بین المللی

نبرد خانه‌به‌خانه اوکراینی‌ها در جبهه جنوب و کانال‌های مرموز روس‌ها

خبرنگاران روزنامه نیویورک‌تایمز که به خط مقدم ضدحمله اوکراین رفته بودند، مشاهدات خود از این عملیات چندماهه اوکراین را منتشر کردند. به گزارش این روزنامه، ماموریت یک واحد اوکراینی این بود که یک خانه را در یک روستا تصرف کند؛ روستایی که روی نقشه به اندازه یک نقطه دیده می‌شود، اما یکی از پایگاه‌های قدرت سربازان روسیه است.

آندری، یک تفنگدار کهنه‌کار نیروی دریایی سه روز به همراه تیم ضربتی کوچکش منتظر مانده بود تا دیگر نیروهای اوکراینی میدان مین پیش‌رو را پاکسازی کنند و آن‌ها بتوانند با حمله به گودال‌ها راهی به روستای زراعتی «اوروژین» باز کند.

وقتی که در ماه گذشته میلادی بالاخره دستور حمله به آن‌ها داده شد، آن‌ها با یک نفربر زرهی به موقعیت مشخص رفته و در میان گلوله‌ها و انفجارهایی که زمین زیر پایشان را به لرزه در می‌آورد، تقسیم شدند. تا شب، آن‌ها توانستند خانه مدنظر خود را تصرف کنند. فردا صبح، دستور جدیدی برای آن‌ها رسید: تصرف یک خانه دیگر.

این کارزار چندماهه برای نفوذ به خطوط دفاعی مستحکم روسیه در حوزه‌های مختلف و اشکال متفاوتی از نبرد جریان دارد و دوئل‌های توپخانه‌ای و حملات پهپادی در سرتاسر خط مقدم جنوب اوکراین اتفاق می‌افتند. اما موتور محرکه این ضدحمله صدها گروه ضربت کوچک هستند که گاهی ۸ تا ۱۰ سرباز در آن‌ها حاضر است و هر کدام مسئول حمله به یک گودال یا خانه واحد هستند.

به گزارش این روزنامه آمریکایی، جنگیدن در این شرایط خانه‌به‌خانه و روستابه‌روستا دشوار است، آن هم وقتی هیچ تضمینی برای پیروزی نیست. روس‌ها کانال‌های تودرتو و عمیقی حفر کرده‌اند و از آن‌ها برای گمراه کردن نیروهای اوکراینی استفاده می‌کنند؛ بدین شکل که سرباز روس از کانال بیرون می‌آید و تیراندازی می‌کند، سپس درست در هنگامی که نیروهای اوکراینی فکر می‌کنند موقعیت تیرانداز روس را تشخیص داده‌اند، او از طریق کانال‌ها جابجا شده و از نقطه‌ای دیگر سر بیرون می‌آورد.

پیشروی به حدی کند است که پس از آنکه نیروهای اوکراینی از پیشروی ۵.۵ کیلومتری خود خبر دادند، «جان کربی» سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت که اوکراین در ۷۲ ساعت گذشته «یک پیشرفت چشمگیر» داشته است. این در حالی است که اوکراین هنوز برای رسیدن به ساحل آزوف، حدود ۱۰۰ کیلومتر راه در پیش دارد.

میدان‌های مین، برتری هوایی و گودال‌های تقویت‌شده روسیه، کار را برای پیشروی نیروهای اوکراینی دشوار کرده است.

دنیس که یکی از تفنگداران کهنه‌کار نیروی دریایی است، می‌گوید: روس‌ها از نظر قدرت توپخانه، پهپاد، سرباز و تانک قوی‌تر هستند. علاوه بر این، به محض اینکه جایی را تصرف کنند، سریعاً در آن استحکامات دفاعی برپا می‌کنند.

علاوه بر این، بسیاری از اعضای حاضر در گروه‌های ضربت اوکراین تازه‌کار هستند. به گزارش نیویورک‌تایمز، حدود ۷۰ درصد از اعضای این گروه‌ها از نیروهای محلی انتخاب می‌شوند تا با جدیت و انگیزه بیشتری علیه نیروهای روس بجنگند.

هدف اصلی اوکراینی این است که با گذر از استحکامات دفاعی روسیه، به دریای آزوف رسیده و پل زمینی را که شبه‌جزیره کریمه را به خاک روسیه متصل می‌کند، نابود کند.

310310

نویسنده تحریریه بین المللی

نویسنده اخبار بین‌المللی با تمرکز بر رویدادهای سفر و گردشگری جهانی. با علاقه و دانش در زمینه مکان‌های دیدنی، فرهنگ‌های مختلف و صنعت گردشگری، به شما اخبار جذاب و تحلیل‌هایی را درباره مقصدهای توریستی، رویدادهای گردشگری و تاثیرات آن‌ها بر جوامع ارائه می‌دهم. با استفاده از روش‌های تحلیلی و گردشگری، به شما دیدی جامع از تحولات صنعت سفر و گردشگری جهانی می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا