سلامت و تندرستی

بیشترین آمار ابتلا در موج هشتم کرونا مربوط به هفته اول بهمن خواهد بود

معاون درمان وزارت بهداشت به مناسبت موج هشتم کرونا در کشور با سویه‌های جدید گفت: بر اساس مدل‌سازی‌های انجام شده به نظر می‌رسد اوج این موج کمتر از پیک‌های قبلی است و پیش بینی کرد که بیشترین تعداد عفونت مربوط به هفته اول باخمن باشد.

به گزارش مجله زنده خبری، معاون وزیر بهداشت در خصوص سویه جدید ویروس کرونا گفت: رفتار ویروس‌ها به دلیل گردش و انتقال از فردی به فرد دیگر جهش یافته است و این روال طبیعی است. زیرسویه های جدید BQ1 و XBB از زیرسویه های Omicron هستند. این دو جهش موج جدیدی را در اکثر کشورهای جهان ایجاد کردند. آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی، اروپا و آسیای شرقی از جمله ژاپن، چین و هنگ کنگ به شدت تحت تاثیر این دو زیرسویه قرار دارند، اگرچه این کشورها اکنون از اوج موج عبور کرده اند و روند آلودگی رو به کاهش است.

دکتر کریمی گفت: با توجه به برگزاری جام جهانی قطر در کشورهای همسایه، درگیری های قابل توجهی به وجود آمد. در ایران این موج در واقع از چند روز پیش آغاز شد و به طور رسمی اعلام شد.

وی ادامه داد: بر اساس مدل سازی هایی که انجام شده به نظر می رسد پیک موج کمتر از پیک های قبلی است. پیش بینی ما این است که بیشترین تعداد موارد مربوط به هفته اول باخمن باشد. اگر حدود 80 درصد افراد استفاده از ماسک را مشاهده کنند، اوج این موج کمتر از نیمی از پیش بینی ها خواهد بود.

کریمی افزود: بروز و شدت بیماری در این موج نسبت به امواج قبلی کمتر است اما میزان آلودگی این زیرسویه نسبت به سایر زیرسویه ها بیشتر است.

وی در خصوص علائم این بیماری گفت: علائم بیماری مشابه سویه قبلی ظاهر می شود و معمولاً خفیف بوده و برای افراد عادی شبیه سرماخوردگی است. با این حال، افراد مبتلا به بیماری های همراه، قلبی، تنفسی، کلیوی، نقص ایمنی و افراد مسن باید بسیار مراقب باشند. افراد عادی نیز باید دستورالعمل های بهداشتی را رعایت کنند زیرا می توانند ناقل بیماری باشند.

وی افزود: سال گذشته واکسیناسیون در سراسر کشور به خوبی انجام شد اما نگرانی ما این است که زمان از انجام واکسیناسیون گذشته است. اگر بیش از 6 ماه از آخرین تزریق واکسن گذشته باشد، ایمنی کاهش یافته و نیاز به تزریق مجدد است. افرادی که هنوز واکسن را دریافت نکرده اند باید دو دوز استاندارد را به خود تزریق کنند تا ایمن باشند.

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: ابلاغ رعایت دستورالعمل های بهداشتی موضوع مهمی است و نباید در این زمینه غفلت کرد. استفاده از ماسک مهمترین روش پیشگیری است.

وی افزود: در 10 روز گذشته تمامی مراکز درمانی به حالت آماده باش درآمده و همه با تمام توان در حال خدمت رسانی به مردم هستند. در حال حاضر یک درصد تخت های ما را افراد مبتلا به بیماری های تنفسی اشغال کرده اند و از نظر ظرفیت تخت بیمارستانی ظرفیت ما بسیار بالاست.

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: این موج نسبت به موج هفتم که در تابستان بود ضعیف تر است و خدای نکرده مرگ و میر سه رقمی نداشته باشیم. اما باید دستورالعمل های بهداشتی را رعایت کنیم تا با مشکل غیرمنتظره ای مواجه نشویم.

کریمی تاکید کرد: نوبت اول و دوم واکسن باید برای افراد بالای 5 سال، نوبت سوم به افراد بالای 18 سال و افرادی که بیش از 6 ماه واکسن زده اند تزریق شود. از ماسک استفاده کنید. فاصله گذاری اجتماعی باید رعایت شود تا انشاالله بتوانیم با کمترین آسیب از این موج جدید عبور کنیم.

معاون درمان وزارت بهداشت در خصوص اقدامات انجام شده در حوزه درمان گفت: در سال گذشته 10 هزار و 800 تخت در بیمارستان های کشور با اولویت مناطق ضعیف تخصیص و تجهیز شد.

کریمی افزود: در حال حاضر حدود 155 هزار تخت بیمارستانی در کشور وجود دارد. سرانه تخت به ازای هر هزار نفر حدود 1.8 تخت است که از استانی به استان دیگر متفاوت است. بر اساس برنامه ریزی های انجام شده تلاش ما این است که سال آینده پارک پزشکی کشور را به 9 هزار تخت بیمارستانی مجهز و عادلانه توزیع کنیم.

وی بیان کرد: همچنین در دو هفته گذشته حدود 2200 نیروی متخصص با سهمیه آزاد و در مجموع 2800 نیروی متخصص با سایر سهمیه ها از جمله سهمیه سهام عدالت آموزشی عمدتاً در مناطق محروم مستقر شده اند. همچنین در این توزیع سعی کرد در خدمت همکاران خانمی باشد که در شهر خود دارای فرزند هستند.

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: بازنگری در سقف مؤثر، بازنگری در طرح قاصدک و پله، نزدیک شدن تعرفه عمومی و خصوصی به 88 درصد که از جمله سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری بود. اقدامات عمده دیگری که انجام می شود انشاءالله امسال کاملاً برابر خواهد بود.»

وی افزود: همچنین تسهیلاتی در صدور مجوزهای کسب و کار برای بخش خصوصی وجود داشته است، قبلاً موانعی برای ساخت بیمارستان و درمانگاه وجود داشت، اکنون این موانع برطرف شده و بخش خصوصی می تواند به راحتی سرمایه گذاری کند.

کریمی افزود: تعیین تعرفه خدمات درمانی پس از چندین سال انجام شد که البته پرداخت ها علی الحساب بوده و سپس بر اساس تعرفه های مصوب محاسبه و انجام می شود.

وی گفت: نسخه الکترونیکی طی سال گذشته انجام شده و اکنون در مرحله خوبی است.

معاون وزیر بهداشت گفت: اقدامات خوبی انجام شده و تلاش شده تا شرایط خدمات رسانی بهتری فراهم شود. همه این اقدامات پیرو رویکرد وزارت بهداشت است که انصاف و کمال نظام سلامت است.

کریمی تاکید کرد: اقدامات خوبی در حوزه بهداشت و درمان انجام شده است. بیش از 2000 پروژه بهداشتی تا جولای سال آینده نهایی می شود. خرید آمبولانس برای روستاها و شهرهای زیر 20 هزار نفر و مناطق فقیرنشین به سرعت انجام می شود.

به گزارش وبدا، معاون وزیر بهداشت ادامه داد: تحریم ها فشار زیادی را وارد می کند. زمانی که بانک تحریم می شود، عملا امکان خرید وجود ندارد، بنابراین خرید و واردات تجهیزات پزشکی با مشکلات زیادی همراه است. تا به امروز سعی کرده ایم بستر مادی لازم را فراهم کنیم. نزدیک به 80 دستگاه ام آر آی با هزینه هر دستگاه حدود 40 میلیارد تومان به مراکز درمانی که این دستگاه را ندارند و یا دستگاه های مستهلک دارند تحویل می شود.

وی با اشاره به اینکه تجهیزات پزشکی زیادی در داخل تولید می شود، گفت: این تجهیزات در فضای رقابتی از کیفیت خوبی برخوردار است. کیفیت در این زمینه بسیار مهم است. زیرا ارتباط مستقیمی با زندگی مردم دارد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا