برترینهای کسب و کارسلامت و تندرستی

چه زمانی به فیزیوتراپیست نیاز داریم؟

آیا از درد کمر یا پا رنج می برید؟ این نوع دردها معمولاً مزمن، ناراحت کننده هستند و اغلب بر حرکت تأثیر می گذارند. به عنوان مثال، ممکن است نتوانید هر زمان که بخواهید به بازی های ورزشی فرزندان خود بروید یا با دیگران معاشرت کنید. فردی که می تواند در این زمینه به شما کمک کند یک فیزیوتراپیست است.

فیزیوتراپی چیست؟

فیزیوتراپیست یک متخصص پزشکی است که به افراد کمک می کند تا از صدمات یا درمان بیماری های موجود جلوگیری کنند و به بازگرداندن تحرک فرد به حالت عادی کمک کنند. فیزیوتراپیست ها می توانند قسمت های مختلف بدن را کشش، ماساژ یا ورزش کنند و یک برنامه شخصی را برای بهبود رشد بیمار توصیه کنند. فیزیوتراپی می تواند جایگزینی برای جراحی یا روش های تهاجمی تر باشد.

فیزیوتراپیست ها معمولا از تجهیزاتی مانند تردمیل، دوچرخه و حتی استخر استفاده می کنند. آنها تمریناتی را برای انجام در خانه تجویز می کنند که مزایای فیزیوتراپی را به حداکثر می رساند.

چرا باید به فیزیوتراپی برویم؟

دلایل زیادی برای فیزیوتراپی وجود دارد. برای مثال ممکن است باردار باشید و کمردرد شدید داشته باشید. یا در یک تصادف رانندگی صدمه دیده اید و می خواهید دوباره راه بروید. شما همچنین ممکن است یک ورزشکار باشید و بخواهید دامنه حرکتی خود را افزایش دهید و از آسیب جلوگیری کنید. در همین حال، فیزیوتراپی برای افراد مسن مبتلا به آرتروز نیز استفاده می شود.

در اینجا برخی از رایج ترین دلایل رفتن به فیزیوتراپی آورده شده است:

درد شدید

مشکل تعادل

آسیب های ورزشی

استئوپروزیس

پر فکر

بیماری مغزی

پیشگیری از آسیب

در برخی کشورها برای رفتن به فیزیوتراپی نیاز به اجازه پزشک دارید. بسته به محل آسیب، ممکن است ابتدا به متخصص دیگری ارجاع داده شوید. به عنوان مثال، اگر در پاهای خود مشکل دارید، قبل از رفتن به فیزیوتراپی باید به یک متخصص ارتوپد مراجعه کنید.

فیزیوتراپی چه می کند؟

فیزیوتراپی ابتدا به نکات پزشک مراجعه کننده توجه می کند و در مورد برنامه درمانی با بیمار مشورت می کند. اگر روی ویلچر هستید یا برای حرکت به کمک نیاز دارید، فیزیوتراپی می تواند شما را حرکت دهد یا بلند کند. ممکن است دستیار هم داشته باشند.

فیزیوتراپیست ها در محیط های بالینی مانند مطب های پزشک، مراکز خصوصی و بیمارستان ها کار می کنند. آنها اغلب برای درمان بیماران خود با پزشکان دیگر همکاری می کنند.

برخی از فیزیوتراپیست ها تخصص بیشتری دارند. برخی از تخصص ها عبارتند از: پزشکی ورزشی، سالمندان و ارتوپدی. یک گام مهم در انتخاب یک فیزیوتراپیست، در نظر گرفتن حوزه تخصص اوست.

نحوه دریافت مدرک فیزیوتراپی

هر ایالت به مجوز فیزیوتراپی نیاز دارد. مانند سایر مدارک پزشکی، مدرک فیزیوتراپی نیاز به تعدادی آزمایش دارد.

این افراد ابتدا باید مدرک معتبر دانشگاهی داشته باشند. می توانند در مقاطع مختلف لیسانس، فوق لیسانس و دکترا در رشته فیزیوتراپی تحصیل کنند. مدت دوره آموزش فیزیوتراپی چهار سال و تعداد واحدهای درسی ارائه شده 135 واحد می باشد که از این تعداد 24 واحد کارآموزی می باشد.

دلایل مراجعه افراد به کلینیک فیزیوتراپی

فهرستی از رایج ترین دلایل مراجعه افراد مختلف به مطب فیزیوتراپی و استفاده از خدمات فیزیوتراپی:

گردن درد و کمر درد

آرتریت در یک یا چند مفصل

شکستگی یا سایر شرایط و اختلالات ارتوپدی

نارسایی روده یا مثانه

مشکلات تعادل یا تحرک

خستگی و خستگی مداوم

توانبخشی و تقویت، قبل و بعد از عمل

برای درمان سرطان

آموزش تناسب اندام و سلامت، از جمله کاهش وزن و پیشگیری از پوکی استخوان

مشکلات تنفسی / استقامت قلبی عروقی ضعیف

توانبخشی قلبی

مشکلات زانو، مچ پا و پا

مشکلات شانه، بازو، دست و مچ مانند سندرم تونل کارپال و تاندونیت شانه

برنامه قبل و بعد از تولد

توانبخشی عصبی مانند سکته مغزی و نخاع یا آسیب سر

مراقبت از زخم مانند زخم های دیابتی و زخم های التیام نیافته، قبل یا بعد از جراحی

رگ به رگ شدن و کشیدگی عضلات در اندام ها و گاهی اوقات تنه

آسیب‌های ناشی از کار مانند آسیب‌های حرکتی مکرر، لغزش و افتادن و سایر ضربه‌ها

آسیب های ناشی از ورزش و فعالیت بدنی

اگر هنوز در مورد اینکه آیا به خدمات فیزیوتراپی نیاز دارید یا نه سردرگم هستید، گزینه های خود را با پزشک خود در میان بگذارید. او مطمئناً می تواند شما را در مسیر درست راهنمایی کند. پیشنهاد ما به شما فیزیوتراپی خوب در شیراز است.

مراجع و تحقیق

همانطور که گفته شد برای انجام فیزیوتراپی نیاز به تجویز پزشک است. به همین دلیل است که ابتدا نیاز به درمان دارید. به عنوان مثال، اگر شما در یک تصادف رانندگی درگیر شده اید، ممکن است ابتدا مجبور شوید تحت عمل جراحی قرار بگیرید و در بیمارستان بستری شوید. همچنین ممکن است در حالی که هنوز در بیمارستان هستید فیزیوتراپی دریافت کنید.

حتی اگر می دانید چرا درد می کنید (شاید کمردرد شما ناشی از نشستن روی صندلی اداری در تمام طول روز باشد)، سعی کنید ابتدا با پزشک صحبت کنید و فیزیوتراپی انجام دهید.

صرف نظر از دلیل ویزیت فیزیوتراپی شما، در اینجا چند سوال وجود دارد که باید در اولین ملاقات خود بپرسید:

چه تجربه ای در درمان بیماری من دارید؟

بهبودی من چقدر طول می کشد؟

چه تغییراتی در سبک زندگی خود ایجاد کنم؟

شما تنها کسی نیستید که می پرسید. در مورد موقعیت های استرس زا در زندگی، عادات غذایی، سرگرمی ها/فعالیت های اوقات فراغت و کارهایی که در محل کار انجام می دهید بپرسید. فیزیوتراپیست علاوه بر ارزیابی فیزیکی (مثلاً آزمایش دامنه حرکتی مفاصل و پشت شما) به سؤالات شما پاسخ می دهد و یک برنامه ورزشی منظم در خانه برای شما ارائه می دهد.

برخی از فیزیوتراپی ها ممکن است برای شما مناسب نباشند. فیزیوتراپیست با شما صحبت می کند و بدن شما را لمس می کند تا با او راحت شوید. به چندین فیزیوتراپ مراجعه کنید تا زمانی که یکی را که دوست دارید پیدا کنید. اگر این امکان پذیر نیست، از پزشک خود بخواهید که شما را به یک فیزیوتراپیست خوب معرفی کند.

نتیجه

اگر به دلیل چیزهایی مانند درد، از دست دادن حرکت یا کاهش قدرت در حرکت مشکل دارید، ممکن است از یک جلسه فیزیوتراپی بهره مند شوید. اگر می خواهید از آسیب دوری کنید، بهتر است با یک فیزیوتراپیست مشورت کنید. می تواند راهنمای خوبی برای جلوگیری از آسیب های دیگر باشد.

دکمه بازگشت به بالا