اجتماعی

قدردانی ترکیه از اقدامات هلال احمر در زلزله این کشور/ کمک به ترکیه باید تا مدت‌ها ادامه یابد

سفیر کشور ترکیه در تهران با رئیس جمعیت هلال احمر کشورمان دیدار و گفت‌وگو کردند.

به گزارش مجله زنده خبری، پیرحسین کولیوند در دیدار با سفیر ترکیه در تهران گفت: حس برادری و همسایگی و انسان دوستی حکم می‌کرد که به کمک مردم ترکیه برویم. درد و رنج مردم ترکیه را درد و رنج خودمان می‌دانیم و به همین دلیل با تمام ظرفیت به کمک آنها شتافتیم. من از طرف مردم و کشور ایران این حادثه را تسلیت می‌گویم، جانباختن تعداد زیادی از مردم ترکیه باعث تاسف و تاثر ما شد.

وی با بیان اینکه ستادکل نیروهای مسلح در جریان وقوع این زلزله روزانه دو تا سه پرواز به سمت ترکیه برای اعزام نیرو و ارسال محموله در اختیار هلال‌احمر قرار داد، گفت: آوار زلزله در ترکیه خیلی زیاد است و این کشور باید تا ماه‌ها بعد مشغول امداد رسانی باشد. اولین گروه امدادرسانی خارجی اعزامی‌به ترکیه تیم‌های امداد و نجات ایران بودند که با دستگاه‌های زنده‌یاب و گروه‌های آنست به مناطق زلزله زده اعزام شدند و توانستند خدمات زیادی به مردم ترکیه بدهند.

رئیس جمعیت هلال احمر ادامه داد:‌ تا زمانی که ترکیه احساس کند که نیازمند کمک ما است ما این کشور را ترک نمی‌کنیم و به این امدادرسانی افتخار می‌کنیم. با توجه به جایگاهی که در سطح فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و هلال‌احمر داریم در حال رایزنی هستیم تا کمک های بین‌المللی خوبی به مردم زلزله زده ترکیه و سوریه ارائه شود. تمام مسئولان و حتی مردم ترکیه در جریان امدادرسانی جمعیت هلال احمر به مردم زلزله‌زده ترکیه تاکید کردند که ایران در شرایط سخت در کنار ما قرار گرفته است.

کولیوند افزود: یکی از کارهای خوب ترکیه این بود که تمام امکانات ارسالی از سوی سایر کشورها به محض تخلیه از هواپیما، در محل های زلزله زده ارسال و توزیع شد، گفت: امیدواریم ترکیه هر چه زودتر این شرایط سخت را سپری کرده و به شرایط پایدار برسد.

قدردانی ترکیه از اقدامات هلال احمر در زلزله این کشور

 دریا اورس، سفیر ترکیه در تهران هم که به دیدار رئیس جمعیت هلال احمر کشورمان در ساختمان صلح آمده بود، گفت:‌ بلافاصله بعد از وقوع زلزله در ترکیه، تیم‌های امداد و نجات هلال‌احمر و برخی موسسات نظامی و غیرنظامی و دولتی ایران به ترکیه اعزام شده و با اقدامات امداد و نجات، جان تعداد زیادی از مردم را نجات دادند.

وی با بیان اینکه ایران یک بیمارستان صحرایی در شهر ادیامان دایر کرد و به کمک مردم ما شتافته است، گفت:‌ از همدردی و اعلام تاسف و تاثر ایرانیان به زلزله‌زدگان ترکیه تشکر می‌کنم، کمک‌های ایران به مردم زلزله‌زده ترکیه برای ما فراموش نشدنی است.

سفیر ترکیه در کشورمان گفت:‌ امیدواریم خداوند روز بد به مردم ایران نشان ندهد. کشورهای ما حادثه خیز است و ما باید پیش از وقوع زلزله اقدامات مناسب را انجام دهیم. این زلزله خیلی مهیب بود و باعث تخریب دو شهر بزرگ ترکیه شد. به دلیل بزرگی و وخامت این فاجعه عظیم، جامعه بین‌المللی  به سمت ما گسیل شدند که نشان از همبستگی انسان‌هاست. ترکیه با وجود اینکه خودش مشغول امدادرسانی به زلزله‌زدگان است به سوی کمک به زلزله‌زدگان سوری هم شتافته است.

وی توضیح داد: رئیس جمعیت هلال احمر ایران به منطقه زلزله زده ترکیه آمد و از نزدیک شرایط سخت زلزله‌زدگان را دید ما هم در اینجا مراتب قدردانی و تشکر و سپاسگزاری وزارت خارجه ترکیه و رئیس جمهور ترکیه و مردم فاجعه دیده ترکیه را به شما اعلام می‌کنیم. از اینکه در این روزهای سخت در کنار ما بودید سپاسگزاریم.

اورس گفت: همجواری ایران و ترکیه خیلی مهم است و روابط ایران و ترکیه را همیشه در سطح مطلوبی نگه می‌داریم. بین مردم دو کشور هم روابط گسترده ای وجود دارد. ترکیه و ایران هم‌کیش و آئین هستند و وابستگی‌های تاریخی با هم دارند.

وی با اشاره به اینکه تیم‌های امدادرسانی زیادی از گوشه گوشه دنیا حتی کشورهایی که با ما رابطه صمیمانه ای نداشتند  به کمک ما آمدند، افزود: اقدامات ایران در ترکیه، شایسته قدردانی بیشتری از سوی ماست. هر انسانی که هنوز انسانیت خودش را از دست نداده باشد، در هر گوشه جهان اتفاقی بیفتد، درد را در قلبش احساس می‌کند.

بر اساس اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی جمعیت هلال احمر، سفیر ترکیه در تهران گفت:‌ باید با عبرت گرفتن از این حوادث، اقداماتی انجام دهیم که زیربناهای مناسبی برای مردم ایجاد کنیم تا بار دیگر این حادثه‌ها تکرار نشود. این اقدامات هلال احمر ایران برای زلزله زدگان ترکیه اقدامی است که نمی‌توان آن را وصف کرد. این فداکاری اقدامی عجیب و غریب است و صمیمانه از آن تشکر می‌کنیم.

سفیر ترکیه افزود: کمک رسانی‌ها به مردم زلزله زده باید تا مدت ها ادامه پیدا کند. بعد از این باید برای این اتفاقات پیش بینی نشده، برنامه ریزی کنیم و ساختمان سازی‌های پیشرفته و ضد زلزله بسازیم تا بار دیگر سوگوار نشویم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا