اقتصادیبرترینهای کسب و کار

ارز دیجیتال Sandbox چیست و آیا مناسب سرمایه گذاری هست؟

معرفی ارز دیجیتال Sandbox + راهنمای خرید سندباکس

:صنعت گیمینگ را می‌توان به‌عنوان یکی از پردرآمدترین حوزه‌های اقتصادی در دنیا دانست که گردش مالی فراوانی دارد. از طرفی دیگر این حوزه در بین نسل جوان طرفداران بسیاری دارد. این دو مؤلفه همان چیزی است که دنیای بلاک‌چین به آن نیاز دارد. به همین جهت است که این صنعت به‌شدت برای فعالان حوزه بلاک‌چین جذابیت دارد.

از طرفی دیگر کسب درآمد از بازی جزو رایج‌ترین آرزو‌های گیمرها است که اتفاقاً طرفداران زیادی هم دارد. همین موضوع هم سبب شده تا در طی چند دهه گذشته پروژه‌های زیادی برای رسیدن به این آرزو ایجاد شود. یکی از این پروژه‌ها شبکه و ارز دیجیتال Sandbox می‌باشد که توانسته تا حد زیادی در رسیدن به آن موفق باشد. در حقیقت پروژه سندباکس یک بستر آزاد و متن‌باز می‌باشد که به افراد این امکان را می‌دهد تا بازی‌های خود را در بستر آن ساخته و از آن کسب درآمد کنند. از طرفی دیگر آنان می‌توانند تجربه بازی خود را خلق کرده و از این طریق هم ارز دیجیتال رایج شبکه را کسب نمایند.

ایجاد توکن‌های غیر قابل معاوضه (NFT) هم از دیگر روش‌هایی است که در این شبکه وجود دارد و امکان کسب درآمد را به کاربران می‌دهد. این موضوع هم سبب شده تا این شبکه در نوع خود بسیار منحصربه‌فرد باشد. نام این پروژه هم دقیقاً بر مبنای کاربرد آن تعیین شده است. این عبارت از دو واژه SAND به معنی شن و BOX به معنی جعبه گرفته شده است. منظور از این عبارت جعبه‌های شنی است که در پارک‌ها برای بازی کودکان تعبیه شده است. در این فضاها کودکان می‌توانند بدون آسیب به سایر بخش‌های پارک یا کثیف نمودن خودشان، نسبت به ساخت بناها و شکل‌های شنی اقدام نمایند.

پروژه سند باکس هم دقیقاً چنین ساختاری دارد. این پروژه به برنامه‌نویسان و گیمرها این اجازه را می‌دهد تا در یک محیط امن و ساده، تجربه‌های بازی خود را خلق کرده و از آن هم کسب درآمد نمایند. این همان چیز است که باعث شده این شبکه رشد بسیار بالایی را به خود بگیرد. نکته قابل‌توجه در رابطه با این پروژه اقتصاد توکنی آن می‌باشد. در حقیقت این پروژه دارای سه نوع توکن مختلف می‌باشد. از طرفی دیگر تمام بازیکنان می‌توانند از طریق مارکت پلیس آن اقدام به خرید و فروش نمایند. این موضوع باعث شده تا گردش دارایی در آن رشد مناسبی داشته باشد.

نکته دیگری که این شبکه را منحصربه‌فرد می‌کند، غیرمتمرکز بودن آن است. در حقیقت این پروژه از الگوی سازمان غیرمتمرکز (DAO) بهره می‌جوید. این ابتکار باعث می‌شود تا دسترسی شخص ثالث به این پروژه‌ها بسیار محدود شود. این در نوع خود همان چیزی است که باعث شده تا این پروژه بسیار ایده‌آل باشد.

بنیان‌گذاران ارز دیجیتال سندباکس

پروژه سندباکس هم مانند سایر پروژه‌های موجود در دنیای بلاک‌چین، توسط افراد خبره‌ای پایه‌گذاری شده است. در حقیقت این پروژه دارای دو بنیان‌گذار حرفه‌ای است. اولین نفر از آنان آرتور مادرید (Arthur Madrid) است. او در سال 2000 از دانشگاه دومین پاریس و در رشته اقتصاد فارغ‌التحصیل شد. او بلافاصله بعد از فارغ‌التحصیلی استارتاپی تحت عنوان 1-Click Media را افتتاح نمود که بعدها توسط شرکت Ipercast خریداری شد. این شخص بعد از آن توانست تجربه‌های زیاد در حیطه بازی‌سازی و برنامه‌نویسی کسب کند.

دومین نفر شخصی به نام سباستین بورگت (Sebastien Borget) می‌باشد. این شخص دارای مهارت بالایی در سطح برنامه‌نویسی است. از طرفی او فارغ‌التحصیل مؤسسه des Télécommunications در رشته شبکه‌های کامپیوتر و ارتباطات مخابراتی است. این شخص در پروژه 1-Click Media با آرتور آشنا شد.

این دو در سال 2011 ایده تلفیق دنیای بلاک‌چین و صنعت گیم را در سر می‌پروراندند و به همین جهت شرکتی تحت عنوان Pixowl ایجاد نمودند. فعالیت اصلی این شرکت در زمینه بازی‌سازی می‌باشد و در حال حاضر آرتور مدیرعامل آن است. پروژه سند باکس به‌عنوان یکی از تولیدات جانبی این شرکت به‌حساب می‌آید.

تاریخچه ارز Sandbox

پروژه سندباکس تاریخچه دور و درازی را پشت سر گذاشته و در این مسیر مدام سعی کرده تا بهتر و بهتر شود. این پروژه سه دوره تاریخی بسیار مهم را در طی پروسه تکامل خود پشت سر گذاشته که هر دوره برای عاشقان این پروژه بسیار حائز اهمیت است. ما در ادامه برخی از این دوره‌ها را خدمت شما عزیزان بیان کرده‌ایم تا درک شما از آن بیشتر شود.

دوره اول

اعضای تیم برای نخستین‌بار ایده‌ی این دوره را در سال 2011 مطرح نمودند. بعد از پرورش ایده اصلی، نسخه بتای آن را در سال 2012 به‌صورت عمومی عرضه نمودند. این نسخه به بازیکنان اجازه می‌داد تا با استفاده از امکانات محدودی که وجود داشت، هنرهای پیکسلی خود را به نمایش بگذارند. این فاکتور سبب شد تا بازیکنان برای نخستین‌بار آزادی زیادی را تجربه نمایند. به همین جهت هم بود که توانست به‌صورت میانگین هر روز 5000 کاربر جذب کند. از طرفی دیگر درآمدی حدود 5 میلیون دلار را برای تیم توسعه‌دهنده به همراه داشت. البته باید عنوان کنیم که در آن زمان هیچ ارز دیجیتالی در داخل بازی وجود نداشت.

این بازی به نحوی در بین کاربران نفوذ کرد که سال بعد آیتونز آن را به‌عنوان یکی از بهترین بازی‌های خود معرفی نمود. از طرفی دیگر تیم توسعه‌دهنده هم در طی چهار سال حدود 45 آپدیت برای آن منتشر نمود. در این مدت‌زمان هم کاربران بیش از 1.5 میلیون دنیای دوبعدی ساخته و بیش از 150 میلیون ساعت در این بازی وقت صرف کرده بودند.

دوره دوم

این دوره مصادف با ژوئن 2016 بود. در این عصر تیم توسعه‌دهنده نسخه‌ای دیگر از بازی را منتشر نمود که آن را به طرز قابل‌توجهی تغییر داده بود. آن‌ها اسم این نسخه را The Sandbox Evolution گذاشته بودند. این نسخه در حقیقت جلوه‌ای بسیار منحصربه‌فرد را به بازی داده بود. در این نسخه ابعاد جهان‌ها به ده برابر تغییر داده شد چرا که در سری‌های قبلی محدودیت این فضا باعث بروز مشکل شده بود. از طرفی دیگر بازیکنان می‌توانستند دنیاهای مختلف را نابود یا دوباره از نو بسازند که تمام آنها در یک بستر دوبعدی صورت می‌گرفت.

لازم به ذکر است که در این نسخه بود که برای نخستین‌بار مفهوم ارز داخل بازی مطرح شد. بازیکنان می‌توانستند این ارز را از طریق انجام فعالیت‌های داخل بازی و یا ایجاد محتوا به دست بیاورند و آن را برای اقدامات دیگر درون بازی صرف نمایند. البته این ارز بر مبنای شبکه بلاک‌چین نبود و به همین جهت قابلیت خرید و فروش نداشت.

دوره سوم

دوره سوم را می‌توان به‌عنوان دوره فعلی از بازی سند باکس در نظر گرفت. در این دوره که از اواسط سال 2018 شروع شد، نسخه نهایی بازی تحت عنوان The Sandbox منتشر شد. این نسخه بر بستر بلاک‌چین بود و ارز دیجیتال داخل آن هم با بلاک‌چین اتریوم ساخته شده بود. این ارز دیجیتال به‌عنوان اساس اقتصاد توکنی بازی قلمداد می‌شود که به شیوه‌ای بسیار ایده‌آل مهندسی شده است. وجود این ارز دیجیتال و البته دو نوع توکن دیگر باعث شد تا امکان کسب درآمد از بازی فراهم شود. از طرفی دیگر در این آپدیت، بازی به یک نسخه سه‌بعدی تغییر یافت.

نکته قابل‌توجه این است که این پلتفرم اکنون چند بازیکنه (مولتی پلیر) می‌باشد و به همین جهت می‌تواند گزینه‌ای منحصربه‌فرد برای جذب کاربران باشد. البته باید عنوان کنیم که در شرایط فعلی این بازی توسط شرکت Anomica Brands خریداری شده اما توسعه و مدیریت آن تماماً در اختیار تیم توسعه‌دهنده اصلی است.

ساختار شبکه Sandbox

ساختار ارز دیجیتال Sandbox و بازی آن را می‌توان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌هایی دانست که در نگاه اول موجب سردرگمی فعالان این حوزه می‌شود. با این وجود باید عنوان کنیم که این پلتفرم ساختاری بسیار ساده دارد. ساختار ارز دیجیتال Sandbox در حقیقت بر اساس زنجیره بلاک‌چین اتریوم می‌باشد.

به همین جهت این توکن یک نوع توکن ERC-20 می‌باشد. این توکن بر پایه شبکه اتریوم خلق شده و می‌تواند امنیت و البته کارآمدی آن را در خود داشته باشد. افزون بر این موارد دو نوع توکن دیگر این بازی یعنی توکن‌های لند و استیت هم بر پایه‌ی این شبکه ساخته شده‌اند. با این تفاوت که آنها از نوع ERC-721 یا توکن‌های غیر قابل معاوضه هستند. این دو فاکتور سبب شده تا ساختار توکن‌های این شبکه کاملاً امن و ساده باشد. از طرفی دیگر آن‌ها به‌واسطه مزیت‌های خود می‌توانند نفوذ بسیار بالایی در بین جامعه هدف داشته باشند.

ساختار خود بازی سندباکس تا حد زیادی ساده و قابل‌فهم است. این بازی سعی داشته تا به پلتفرم پیشتاز در دنیای متاورس تبدیل شود با این تفاوت که این پلتفرم اجازه می‌دهد تا کاربران دنیای دلخواه خود را ایجاد نمایند. از طرفی دیگر آن‌ها می‌توانند قوانین مرتبط با آن را ساخته و یک نوع بازی ایده‌آل را در بستر آن ایجاد نمایند. نکته قابل‌توجه این است که چنین پروژه‌ای می‌تواند به کاربران اجازه دهد تا متناسب با نیاز و روش خود اقدام به ساخت و تولید بازی نمایند. این همان چیزی است که موجب شده تاکنون چند صدهزار کاربر جدید به این بازی اضافه شود. این کاربران می‌توانند علاوه بر خلق تجربه بازی خود، توکن‌های NFT مختلفی را ساخته و در داخل بازی برای فروش قرار دهند.

نحوه عملکرد شبکه Sandbox

نحوه عملکرد این بازی را می‌توان از دیگر فاکتورهایی دانست که کاربران بر روی آن حساسیت بالایی دارند. در حقیقت آن‌ها تمایل دارند تا نحوه فعالیت و البته کار با این پروژه را بدانند. برای درک این عملکرد بایستی با سه محصول اصلی این پروژه آشنا شوید. این کار به شما اجازه می‌دهد تا درک بهتری از این برنامه داشته باشید.

این سه ابزار عبارت‌اند از VoxEdit ،Marketplace و Game Maker که ترکیب کلی آنها به خلق محتوا توسط کاربر (UGC) و البته ایجاد قراردادهای هوشمند توسط آنها کمک می‌کند. ما در ادامه هر یک از این پروژه‌ها را با دقت بیشتری برای شما عزیزان شرح داده‌ایم.

VoxEdit

وکس ادیت را می‌توان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین و البته حیاتی‌ترین ابزارهایی دانست که عملکرد این پروژه را تسهیل کرده است. در حقیقت واکس ادیت به‌عنوان یک نرم‌افزار ساخت انیمیشن‌های سه‌بعدی شناخته می‌شود. این نرم‌افزار برای سیستم‌عامل‌های ویندوز و مک تولید شده است. با استفاده از این نرم‌افزار، افراد می‌توانند کاراکترهای مختلفی همچون برگ، انسان، اژدها و… را خلق کرده و از آن خروجی بگیرند.

این خروجی، آیتم تولید شده شما را به یک توکن NFT تبدیل می‌کند که می‌توانید آن را درون بازارچه به فروش برسانید. همین موضوع هم سبب شده تا این ابزار تأثیر زیادی در ساده نمودن عملکرد کاربران داشته باشد. به‌گونه‌ای که می‌توان در ساده‌ترین وجه ممکن هر چیزی که در ذهن دارید را پیاده نمایید.

Game Maker

گیم میکر را می‌توان ابزاری دانست که عملکرد این پروژه را تفهیم می‌کند. این ابزار به افراد اجازه می‌دهد تا بازی‌های دلخواه خود را بسازند. آن‌ها می‌توانند با استفاده از کاراکترهایی که به‌وسیله واکس ادیت تولید کرده‌اند، بازی دلخواه خود را ایجاد نمایند. این قابلیت هیچ‌گونه نیازی به کدنویسی ندارد. همین باعث می‌شود تا تمام افراد با هر سطح از دانش و آگاهی نسبت به ساخت بازی دلخواه خود اقدام نموده و از آن درآمد داشته باشند. این همان قابلیتی است که باعث شده تا این پروژه نفوذ بیشتری در بین مردم داشته باشد.

Marketplace

مارکت پلیس یا بازارچه را می‌توان به‌عنوان حلقه گمشده از این پروژه دانست که باعث می‌شود تا نفوذ و البته جذابیت این پروژه در بین مردم بیشتر شود. این قابلیت به کاربران اجازه می‌دهد تا توکن‌های NFT خود را درون بازی به فروش رسانده و از آن کسب درآمد کنند. این بازارچه از شبکه‌های ERC-721 و ERC-1155 اتریوم پشتیبانی می‌کند.

از طرفی دیگر قابلیت‌های مختلفی همچون فیلترکردن آیتم‌ها و… را دارد. افراد می‌توانند از این بازارچه، آیتم‌های مختلفی را خریداری کرده و آن را در لند یا همان زمین‌های بازی خود در حالت گیم مود اضافه نمایند. این حالت در حقیقت فضای متاورس این بازی است که برای کاربران جذابیت بالایی دارد.

ویژگی‌های ارز دیجیتال Sandbox

شبکه و ارز دیجیتال Sandbox هم مانند سایر پروژه‌های موجود در بستر بلاک‌چین دارای ویژگی‌ها و البته مزیت‌های منحصر به خود است. همین موضوع هم سبب شده تا این پروژه در نوع خود بسیار ایده‌آل باشد. ما در ادامه چند مورد از این ویژگی‌ها را خدمت شما عزیزان بیان کرده‌ایم.

امنیت بالا

امنیت بالا را می‌توان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین و البته شاخص‌ترین مزیت‌های پروژه سندباکس دانست. در حقیقت این پروژه بر بستر شبکه اتریوم ایجاد شده و به همین جهت است که از امنیت بسیار بالای شبکه اتریوم برخوردار می‌باشد. این امنیت به‌وسیله پروتکل اثبات کار آن تأمین می‌شود که البته در آینده‌ای نزدیک به اثبات سهام بدل می‌شود.

نکته قابل‌توجه این است که خود تیم توسعه‌دهنده هم راهکارهای امنیتی بیشتری را برای کاهش احتمال خرابکاری در شبکه سندباکس به کار گرفته‌اند. مجموع این موارد سبب شده تا این پروژه امنیت بسیار بالایی داشته باشد.

غیرمتمرکز بودن

قابلیت غیرمتمرکز بودن را می‌توان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین و البته منحصربه‌فردترین ویژگی‌های شبکه سندباکس در نظر گرفت. در حقیقت باید عنوان کنیم که هیچ ناظری در این شبکه وجود ندارد و شخص سومی بر روی آن نظارت نمی‌کند.

توسعه دهندگان برای رسیدن به غیرمتمرکز بودن حداکثری، یک سازمان DAO ایجاد کرده‌اند. این سازمان توسط خود بازیکنان اداره شده و به نحوی فرایند قانون‌گذاری‌های داخل بازی را انجام می‌دهند. قرار است این بازی تا سال 2023 تماماً در اختیار کاربران قرار گرفته و در نتیجه این بازی به طور کامل غیرمتمرکز می‌شود.

قابلیت کسب درآمد

قابلیت کسب درآمد را می‌توان به‌عنوان یکی دیگر از مزیت‌های این پروژه دانست. این قابلیت به کاربران اجازه می‌دهد تا بتوانند علاوه بر بازی‌کردن، به کسب درآمد هم بپردازند. این همان چیزی است که باعث شده تا این پروژه به محبوبیت بسیار زیادی در بین کاربران دنیا برسد.

سؤالات متداول

آیا سند باکس امن است؟ 

پروژه و ارز دیجیتال Sandbox بر بستر شبکه اتریوم خلق شده است. همین مورد سبب شده تا این پروژه از امنیت بسیار بالای اتریوم استفاده نماید. از طرفی دیگر خود توسعه دهندگان هم تدابیر امنیتی مختلفی را تعبیه کرده‌اند که باعث می‌شود تا احتمال خرابکاری به حداقل برسد.

چگونه میتوان ارز دیجیتال Sandbox را خریداری کرد؟

برای خرید ارز دیجیتال ارز دیجیتال Sandbox می‌توانید به صرافی‌های مطرح دنیا مراجعه کنید. برخی از صرافی‌هایی سندباکس را لیست کرده‌اند، شامل موارد زیر هستند:

  • Binance
  • Kucoin
  • Uniswap
  • FTX
  • HOUBI
  • Kraken
  • و…

چگونه میتوان ارز دیجیتال Sandbox را ذخیره نمود؟

برای ذخیره ارز دیجیتال Sandbox می‌توان از کیف پول‌های مطرح دنیا استفاده کرد. در حقیقت هر کیف پولی که از بلاک‌چین اتریوم پشتیبانی کند، می‌تواند توکن‌های این پروژه را هم در خود نگه دارد. بر همین اساس می‌توان گفت که تمام کیف پول‌های رایج دنیا برای ذخیره این توکن مناسب است.

آیا قیمت ارز دیجیتال Sandbox رشد میکند؟

در دنیای ارزهای دیجیتال نمی‌توان هیچ‌گونه نظر قطعی را در رابطه با هیچ ارز دیجیتالی ارائه نمود چرا این موضوع به فاکتورهای زیادی نظیر شرایط بازار، اقدامات رقبا، توانایی توسعه دهندگان، اهداف پروژه و… بستگی دارد. با در نظر گرفت این موارد می‌توان گفت که پروژه سند باکس شرایط مناسبی دارد و در صوت تکامل بهتر، می‌تواند رشد قیمتی بالایی داشته باشد

منبع :

  https://www.techtarget.com/whatis/feature/The-metaverse-explained-Everything-you-need-to-know

دکمه بازگشت به بالا