برترینهای کسب و کاربین المللی

ویزای توریستی آمریکا با دعوت نامه

موارد استفاده از ویزای توریستی فقط برای مقاصدی همچون گردشگری، دیدار خانواده و دوستان و بازدیدهای تجاری و اداری است و نمی‌توان از آن برای مواردی همچون تحصیل، کار و اخذ اقامت دائم آمریکا استفاده کرد. در این مقاله قصد داریم ضمن معرفی کامل انواع ویزای توریستی آمریکا، درباره شرایط اخذ ویزای توریستی آمریکا، مدارک و هزینه اخذ ویزای توریستی آمریکا و مدت زمان ویزای توریستی آمریکا نیز اطلاعات کاملی در اختیارتان قرار دهیم. در انتها نیز توضیح خواهیم داد که آیا تبدیل ویزای توریستی آمریکا به اقامت دائم امکان پذیر است یا خیر.

همانطور که در ابتدای متن اشاره شد، ویزای توریستی آمریکا مجوزی است که به شما اجازه ورود به آمریکا و اقامت کوتاه مدت در این کشور را می‌دهد.مدت زمانی که می‌توانید به واسطه ویزای توریستی در کشور آمریکا اقامت داشته باشید، معمولا طولانی نیست و حتی شاید کمتر از مدت اعتبار ویزا باشد.  این موضوع که با ویزای توریستی آمریکا چه مدت می‌توانید در آمریکا اقامت داشته باشید، کاملا به نظر افسر کنسولی بستگی دارد و در ابتدای ورود شما به کشور آمریکا تعیین می‌گردد.

انواع ویزای توریستی آمریکا

ویزای توریستی آمریکا به دو دسته اصلی B1 و B2 تقسیم می شود و هدف شما از سفر به خاک آمریکا تعیین کننده نوع ویزای شما است.

ویزای توریستی B1 آمریکا

ویزای توریستی B1 آمریکا مناسب افرادی است که با اهداف تجاری موقت وارد آمریکا می‌شوند. هدف از دریافت ویزای B1  آمریکا مواردی همچون انجام فعالیت های تجاری و اقتصادی، مشاوره با همکاران تجاری، انجام مذاکرات در مورد قراردادها یا امضای تفاهم نامه ها، شرکت در سمینارهای علمی، تجاری، تحصیلی و حرفه ای، شرکت در نمایشگاه های تجاری، شرکت در کنفرانس های مرتبط با مقاصد تجاری و علمی در تاریخ های مشخص شده و… است.

ویزای توریستی B2 آمریکا

ویزای توریستی B2 آمریکا مخصوص افرادی است که به طور موقت با اهدافی نظیر دیدار اقوام و فامیل و دوستان مقیم آمریکا، انجام معاینات پزشکی و بهره مندی از امکانات درمانی در آمریکا، تفریح و گردش و بازدید از جاذبه های توریستی آمریکا، شرکت در برنامه های بشر دوستانه و … وارد آمریکا می‌شوند.

ویزای توریستی سینگل و مولتی آمریکا

همانطور که گفتیم ویزای توریستی آمریکا در دو نوع اصلی B1 و B2 صادر می‌شود، هر نوع از این ویزاهای توریستی آمریکا نیز با توجه به تعداد دفعات مجاز برای ورود به آمریکا به دو دسته ویزای توریستی سینگل و ویزای توریستی مولتی (چند بار ورود) تقسیم می‌شوند.

مدت اعتبار ویزاهای توریستی مولتی آمریکا زیاد است و بعضا تا ده سال نیز اعتبار دارد، اما مدت اعتبار ویزای توریستی سینگل آمریکا کم است (حداکثر شش ماه) و متقاضی با داشتن ویزای سینگل آمریکا فقط یکبار می‌تواند وارد کشور آمریکا شود. برای خواندن مطالب کامل‌تر در مورد ویزای مولتی آمریکا می‌توانید مقاله را مطالعه کنید.

شرایط اخذ ویزای توریستی آمریکا

یکی از شرایط مهم و اساسی برای اخذ ویزای توریستی آمریکا، اثبات این موضوع است که قصد اقامت طولانی مدت در آمریکا را ندارید و پس از اتمام مدت تعیین شده به کشور خود باز می‌گردید. به این منظور باید بتوانید چند موضوع را به صورت روشن مشخص کنید :

داشتن وابستگی به میهن خود (تای برای ویزای توریستی آمریکا)

اگر قصد ویزای توریستی آمریکا را دارید، باید به افسر پرونده نشان دهید که قصد بازگشت به کشور خود را دارید. بنابراین به دلایلی نیاز دارید که نشان دهید به کشور خود وابستگی دارید و بتوانید با آن‌ها افسر پرونده را قانع کنید.

به دلایلی که وابستگی شما را به کشورتان نشان می‌دهد، اصطلاحا تای (Tie) گفته می‌شود. تای را می‌توان با ارائه اسناد ملکی به نام شخص متقاضی و یا گواهی داشتن یک کار معتبر اثبات کرد. معمولا داشتن کار مناسب و یا داشتن دارایی های ملکی تای های مناسبی برای ویزای توریستی آمریکا به شما می‌رود و ارائه اسناد ترجمه شده آن ها می‌تواند شانس موفقیت شما را در اخذ ویزای توریستی آمریکا افزایش دهد.

البته این مدارک تنها راه اثبات تای ویزای توریستی آمریکا نیست. راه های زیادی وجود دارد که می‌تواند با توجه به شرایط شخصی شما مورد استفاده قرار گیرد. در این مورد بهتر است که با کارشناسان باتجربه مشورت کنید تا بهترین تای ها با توجه به شرایط شخصی شما پیشنهاد شود.

داشتن تمکن مالی کافی

 شما باید نشان دهید که برای سفر و اقامت خود در آمریکا به اندازه کافی توانایی مالی دارید و می‌توانید در طول سفر خود به آمریکا از خود و خانواده‌ای که همراه خود آورده‌اید، حمایت مالی کنید. در ادامه میزان تمکن مالی برای ویزای توریستی آمریکا را بیان خواهیم کرد.

توانایی انجام سفر خارجی برای مصاحبه ویزا توریستی آمریکا

به دلیل اینکه ایران و آمریکا با یکدیگر روابط دیپلماتیک ندارند، ایالات متحده در ایران سفارتی ندارد. بنابراین تمامی افرادی که قصد دریافت ویزای توریستی آمریکا را دارند باید با افسر پرونده مصاحبه حضوری داشته باشند. این مصاحبه در یکی از سفارت خانه ها یا کنسولگری های آمریکا در کشور خارجی انجام می‌شود.

در فرآیند مصاحبه ویزا توریستی آمریکا از شما انگشت نگاری و تصویربرداری دیجیتالی به عمل خواهد آمد و افسر پرونده به صورت حضوری سوالاتی را از شما خواهد پرسید. این افسر در نهایت تصمیم می‌گیرد که ویزا برای شما صادر شود یا خیر.

بنابراین پاسخ مناسب به این سوال ها تاثیر بسیار زیادی در تصمیم گیری افسر پرونده دارد و می‌تواند شانس گرفتن ویزای توریستی آمریکا را بالا ببرد. در ادامه بیشتر در مورد سفارت های آمریکا مخصوص ایرانیان و نحوه پاسخ به سوالات مصاحبه ویزای توریستی آمریکا توضیح خواهیم داد.

 میزان تمکن مالی برای اخذ ویزای توریستی آمریکا

حقیقت این است که هیچ مقدار ثابت و تعیین شده ای برای میزان تمکن مالی مورد نیاز برای ویزای توریستی آمریکا وجود ندارد. همانطور که قبلا هم گفتیم هدف از ارائه گواهی تمکن مالی، اثبات این موضوع است که از عهده مخارج سفر و اقامت خود و خانواده‌تان برمی‌آیید و سر بار دولت آمریکا نخواهید شد. در صورتی که کوچکترین شکی در مورد اثبات تمکن مالی شما وجود داشته باشد، افسر کنسولی درخواست ویزای توریستی شما را ریجکت خواهد کرد. بنابراین در مورد اثبات تمکن مالی خود این موضوع حساسیت زیادی داشته باشید.

برای اثبات تمکن مالی خود می‌توانید از گزارش گردش مالی بانکی، برگه های رسمی سهام و یا اسناد ملکی استفاده کنید. شما باید به این وسیله نشان دهید که برای هزینه‌هایی همچون بلیط رفت و برگشت، تهیه محل اقامت، بیمه درمانی، هزینه های سفر و … پول کافی دارید.  معمولا برای یک سفر 15 روزه به آمریکا حدود 4 الی 5 هزار دلار پول نیاز است، بنابراین باید اثبات کنید که برای یک سفر 15 روزه حدود همین مقدار توانایی مالی دارید.

در صورتی قبل از مراجعه به سفارت بلیط رفت و برگشت هواپیما را تهیه کنید و هتل محل اقامت خود را از قبل رزرو نمایید، تاثیر بیشتری بر روی افسر کنسولی خواهید گذاشت و این موضوع به خوبی نشان می‌دهد که از تمکن مالی کافی برخوردار هستید.

در صورتی که هدف شما از سفر به آمریکا دیدار خانواده و دوستان است، می‌توانید از آن‌ها یک دعوت نامه رسمی دریافت کنید که نشان می‌دهد در طول اقامت شما در آمریکا این افراد در خانه خود از شما میزبانی خواهند کرد و هزینه های اقامت شما در آمریکا را بر عهده خواهند گرفت. این نیز یک روش دیگر است که به کمک آن می‌توانید به خوبی تمکن مالی خود برای اخذ ویزای توریستی آمریکا را اثبات نمایید.

هزینه اخذ ویزای توریستی آمریکا

به دلیل اینکه ایالات متحده آمریکا در ایران سفارت ندارد، علاوه بر هزینه های ثابت تشکیل پرونده ویزا، هزینه های متغیر دیگری نیز به فرآیند صدور ویزا اضافه می‌شود. این هزینه های متغیر شامل مخارج سفر و اقامت در یکی از کشورهای ترکیه، ارمنستان و یا امارات به منظور مراجعه به سفارت آمریکاست.

نمی‌توان عدد ثابتی برای این هزینه های متغیر عنوان کرد، اما پیشنهاد می‌شود که برای ارزان تر شدن و راحت تر شدن این سفرها از تورهای ویژه سفارت آمریکا استفاده کنید. موسسه چاوش مهاجر تورهای ویژه سفارت آمریکا را ارائه می‌دهد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید به ارزان ترین و موثرترین شکل ممکن به سفارت های آمریکا در کشورهای خارجی مراجعه کرده و اقدامات مربوط به ویزای خود را انجام دهید.

هزینه ثابت درخواست ویزای توریستی آمریکا نیز 160 دلار است. این هزینه کارمزدی است که توسط دولت آمریکا به منظور بررسی پرونده ویزای توریستی دریافت می‌شود. این هزینه پس از پرداخت غیرقابل بازگشت است و در صورت ریجکت شدن درخواست ویزا، به متقاضی پس داده نمی‌شود.

مدارک مورد نیاز جهت اخذ ویزای توریستی آمریکا

  • پاسپورت
  • تاییدیه فرم DS160
  • ترجمه شناسنامه
  • یک قطعه عکس که حداکثر مربوط به شش ماه قبل باشد.
  • ارائه پرینت حساب و موجودی بانک مربوط به دریافت حقوق ماهیانه در صورت اشتغال و یا در صورت حقوق بازنشستگی
  • ارائه برنامه زمان بندی شده تفریحی و کاری مرتبط به سفر
  • اسناد مالکیت منزل یا زمین
  • برنامه های کاری فرد که نشان از اشتغال به کار وی در موقعیت خاص شغلی را دارد.
  • نامه اشتغال به تحصیل در دانشگاه های ایران که موجب افزایش شانس اخذ ویزای توریستی آمریکا می‌شود.
  • فرم  Ds-5535: فقط در صورت نیاز احتیاج به تکمیل این فرم است، برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این فرم می‌توانید مقاله را بخوانید.
  • پاسپورت های قدیمی و مدارک سفر های قدیمی

مراحل درخواست ویزای توریستی آمریکا

به منظور دریافت ویزای توریستی آمریکا باید چند مرحله کلی زیر را انجام دهید :

  • تکمیل فرم الکترونیکی درخواست ویزای توریستی آمریکا ( فرم  ( Ds-160 بصورت آنلاین
  • دریافت وقت سفارت آمریکا به منظور انجام مصاحبه
  • برنامه ریزی برای مصاحبه، با توجه به زمان انتظار برای مصاحبه
  • آماده شدن برای مصاحبه و پرداخت مبلغ مورد نیاز مصاحبه

در ادامه مقاله بیشتر در مورد معرفی سفارت های آمریکا برای ایرانیان و نحوه اخذ وقت مصاحبه سفارت آمریکا صحبت خواهیم کرد.

مدت زمان صدور ویزا

سفارت آمریکا حداکثر تا 30 روز پس از ارائه درخواست و انجام مصاحبه، به پرونده ویزای توریستی رسیدگی کرده و ویزا را صادر می‌کند، ولی در بعضی شرایط که پرونده ها نیاز به بررسی بیشتری دارند یا به دلیل شرایط خاص (مثل شرایط کرونا) امکان مصاحبه در سفارت وجود نداشته باشد، فرآیند اداری صدور این ویزا ممکن است تا 90 روز نیز به طول بیانجامد.

به صورت کلی اگر افسر کنسولی تصمیم به صدور آنی ویزا بگیرد ظرف سه روز کاری و در شرایط خاص اگر نیاز به بررسی شرایط بیشتر باشد این پروسه ممکن است تا شش ماه بعد از تکمیل فرآیند درخواست ویزا نیز به طول بیانجامد

بنابراین به منظور کاهش زمان انتظار برای دریافت ویزای توریستی آمریکا، مشاوره با یک موسسه مهاجرتی معتبر قبل از درخواست ویزا ضروری است. کامل بودن و شفاف بودن تمام مدارک شما، می‌تواند فرآیند صدور ویزای شما را سرعت دهد و گاهی اوقات نیز می‌توان با پرداخت کارمزد بیشتر، به فرآیند بررسی پرونده و صدور ویزا سرعت بیشتری داد.

مدت زمان اعتبار ویزای توریستی آمریکا

ویزاهای توریستی آمریکا می‌توانند بسته به شرایط فردی شخص متقاضی، مدت اعتبارهای متفاوتی از شش ماه تا ده سال داشته باشند؛ اما به دلیل قطع بودن روابط دیپلماتیک کشور ایران و آمریکا، ویزاهای توریستی صادر شده برای اتباع ایرانی از نوع سینگل است و حداکثر شش ماه اعتبار دارد. بنابراین متاسفانه در حال حاضر امکان دریافت ویزای مولتی و یا ویزای توریستی ده ساله آمریکا برای ایرانیان وجود ندارد.

اخذ وقت سفارت آمریکا

برای اخذ هرگونه ویزای آمریکا، نیاز به انجام مصاحبه حضوری و انگشت نگاری در سفارت آمریکا است. همانطور که قبلا گفتیم، کشور ایران و آمریکا روابط دیپلماتیک ندارند و به همین جهت در خاک یکدیگر سفارت ندارند. سفارت سوییس در ایران نیز فقط حافظ منافع آمریکا در ایران است و نمی‌توان برای صدور ویزای آمریکا به این سفارت مراجعه کرد؛ چرا که سفارت سوییس بیشتر با وزارت امور خارجه آمریکا جهت انجام کارهای اداری در ارتباط است و حامی شهروندان آمریکایی وارد شده به خاک ایران است، در نتیجه‌ای وظیفه‌ای در قبال صدور ویزا بر عهده ندارد.

دکمه بازگشت به بالا