برترینهای کسب و کارسلامت و تندرستی

داروهای اعصاب بعد از چند روز اثر می کند؟

مدت اثر داروهای ADHD به نوع داروی تجویز شده بستگی دارد. داروهای درمان ADHD به طور کلی به دو دسته تقسیم می شوند: محرک ها و غیر محرک ها. محرک ها نسبتاً سریع و اغلب در کمتر از یک ساعت تأثیر می گذارند. داروهای غیر محرک ممکن است روزها یا هفته ها طول بکشد تا اثر درمانی کامل خود را داشته باشند.

محرک ها

داروهای محرک اولین خط درمان برای ADHD هستند زیرا در درمان علائم مؤثرتر هستند. آنها بر روی سیستم عصبی مرکزی تأثیر می گذارند و میزان انتقال دهنده های عصبی را در مغز افزایش می دهند. افزایش انتقال دهنده های عصبی دوپامین و نوراپی نفرین باعث بهبود تمرکز و توجه و کاهش بیش فعالی و رفتار تکانشی می شود.

داروهای محرک انواعی از آمفتامین یا متیل فنیدات هستند. این محرک ها معمولاً برای بیش فعالی تجویز می شوند و معمولاً 30 دقیقه تا دو ساعت طول می کشد تا شروع به کار کنند.

Adderall و Adderall XR (آمفتامین و دکستروآمفتامین): Adderall 30 دقیقه تا یک ساعت طول می کشد تا شروع به کار کند. اثرات Adderall معمولاً پس از چهار ساعت از بین می رود. Adderall XR حدود 12 ساعت دوام می آورد.

کنسرتا (متیل فنیدات): کنسرتا یک متیل فنیدات طولانی اثر است که از یک سیستم تحویل خاص به نام OROS (سیستم تحویل دهانی با کنترل اسمزی) استفاده می کند. در عرض یک ساعت پس از مصرف دارو احساس می شود و 10 تا 12 ساعت باقی می ماند.

دی ترانا (متیل فنیدات): پچ متیل فنیدات که برای کودکان استفاده می شود. این دارو از طریق پوست و مستقیماً وارد جریان خون می شود. این پچ حدود دو ساعت طول می کشد تا شروع به کار کند و یک تا سه ساعت پس از برداشتن باقی می ماند. به مدت 9 ساعت روی پوست قابل استفاده است.

دگزدرین (دکستروآمفتامین): دکسدرین در عرض 30 دقیقه تا یک ساعت اثر می گذارد. این قرص به صورت قرص های سریع الاثر که حدود چهار تا شش ساعت موثر است موجود است. کپسول های دگزدرین به نام اسپانسول با رهش طولانی مدت حدود هشت تا 10 ساعت موثر هستند.

فوکالین و فوکالین XR (دکس متیل فنیدات): فوکالین و فوکالین XR می توانند در عرض 30 دقیقه پس از مصرف دارو تأثیر خود را بگذارند. Focalin حدود چهار ساعت کار می کند، در حالی که Focalin XR می تواند تا 12 ساعت فعال بماند.

Jornay PM (Methylphenidate Hydrochloride): متیل فنیدات یک کپسول با رهش طولانی است. Jorne PM در عصر بین ساعت 6-9 استفاده می شود. اثرات آن تا 12 ساعت شروع نمی شود و در بیشتر روز بعد باقی می ماند.

Mydayis یک فرمول ترکیبی طولانی اثر از نمک آمفتامین است که در حدود دو ساعت یا بیشتر شروع به کار می کند و می تواند تا 16 ساعت دوام بیاورد.

ریتالین و ریتالین LA (متیل فنیدات): ریتالین 20 تا 30 دقیقه پس از خوردن غذا شروع به کار می کند. ریتالین سریع الاثر سه تا پنج ساعت کار می کند، در حالی که ریتالین LA حدود هشت ساعت کار می کند.

Quillivant XR (متیل فنیدات): این یک فرمول مایع متیل فنیدات برای کودکانی است که در بلعیدن قرص ها مشکل دارند. در 45 دقیقه اثر می گذارد و 12 ساعت باقی می ماند.

Vyvanse (لیسدگزامفتامین) – یک پیش دارو است، به این معنی که باید به صورت خوراکی مصرف شود و توسط آنزیم های بدن متابولیزه شود. به همین دلیل، حدود یک تا دو ساعت طول می کشد و حدود 14 ساعت طول می کشد. اغلب به آن داروی “نرم” می گویند زیرا با شروع اثر دارو هیچ تغییر ناگهانی در فرد ایجاد نمی شود و هنگامی که شروع به از بین رفتن می کند، بازگشت کمی وجود دارد.

Provigil (Modafinil) و Nuvigil (Nuvigil): این داروها اغلب برای درمان خواب آلودگی بیش از حد در طول روز ناشی از مشکلاتی مانند آپنه خواب تجویز می شوند، این داروها بدون برچسب برای درمان بیش فعالی استفاده می شوند. معمولاً روزانه برای درمان نارکولپسی یا آپنه انسدادی خواب (OSA) و یک ساعت قبل از خواب برای درمان آپنه انسدادی خواب (SWSD) مصرف می شود.

Dyanavel XR (آمفتامین): برای کودکان 6 سال و بالاتر، به صورت سوسپانسیون خوراکی با رهش مداوم یا قرص های رهش مداوم یک بار در روز در دسترس است. دوز شروع 2.5 تا 5 میلی گرم است که معمولاً یک بار در روز در صبح مصرف می شود و باید با غذا مصرف شود. این دوز را می توان به تدریج تا 20 میلی گرم در روز افزایش داد. این دارو در عرض یک ساعت شروع به کار می کند و می تواند تا 13 ساعت طول بکشد.

داروهای غیر محرک

داروهای غیر محرک دومین گزینه درمانی برای ADHD هستند زیرا اگرچه آنها در درمان بیش فعالی مؤثر هستند، اما به اندازه داروهای محرک مؤثر نیستند. داروهای غیر محرک گزینه مفیدی برای افرادی است که به دلیل عوارض جانبی یا شرایط پزشکی زمینه ای نمی توانند داروهای محرک را تحمل کنند.

داروهای غیر معمول تجویز شده برای فشار خون بالا و مدت اثر آنها:

Kapvay (کلونیدین): در اصل برای کمک به فشار خون بالا تجویز شده است، شروع کار کاپوای ممکن است دو هفته یا بیشتر طول بکشد.

نورپرامین (دزیپرامین): نورپرامین یک داروی ضد افسردگی است که برای درمان بیش فعالی استفاده می شود و دارای سه چرخه اثر است. ممکن است روزها یا حتی هفته ها طول بکشد تا مزایای درمانی داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای را مشاهده کنید، اما زمانی که به این سطح رسید، فواید آن در طول روز باقی می ماند.

Intuniv: Intuniv یک داروی ضد فشار خون با رهش زمانی گوانفاسین است. این دارو به گونه‌ای طراحی شده است که در ساعات بیداری رهایش پایدار داشته باشد. حدود دو هفته طول می کشد تا اینتونیو عملی شود.

Strattera (اتوموکستین): یک مهارکننده بازجذب نوراپی نفرین (NRI) دارویی شبیه به یک داروی ضد افسردگی است. ممکن است چهار تا شش هفته طول بکشد تا درمان را احساس کنید. پس از رسیدن به سطوح درمانی، Strattera به مدت 24 ساعت کار می کند.

Qelbree (کپسول های طولانی رهش ویلوکسازین): Qelbree یک مهارکننده انتخابی بازجذب نوراپی نفرین (SNRI) یک بار در روز است که دارو را به آرامی طی چند ساعت آزاد می کند. کاهش قابل توجه علائم بیش فعالی می تواند در عرض یک تا شش هفته رخ دهد.

کلبری (ویلوکسازین)، مورد تایید FDA در سال 2021، یک داروی غیر محرک و با رهش طولانی برای کودکان و نوجوانان (6 تا 17 سال) مبتلا به ADHD است. می توان آن را یک بار در روز مصرف کرد. مانند سایر داروهای غیر محرک، حدود یک هفته طول می کشد تا شروع به کار کند.

ولبوترین (بوپروپیون): یک داروی ضد افسردگی است که می تواند به عنوان یک گزینه درمانی غیرفعال برای بیش فعالی تجویز شود. ممکن است حدود سه تا هفت روز طول بکشد تا اثر کند و چهار تا شش هفته طول بکشد تا به اثربخشی کامل برسد. نسخه XL یک بار در روز استفاده می شود و 24 ساعت دوام دارد.

آیا داروی ADHD من موثر است؟

مردم اغلب تعجب می کنند که داروهای ADHD چقدر طول می کشد تا اثر کنند یا اینکه آیا اصلاً اثر می کنند. بخشی از این عدم قطعیت به این دلیل است که افراد ممکن است تمام مسیرهای بهبود فوری قابل توجه، بهبود ظریف یا تاخیری یا عدم بهبود را تجربه کنند.

بهبود فوری: برخی از افراد در روز اول مصرف دارو متوجه بهبود علائم بیش فعالی می شوند. آنها نمی دانند که آیا داروی آنها واقعاً سریعتر عمل می کند یا به دلیل تفاوتی است که احساس می کنند.

بهبود جزئی: این گروه از افراد مطمئن نیستند که آیا داروهایشان موثر است یا خیر. آنها فکر می کنند ممکن است اتفاق بیفتد، اما تغییرات ظریف هستند.

تاخیر در پیشرفت: برخی از افراد دارو مصرف می کنند و هیچ تفاوتی در علائم بیش فعالی خود نمی بینند. آنها مطمئن نیستند که آیا این به دلیل فاصله زمانی بین مصرف داروی ADHD و شروع اثر آن است یا اینکه دارو برای آنها موثر نیست.

علاوه بر این، برخی از افراد ممکن است قبل از مشاهده بهبود علائم خود متوجه عوارض جانبی شوند.

عوارض جانبی داروهای محرک می تواند شامل موارد زیر باشد:

از دست دادن اشتها

قلم کور

افزایش ضربان قلب یا فشار خون

تحریک زمانی که دارو از بین می رود

نوسانات خلقی

حالت تهوع یا استفراغ

مشکلات خواب

عوارض جانبی داروهای غیر محرک می تواند شامل موارد زیر باشد:

یبوست

از دست دادن اشتها

گیجی

خواب آلودگی و خستگی

خشکی دهان یا گلو

بیخوابی

مشکلات پوستی

حالت تهوع، ناراحتی معده و استفراغ

داروی مناسب را پیدا کنید

اگر از داروهای ضد بیش فعالی خاصی استفاده کرده اید و علائم شما بهبود نیافته است، به پزشک خود مراجعه کرده و تجربه خود را به او بگویید.

پزشک معمولاً شما را با دوز کم دارو شروع می کند و به تدریج آن را افزایش می دهد تا دوز مناسب شما را پیدا کند. در اینجا، علائم شما بدون عوارض جانبی منفی بهبود می یابد.

اگر دوزهای بالاتر کمکی نکرد، پزشک ممکن است داروی شما را از آمفتامین به متیل فنیدات یا بالعکس تغییر دهد. از طرف دیگر، او ممکن است یک داروی غیر محرک را به تنهایی یا در ترکیب با سایر داروهای محرک پیشنهاد کند.

اگرچه برخی از افراد در روز اول مصرف دارو نتایج مثبتی را تجربه می کنند، اما برای اکثر افراد چندین دوره طول می کشد تا دارو و دوز مناسب را پیدا کنند.

با این حال، مشاهده نکردن نتایج فوری می تواند ناامید کننده باشد. اما این بدان معنا نیست که داروهای ADHD برای شما کارایی ندارند. یعنی هنوز دارو و دوز مناسب را پیدا نکرده اید.

اگر کودک شما به دارو پاسخ نمی دهد درمانگر می تواند به شما در درمان افسردگی، اضطراب و افسردگی کمک کند. اختلال دوقطبی ناتوانی های یادگیری؛ یا سایر مشکلات زمینه ای، از جمله مشکلات رفتاری، ممکن است بررسی شوند.

سخن پایانی
برای اینکه بدانید آیا داروی شما موثر است یا خیر، باید به اهداف خود برسید. علائم بیش فعالی را که می خواهید بهبود دهید را یادداشت کنید. سپس، هنگام شروع مصرف دارو، هرگونه تغییر در این علائم یا مشاهدات شخصی خود از آنها را یادداشت کنید. از همسر یا اعضای خانواده خود بازخورد بخواهید، زیرا ممکن است متوجه تغییراتی شوید که نمی دانستید وجود دارد.

اگر مشکلی در مصرف داروهایتان دارید حتما به یک دکتر مغز و اعصاب شیراز مراجعه کنید و مشکلاتتان را با او در میان بگذارید.

دکمه بازگشت به بالا