اجتماعی

تهیه GIS جمعیتی و ارائه نرخ باروری مبتنی بر داده‌های ثبتی از سوی سازمان ثبت احوال

رئیس سازمان ثبت احوال کشور با اشاره به اینکه حرکت به سمت GIS جمعیتی در دستور کار این سازمان قرار گرفته است، از ارائه نرخ باروری مبتنی بر داده‌های ثبتی در پایگاه اطلاعات جمعیتی خبر داد.

هاشم کارگر در گفت و گو با مجله زنده خبری در تشریح روند تهیه GIS جمعیتی گفت: اهمیت داده‌ها و اطلاعات مکانی، تبادل و مدیریت آن‌ها برای بهینه‌کردن تصمیم‌گیری‌ها و برنامه ریزی‌ها در وظایف سازمان ثبت‌ احوال کشور به‌خوبی آشکار است. در این زمینه، برای ارتقای تحلیل‌های آمارهای جمعیتی سازمان لازم است اطلاعات به صورت مکان‌محور و مکان‌مند تولید و پردازش شود تا بر این اساس تصمیم‌گیری و برنامه ریزی‌های هدفمند در حوزه جمعیت امکان پذیر شود.

وی افزود: در همین راستا ایجاد سیستم‌های اطلاعات مکانی (GIS) یکی از روش‌های تأمین اطلاعات جمعیتی به‌هنگام و مکان محور است. مطالعه و شناخت ایجاد زیرساخت GIS سازمان ثبت احوال کشور از سال ۱۴۰۱ شروع شده و پیاده‌سازی آن در سال جاری در حال پیگیری است. خروجی سامانه GIS تحلیل‌های دقیق و به‌هنگام کوچک منطقه‌ای را امکان پذیر خواهد کرد.

رییس سازمان ثبت احوال کشور درباره ارائه نرخ باروری در سال ۱۴۰۰ توسط سازمان ثبت احوال کشور و برای اولین بار مبتنی بر داده های ثبتی موجود در پایگاه اطلاعات جمعیت کشور نیز گفت: با انجام این کار، میزان باروری کل بر اساس جمعیت گروه‌های سنی زنان ۱۵ تا ۴۹ ساله و ولادت ثبت شده به تفکیک سن مادران این گروههای سنی بر پایه اطلاعات پایگاه جمعیت کشور محاسبه و در اختیار کشور قرار گرفت.

کارگر تاکید کرد: این اطلاعات به تفکیک و تا سطح شهرستان ها و بدون هزینه مبتنی بر اطلاعات ثبت احوال (ثبتی مبنا) و در بازه زمانی کوتاه تولید شد. پیش از این نرخ باروری موجود در کشور مربوط به سال ۱۳۹۰ بود که ضمن تحمیل هزینه بالا، پایه و اساس آن بر مبنای خوداظهاری بود. نرخ باروری سال ۱۴۰۱ نیز توسط سازمان ثبت احوال تهیه و در اختیار مراجع ذی صلاح از جمله ستاد ملی جمعیت قرار گرفته است.

انتهای پیام

بخش مطالب اجتماعی

پژوهشگر جامعه‌شناسی با تمرکز بر مسائل تربیتی و آموزشی در جامعه.
دکمه بازگشت به بالا