استانی

سالن باستانی شهیدان مریانجی در همدان به بهره‌برداری رسید

مجله زنده خبری/همدان همزمان با آغاز دهه مبارک فجر سالن باستانی شهیدان مریانجی در شهر مریانج همدان با حضور استاندار همدان، نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی و دیگر مسئولان استانی با صرف هزینه‌ای افزون بر ۵۳ میلیارد ریال به افتتاح و بهره‌برداری رسید.

ورزش باستانی در همدان بیش از ۳۰۰ سال قدمت دارد و پهلوان فیله همدانی به لحاظ شخصیت پهلوانی شهره خاص و عام بوده است، او در سده هفتم هجری سرشناس ترین پهلوان ایران زمین و یکی از پهلوانان دوره ایلخانی در همدان بوده است.

علاوه بر فیله همدانی، به علت وجود پهلوانان بزرگ دیگری همانند احمد کوهکش و علی میرزا همدانی ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای همدان و باستانی‌کاران همدانی همواره در سطح ایران مطرح بوده‌اند و ناگفته نماند پهلوان علی میرزا همدانی همان پهلوان نامدار و بزرگی بود که در عصر قاجار نخستین بازوبند پهلوانی کشور را برای همدان به دست آورد.

در دوران معاصر نیز پهلوانان سیداحمد بطحایی، عبدالله کاظمی روشن، محمد مسچی و قاسم بی‌نیاز از جمله پیشکسوتان مطرح و ارزنده همدانی در ورزش باستانی و پهلوانی به شمار می‌آیند.

قدیمی ترین زورخانه همدان نیز زورخانه سعادت است که در محله پل یخچال همدان بنا شده و به جز این زورخانه بیش از ۲۰ زورخانه دیگر در سطح استان همدان فعالیت می‌کنند که به محل تجمع علاقمندان به ورزش باستانی و اجرای رسم و رسوم پهلوانی تبدیل شده‌اند.

همین موضوعات باعث شده ورزش زورخانه‌ای و باستانی و کشتی پهلوانی در همدان با محبوبیت بسیار بالایی روبرو شده باشد.

همزمان با دهه مبارک فجر سالن باستانی شهیدان مریانجی با حضور استاندار، نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی و مسئولان ارشد استانی افتتاح شد و به بهره‌برداری رسید.

هزینه بیش از ۵۳ میلیارد ریال بابت بهره‌برداری سالن باستانی شهیدان مریانجی

مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان امروز در آیین افتتاحیه و بهره‌برداری سالن باستانی شهیدان مریانجی، ضمن تمجید از روحیات ورزشکاران زورخانه و ورزش باستانی، اظهار کرد: همدان از دیرباز مهد قهرمانان و پهلوانان ایران زمین بوده و همین سبب شد کلنگ ساخت سالن باستانی مریانج در سال ۸۹ در زمینی به مساحت ۶۲۰ مترمربع به زمین زده شود و امسال این مجموعه با گذشت چندین سال با تزریق اعتبارات سفر ریاست جمهور به استان همدان در دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسد.

علی حقیقی افزود: تاکنون برای این پروژه ۵۳ میلیارد ریال هزینه شده و پیمانکار نیز هفت میلیارد ریال دیون دارد که در مجموع ۶۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

وی در رابطه با اعتبارات سفر رئیس جمهور به استان همدان گفت: طرح‌های راکد و نیمه کاره ورزش استان همدان که عمر آن به ۱۵ سال می‌رسد، به برکت سفر رئیس‌جمهور جان دوباره‌ای گرفته و با شتاب بخشی در تکمیل و روند اجرا زمینه بهره‌برداری از آنها فراهم شده است.

سالن باستانی شهیدان مریانجی در همدان به بهره‌برداری رسید

حقیقی تصریح کرد: عملیات تکمیل ۳۴ طرح نیمه تمام ورزشی با پیشرفت فیزیکی بالای ۵۰ درصد به برکت سفر رئیس جمهور به این استان از تابستان امسال آغاز شده است.

وی افزود: در سفر رئیس جمهور برای اجرای این طرح‌ها ۱۸۴ میلیارد تومان و برای تعمیر و تجهیز فضاهای ورزشی استان همدان نیز ۱۰ میلیارد تومان مصوب شده است.

حقیقی گفت: تاکنون هشت میلیارد تومان از اعتبارات ملی تخصیص یافته و این هفته نیز هشت میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از اعتبارات استانی و پنج میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان از اعتبارات وزارت ورزش جذب می شود تا طرح‌های نیمه تمام با سرعت بیشتری تکمیل شود؛ تاکنون ۲۲۰ میلیارد ریال از اعتبارات سفر ریاست جمهور به استان به حوزه عمرانی ورزشی اختصاص یافته است.

سالن باستانی شهیدان مریانجی در همدان به بهره‌برداری رسید

ورزش باستانی ریشه در مکتب امیرالمومنین(ع) دارد

استاندار همدان نیز در این مراسم ضمن تمجید از ترویج ورزش باستانی در کشور و استان، اظهار کرد: ورزش باستانی دارای خصلت و مکتب امیرالمومنین(ع) است و همواره ورزشکاران باستانی نشان داده‌اند نسبت به هم وطنان خود دارای تعصب و مردانگی هستند.

علیرضا قاسمی‌فرزاد ضمن گرامیداشت شهدای کبیر دوران دفاع مقدس و ایام دهه مبارک فجر افزود: ۹۵۶ پروژه در دهه فجر امسال افتتاح می‌شوند که اعتبار این پروژه‌ها نزدیک به ۳۵۰۰ میلیارد تومان است و ۱۵۰ پروژه نیز با ۸۵۲ میلیارد تومان کلنگ‌زنی می‌شود.

استاندار همدان با بیان اینکه مردادماه امسال هیات دولت سفری به استان داشت و شاهد دستاوردهای زیاد بودیم، خاطرنشان کرد:‌ در این سفر ۱۴ هزار و ۷۰ میلیارد تومان اعتبار جذب شده که تاکنون ۱۳۰۰ میلیارد تومان تخصیص یافته است.

سالن باستانی شهیدان مریانجی در همدان به بهره‌برداری رسید

همدان قطب زورخانه‌های کشور می‌شود

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی نیز ضمن تمجید و تکریم از شهدای گرانقدر همدان و مریانج، اظهار کرد: استان همدان به زودی قطب زورخانه‌های کشور خواهد شد.

حمیدرضا حاجی‌بابایی افزود: به زودی یک زورخانه بین‌المللی در همدان، یک زورخانه مدرن در جورقان و یک زورخانه دانش آموزی در شهرک فرهنگیان همدان احداث خواهد شد.

سالن باستانی شهیدان مریانجی در همدان به بهره‌برداری رسید

حاجی بابایی تصریح کرد: شهدا زحمات زیادی برای پابرجا ماندن این انقلاب کشیدند و با نام‌گذاری و مزین کردن نام اماکن ورزشی به نام شهدا می‌توانیم ذره‌ای ناچیز از خدمات و جان فشانی های آن‌ها برای نظام تشکر کنیم.

وی در پایان ضمن ابراز گلایه از انتقاد برخی افراد از نمایندگان مجلس همدان، مطرح کرد: چه کسانی قطار را به همدان آوردند یا اتوبان احداث کردند یا روند بهره‌برداری همین اماکن ورزشی را تسهیل و تسریع بخشیدند؟ نمی‌دانم چرا هر چه خرابی در شهر است به پای نمایندگان می‌گذارند اما از بهره‌برداری پروژه‌های خوبی که در شهر اجرا می‌شود سخن نمی‌گویند.

سالن باستانی شهیدان مریانجی در همدان به بهره‌برداری رسید

تجلیل از خانواده‌های شهدا در این مراسم

در مراسم بهره برداری از سالن باستانی شهیدان مریانجی از پنج خانواده شهید اعم از مادر شهیدان ذبیح الله و میرزاآقا مریانجی، خانواده حمید مریانجی، خانواده رضا مریانجی، خانواده مهدی مریانجی و مرتضی مریانجی تقدیر و تجلیل به عمل آمد.

به گزارش مجله زنده خبری، بنا بود این سالن باستانی امروز -پنج‌شنبه ۱۳ بهمن ماه- در حضور وزیر ورزش و جوانان کشور افتتاح و بهره‌برداری شود که تغییر و جابه‌جایی در برنامه‌های هیأت دولت باعث شد وزیر ورزش نتواند با وجود میل باطنی و برنامه‌ریزی خود در همدان و این مراسم حضور داشته باشد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا