مذاکرات برای آزادسازی خبرنگار آمریکایی و چانه‌زنی سوریه برای لغو تحریم‌ها

مذاکرات برای آزادسازی خبرنگار آمریکایی و چانه‌زنی سوریه برای لغو تحریم‌ها

در حالی که رویکرد کشورهای عربی و منطقه به آغاز روابط با دمشق تمایل پیدا کرده، دمشق در تلاش است از پرونده خبرنگار آمریکایی مفقود شده در سوریه برای تحقق برخی اهداف سیاسی از جمله لغو یا کاهش تحریم‌های آمریکایی استفاده کند.

به گزارش مجله زنده خبری، روزنامه وال‌استریت‌ژورنال آمریکا اخیرا در گزارشی نوشت، دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا مذاکرات مستقیم خود با دمشق را برای مشخص شدن سرنوشت آستین تایس، سرباز سابق نیروی دریایی این کشور آغاز کرد.

تایس پس از بازنشستگی به عنوان یک عکاس خبری با خبرگزاری فرانسه و روزنامه واشنگتن‌پست و دیگر رسانه‌ها همکاری کرد و در سال ۲۰۱۱ تصمیم گرفت به سوریه رفته و در آنجا کار خبرنگاری را انجام دهد؛ اما در یک ایست بازرسی در خارج از شهر دمشق در تاریخ ۱۳ اوت ۲۰۱۲ بازداشت شد.

به گفته برخی از فعالان، تایس پیش از آنکه ناپدید شود با یک گروه از فعالان مدنی و نیز نیروهایی از شورشیان «ارتش آزاد» در شهر داریا در نزدیکی دمشق دیدار کرده و پس از آن خبری از او منتشر نشد.

یک ماه پس از ناپدید شدن تایس، او در یک ویدئو در حالی که دست‌ها و چشمانش بسته هستند، در کنار یک فرد مسلح دیده شد.

وال استریت ژورنال در گزارش خود به نقل از برخی مسؤولان خاورمیانه که از پرونده تایس آگاه هستند، نوشت، پس از درخواست اواخر سال گذشته آمریکا از عمان برای تسریع در میانجیگری‌ها با دمشق درباره پرونده تایس شامل چند شهروند آمریکایی ربوده شده دیگر در سوریه از جمله مجد کم الماز، یک تبعه سوری آمریکایی که پس از بازداشت در سال ۲۰۱۷ در ایست بازرسی دمشق ناپدید شد، مذاکره‌کنندگان آمریکایی سلسله نشست‌هایی را با برخی مسؤولان امنیتی و سیاسی دولت دمشق برگزار کردند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد که کشورش به همکاری با یک کشور سوم برای بازگرداندن تایس ادامه می‌دهد و کاخ سفید در این رابطه محتاط عمل می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا چهارشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی اظهار کرد، واشنگتن برگزاری هیچ نشستی در گذشته و حال حاضر با دمشق در چارچوب گفت‌وگوی مستقیم درباره سرنوشت این خبرنگار مفقود شده را تایید نمی‌کند، همانگونه که می‌دانید نشست‌های عمومی و مذاکرات برای آزادسازی آمریکایی‌هایی که به شکل غیرقانونی بازداشت شدند، یک موضوع بسیار حساس است.

طبق گفته‌های مسؤولانی که وال استریت ژورنال با آنها مصاحبه کرد، پیش‌بینی می‌شود مذاکرات در هفته‌های آتی از سر گرفته شوند زیرا پس از آنکه میانجی‌ها به دمشق اعلام کردند که حل این پرونده می‌تواند به توقف انزوای بین‌المللی اعمال شده علیه دمشق کمک کند، از دمشق خواسته شده با این موضوع با جدیت برخورد کند.

به نوشته این روزنامه، میانجی عمانی به نقل از برخی مسؤولان دولت دمشق اعلام کرد که آنها تمایل دارند تحریم‌های آمریکا کاهش یافته و یا به تعویق بیفتد و بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه نگران این است که قانون “کپتاگون” که ژوئن آتی وارد فاز اجرایی خواهد شد، پرونده گشایش روابط کشورهای عربی با دمشق را به خطر بیندازد.

همچنین این روزنامه نوشت، اسد در دیدار با هیثم بن طارق، پادشاه عمان در فوریه گذشته بار دیگر تمایل خود را به گنجاندن موضوع سرنوشت تایس به کاهش تحریم‌ها در مذاکرات و ترغیب آمریکا به عقب‌نشینی از سوریه ابراز کرد؛ اما پادشاه عمان از اسد خواست خواسته‌هایش را کم کند و مذاکرات را جدی‌تر بگیرد.

اما دمشق که معمولاً با چنین پرونده‌هایی با احتیاط برخورد می‌کند، انجام مذاکراتی با طرف‌های آمریکایی در این خصوص را تکذیب کرد، همچنین دمشق به طور کلی اینکه خبرنگار آمریکایی در بازداشت آنها باشد، تکذیب می‌کند.

هاله غریط، سخنگوی منطقه‌ای وزارت خارجه آمریکا در گفت‌وگو با تلویزیون سوریه اظهار کرد، دمشق بازداشت تایس را قبول نمی‌کند؛ اما تعامل با دمشق بهترین گزینه برای بازگرداندن او به کشور است.

محمد جرار، خبرنگار سوری در گفت‌وگو با العربی الجدید اظهار کرد: دمشق تجربه بزرگی در چانه‌زنی در خصوص شهروندان آمریکایی و چهره‌های تحت تعقیب امنیتی دارد که آمریکایی‌ها به دنبال آنها هستند و معمولاً همکاری میان دو طرف به تامین خواسته‌های آمریکایی‌ها در مقابل امتیازدهی‌های مشخصی ختم می‌شود که ممکن است تنها دور ماندن دمشق از تحریم های آمریکا باشد.

جرار در ادامه موضوع آزادسازی خلبان آمریکایی در اوایل سال ۱۹۸۴ با میانجیگری یک کشیش آمریکایی به نام جسی جکسون را یادآور شد که پس از سقوط هواپیمای ارتش در نزدیکی مرزهای سوریه و لبنان در اواخر سال ۱۹۸۳ توسط نیروهای ارتش سوریه بازداشت شد.

جرار گفت، حافظ اسد، رئیس جمهور وقت سوریه تاکید داشت که جکسون خلبان آمریکایی را در سفر بازگشتش به آمریکا همراهی کند که در نتیجه رولاند ریگان، رئیس جمهور وقت آمریکا با او تماس گرفته و از او تشکر کرد و روابط میان دو طرف بهبود پیدا کرد.

این خبرنگار در ادامه گفت: فکر می‌کنم بشار اسد بخواهد همین کار پدرش را تکرار کند، او اظهارات متناقضی درباره سرنوشت تایس و دیگر افراد ربوده شده آمریکایی به واشنگتن ارائه می‌کند و شاید منتظر این است که یک مسؤول آمریکایی به صورت علنی به دمشق سفر کند تا هزینه این کار را به او اعلام کند و این آغاز کاهش تحریم‌های آمریکا علیه دمشق است.

وائل علوان، پژوهشگر پژوهشکده جسور در این رابطه گفت، آمریکا در واقع در برخورد با دمشق در مورد پرونده ۱۰ ربوده شده آمریکایی انعطاف زیادی نشان می‌دهد در حالی که دمشق تنها درباره پنج  تن از آنها بیانیه داده است.

علوان در ادامه گفت، واشنگتن به طور ویژه‌ای به آزادسازی تایس اهمیت می‌دهد زیرا او آمریکایی است؛ اما بقیه افراد ربوده شده اصالتا سوری هستند. قانون قیصر یا سزار پس از زلزله به حالت تعلیق درآمد و حواشی که کشورها با دمشق پیدا کردند، بسیار زیاد است و آمریکا در حال حاضر کشورهایی که با دمشق روابط خود را عادی کردند حتی عمان به عنوان کشور میانجی و هم‌پیمانان آمریکا را تحت فشار جدی قرار نمی‌دهد.

این پژوهشگر افزود، دمشق به ویژه در صورت بازگشت به اتحادیه عرب، با پرونده این خبرنگار آمریکایی به عنوان یک سند مذاکراتی برخورد می‌کند و می‌خواهد این سند را برای مراحل بعدی نگه دارد تا زمانی که موضعگیری کشورهای عربی برای لغو تحریم‌ها از دمشق شکل بگیرد و در آن زمان دمشق این برگ برنده را برای پیشبرد این اقدامات دارد و افراد بازداشت شده آمریکایی را به عنوان بخشی از قرارداد لغو تحریم‌ها آزاد می‌کند.

رضوان زیاده، پژوهشگر مقیم آمریکا درباره احتمال اینکه این مساله آغازی برای تلاش‌های دمشق جهت بهبود روابط خود با آمریکا باشد، گفت، پاسخ به این سوال کمی پیچیده است و وظیفه وزارت خارجه آمریکا این است که سرنوشت افراد ربوده شده را دنبال کند و آنها را سالم بازگرداند، بر این اساس تمامی نهادهای آمریکایی موضوع را در راس اولویت‌هایشان قرار داده‌اند، به همین دلیل دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا یکی از مسؤولان شورای امنیت ملی را به دمشق فرستاد تا این موضوع را پیگیری کند؛ اما مشکل این است که دولت بایدن در پرونده سوریه بسیار ضعیف است و چه بسا دمشق از این موضوع برای کاهش تحریم‌ها از خود و یا بررسی دیگر موضوعات استفاده کند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا