اقتصادی

پیشنهادهایی بهتر برای بانک مرکزی برای ثبات و آرامش بازار ارز

یک کارشناس اقتصادی اعلام کرد که مرکز مبادله ارز و طلا نسبت به شیوه‌ها و ایده‌های گذشته، حرکت و گامی رو به جلو است اما پیشنهاداتی وجود دارد که اگر بانک مرکزی به آن عمل کند می‌تواند عامل ثبات و آرامش در بازار ارز باشد.

به گزارش مجله زنده خبری، مجید شاکری درباره تاثیر راه‌اندازی مرکز مبادله ارز و طلا در بازار اظهار کرد: ایده بازار مبادله و مرکز مبادله با شروطی می‌تواند ایده روبه‌ جلویی محسوب شود، چرا که در حال حاضر ۱۲ سال است که دچار تنش‌های دوره‌ای هستیم و دائما دستی از بیرون به نام تحریم، اجزای تراز پرداخت‌های ما را (ضعیف یا قوی اگر باشد) قفل می‌کند.

وی افزود: از سویی دیگر کیفیت ارز از نظر در دسترس بودن دچار تغییرات و نوساناتی بوده است و در این سال‌ها روش‌های متفاوتی را تست و آزمایش کردیم.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: در همه دوره‌های گذشته شوک‌های ارزی به صورت دوره‌ای ناشی از عدم تطابق کیفیت منابع و مصارف ارزی وجود داشته است؛ در بسیاری از مواقع منابع وجود داشته و قابل استفاده هم بوده اما شکل منابع به گونه‌ای نبوده که بتوان آنها را در دسترس قرار داد.

شاکری در یک برنامه تلویزیونی گفت: هر قدر گفته شود که از دلار استفاده نمی‌کنیم و ارز ناشی از صادرات را به درهم تبدیل کنیم نهایتا باید آن را به جایی که حوزه آمریکایی‌هاست ببریم، بنابراین تصور می‌کنم مادامی که ایران (در سطح مدیران ارشد) تصمیم نگیرد که شبکه پرداخت رسمی خود را احیاء کند (که از مسیر مذاکرات هم نمی‌گذرد) تلاش‌هایی در سطح خردتر نمی‌تواند آن نتیجه‌ای که باید داشته باشد. بنابراین باید کشور به این نتیجه برسد که شبکه پرداخت رسمی خود را احیاء کرده و بانک مرکزی واقعا ارز ناشی از صادرات را زیر کلید خود بگیرد. این یعنی این‌که ارز در ساختاری رسمی و البته محرمانه زیر کلید بانک مرکزی قرار گیرد تا امکان سیاست‌گذاری از طرف این نهاد وجود داشته باشد.

وی با تاکید بر این‌که قطعا راه‌اندازی مرکز مبادله کار درستی است و بر تعادل در بازار و ثبات ارز تاثیرگذار است اضافه کرد: اگر می‌خواهیم حرکت از نیما به سمت مرکز مبادله حرکت روبه جلویی باشد باید برای صادرکنندگان خرد یک کلاس جدایی را تعریف کنیم که البته نیازی به تعیین نرخ جدید نیست.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: از سویی دیگر بانک مرکزی باید دستی به بازار آزاد داشته باشد و شاید فروش به قیمت چسبیده به نرخ بازار کار درستی باشد اما نهایتا بانک مرکزی باید روش دیگری برای مداخله در بازار آزاد و قیمت‌سازی داشته باشد و با این شرط می‌توان گفت که تعادل و تثبیت در بازار ارز و طلا دور از دسترس نیست.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا