اقتصادیبرترینهای کسب و کارعمومی

درباره انواع سبک های دکوراسیون داخلی بدانیم

سبک مدرن (Modern Style)

دکوراسیون طراحی داخلی مغازه یک اصطلاح گسترده برای سبکی از طراحی است که در آن انواع متریال با فناوری روز ادغام شده‌اند تا ترکیبی از اصالت، نوگرایی و کارایی را ایجاد کنند. سبک دکوراسیون داخلی مدرن با الهام از جنبش هنر مدرنیستی که در سپیده دم قرن بیستم متولد شد (بیش از 100 سال پیش)، رابطه ما با فضا و زیبایی‌شناسی را دوباره از نو ابداع کرد تا ما چشم انداز خود را نسبت به جایی که زندگی می‌کنیم، گسترش دهیم. فضای خانه که پیش از ظهور سبک طراحی مدرن فقط جایی برای سکونت بود، حالا به مکانی برای پرورش ایده‌ها تبدیل شده است.

فضای داخلی مدرنیستی اغلب از عناصر کاربردی، ترکیببندی دقیق خطوط و ، مینیمال و هندسی شکل تشکیل شده است.تاکید بر سادگی بصری، استفاده از المانهای عملکردی و به کار بردن انواع رنگهای جسورانه، مهمترین ویژگیهای یک سبک دکوراسیون داخلی مدرن هستند.

سبک مدرن میانه قرن (Mid-Century Modern)

طراحی دکوراسیون داخلی طلافروشی دکوراسیون مدرن میانه قرن سبکی را توصیف می‌کند که پس از جنگ جهانی دوم محبوب می‌شد. با انعکاس جنبش باهاوس (Bauhaus) در سراسر جهان، این سبک به بازوی اصلی طراحی مدرنیسم تبدیل شد که در آن استفاده از رنگهای خنثی، خطوط واضح و عناصر تعاملی با طبیعت و فضای باز، ویژگی‌های اصلی این سبک بودند. در این سبک طراحی تاکید بر تقویت پیوندهای بین فردی بین وسایل مختلف بسیار ضروری است.

در سبک دکوراسیون مدرن میانه قرن فضا به عنوان چیزی بیش از یک محیط کاربردی در نظر گرفته میشود و به عنوان بوم نقاشی برای ایدئولوژی‌های شخصی و اجتماعی که بشریت را پس از جنگ جهانی دوم هدایت کردند، پدیدار شد.

طراحی صرافی فضای داخلی باز با تاکید بر مناطق مشترک (عدم جداسازی فضاها با دیوار) و وضوح عملکردی و بصری جدایی‌ناپذیر سبک مدرنیستی، ماهیت اصلی این سبک را مشخص می‌کنند. پالت رنگی سبک مدرن اواسط قرن معمولاً شامل رنگهای نارنجی، زرد، سبز و قهوهای است.

سبک مینیمالیست (Minimalist Style)

فضای داخلی مینیمالیستی از جنبش هنرهای مینیمالیسم در دهه‌های 1960 و 1970 الهام گرفته شده است. این سبک دکوراسیون داخلی با ایده گرفتن از طراحی سنتی ژاپنی و فلسفه ذن، مفاهیم محرک مدرنیسم را در یک پالت تقریباً خالصانه بیان میکند.با کنار گذاشتن جزئیات تزئینی، زیبایی شناسی مینیمال را به ما ارائه می‌دهد که بر عملکرد متکی است. فضاهای داخلی مینیمالیستی بدون حواس ‌پرتی یا به‌هم‌ریختگی، در نهایت سادگی طراحی شده‌اند تا تأثیرات بصری جسورانه و استفاده اساسی از فضا را به حداکثر برسانند.

عناصر و نقوش تزئینی در این سبک به حداقل رسیدهاند و رنگها در طیف رنگی خنثی و تک رنگی در فضا دیده میشوند.تکرار و حرکت خطوط و حضور سخاوتمندانه نور طبیعی، فضاهای داخلی به سبک مینیمالیست را پویا و زنده نگه می‌دارند.

سبک اسکاندیناویایی (Scandinavian Style)

مانند دیگر همتایان مدرنیست خود، سبک دکوراسیون داخلی اسکاندیناوی حرکتی به سمت سادگی، عملکرد و کارایی است. با این حال، تاکید بر پالت رنگی مربوط به کشورهای اسکاندیناوی مانند سفید، مشکی و خاکستری در این سبک وضوح دیده می‌شود.  طراحی اسکاندیناوی تعادل دقیقی را بین عملکرد در سبک مینیمالیستی و ایجاد فضایی گرم و شخصی ایجاد می‌کند.

این سبک داخلی با مواد ارگانیک، تزئینات ساده و جزئیات ساده مشخص می‌شود. پالت رنگ اسکاندیناوی در سیاه و سفید غرق شده است و با خاکستری و آبی یا گاه به گاه رنگ آمیزی زنده مانند سبز، آرامش بصری را به طراحی داخل میدمد.

عناصر در فضای داخلی اسکاندیناوی دارای خطوطی گردتر و سینوسی‌‌تر هستند (ماند مبلمان) که همراه با بافتهای ارگانیک (چرم، پشم یا مواد طبیعی)، حتی در ساده‌‌ترین چیدمان‌ها، حال و هوای دنج‌‌تری ایجاد می‌کنند.

سبک صنعتی (Industrial Style)

، سبک مدرن را برای عملکرد بیشتر با تبدیل بخش‌های سازه‌ای ساختمان به زیبایی شناسی مینیمال معنا می‌کند. تیرها، ستونها، لولهها، کانالها و فلنجها برای تأکید بر سبک صنعتی و ماشینی در فضا اعمال میشوند.این سبک طراحی به طور عمده روحیات مردانه را نشان می‌دهد. برخلاف بسیاری دیگر از شاخه‌های جنبش مدرن که با نوگرایی تمرکز دارند، سبک دکوراسیون داخلی صنعتی بر فرسودگی، وسایل بازیافتی و نجات فضاهای کهنه مفهوم پیدا می‌کند.

در بازسازی انبارها و خانه‌های قدیمی و تبدیل آن‌ها به سبک دکوراسیون صنعتی، تمایل به استفاده از رنگهای گرم و خنثی مانند خاکستری و قهوهای به همراه عناصر فلزی، بتن اکسپوز () و آجر وجود دارد که همه این موارد کاملاً مکمل یکدیگر هستند. هنگام انتخاب مبلمان و دکوراسیون، مدل‌هایی با ظاهر صنعتی و قدیمی را انتخاب کنید.

سبک معاصر (Contemporary Style)

دکوراسیون معاصر به سبک فعلی (در زمان حال) اشاره دارد. بنابراین این سبک همیشه در حال تحول است و گرایش‌ها و سلیقه‌های رایج در هر زمان را منعکس می‌کند. به این ترتیب، توصیف این سبک به عنوان مجموعه‌ای از ایده‌ها، اهداف یا ویژگی‌های مشخص دشوار است.این سبک طراحی با ارائه یک رویکرد متعادلتر به دکوراسیون داخلی، از زیباییشناسی مدرنیسم فاصله میگیرد. با توجه به اینکه سبک مدرن اواسط قرن در حال حاضر طرفدار زیادی دارد، سبک معاصر به شدت از آن وام گرفته است.

با این حال استفاده از عناصر، رنگ‌ها و اثاثیه با آزادی بیشتری همراه هستند که باعث می‌شوند، فضا هم عملکردی و هم دنج و گرم باشد. به طور کلی، سبک معاصر نه سرد و نه خیلی رسمی است، این سبک گرمی و دنجی خاصی دارد که باعث میشود طراح بتواند بیشتر از غریزه و احساس خود استفاده کند.

سبک آسیایی و ذن (Asian / Zen Style)

با جان بخشیدن به اصول اصلی فلسفه سنتی ژاپن، سبک طراح دکوراسیون داخلی ذن، در مورد تعادل، هماهنگی و توجه است. برخلاف بسیاری از سبکهای دیگر، فضاهای ذن کمترین تاثیرگذاری را دارند و بیشتر به ایجاد سکوت و سکون، درون و بیرون اهمیت میدهند.هر خط، فرم و سطحی با تفکر دقیق و کارآیی، بدون جزئیات تزئینی و شلوغی در محل خود قرار داده شده است.

پالت مواد عمدتاً ارگانیک است و چوب و الیاف طبیعی یک انتخاب اصلی در این سبک طراحی هستند.سبک ذن که در مجاورت طبیعت قرار دارد، از نزدیک با عناصر درگیر می‌شود و آن‌ها را در طرح‌ها و زیبایی شناختی خود می‌گنجاند. رنگ‌ها لطیف و طبیعی هستند و هماهنگی رنگی و تداوم سطوح و فضاها را متعادل می‌کند.

سب بوهمی (Bohemian Style)

سبک بوهمی با افراد آزاد اندیش و آزاده همراه است که فلسفه غیر متعارف شخصی خود را برای زندگی بدون قید و شرط از هیچ‌گونه هنجارهای جامعه معاصر بیان می‌کنند. فردیت برجسته این افراد در فضای داخلی خانه‌هایشان نیز نمایان می‌شود. این فضاهای داخلی بسیار منحصر به فرد، پر جنب و جوش و زنده هستند و سبک طراحی بسیار خاصی را به وجود آورند که به نام «بوهو یا بوهو شیک» شناخته می‌شود.

سبک بوهمی آزادی کامل و فردیت قوی در بیان سلیقههای شخصی را فراهم میکند.سبک دکوراسیون داخلی بوهو نیز با ترکیبی منحصر به فرد و شگفت‌انگیز، شیک و شاد از اقلام، لوازم جانبی و رنگ‌ها مشخص می‌شود که در نگاه اول، چه در ویژگی‌های طراحی و چه در پالت‌های رنگ، هیچ انسجامی ندارد.

در این سبک فضا شلوغ است، هم از نظر تعداد آیتم‌ها، هم از نظر اشکال و فرم‌ها! مبلمان ترکیبی جذاب از اثاثیه قدیمی و فرسوده و حتی مدرن هستند. پارچه‌ها و اکسسوری‌ها با رنگ‌ها و طرح‌های پر زرق و برق، فضایی شاد از سبک زندگی آزاد را ایجاد می‌کنند.

سبک استوایی (Tropical Style)

فضای داخلی به سبک استوایی، همه چیز درباره عاشقانه‌های سواحل زیبا، جنگل‌های سرسبز و رنگ‌های پر جنب و جوش سرزمین‌های عجیب و غریبی است که ما رویای آن‌ها را داریم. این سبک طراحی داخلی با الهام از طبیعت، دارای فراوانی مواد طبیعی و پالتهای رنگی است که در زیبایی پر زرق و برق آن برای مناطق استوایی مشخص میشود.

سطوح بزرگ‌تر دارای رنگ‌های سبز شاداب و سایه‌های فیروزه‌ای و آبی هستند که پس‌زمینه‌هایی را برای رنگ‌های شاد و پر جنب و جوش مانند صورتی، بنفش و نارنجی که بر روی اقلام تزئینی مختلف و منسوجات داخلی نمایش داده می‌شوند، ایجاد می‌کنند.

طرحهای عجیب و غریب از میوههای استوایی و برگهای خرما بر دکوراسیون دیوار و طرح غالب هستند (به صورت آثار هنری). طراحی و مدل مبلمان ساده است و از چوب طبیعی ساخته شده‌ است زیرا این ماده در خانه‌های گرمسیری یک المان اصلی محسوب می‌شود. درها، میزها، تخت‌ها، صندلی‌ها، کابینت‌ها و وسایل ذخیره‌سازی دارای چوب ساج سلطنتی، چوب خیزران، چوب حصیری ظریف و چوب ماهون هستند.

سبک هالیوود ریجنسی (Hollywood Regency style)

سبک طراحی دکوراسیون داخلی هالیوود ریجنسی در مورد بازگرداندن زرق و برق عصر طلایی دهه 1930 صنعت پررونق سینمای آمریکا است. این سبک، دکوراسیون مجلل خانههای ستارگان فیلم آن زمان را نشان میدهد.هالیوود ریجنسی ترکیبی هیجان‌‌انگیز از سبک‌ها و گرایش‌ها است که بهترین ویژگی‌های خود را در ترکیب‌های خیره‌‌کننده به نمایش می‌گذارد تا فضایی از راحتی، مجلل و پر زرق و برق ایجاد کند. این آزادی بیان است که این سبک را منحصر به فرد نشان می‌دهد.

سبک طراحی هالیوود ریجنسی با پلان باز و لاکچری است. مبلمان بر فضا تسلط ندارند و نسبتاً در مقیاس کوچک، با خطوط ساده و به شکل مبلمان اواسط قرن ساخته شده‌اند. با این حال، مبلمان با سطوح روشن و براق، روکش‌های فلزی در برنج و طلا، الگوهای هنر دکوی جسورانه با کنتراست بالا و پارچه‌ها و بافت‌های مجلل در رنگ‌های پر جنب و جوش، خودنمایی می‌کنند.

این فضا از طریق انبوهی از لوازم جانبی براق و مجلل، کریستالهای درخشان و منسوجات و ها همراه با پر از جزئیات تزئینی که با حاشیهها و منگولههای ابریشمی مزین شدهاند، در زرق و برق میدرخشد.

سبک روستیک (Rustic Style)

با سادگی کلاسیک و حس گرم خانه، در میان محبوب‌ترین سبکهای دکوراسیون داخلی قرار دارد. تعجبی ندارد که سبک روستیک را در ساختمان‌ها و فضاهای شهری و هم در خانه‌های روستایی پیدا کنید.پالتهای رنگی سبک روستیک ممکن است از سایههای تیره قهوهای تا رنگهای خنثی متفاوت باشنداقلام تزئینی اغلب دست‌ساز، نجات یافته (مبلمان یا که تعمیر شده است) یا تغییر کاربری داده شده از چوب، چرم، الیاف طبیعی، حصیر و آهن فرفورژه هستند.

مبلمان دارای ساختاری محکم و طراحی کلاسیک هستند و تا حدودی بزرگ و با ظاهری فرسوده به نظر می‌رسند. مبلمان عمدتاً از چوب طبیعی و معمولاً تیره رنگ ساخته می‌شوند که با تودوزی از چرم طبیعی و پارچههای طبیعی دیگر که از پوست حیوانات ساخته شده‌اند، مطابقت دارند.

سبک کلاسیک (Classic style)

سبک به ایده‌هایی که در گذشته استفاده می‌شدند، روی می‌آورد. رویکردی که در این سبک وجود دارد، بازنگری جزئی در ایده‌های کلاسیک و استفاده مناسب از آن‌ها در دنیای مدرن است.دکوراسیون به سبک سنتی با صندلیهای بالدار (WING CHAIR)، مبلمان با طرحهای پیچیده، میزهای جلو مبلی با طراحی کلاسیک و طراحیهای خاص که معمولاً ریشه در سبکهای انگلیسی قرن هجدهم و نئوکلاسیک دارند.

رنگ‌های اصلی سبک دکوراسیون داخلی سنتی شامل قهوهای، بژ، مشکی، خاکستری، سفید، سرمهای و ارغوانی هستند. چوبی تیره رنگ که دارای حکاکی‌های زیبا و جزئیات تزئینی است، به همراه آثار هنری و وسایل دکوری سنتی مانند یا گرامافون می‌توانند یک و کلاسیک را تداعی کنند.

سبک انتقالی (Transitional style)

سبک طراحی دکوراسیون داخلی انتقالی، تلفیقی زیبا از دو گرایش طراحی داخلی شامل کلاسیک و مدرن معاصر است. این دو سبک ممکن است بسیار دور از یکدیگر به نظر برسند، به طوری که سبک سنتی تا حدودی قدیمی و سنگین در نظر گرفته می‌شود، در حالی که سبک مدرن جدید و نوگرا است. با این حال، طراحان روشی هوشمندانه برای استفاده بهینه از این دو سبک طراحی و نمایش آن‌ها به شیوه‌ای دلپذیر کشف کرده‌اند. سبک انتقالی دارای مبلمان با اندازه بزرگ و با خطوط منحنی و تمرکز بر راحتی است که الهام گرفته از طراحی سنتی خواهد بود.

فقدان تزئینات بیش از حد، چینش خطوط مستقیم و محدودیت واضح در تعداد وسایل، گرایش‌های مینیمالیستی سبک معاصر را نشان می‌دهند. پالت رنگی سبک انتقالی عمدتاً خنثی و تک رنگ است که روی دیوارها، سقفها، ها و اثاثیه خانه دیده میشود.رنگ‌ها از مایل به زرد تا وانیلی گرم متغیر هستند که عمق و تعادل را در فضا ایجاد می‌کنند

دکمه بازگشت به بالا