برترینهای کسب و کارسلامت و تندرستی

خواص گیاه دارویی هلیله

به گفته عطاری آنلاین، هلیله سیاه یا شاه دارو، گیاهی معروف و درمانگر است که در کشورهای مختلفی از قبیل هند، نپال، چین، مالزی و ویتنام بر روی خاک رویش می‌یابد. این گیاه خارق‌العاده، تا ۳۰ متر ارتفاع دارد و میوه‌های نارس آن سبز بوده و با رسیدگی، به رنگ زرد خاکستری تغییر می‌یابد. میوه هلیله سیاه، که به شکل بیضی و صاف شبیه به بادام است، طعم شیرینی دارد. این گیاه با خاصیت گرم و خشک، قابل استفاده در طب سنتی ایرانی و هندی است و برای درمان انواع بیماری‌ها کاربرد دارد. برای مشاهده مضرات و خواص هلیله سیاه در ادامه با ما همراه باشید.

فواید و خواص هلیله سیاه

عصاره جوانی برای موهایتان

شاید شما هم از خواص بی‌نظیر هلیله سیاه برای مو شنیده باشید. این گیاه فوق‌العاده برای کاهش ریزش مو، تقویت رشد آن و حتی مقابله با شوره سر بسیار مفید است. برای استفاده از آن، می‌توانید از پودر یا روغن آن که در عطاری‌ها موجود است استفاده کنید. استفاده منظم از هلیله سیاه، علاوه بر تقویت مو، از سفیدی زودرس آن جلوگیری می‌کند.

با هلیله سیاه جوش و اگزما را درمان کنید

هلیله سیاه، دارویی طبیعی برای درمان جوش و اگزما است. با استفاده موضعی از خمیر پودر هلیله سیاه، می‌توانید به سرعت از زخم‌ها و التهابات پوستی خودداری کنید.

هلیله سیاه؛ اکسیر چشم‌انداز روشن

هلیله سیاه، یکی از بهترین گزینه‌ها برای درمان انواع بیماری‌های چشمی است. به خاطر خاصیت ضد التهابی آن، از این گیاه در شستشوی چشم استفاده می‌شود. حتی می‌توانید از هسته آن برای خط کشیدن چشم استفاده کنید که علاوه بر زیبایی، از آب مردگی چشم نیز جلوگیری می‌کند.

هلیله سیاه، داروی طبیعی معده

هلیله سیاه، گیاهی سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند پلی فنول، گالیک اسید و الاجیک اسید است که می‌تواند از زخم معده جلوگیری کند و با افزایش مخاط، اسیدهای معده را کاهش دهد. استفاده از هلیله سیاه، علاوه بر تقویت سیستم گوارش، به تقویت عملکرد هضمی بدن کمک می‌کند و در واقع یک ملین طبیعی است که به دفع سموم بدن کمک می‌کند.

داروی طبیعی سرفه و برونشیت؛ هلیله سیاه

از دل طبیعت، هلیله سیاه برای مبارزه با سرفه، برونشیت و دیگر مشکلات تنفسی پیشنهاد می‌شود. اگر گلویتان درد می‌کند و یا سرفه‌ای خراشان دارید، هلیله سیاه می‌تواند به بهبود حالتان کمک کند. برای این کار، فقط کافی است که پودر هلیله سیاه را با عسل مخلوط کرده و به آرامی میل کنید.

نیروی متحد ضد عفونت‌های رحمی؛ هلیله سیاه

هلیله سیاه، یک درمانگر قدرتمند برای عفونت‌های رحمی است. می‌توانید از این گیاه به دو روش استفاده کنید؛ یا با دم کردن هلیله سیاه در آب جوش و مصرف آن هر شب قبل از خواب، یا با قرار دادن آن در تشت آب گرم و استراحت در تشت برای مدتی.

مربی تناسب اندام شما؛ هلیله سیاه

دوست دارید وزن‌تان را کاهش دهید؟ هلیله سیاه می‌تواند راه حلی طبیعی باشد. این گیاه معده را تمیز می‌کند، هضم را بهبود می‌بخشد و با افزایش سرعت متابولیسم بدن، به کنترل چاقی کمک می‌کند.

بهبود علائم دیابت؛ هلیله سیاه

هلیله سیاه می‌تواند در کنترل قند خون نقش مهمی ایفا کند و حساسیت به ترشح انسولین را افزایش دهد. اگر دیابت دارید، می‌توانید از هلیله سیاه استفاده کنید. البته قبل از مصرف، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

هلیله سیاه؛ ترفند جادویی برای دندان‌های سفید

برای داشتن دندان‌های سفید و لبخندی درخشان، می‌توانید از هلیله سیاه کمک بگیرید. کافیست این ماده را الک کرده و روی دندان‌تان بمالید. این کار همچنین می‌تواند به کاهش التهابات دهانی و درد دندان کمک کند.

زیان‌ها و مضرات هلیله سیاه

چه کسانی نباید از آن استفاده کنند؟

اگرچه هلیله سیاه خواص فراوانی دارد، اما برخی از افراد نباید از آن استفاده کنند. اگر دچار کم آبی، اسهال شدید یا خستگی فراوان هستید، از مصرف هلیله سیاه خودداری کنید. برای کسانی که قصد جراحی دارند یا در حالت بارداری هستند نیز استفاده از این گیاه توصیه نمی‌شود.

توجه : مطالب این بخش تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست. هلیله سیاه یک گیاه دارویی است که با نام های اهلیج، هلج، هاری تاکی، هلیله کابلی و هلیله سبز نیز از این گیاه یاد می‌شود. هلیله سیاه را به عنوان اکسیر عمر و جوانی می‌شناسند. هلیله سه نوع سیاه،سبز و زرد دارد. بر اساس طب سنتی، طبیعت هلیله سیاه گرم و خشک است. هلیله سیاه سرشار از آنتی اکسیدان، پلی فنول، تانن، فسفریک اسید، سوکسینیک اسید، کوئینیک اسید و شیکیمیک اسید است. در این مطلب از غفاری دایت که در ارتباط با خواص هلیله سیاه است به بررسی معجزه هلیله سیاه، خاصیت هلیله سیاه برای مو، خاصیت هلیله سیاه برای چشم، خواص هلیله سیاه برای بلغم، خواص هلیله سیاه برای پوست، خاصیت هلیله سیاه برای رحم، خواص هلیله سیاه و رازیانه، خواص هلیله سیاه در روایات، خواص هلیله سیاه برای لاغری و در نهایت عوارض هلیله سیاه می‌پردازیم.

مهم‌ترین خواص هلیله سیاه

خواص هلیله سیاه بسیار فراوان و معجزه گر است. این داروی گیاهی برای سلامت بدن و درمان بیماری‌ها فواید زیادی دارد که در اینجا به بررسی برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

خاصیت هلیله سیاه برای مو

جلوگیری از سفید شدن مو‌ها یکی دیگر از خواص هلیله سیاه است. برای جلوگیری از سفیدی مو می‌توانید روزی یک یا دو عدد هلیله سیاه را هر روز به مدت یک سال‌ بخورید. از هلیله کابلی می‌توانید به صورت آب‌نبات استفاده کنید و روزی یک عدد از آن را زیر زبان بگذارید. پس از یک‌سال سیاه شدن مو‌های خود را مشاهده خواهید کرد.

از هلیله سیاه روغن مو ساخته می‌شود و این روغن می‌تواند درمانی برای ریزش مو و جلوگیری از شوره سر باشد. هلیله سیاه باعث افزایش گردش جریان خون در سر می‌شودو با تقویت ریشه مو از ریزش مو‌ جلوگیری کرده و موجب پر پشت شدن مو‌ها می‌شود. برای این منظور روغن هلیله سیاه را روی مو‌ها بمالید و سپس حمام کنید.

هلیله سیاه خواص ضد باکتری و ضد قارچی دارد و از این طریق می‌تواند به درمان شپش سر کمک کند.

خواص هلیله سیاه برای چشم

هلیله سیاه برای درمان بیماری‌ها و مشکلات مربوط به چشم‌ها بسیار مفید است. آب هلیله سیاه دارای خاصیت ضدالتهابی و تسکین دهندگی است و می‌تواند باعث کاهش عفونت شود. شما می‌توانید چشم‌های خود را با آی هلیله شیشت و شو دهید. برای تهیه آب هلیله سیاه، هلیله شسته شده را برای مدت یک شب در آب خیس کنید و با این آب می‌توانید صبح روز بعد چشم‌ها را شست و شو دهید. برای اینکه نور چشم‌ها را  تقویت کنید، برای حدود یک ماه هر روز صبح ناشتا قبل از طلوع آفتاب یک قاشق مربا خوری هلیله سیاه را وارد دهان کنید و بالافاصله روی آن آب بنوشید.

همچنین می‌توان هسته هلیله سیاه را برای ۱۲ ساعت در آب خیس کنید و سپس آن را آسیاب کنید و از پودر به دست آمده را به عنوان خط چشم استفاده کتید و از این طریق از ابتلا به آب‌مروارید پیشگیری می‌کنید. برای درمان آبریزش چشم‌ها، پوسته هلیله سیاه را آسیاب کنید و به چشم خود بکشید.

خاصیت هلیله سیاه برای بلغم

هلیله سیاه مسهل و تقویت کننده معده است و به دلیل طبیعت گرم و خشکی که دارد باعث دفع بلغم می‌شود. برای از بین بردن غلبه بلغم از مزاج خودتان، هر روز بامداد به مقدار یک مثقال اطریفل صغیر مصرف کنید. اطریفل صغیر دارویی است که از گیاهان دارویی مانند هلیلهزرد، هلیله سیاه، هلیله کابلی، بلیله، آمله، عسل و روغن بادام شیرین تهیه شده است. ایت داروی گیاهی مقوی معده است.

خواص هلیله سیاه برای پوست

از مهم ترین خاصیت هلیله سیاه خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی قوی هلیله است. هلیله سیاه با این خاصیت خود به درمان آکنه و جوش صورت کمک می‌کند. برای درمان آکنه به کمک هلیله سیاه، پودر هلیله را با آب جوش مخلوط کنید و این ترکیب را روی پوست صورت بمالید، پس از مدت ۱۵ دقیقه صورت خود را به خوبی با آب سرد بشویید.

هلیله سیاه یک ضد آفتاب طبیعی است. پودر هلیله را با مقدلری شیر یا آب مخلوط کنید و روی صورت خود بمالید و ماساژ دهید؛ سپس با یک دستمال تمیز صورت خود را پاک کنید.

همچنین با کمک هلیله سیاه می‌توان سیاهی دور چشم را نیز درمان کرد. برای این‌کار مقداری از پودر هلیله سیاه را با گلاب و کف دریا ترکیب کنید تا به یک شکل خمیرمانند برسید. این خمیر را دور چشم خود بمالید و بعد از ۱۵ دقیقه با آب‌جوش بشویید.

خواص هلیله سیاه برای رحم

از دیگر خواص هلیله سیاه می‌توان به درمان عفونت‌های واژینال و درد‌های رحمی اشاره کنیم. هلیله سیاه دارلی خلصیت آنتی باکتریال است و غنی از آنتی اکسیدان‌ها است و می‌تواند به درمان التهابات رحمی بپردازد. برای بهره مندی از این خاصیت هلیله سیاه برای رحم یک قاشق چای‌خوری هلیله سیاه را با یک لیوان آب جوشانده و به دست آمده را تا زمان بهبود هر شب، پیش از خواب بنوشید.

خواص هلیله سیاه و رازیانه

ترکیب دارو امام کاظم برای فصل تابستان شامل هلیله سیاه، رازیانه و شکر سرخ می‌شود. برای تهیه داروی امام کاظم برای فصل زمستان به جای رازیانه از مصطکی استفاده می‌شود. در تهیه ایت دارو باید از هر سه ماده مقدار مساوی برداشته و با هم ترکیب کرده و به شکل پودر درآورید. این پودر نباید خیلی نرم باشد تا کمی در گلو بماند و اثربخشی بیشتر و بهتری داشته باشد.

این دارو موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. اگر از ایت دارو برای درمان بیماری استفاده می‌کنید باید به نسبت شدت بیماری در ابتدا سه روز پیاپی روزی یک مرتبه و سپس هر ده روز یک مرتبه از ایت دارو استفاده شود تا بهبودی کامل را به دست آورید.

خواص هلیله سیاه در روایات

در روایات از هلیله سیاه و خاصیت و فواید آن تمجید شده و از این گیاه به عنوان درخت بهشتی یاد شده است.

در روایتی آمده است که پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آله فرموده اند که «هلیله سیاه، از درختان بهشت است.»

«اگر مردم بدانند که در هلیله زرد چه خاصیتی است، همانا هم وزن آن طلا می‌دادند.» (پیامبر صلی الله و علیه و آله)

سپس امام حسین علیهم السلام فرمودند: «هلیله زرد و ۷ دانه فلفل سیاه بگیرید و آن را آسیاب کن و با آن سرمه بکش، زیرا درمان چشم است.»

“در هلیله، درمان ۷۰ بیماری و درد است.” (امام حسین(ع) )

عوارض هلیله سیاه

مصرف هلیله سیاه در دوران بارداری به طور جدی ممنوع است و مصرف این داروی گیاهی ممکن است موجب کاهش تولید شیر مادر شود. از خاصیت هلیله سیاه این است که می‌تواند موجب کاهش قند خون بالا شود اما مصرف هلیله سیاه برای کسانیکه خطر ابتلا به دیابت و سندروم متابولیک را دارند توصیه نمی‌شود. همچنین مصرف هلیله سیاه را از دو هفته پیش از عمل جراحی باید قطع کنید. مصرف افراطی از هلیله سیاه ممکن است موجب اسهال موقا و برهی مشکلات گوارشی مانند نفخ و گاز معده شود.

مصرف هلیله سیاه برای خانم‌هایی که قاعدگی سخت و شدید دارد توصیه نمی‌شود. افرهدی که بیش از حد لاغر هستند و یا در هنگام انجام فعالیت‌های بدنی خسته می‌شوند نباید از هلیله سیاه استفاده کنند. اگر دچار اسهال شدید و بدن شما کم آب است از آن‌جایی که هلیله قابض است توصیه می‌شود که از آن مصرف نکنید.

خواص هلیله سیاه برای لاغری

یکی دیگر از خواص هلیله سیاه کمک به کاهش وزن و لاغری است. هلیله سیاه دستگاه گوارش را تمیز می‌کند و از این طریق به جذب و هضم بهتر مواد غذایی و همچنین افزایش سوخت و ساز بدن کمک می‌کند. هلیله سیاه ترشح صفرا را افزایش می‌دهد و باعث افزایش چربی سوزی در بدن می‌شود. این خاصیت هلیله سیاه به شما کمک می‌کند تا وزن کم کرده و به تناسب اندام برسید.

با وجود خواص هلیله سیاه برای لاغری، تنها مصرف هلیله سیاه نمی‌تواند سبب شود شما به وزن ایده‌آل برسید؛ بلکه در کنار آن باید از یک اصولی و تحرک کافی استفاده کنید تا با تغییر سبک زندگی، به تناسب اندام برسید. رژیم‌های بهاره غفاری، به شما کمک می‌کنند سبک زندگی خود را تغییر دهید و تاثیرات طولانی‌مدت آن را ببینید. برای اطلاع از میزان رضایتمندی افرادی که از این رژیم‌ها استفاده کرده‌اند، بر روی ؛ و برای دریافت رژیم غذایی خود بر روی کلیک کنید.

سوال های متداول:

طریقه مصرف هلیله سیاه به چه صورت است؟

یکی از بهترین مصرف هلیله سیاه به صورت زیر است:

نصف قاشق غذاخوری پودر هلیله سیاه را با ماست یا عسل ترکیب کنید و بعد از غذا و خواب میل کنید و یا ترکیب خمیر پودر هلیله با روغن بادام هم می‌تواند از روش های دیگر مصرف هلیله باشد.

فواید هلیله سیاه برای سلامتی چیست؟

هلیله به طور سنتی برای درمان مشکلات گوارشی، مشکلات تنفسی، بیماری های پوستی و حتی دیابت استفاده می شود. همچنین اعتقاد بر این است که دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است.

هَلیله نام گیاهی است که به آن” پادشاه پزشکی” نیز می گویند که خواصی بی نظیر و انواع مختلفی دارد. در این مقاله به معرفی این گیاه شگفت انگیز، خواص و طرز استفاده  از آن می پردازیم.  پس با مرهم طب تا پایان مقاله همراه باشید.

هلیله گیاهی است که ارزش دارویی بالایی دارد و به طور سنتی از آن برای درمان بیماری های مختلف مانند آسم، گلودرد، استفراغ ، سرفه، اسهال، اسهال خونی، انواع  زخم ها، خونریزی لثه، نقرس، بیماری های قلب و مثانه استفاده می شود. همچنین به عنوان ملین ملایم و ضد اسپاسم معده به کار می رود.

میوه این درخت در طب سنتی ایران به هَلیله یا هَلیلاج یا اهلیج معروف است و به عنوان قابض که دارای مزاجی “سرد و خشک” است، شناخته می شود.

هم در طب سنتی و هم در گیاه درمانی مدرن، قسمت اصلی دارویی میروبالان، میوه است. ترکیبات فعال دارویی آن، تانن هستند. محتوای تانن 32% تا 45% است که شامل اسید گالیک، اسید الاژیک  اسید چوبولیک، اسید چوبولینیک، پونیکالاژین و اسید تاننیک است. همچنین فلاونوئیدهای کوئرستین ، کاتچین و کامفرول نیز درهلیله شناسایی شده اند. اسیدهای میوه شامل اسید کوینیک (1.5٪) ، اسید شیکیمیک (2٪) و روغن چرب از دانه ها 40٪ است.

انواع هلیله

انواع هلیله از مراحل مختلف رسیدن میوه نام گذاری می شود.

  • یا هلیله هندی: اگر میوه نارس که بدون هسته است از درخت چیده شود و خشک شود، به رنگ سیاه در می آید  که به آن “هلیله سیاه” یا “هلیله هندی”می گویند.
  • هلیله چینی: میوه نیم رس که رنگ آن سبز مایل به زرد است و زمانی که خشک می شود به آن هلیله چینی می گویند.
  • : اگر میوه بیشتر رسیده شود که کاملا زرد رنگ باشد و خشک شود، به عنوان “هلیله زرد” شناخته می شود.
  • هلیله کابلی: علت این که این میوه را هلیله کابلی می گویند، چون از طریق افغانستان و خراسان وارد ایران می شود و مردم تصور می کنند که این درخت در افغانستان می روید. هلیله کابلی زمانی که میوه درخت کاملا رسیده است و رنگ آن زرد مایل به سرخ است و دانه کوچکی در داخل آن قرار دارد، چیده و خشک می شود.

خواص هلیله سیاه و زرد

ضد سرطان و محافظت در برابر رادیکال های آزاد
به دلیل تانن بالای هلیله که خواص آنتی اکسیدانی فراوان دارد، ازسلول های بدن شما در برابر عملکرد رادیکال های آزاد محافظت می کند و مانع رشد سلول های سرطانی می شود. همچنین باعث بالارفتن سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از پیری زود رس می شود.

هلیله سیاه و اثرات گوارشی  

هلیله به عنوان عامل سم زدایی و پاک کننده روده بزرگ می باشد. در طب سنتی از هلیله خیسانده شده به عنوان ملین در یبوست مزمن و از هلیله بو داده شده برای درمان اسهال استفاده می کنند. همچنین برای درمان بواسیر، استفراغ و کمک به هضم غذا، به دلیل از بین بردن رطوبت معده بسیار توصیه می شود. هلیله دارای خواص ضد التهابی بر روی مخاط معده است. مکانیسم های محافظتی و ضد ترشحی اسید چوبولینیک جدا شده از میوه هلیله نشان داده شده است که به طور قابل توجهی به تنظیم ترشح موسیین کمک می کند. همچنین ازاین دارو برای درمان بیماری های دستگاه گوارش مانند هلیکوباکتر پیلوری استفاده می شود.

هلیله سیاه برای لاغری شکم و پهلو

اگر به تشخیص پزشک طب سنتی، مزاج غالب شما سرد و تر تشخیص داده شده است و اشتهای زیادی به سبب سردی و رطوبت معده پیدا کرده اید، هلیله سیاه برای لاغری و کاهش اشتهای شما و دفع بلغم از بدنتان به ویژه در ناحیه شکم و پهلوها بسیار موثر می باشد.

هلیله سیاه برای مو

شما می توانید از هلیله به عنوان درمان کننده ریزش، تقویت ریشه مو، جلوگیری از سفید شدن زودهنگام موها و استحکام پیاز مو استفاده کنید.

هلیله سیاه برای پوست صورت 

از هلیله برای رفع جوش و آکنه صورت و بدن، همچنین درمان رنگ پریدگی پوست صورت می توانید کمک بگیرید.

هلیله سیاه برای چشم

در طب سنتی ایران و همچنین طب سنتی چین از هلیله برای افزایش دید چشم و تقویت آن و جلوگیری از پیرچشمی زودرس استفاده می شود.

هلیله سیاه مقوی قلب

میروبالان یا هلیله بدون تغییر در ضربان قلب، باعث قوی شدن نیروی انقباضات قلب می شود و همچنین به کاهش انسداد عروق قلب کمک می کند.

هلیله سیاه و فشارخون

از پودر برگ درخت و همچنین میوه (هلیله سیاه) برای کاهش فشار خون استفاده می شود. می توانید 4 گرم هلیله سیاه نیم کوب شده را با مقداری عسل و آب مخلوط کرده و برای پایین آوردن فشار خونتان شب ها میل کنید.

هلیله سیاه و کبد

درمان سلول های کبدی با اسید چوبولیک هلیله که به طور قابل توجهی سمی بودن سلول را کاهش می دهد، امکان پذیر است اما از آن جا که هلیله سیاه به تنهایی برای کبد مضر است باید همراه با عسل میل شود،تا بتواند به دفع مواد زائد از کبد و تقویت آن کمک کند. مقدار 4 گرم از هلیله سیاه نیم کوب شده را با یک قاشق غذاخوری عسل و آب می توانید برای پاکسازی کبد خود به صورت روزانه میل کنید.

هلیله سیاه تصفیه کننده خون

از هلیله سیاه برای تصفیه خون از مواد سوداوی ،رفع انسداد و حرارت ناشی از صفرا استفاده می شود.

هلیله و دیابت

هلیله اثر چشمگیری در کاهش سطح قند خون و بهبود دیابت دارد. تحقیقات نشان می دهد یک اثر ضد دیابتی ومحافظتی قابل توجه از عصاره کلروفرمی هلیله، که باعث افزایش ترشح انسولین از سلولهای β در جزایر لانگرهانس یا یک عملکرد اضافه در  لوزالمعده می شود.

هلیله و زوال عقل ( آلزایمر)

صدها سال است که از هلیله برای درمان فراموشی و تقویت حافظه استفاده می شود. خوردن مربا هلیله علاوه بر تقویت حافظه، به درمان سردردهای مزمن و ناشی از اختلالات معده و نیز افزایش دید چشم کمک می کند.

هلیله و پارکینسون

یکی از خواص شگفت انگیز هلیله که از زمان شیخ الرئیس ابوعلی سینا رایج بوده است، درمان بیماری پارکینسون است.

دستور مصرف:

یک عدد هلیله کابلی که دانه آن درآورده شده است یا یک عدد هلیله هندی (سیاه) را در دهان قرارمی دهید و به خوبی می جوید و سپس آن را می بلعید و یا هلیله را نیم کوب و با عسل مخلوط کرده و میل می کنید.

هلیله و تقویت لثه

از هلیله برای  تقویت لثه، درمان پوسیدگی های دندان، درمان آفت، خونریزی و التهابات لثه استفاده می شود. شما می توانید مخلوط پودر هلیله سیاه یا هلیله کابلی با آب و کمی عسل را به مدت 2 الی 5 دقیقه در دهان نگه دارید.

مصرف هلیله سیاه برای کودکان

برای کودکان بالای 2 سال که به یبوست مزمن دچار هستند، می توانید مقدار 1 گرم هلیله نیم کوب شده را با کمی عسل و آب گرم مخلوط کرده و به کودک بخورانید.

موارد منع مصرف هلیله

افرادی که طبع سرد و خشکی بر اساس تشخیص پزشک طب سنتی دارند، باید از مصرف هلیله خودداری کنند. همچنین هلیله سیاه در بارداری و زمان شیردهی زنان ممنوع می باشد. افرادی که به سندروم روده تحریک پذیر دچار هستند نیز باید از مصرف هلیله خودداری کنند. دوزهای مصرفی بالاتر از 9 گرم در روز به توصیه طب سنتی ممنوع می باشد.

 

 

آیدا چم سورکی

آیدا چم سورکی هستم متولد 1381 تحصیل کرده در رشته علوم تربیتی و علاقمند به نویسندگی و فعال در شبکه های اجتماعی
دکمه بازگشت به بالا