به ترافیک پایتخت عادت کردهایم/ شناسایی و رفع سریع گلوگاههای ترافیک تهران
سرپرست شرکت کنترل ترافیک تهران با بیان اینکه ما به ترافیک تهران عادت کردیم و علت این عادت را به واژهای با عنوان “فرهنگ ترافیکی نامناسب” گره زدهایم، از مقابله و رفع گرههای ترافیکی قبل از ایجاد صف ترافیکی خبر داد و گفت: به دنبال شناسایی و رفع سریع عوامل ایجاد گلوگاههای ترافیکی در سطح معابر شهر هستیم.
مسعود طبیبی در گفت وگو با مجله زنده خبری، در مورد برنامهها و اولویتهای شرکت کنترل ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه برای رفع سریع عوامل ایجاد گلوگاههای ترافیکی در سطح معابر شهر، همفکری با متخصصین و افراد خبره در عرصه مهندسی و مدیریت حمل و نقل و ترافیک در دستور کار قرار دارد تا از خدماتشان در راهبری مراکز پایش و مدیریت جریان ترافیک در سطح مناطق شهری بهره بریم، اظهار کرد: در این راستا از نظرات ارزشمند شهروندان در هر محله که شناخت خوبی از دلایل بروز گرههای ترافیک در سطح محلات و نواحی شهری اطراف محل سکونت و یا محل کار خود دارند، استفاده خواهیم کرد.
وی با اشاره به سابقه شرکت کنترل ترافیک تهران گفت: ما باید به شرایط اولیه شرکت کنترل ترافیک که شرکتی پیشتاز در امور الکترونیکی و مخابراتی بود، بازگردیم که برای تحقق این مهم نیازمند حمایت کلان مدیریت شهری از یک طرف و نهادهای تخصصی در عرصه حمل و نقل و ترافیک شهری از طرف دیگر هستیم.
طیبی ادامه داد: برای ایجاد این حمایت، شرکت کنترل ترافیک تهران بایستی سرعت خود را اثبات کرده و شرایط نامناسب و غیرقابل قبول فعلی را با سعی و تلاش دو چندان همکاران خود، به حد قابل قبول برساند. بعنوان مثال از زمان عید نوروز تاکنون با کمک یکی از مجموعههای امداد خودرو در حال ارائه خدمات رایگان امدادی به خودروهای دارای نقص فنی در تونلهای شهری هستیم. این مجموعه حاضر به همکاری در قالب SLA در داخل تونلهای شهری بوده و پذیرفتهاند که چنانچه زمان ارائه خدمات امدادی برای خروج رایگان خودروهای خراب کمتر از ۱۰ دقیقه باشد هزینه کامل خدمات را از شهرداری دریافت خواهند کرد، اما چنانچه این زمان از ۱۰ دقیقه تا ۲۰ دقیقه باشد، نرخ کامل خدمات را از شهرداری دریافت نکرده و چنانچه خدمات به انتظار ۲۰ دقیقهای و بیشتر امدادخواه منجر شود در ازای ارائه خدمات هیچ هزینهای را از شهرداری مطالبه نکنند که آمارهای موجود، نشان میدهد که تقریباً در بیش از ۷۵ درصد عملیاتها، زمان انتظار مخاطبان برای دریافت خدمات کمتر از ۱۰ دقیقه بوده و این یعنی سرعت عمل بیشتر در استفاده از ظرفیت عبور تونلها، کاهش نگرانی کاربران حین تردد در شبکه معابر شهر به ویژه در تونلهای شهری، ارائه چنین خدماتی حداقل طی یکسال گذشته، بیانگر تفاوت در نحوه ارائه خدمات به کاربران است. به همین دلیل جا دارد از خدمات کلیه همکاران تلاشگر در مراکز مدیریت ترافیک تونلها و پل صدر و همچنین گروه همکار امدادخودرو مورد اشاره، تقدیر و تشکر داشته باشم.
بررسیها نشان داده است که عمده ترافیکها به دلیل تغییر ناگهانی خط عبور خودروها رخ میدهد
طبیبی با بیان اینکه یکی از اولویتهای اصلی شرکت کنترل ترافیک تهران رفع سریع گلوگاههای ترافیکی است، گفت: یکی از اهداف اصلی ما رفع سریع گلوگاههای ترافیکی و روانسازی بیشتر جریان ترافیک است، چرا که ظرفیت موجود معابر به صورت حداکثری در حال استفاده است و اگر انسدادهای مقطعی سریعاً حل و فصل نشود میتواند صفهای ترافیکی زیادی ایجاد کند. به همین دلیل سعی کردیم که با اتکا به فعالیت همکارانمان در مراکز مانیتورینگ، رخدادهای ترافیکی را سریع شناسایی و رفع کنیم.
وی با بیان اینکه متاسفانه در چند سال اخیر مرکز کنترل ترافیک صرفاً به یک مرکز اطلاعرسانی تبدیل شده که فقط اعلامکننده بار ترافیکی معابر و بزرگراهها بوده است، ادامه داد: این در حالیست که در دنیا مراکز کنترل ترافیک، مدیریت پویا و لحظهای جریان ترافیک را بر عهده دارد نه اینکه صرفاً حالت اطلاعرسانی داشته باشند.
مقابله با گرههای ترافیکی قبل از ایجاد صف ترافیکی
مردم، دستگاهها و سازمانهای مستقر در تهران از وضعیت ترافیک دلخور هستند
سرپرست شرکت کنترل ترافیک تهران با تاکید بر اینکه در علم ترافیک و در کشورهای دیگر از روشهای مختلفی برای رفع سریع گلوگاههای ترافیکی و حل گرههای ترافیکی مقطعی استفاده میشود، تصریح کرد: در علم ترافیک اگر صف خودرو برای ورود به یک معبر ایجاد شود و سپس بخواهیم واکنش انجام دهیم حل مسئله ترافیک سخت میشود و بر همین اساس ما باید مقابله با گرههای ترافیکی را قبل از ایجاد صف ترافیکی و به اصطلاح پس زدنهای صف ترافیکی آغاز کنیم. مثلاً در شرایطی که در یک بزرگراه، ترافیک مسیر اصلی در حال افزایش بوده و به علاوه ترافیک رمپ ورودی به این بزرگراه نیز در حال افزایش است، همین افزایش حجم ترافیک در دو مسیر، سبب افزایش حجم ترافیک معبر در پایین دست این نقطه اتصالی نسبت به ظرفیت فیزیکی بزرگراه میشود و مهم است با نصب شناساگرهای هوشمند، از وضعیت لحظهای ترافیک مطلع شده و به محض رسیدن حجم ترافیک مسیر اصلی به حد معینی، کنترل هوشمند بر موضوع ورود خودروها از رمپ ورودی اعمال شود.
طبیبی با تاکید بر اینکه در برخی معابر و بزرگراهها پلیس با استفاده از نیروی انسانی و به صورت دستی سعی در کنترل ترافیک دارد و این در حالیست که میتوان با نصب یک چراغ راهنمایی هوشمند وضعیت ترافیک در آن نقطه را پایش و رفع کرد، گفت: روشهای متفاوتی برای کنترل و مهار ترافیک در تهران وجود دارد و در نظر داریم این تغییر رویکرد را در شرکت کنترل ترافیک تهران با همکاری سازمانها و دستگاههای مختلف به ویژه همکارانمان در پلیس راهور اجرا کنیم.
در تهران به نظر میرسد که به ترافیک عادت کردهایم و علت این عادت را به واژهای با عنوان “فرهنگ ترافیکی نامناسب” گره زدهایم گویی این شهروند در هر شرایطی این رفتار نامناسب را بروز میدهد در حالی که رفتارهای نادرست معلول ناکافی بودن سامانهها و نظارت و مدیریت ناکافی هستند.
وی ادامه داد: مردم، دستگاهها و سازمانهای مستقر در تهران از وضعیت ترافیک دلخور هستند و اگر به یک زبان مشترک برسیم میتوانیم با همراهی یکدیگر این مسئله را با روشهای علمی حل کنیم؛ اما لازم است که اطلاعات را به اندازه کافی و به موقع به افراد بدهیم تا آنها با اطمینان از عملکرد و توجه دستگاههای خدماترسان در عرصه ترافیک شهری، همراهی لازم را داشته باشند.
عوامل بیرونی سبب تشدید بروز ترافیک شده
سرپرست شرکت کنترل ترافیک تهران در مورد ترافیک عجیب پایتخت در برخی ساعات روز گفت: عوامل بیرونی همچون افزایش زیاد خودروها سبب تشدید بروز ترافیک شده است اما میتوانیم شرایط موجود را با اتکاء به روشهای مختلف حل کنیم. به عنوان مثال در نظر داریم که اطلاعات ترافیکی لازم را تحت عنوان یک داشبورد در اختیار مردم یا مسئولان تصمیمگیر قرار دهیم تا آنها با شاخصهای دقیق علمی در مورد ترافیک تهران حساس شده و به راحتی بتوانند بهترین زمان سفر خود را بیابند.
دعوت از شهروندان برای شناسایی گلوگاههای ترافیک محلی
عمده دلیل ترافیک: تغییر ناگهانی خط عبور
وی با تاکید بر اینکه برای شناسایی گلوگاههای ترافیکی تهران از همه شهروندان دعوت به همکاری میکنیم، اظهار کرد: اهالی محلات به دلیل اشرافی که به سطح محلات خود دارند میتوانند ما را در شناسایی گلوگاههای اولیه و ثانویه کمک کنند و در حال برنامهریزی هستیم که این کار از طریق سامانه ۱۳۷ و یا شماره تلفنی۸۷۵۰۰ بتوانند به ما کمک کنند تا گلوگاههای ترافیکی را شناسایی کنیم و همچنین در صدد آن هستیم که هر چه سریعتر برای استفاده هر چه بهتر از گزارشات مردمی یک سامانه تصویری ایجاد کنیم که شهروندان بتوانند هر گونه انسداد و گره ترافیکی سطح محلاتشان که میتواند موجب ترافیک شود را با عکس و فیلم برای شرکت کنترل ترافیک ارسال کنند و ما نیز از طریق این سامانه برنامهریزیهای لازم را برای حل گلوگاه ترافیکی انجام داده و آن را در اختیار دستگاههای متولی قرار میدهیم.
سرپرست شرکت کنترل ترافیک تهران با بیان اینکه بررسیها نشان داده است که عمده ترافیکها به دلیل تغییر ناگهانی خط عبور خودروها رخ میدهد، گفت: شما تصور کنید که یک خودرو وارد میدان میشود و سعی دارد از سمت چپ میدان خارج شود، حالا این خودرو برای تغییر خط عبور خود در چند نقطه، تلاقی با سایر خودروها ایجاد میکند و این موجب توقف خودروهای دیگر و بروز صف ترافیک میشود.
وی بیان کرد: این نقاط تلاقی میتواند نقطه کور و بحرانی در جریان ترافیک یک معبر ایجاد کند، این در حالیست که با نصب علائم ترافیکی در سطح معبر میتوانیم این گردشها و تغییر صف عبور را حل و یا کاهش دهیم به گونهای که میتوانیم لاین صف معبر را به گردش به چپها اختصاص داده و خط وسط را برای خودروهایی که مستقیم حرکت میکنند و سمت راست را برای خودروهای گردشی که به سمت راست و مستقیم حرکت میکنند در نظر بگیریم و اگر یک دوربین پلاک خوان در این معبر نصب شود شاهد انضباط ترافیکی بیشتری خواهیم بود.
طیبی با بیان اینکه از اطلاعات دوربینهای ثبت تخلف سرعت میتوانیم به دو شیوه استفاده کنیم، گفت: میتوانیم نسبت به جریمه افرادی که سرعت مجاز حرکت در معابر را رعایت نمیکنند استفاده کنیم و یا میتوانیم در راستای تشویق رفتارهای خوب ترافیکی از کسانی که تخلف نکردهاند، تشکر کنیم.
حل مشکل ترافیک جناغی های بزرگراه ها
به ترافیک عادت کردیم
وی با اشاره اینکه جناغیهای بزرگراهها نیز یکی دیگر از گلوگاههای ترافیکی و در عین حال پر خطر تهران است، گفت: پلیس راهور بر محل جناغیهای بزرگراهها با استقرار نیروی انسانی خود و با تلاش مضاعف سعی در کنترل و مهار ترافیک در این نقاط دارد؛ این در حالیست که با نصب دوربین در محل جناغی خروجیهای بزرگراهها میتوان از تغییر خط های ناگهانی وسایل در نقاط خروجی از بزرگراهها جلوگیری کرد و ظرفیت خروجی بزرگراهها را افزایش داد و در عین حال از حرکت دنده عقب خودروها در این نقاط برای وسایلی که از محل خروجی رد شدهاند اجتناب کرد که نتیجه چنین عملی، افزایش ایمنی تردد در چنین محلهایی خواهد بود که البته این مهم در سال های گذشته در برخی جناغیها انجام شده است اما باید تعداد آنها را افزایش دهیم.
طیبی اظهار کرد: ترافیک تهران اگر چه سنگین است اما ازدحامهای ترافیکی بدتر از تهران نیز در شهرهای مختلف دنیا داریم؛ اما آنها با کمک ابزارهای هوشمند به نحو چشمگیری بهبود یافتهاند. آن چیزی که مهم است این است که همه شهروندان نسبت به حقوق دیگر کاربران ترافیک حساس شوند و هم دستگاههای مسئول با اتکاء به روشهای مختلف، در راستای بهبود جریان ترافیک اقدام کنند، این در حالیست که هر دو این نیازها را میتوان به صورت هدفمند با طراحی و به کارگیری سامانههای هوشمند متناسب رفع کرد. اما در تهران به نظر میرسد که به ترافیک عادت کردهایم و علت این عادت را به واژهای با عنوان “فرهنگ ترافیکی نامناسب” گره زدهایم گویی این شهروند در هر شرایطی این رفتار نامناسب را بروز میدهد در حالی که رفتارهای نادرست معلول ناکافی بودن سامانهها و نظارت و مدیریت ناکافی هستند.
انتهای پیام