بین المللی

نخست وزیر سوئد: با مسلمانان همدردی می‌کنم

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنلاین مجله زنده خبری، نخست وزیر سوئد آتش زدن قرآن در روز شنبه در شهر«استکهلم» را که باعث افزایش تنش این کشور با ترکیه شده بود، «بی‌احترامی» خواند.

به گزارش «خبرگزاری فرانسه»، «راسموس پالودان» سیاستمدار راست افراطی روز شنبه  با اهانت به ساحت و قدس قران کریم و اهانت به مسلمانان، این کتاب آسمانی را در مقابل سفارت ترکیه در پایتخت سوئد به آتش کشید. به دنبال این حادثه ترکیه دیدار با وزیر دفاع سوئد را لغو و سفیر استکهلم را احضار کرد.

«اولف کریسترسون» نخست وزیر سوئد بعد از این ماجرای تاسف بار در توییتی نوشت: «سوزاندن کتاب هایی که برای بسیاری مقدس است، به شدت بی‌احترامی است. می‌خواهم با همه مسلمانانی که از آنچه در استکهلم رخ داده ، ابراز همدردی کنم.»

بسیاری از کشورهای مسلمان نیز خشم خود را از سوزاندن قرآن در سوئد اعلام کردند.مراکش، اندونزی، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و شورای همکاری خلیج فارس و سازمان همکاری اسلامی این اقدام را محکوم کردند.

اندونزی اعلام کرد: «اقدام توهین آمیز به کتاب مقدس به تساهل دینی آسیب رسانده و آن را خدشه دار کرده است.»

این گزارش حاکیست، ده‌ها معترض اواخر روز شنبه در مقابل کنسولگری سوئد در استانبول تجمع کردند و پرچم سوئد را آتش زدند و از ترکیه خواستند روابط دیپلماتیک خود را با استکهلم قطع کند.

 

«مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه با انتقاد از سوئد در دادن مجوز برای آتش زدن قرآن گفت که نمی‌توان نژاد پرستی و نفرت پراکنی را آزادی عقیده دانست.

وی که این سخنان را در جمع خبرنگاران و در جریان سفر به آنتالیا مطرح می‌کرد، گفت: «با وجود تمام هشدارهایمان، متاسفانه چنین مجوزی به این فرد داده شده است. هیچ کسی نمی‌تواند این را آزادی بیان و آزادی عقیده بنامد».

وزیر امور خارجه ترکیه گفت: «امروز، آنها اجازه آتش زدن کتاب دیگری را نمی‌دهند اما زمانی که به قرآن، کتاب مقدس اسلام و خصومت با اسلام می‌رسد، فورا این موضوع را آزادی بیان و آزادی عقیده می‌نامند.»

 «اولا استرلینگ» سخنگوی پلیس سوئد اعتراف کرده است که چراغ سبز اهانت به قرآن کریم در مقابل سفارتخانه ترکیه در استکهلم را به یک گروه افراطی نشان داده است (جزئیات بیشتر).

پایان پیام/./ ت 128




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

دکمه بازگشت به بالا