برترینهای کسب و کار

پوکه معدنی چه کاربرد هایی در ساختمان سازی دارد؟

پوکه معدنی چه کاربرد هایی در ساختمان سازی دارد؟

پوکه معدنی یا همان Mineral pumice، به سنگ‌های سبک با استحکام بسیار بالا گفته می‌شود که می‌توان از آن به‌عنوان عایق استفاده کرد. دلیل معدنی بودن آن‌ها تشکیل شدنشان از مواد مذابی است که از عمق زمین و دمای بیش از 1000 درجه به سطح زمین می‌آیند و املاح مختلف را با خود حمل می‌کنند.

تولید پوکه معدنی

قبل از بررسی کاربرد پوکه معدنی در ساختمان سازی، اجازه دهید اطلاعاتی درمورد چگونگی تولید این مصالح پرکاربرد با شما به اشتراک بگذاریم. این مادهٔ معدنی از فرایند خردایش و آسیاب‌کردن سنگ‌ها در معادن به‌دست می‌آید. سنگ‌های استخراج‌شده در معادن، با استفاده از دستگاه‌های پس از آسیاب‌شدن به اندازه‌های کوچک‌تر تبدیل می‌شوند. درنهایت پس از جداسازی ذرات فاین و کوارتز معدنی، پوکه معدنی حاصل می‌شود.

بررسی انواع کاربرد پوکه معدنی در ساختمان

انواع مختلفی از این مادهٔ معدنی توسط کارخانه‌های مختلف تولید می‌شود که هرکدام از آن‌ها کاربردهای خاصی دارند. در ادامه برخی از آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم:

عایق‌های حرارتی و صوتی

در حال حاضر بسیاری از کشورهای دنیا ازجمله ایران، با بحران و ناترازی انرژی مواجه هستند، به همین دلیل تلاش می‌کنند تا در اجرای پروژه‌های مختلف، از روش‌هایی استفاده کنند که میزان اتلاف انرژی را کاهش دهد. یکی از خواص پوکه معدنی، عایق حرارتی و صوتی بودن آن است. درنتیجه به‌کارگیری آن در قسمت‌های مختلف ساختمان، مصرف انرژی را کاهش و راندمان را به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌دهد.

مهاربندها و تیرهای بتنی

پوکه معدنی در تولید مهاربندها و تیرهای بتنی استفاده می‌شود. با اضافه کردن پوکه معدنی به بتن، مقاومت و استحکام بتن افزایش می‌یابد و سازه‌ها قادر به تحمل بارهای بیشتری می‌شوند. بتن مقاومت بسیاری بالایی در برابر نیروهای کششی دارد، ولی با واردشدن فشار از بخش‌های مختلف، به‌سادگی ترک می‌خورد، به همین دلیل پوکه‌ها را به آن اضافه می‌کنند تا این مشکل برطرف شود.

بتن سبک

شاید بتوان گفت یکی از مهم‌ترین کاربرد پوکه معدنی در ساختمان سازی، ساخت بتن سبک است. برای انجام این کار کافی است مقداری از مادهٔ گفته‌شده را به مخلوط بتن اضافه کنید. درواقع مهندسان با اضافه کردن پوکه‌ها، وزن سازه را به میزان قابل‌توجهی کاهش داده و مقاومت آن را افزایش می‌دهند تا ضریب ایمنی ساختمان بیشتر شود.

روکش‌های سقف

روکش‌های سقف از پوکه معدنی تهیه می‌شوند. این روکش‌ها به دلیل سبکی و مقاومت بالا در برابر خوردگی، بهترین گزینه برای سقف‌های ساختمانی به‌حساب می‌آیند. کشور ما یکی از مناطق زلزله‌خیر در دنیا محسوب می‌شود، به همین دلیل بسیاری از سازندگان و مهندسان ایرانی، در پروژه‌های خود از این ماده استفاده می‌کنند.

استفاده در تونل مترو

عایق بودن تونل‌ها در برابر صدا و رطوبت، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، به همین دلیل از این مواد در دیواره‌ها استفاده می‌شود. علاوه‌بر این، استفاده از پوکه در ساخت سازه‌های مترو موجب می‌شود تا استحکام آن‌ها به میزان قابل‌توجهی افزایش پیدا کند.

روش استخراج پوکه معدنی

برای به‌دست آوردن مواداولیهٔ موردنیاز از معادن جهت تولید پوکه در کارخانه‌ها، لازم است تا دومرحله‌ای که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم به‌درستی انجام شود:

۱. استخراج مکانیکی

در مرحلهٔ اول، استخراج مکانیکی پوکه از معدن به‌وسیلهٔ ماشین‌آلاتی مانند بولدوزرها، جرثقیل‌ها و بارگیرها انجام می‌شود. در این مرحله با استفاده از تجهیزات، می‌توان به‌راحتی به لایه‌های زیرین خاک دسترسی پیدا کرد و مواد موردنیاز را به‌‌دست آورد.

۲. استخراج شیمیایی

در مرحلهٔ دوم، برای جداسازی پوکه از سنگ معدنی، به مواد شیمیایی مخصوصی نیاز است. سنگ‌ها در محفظه‌هایی از مواد اسیدی و بازی قرار داده می‌شوند که موجب حل‌شدن ناخالصی‌ها می‌شود. با این کار پوکه برای انتقال به بخش پردازش آماده می‌شود.

روش پردازش پوکه معدنی

برای پردازش و تولید پوکه‌ای که مناسب استفاده در پروژه‌های ساختمانی مختلف باشد، فرایندهای مختلفی روی آن انجام می‌گیرد که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده و توضیحاتی درمورد هرکدام ارائه می‌دهیم:

پوسیدگی طبیعی

در این مرحله، پوکه معدنی به‌صورت طبیعی در محیطی با رطوبت و دمای مشخص قرار می‌گیرد تا پوسیدگی طبیعی رخ دهد. این فرایند باعث افزایش خواص فیزیکی و شیمیایی پوکه معدنی می‌شود.

خشک‌کردن

پس از پوسیدگی طبیعی، پوکه معدنی خشک می‌شود تا رطوبت آن کاهش یابد. این مرحله باعث افزایش استحکام و پایداری پوکه معدنی می‌شود.

غربال‌بندی

در مرحلهٔ غربال‌بندی، جداسازی پوکه معدنی براساس اندازهٔ ذرات صورت می‌گیرد. این کار باعث افزایش یکنواختی و کیفیت پوکه معدنی می‌شود. کاربرد پوکه معدنی در ساختمان سازی براساس سایزهای مختلفی که تولید می‌شود متفاوت است.

آسیاب‌کردن

در مرحلهٔ آسیاب‌کردن، پوکه معدنی به‌وسیلهٔ آسیاب‌های مکانیکی خرد می‌شود. این عمل باعث کاهش اندازهٔ ذرات و افزایش تعداد آن‌ها می‌شود. دلیل اصلی این کار، بزرگ بودن برخی از قطعات است که استفاده از آن‌ها را دشوار می‌کند. برای اطلاعات بیشتر می توانید به مقاله هر آنچه باید در مورد پوکه معدنی (پومیس) بدانید از پوکه نت مراجعه کنید.

معرفی انواع پوکه معدنی

این مواد به‌صورت گسترده‌ای در ساخت سازه‌های صنعتی و مسکونی مورد استفاده قرار می‌گیرد و انواع مختلفی دارد. در زیر برخی از انواع آن‌ها را معرفی کرده و کاربرد پوکه معدنی در ساختمان سازی را بررسی می‌کنیم:

پوکه سنگ‌آهک

این نوع محصولات از سنگ‌آهک استخراج می‌شود. به دلیل داشتن ساختار باز و تخلخل بالا، بسیار سبک هستند و برای تولید بتن سبک و عایق‌های حرارتی و صوتی استفاده می‌شود.

پوکه شیست

پوکه شیست از سنگ شیست استخراج می‌شود. این نوع پوکه معدنی به دلیل وزن سبک، خواص عایق حرارتی و صوتی خوب و مقاومت بالا در برابر خوردگی، در تولید بتن سبک و عایق‌ها به‌کار می‌رود.

پوکه بازالت

پوکه بازالت از سنگ بازالت استخراج می‌شود. این نوع پوکه معدنی دارای مقاومت فشاری بالاست و برای تولید بتن سبک و قطعات ساختمانی مانند بلوک‌ها و تیرهای بتنی استفاده می‌شود.

پوکه آهکی

این محصولات از آهک سنگ استخراج می‌شوند. با داشتن خواص عایق حرارتی و صوتی خوب، این نوع پوکه معدنی در تولید عایق‌ها و جداول سقف استفاده می‌شود.

پوکه توفی

پوکه توفی یا پوکه قارچی از آسیاب توفی (توفی یک نوع سنگ‌آهکی است) به‌دست می‌آید. این نوع پوکه معدنی به‌عنوان یک مصالح جانبی در تولید بتن استفاده می‌شود و جایگزینی مناسب برای سیمان به‌حساب می‌آید.

پوکه سیمانی

پوکه سیمانی نتیجهٔ خردایش سیمان است. این نوع پوکه معدنی به‌عنوان یک مصالح جانبی در تولید بتن استفاده می‌شود و می‌تواند خواص مکانیکی و مقاومت بتن را بهبود بخشد.

اصول استفادهٔ بهینه از پوکه معدنی

از آنجایی که ممکن است برای اجرای یک پروژه به میزان زیادی از این ماده نیاز داشته باشید، قصد داریم نکاتی را با شما به اشتراک بگذاریم تا با کاربرد پوکه معدنی در ساختمان بیشتر آشنا شوید و استفادهٔ بهینه‌ای از آن‌ها انجام دهید.

جمع‌بندی

پوکه‌ها یکی از مصالح ساختمانی پرکاربرد هستند که می‌توان از آن‌ها برای افزایش استحکام سازه‌ها و… استفاده کرد. به همین دلیل در این مقاله به کاربرد پوکه معدنی در ساختمان اشاره کردیم و توضیحات کاملی درمورد فرایند تولید و مواردی که در هنگام تهیهٔ این محصولات باید به آن توجه کنید را در اختیارتان قرار دادیم.

دکمه بازگشت به بالا