عمومی

جوانان مهم‌ترین سرمایه‌های اجتماعی ما هستند

نماینده تام‌الاختیار حضرت آیت‌الله سیستانی در سفر به اندونزی گفت: «بزرگترین ظلم به اسلام آن است که به نام اسلام، مانع تحصیل و رشد و تعالی دختران و پسرانمان شویم یا جامعه‌ای عقب‌افتاده بسازیم. بدانیم جوانان در همه دنیا منشاء اثر بوده و مسئولیت‌های آینده بر شانه‌های ایشان قرار خواهد گرفت. جوانان مسلمان مهم‌ترین سرمایه‌های اجتماعی ما هستند.»

به گزارش مجله زنده خبری و به نقل از شفقنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجواد شهرستانی که از روز یکشنبه گذشته به همراه هیاتی مذهبی به «جاکارتا»، پایتخت اندونزی، سفر کرده است، با رهبران شیعی و شخصیت‌های مطرح گروه‌های اهل تسنن این کشور از جمله دکتر قریش شهاب – از شخصیت‌های قرآنی – دکتر علوی شهاب و پروفسور عقیل سراج – از علمای برجسته اندونزی – دیدار و گفتگو کرد.

تمسک به آموزه‌های قرآنی و اخلاق محمدی (ص) ضامن هویت مسلمانان خواهد بود

حجت‌الاسلام والمسلمین شهرستانی در دیدار با پروفسور عقیل سراج، رئیس سابق نهضه العلمای اندونزی، تلاش‌های صورت‌گرفته برای حفظ آموزه‌های اسلامی در جامعه بزرگ مسلمانان اندونزی را ستود و بر نقش برجسته رهبران در حفظ انگیزه‌های اسلامی تاکید کرد و افزود: تمسک به آموزه‌های قرآنی و اخلاق محمدی(ص) ضامن هویت مسلمانان خواهد بود. در سایه همین هویت است که ارزش‌های فرهنگی ملت اندونزی متجلی شده و این کشور در جنوب شرقی آسیا به پیشرفت‌های مهمی نائل شده است.

نماینده تام‌الاختیار حضرت آیت‌الله سیستانی افزود: در حالی که تلاش‌های بسیاری برای کم‌رنگ‌ ساختن فرهنگ دینی و اخلاقی در جوامع مسلمانان از سوی مخالفان دین صورت می‌پذیرد، توجه به ارزش‌های اصیل و غنای فرهنگ اسلامی، اعتدال مذهبی و همزیستی بین مذاهب اسلامی و گفتگو با پیروان سایر ادیان، باطل‌السحر مخالفان و بدخواهان خواهد بود.

روزی را می‌بینم که اسلام عزیز در کشورها و سرزمین‌های دورتر این منطقه نیز بدرخشد

ایشان با اشاره به جمع بزرگی از جوانان قرآنی این کشور که به مناسبت این سفر گرد هم آمده بودند و یکی از نوابغ قرآنی کشورمان نیز به ارائه توانمندی‌های خود در این جمع پرداخت، یادآور شد: اینگونه اشتیاق به قرآن و فرهنگ قرآنی در میان نوجوانان و جوانان اندونزی در یکی از دورترین نقاط آسیا، نشان‌دهنده ریشه‌داشتن اسلام و معنویت در قلوب مردم این منطقه به عنوان بزرگ‌ترین کشور اسلامی بوده و بشارتی امیدبخش برای آینده است و من امید دارم و روزی را می‌بینم که به حول و قوه الهی و همت جوانان مسلمان و الگوهای شایسته‌ای که از انسان مسلمان ارائه می‌شود، اسلام عزیز در کشورها و سرزمین‌های دورتر این منطقه نیز بدرخشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین شهرستانی افزود: «ما در چهره نورانی این کودکان و نوجوانان، انگیزه‌ها و افکار بلندی را مشاهده کردیم. آنها سنشان کم اما شخصیتشان بزرگ است و باور داریم با خلاقیت و انسجام و استمرار این عزیزان، آینده روشن اسلام در آسیای جنوب شرقی تضمین خواهد شد.»

افسوس دارد که برخی جریانات صرفا ظاهر برخی جوانان را ملاک قضاوت قرار می‌دهند

ایشان ادامه دادند: «همین جلسه نشان داد که باید به معنویت جوانانمان باور داشته باشیم. ما باید قدر نوجوانان و جوانان مسلمان را در همه جوامع و کشورها از ایران و عراق و مصر و عربستان و ترکیه و پاکستان و بنگلادش تا اندونزی و مالزی و اقصی نقاط عالم بدانیم و برای آنها فرصت قائل شویم. متاسفانه بعضا می‌بینیم که در جوامع اسلامی برخی جریانات افراطی صرفا ظاهر برخی جوانان را ملاک قضاوت قرار می‌دهند و درباره آنان دیدگاه منفی ابراز می‌کنند یا آنان را مورد شماتت قرار داده و طرد می‌کنند؛ در حالی که باطن جوانان نورانی و سرشار از ایمان به خداوند و معنویت است و باید آنان را باور داشه باشیم و از سخت‌گیری‌ها و محدودیت‌های بی‌دلیل نسبت به جوانانمان بپرهیزیم. بگذاریم پسران و دخترانمان رشد کنند و در مسیر رشد و تحصیل و حیات علمی و اجتماعی ایشان مانع‌تراشی نکنیم. بزرگترین ظلم به اسلام آن است که به نام اسلام، مانع تحصیل و رشد و تعالی دختران و پسرانمان شویم یا جامعه‌ای عقب‌افتاده بسازیم. بدانیم جوانان در همه دنیا منشاء اثر بوده و مسئولیت‌های آینده بر شانه‌های ایشان قرار خواهد گرفت. جوانان مسلمان مهم‌ترین سرمایه‌های اجتماعی ما هستند. حتی آنجا که تفاوتی هست، کافی است ایشان را از طریق حکمت و اخلاق حسنه با معارف حقیقی الهی و اسلامی آشنا کنیم. آنگاه خواهیم دید همین جوانان بهترین فداکاری‌ها را برای جامعه مسلمانان خواهند داشت. ملت‌هایی که جوان‌های خود را باور  داشته باشند و برای آنان شخصیت و فرصت قائل باشند، به ثبات و پیشرفت  واقعی و پایدار خواهند رسید.»

دیدار از مراکز شیعی

یادآور می‌شود حجت‌الاسلام والمسلمین شهرستانی همچنین در این سفر که با استقبال گسترده گروه‌ها و جریانات اسلامی مواجه شده است، با شخصیت‌های شیعی اندونزی دیدار و در جمع مسئولان مراکز اسلامی این کشور حضور یافت.

او در دیدار با رهبران و مراکز شیعی مسئولیت‌های مهم شیعیان را یادآور شده و با اشاره به روایت مشهور امام صادق (ع) که فرمودند: «یا مَعشَرَ الشِّیعَهِ، إنّکُم قد نُسِبتُم إلَینا، کُونُوا لَنا زَینا و لا تَکُونُوا عَلَینا شَینا»، «ای گروه شیعیان! شما منسوب به ما هستید. پس مایه زینت ما باشید و مایه زشتی (بدنامی) ما نباشید.» تاکید کرد: «با توجه به حکمت‌ها و غنای مکتب اهل بیت علیهم‌السلام و اعتدال و منطق تشیع و مرجعیت، شیعیان می‌توانند بهترین پیام‌آوران انسانیت، صلح و معنویت و اخلاق و همزیستی با جمیع مذاهب اسلامی و گفتگو با ادیان و پیروان سایر مکاتب باشند.»

از جمله دیدارهای حجت‌الاسلام والمسلمین شهرستانی دیدار از حوزه علمیه خاتم الانبیا(ص) وابسته به آیت‌الله وحید خراسانی بود که در این دیدار ایشان تحصیل علم، تهذیب اخلاق و اغتنام فرصت را از ضروریات زمانه دانستند و افزودند: «هر طلبه‌ای که می‌خواهد به تبیین و ترویج معارف اهل بیت علیهم‌السلام و مذهب بپردازد باید خود را به این مولفه‌ها آراسته کند و حوزه علمیه حضرت آیت‌الله وحید از ظرفیت‌های بسیار خوب برای تحقق این امر در این منطقه است.

دیگر مراکز و موسسه‌ها که مورد بازدید قرار گرفت، به این شرح است:

دیدار از حوزه علمیه الصدیقه الزهرا(س) با مدیریت حجت‌الاسلام سید حسین شهاب

مهمانی در سفارت ایران به میزبانی سفیر با حضور سفیران لبنان، عمان، عراق، پاکستان، سوریه، فلسطین، نماینده وزارت خارجه اندونزی در خاورمیانه و دکتر علوی شهاب، وزیر خارجه سابق اندونزی

دیدار با پروفسور عقیل سراج، رییس سابق نهضه العلماء، و شرکت در مراسم از پیش تعیین‌شده با حضور طلاب آقا و خانم مدرسه الثقافه

بازدید از مرکز اسلامی اندونزی و دیدار با رییس مرکز

حضور در مرکز ایتام المصطفی (ص)

دیدار از موسسه رابط العلویه

دیدار از کالج صدرا نمایندگی المصطفی (ص)

این دیدارها تا یکشنبه هفته آینده ادامه خواهد داشت.»

انتهای پیام

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا