامبرش فرستاده بود، پس می توانید ببینید! دوشیزه ای که باکره است حامله می شود و پسری به دنیا می آورد و نام او را می گذاردامانوئل(امانوئل در زبان عبری به معنای خدا با ماست. وقتی یوسف از خواب بیدار شد، به دستور فرشته عمل کرد و مریم را به خانه خود آورد تا همسرش شود.)

در ادامه این آیات، متا انجیل نیز از منجمانی که از شرق به اورشلیم رفتند صحبت می کند. این منجمان برای جشن میلاد حضرت عیسی به عنوان ولادت پادشاه یهود به اورشلیم سفر کرده بودند و ادعا می کردند که ستاره ولادت این پیامبر را در آسمان دیده اند. هنگامی که پادشاه وقت از این موضوع مطلع شد، از منجمان خواست که در صورت ملاقات با حضرت عیسی به او اطلاع دهند تا او نیز به دین عیسی ایمان بیاورد. با این حال، پس از ملاقات با مریم، اخترشناسان از مسیری متفاوت از اورشلیم به شرق بازگشتند، زیرا کتاب مقدس متا می گوید این درخواستی از جانب خدا بود و از طریق یک رویا به آنها اطلاع داده شد.

در فصل دیگری از متا انجیل آمده است که فرشته ای از جانب خدا در خواب از همسر عیسی یوسف خواست تا کودک عیسی و مادرش را به مصر ببرد و تا زمان مرگ هیرودیس (پادشاه بیت لحم در یهودیه) به آنجا برنگردد. ) زیرا جان عیسی نبی در خطر است.

نکته قابل توجه دیگر این است که در اناجیل چهار نوع مسیحیت، حضرت یحیی را غسل تعمید دهنده حضرت عیسی (ع) دانسته اند و در بین مسیحیان او را تعمید دهنده می دانند. جان باپتیست نیز شناخته شده است. علاوه بر این، مسیحیان یحیی را تایید کننده نبوت عیسی و ترویج حقیقت او می دانند.

چگونه عیسی در چهار انجیل متولد شد؟

انجیل مرقس

عنوان اولین بیت انجیل مرقس «ظهور منجی» است. این کتاب مقدس می گوید که در کتابی از اشعیا نبی خداوند اعلام کرد که پسرش را به این دنیا خواهد فرستاد و قبل از او مردی را پیش از او می فرستد تا مردم را برای آمدن عیسی نبی آماده کند. این مرد یحیی پیامبر است. مردم از شهر اورشلیم و از تمام سرزمین یهودیه (فلسطین) نزد یحیی رفتند تا آنها را در رود اردن برای آمدن عیسی تعمید دهند.

انجیل لوقا

آیه اول انجیل لوقا داستان زکریا نبی و تاریخ جهان یحیی را بیان می کند. در آیه دوم باب اول انجیل لوقا درباره تولد مسیح آمده است: «خداوند فرشته جبرئیل را به ناصره که یکی از روستاهای استان جلیل بود فرستاد. این بار جبرئیل نزد دختری به نام مریم رفت که نامزد مردی به نام یوسف از خاندان ملک داوود بود. جبرئیل بر مریم ظاهر شد و گفت: سلام بر تو ای دختر مورد لطف خدا! خدا با شماست. مریم گیج و پریشان بود چون نمی توانست منظور فرشته از این سلام را بفهمد. فرشته به او گفت: ای مریم نترس! چون خدا می خواهد به تو برکت دهد. به زودی حامله می شوی، صاحب پسری می شوی و نام او را عیسی می گذاری.

در آیات بعدی انجیل لوقا، مریم از جبرئیل می پرسد که چگونه ممکن است در حالی که هنوز همسری ندارد، صاحب فرزند شود؟ و فرشته خدا به او پاسخ داد: روح پاک خدا بر تو نازل می شود و قدرت خدا بر تو سایه افکنده است. به همین دلیل، این نوزاد کاملاً مقدس خواهد بود و فرزند خدا نامیده می شود.

همانطور که ذکر شد، هر 4 انجیل می گوید که مریم توسط روح خدا و یا توسط یکی از فرشتگان الهی و پاک او آبستن شد. این در حالی است که منابع یهودی در میان یهودیان یوسف نجار را پدر عیسی می دانند.

چگونه عیسی در چهار انجیل متولد شد؟

عیسی در میان مسلمانان

در قرآن کریم سوره ای به نام مریم وجود دارد که در این سوره به تفصیل و به تفصیل داستان او بیان شده است. در سوره مریم پس از اشاره به ماجرای عقیم بودن همسر زکریا و فرزندآوری او در دوران پیری; از آیه 16 ذکر شده است که مریم چگونه عیسی را حمل کرد و در این کتاب داستان مریم را به یاد بیاورید که خانواده خود را در شرق ترک کرد. و در کنار آنها، پوشش و پرده ای برای خود قرار داد. و روح خود را به سوى او فرستاديم تا به صورت مردى خوش اندام و معتدل بر او ظاهر شد. مریم گفت: من از تو به خدای مهربان پناه می برم، اگر پرهیزگاری از من دوری کن. گفت: چیزی جز این نیست که من فرستاده پروردگارت هستم تا به تو فرزندی پاک و پاکیزه بدهم. (حضرت مریم) فرمود: چگونه برایم پسری بیاورم در حالی که مردی با من ازدواج نکرده و من شرور نبوده ام؟ (جبرئیل) گفت: پس تو گفتی، ولی پروردگارت گفت: این کار بر من آسان است، و دادن فرزندی به او غیر زناشویی، نشانة قدرت خود در نزد مردم و رحمتی از جانب ماست. و قابل انجام است. پس از عیسی باردار شد و برای او به مکانی دور رفت.

متن فوق ترجمه ای از آیات 16 تا 22 سوره مریم است که به وضوح به پاکی حضرت مریم قبل از تولد حضرت عیسی اشاره دارد. در قرآن اگرچه اشاره خاصی به محل تولد حضرت عیسی نشده است، اما آیه 16 همین سوره بیان می کند که مریم در مکانی در شرق از خانواده خود جدا شده است.

برخی از روایات غیرمستند مدعی هستند که زادگاه حضرت عیسی (ع) در نزدیکی کوفه بوده است و برخی از روایت‌های دیگر می‌گویند جایی نزدیک بغداد بوده است. اما در میان ما مسلمانان، عیسی به عیسی ناصری نیز معروف است.

آنچه در مورد ولادت حضرت عیسی علیه السلام موجب اختلاف بین مسلمانان و مسیحیان می شود، صورت روایت لقاح حضرت مریم است. قرآن می گوید فرشته ای از طرف خدا به زمین آمد تا او را باردار کند، اما مسیحیان معتقدند که عیسی روح خدا و پسرش است. بنابراین مسلمانان تثلیث (پدر، پسر، روح القدس) را به دلیل دوری از وحدت خداوند رد می کنند. آیات 35 تا 37 سوره مریم به یگانگی خداوند و رد این سؤال که او پدر عیسی مسیح است اشاره دارد. او زیبا است؛ وقتی می خواهد چیزی ظاهر شود، به سادگی به آن می گوید: باش، آنگاه فوراً پدید می آید. عیسی گفت: همانا خداوند، پروردگار من و شما یکی است. پس او را بپرستید زیرا این راه راست است. اما گروهی از آنان در مورد عیسی اختلاف کردند، پس وای بر کسانی که کافر شدند، در کرامت عیسی مبالغه کردند تا در روز بزرگ حاضر نشوند!

روایت های مختلف از تولد مسیح

اگرچه تاریخ رسمی تولد مسیح 25 دسامبر در تقویم میلادی است، اما تاریخ دقیق تولد او مشخص نیست. در قرن دوم پس از میلاد، 6 ژانویه به عنوان روز تولد مسیح شناخته می شد، اما در قرن چهارم کلیسای کاتولیک روم این تاریخ را 25 دسامبر و غسل تعمید حضرتش را در 6 ژانویه اعلام کرد.

تا سال 973 میلادی، کلیساهای مسیحی در بین النهرین و قسطنطنیه روز تولد عیسی مسیح را در 6 ژانویه جشن می گرفتند.

گریگور نازیانز پس از انتخاب به عنوان اسقف، تاریخ تولد خود را 25 دسامبر اعلام کرد. پس از استعفای این اسقف، تاریخ دوباره به 6 ژانویه بازگشت و سرانجام در سال 154 پس از میلاد در شورای کالگدون تولد مسیح را 25 دسامبر و روز غسل تعمید او را 6 ژانویه اعلام کردند. از آن زمان، اکثر مسیحیان جهان این جشن را در 25 دسامبر جشن می گیرند، اما ارامنه ایرانی و حتی مسیحیان عراق، 6 ژانویه را روز تولد حضرتش می دانند و در آن روز میلاد را جشن می گیرند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا