ورزش و نشاط

ثبت آیین کوزه شکنی در سالنامه رویدادهای گردشگری کشور

وی بیان کرد: در گذشته با فرا رسیدن نوروز، مردم شهرستان قاینات آیین کوزه شکنی را بعد از برگزاری چهارشنبه سوری اجرا می‌کردند. آنان کوزه‌های کهنه و قدیمی را که آب از آن تراوش نمی‌شد و به عبارتی آب را سرد نمی‌کرد و داخل آن جلبک می‌گرفت و دیواره‌ آن سبزرنگ می‌شد را از سر در حیات خانه به داخل کوچه می‌انداختند و اعتقادشان این بود که با شکسته شدن این کوزه بلا و بیماری از خانواده دور خواهد شد.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی افزود: این آیین را اگر از دیدگاه بهداشتی مورد بررسی قرار دهیم به این نتیجه می‌رسیم که آن زمان نمی‌توانستند به مردم بگویند دیواره‌ کوزه‌ها که از جلبک پوشیده شده، میکروب دارد و سبب بیماری می‌شود لذا به آنها می‌گفتند که شیطان در داخل این کوزه‌ها جای گرفته و باید شکسته شوند.

وی گفت: از دیدگاه دوم در آن زمان که سال تحویل می‌شد و مردم به انتظار سال نو بودند، شغل کوزه‌گری هم احیا می‌شد و کوزه‌گرها و کوزه‌فروش‌ها انتظار روزهای آخر سال را می‌کشیدند تا مردم با مراجعه به آنها کوزه‌های شکسته خود را خریداری کنند.

شاهوردی ادامه داد: سوم اینکه جشن بزرگی بود که معمولا توسط دختران دم بخت انجام می‌شد و خانواده‌ها از این طریق آمادگی دختران‌شان را برای فرستادن به خانه بخت معرفی می‌کردند.

وی گفت: در جوامع امروزی با رونق صنعت گردشگری به عنوان یکی از پیشران‌های اقتصادی، نقش آیین‌ها و رسوم جوامع محلی در توزیع متوازن سفر و جذب گردشگران بسیار پررنگ است و در استان خراسان جنوبی با دارا بودن ۶ اثر که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده، آیین‌ها و آداب خاص فرهنگی، مذهبی وجود دارد که توجه و معرفی آنها می‌تواند در کنار معرفی آثار جهانی و ملی بر رونق صنعت گردشگری استان بیفزاید.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی هفته گذشته نیز از ثبت  مراسم بیل زنی خوسف در تقویم رویدادهای گردشگری کشور خبر داد.

وی پیشتر گفته بود: تاکنون ۹ رویداد استان خراسان جنوبی در تقویم رویدادهای گردشگری کشور ثبت شده و پنج رویداد دیگر در حال ثبت است.

استان خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و شهر قاین مرکز شهرستان قاینات در ۱۱۰ کیلومتری شمال بیرجند است.

انتهای پیام/

تیم خبری علوم ورزشی

نویسنده‌ی ورزشی با تمرکز بر راهنمایی‌های تمرینی و بهبود عملکرد ورزشی. با به اشتراک گذاری تکنیک‌ها و استراتژی‌های موثر در ورزش، هدفمندی خود را در بهبود عملکرد ورزشی خوانندگان قرار می‌دهم. همراهی با من را بپذیرید و به جزئیات هیجان‌انگیز دنیای ورزش بپردازید.
دکمه بازگشت به بالا