برترینهای کسب و کارعمومی

ریسه شلنگی را چگونه به برق وصل کنیم؟

نصب ریسه ال ای دی، یکی از راه‌های محبوب برای تزیین و نورپردازی داخلی و خارجی، مانند دکوراسیون منزل، مغازه، رستوران و مناطق عمومی است. ، تکنولوژی روز در روش‌های ارائه نور خطی با نورپردازی صحیح است. مزایای آن نسبت به سایر روش‌های ‌نورپردازی، صرفه‌جویی در مصرف انرژی و قابلیت تحمل بالا در برابر شرایط نامساعد آب و هوایی به عنوان یکی از راهکارهای اساسی برای کاهش هزینه و افزایش کیفیت نورپردازی است. ریسه امکان نورپردازی هدفمند و مدرن را برای ما فراهم می‌کند.

نحوه نصب ریسه شلنگی و اموزش نصب ریسه شلنگی در سایت ارین لایت

در این مقاله، نکات و تکنیک‌های اساسی نصب ریسه ال ای دی در محل‌های مختلف را آموزش خواهیم داد. با استفاده از این روش‌های نصب، می‌توانید به آسانی نکات اساسی مانند اتصال برق، نگهداری و تعمیر ریسه ال ای دی را بدانید و به این ترتیب در وقت و هزینه‌های خود به طرز چشمگیری صرفه‌جویی نمایید.

پیش از شروع کار:

  • لایه پشتی چسب ریسه ال ای دی را جدا کنید و آن را محکم روی سطح فشار دهید تا نصب شود.
  • نوار LED اضافی را در جایی که تعداد دو یا چهار پین طلایی یا آرم قیچی را می‌بینید جدا کنید.
  • نوارها را به برق وصل کنید و از دوشاخه یا کنترل برای روشن کردن دستی آن‌ها استفاده کنید.
  • اگر نوارهای قابل تنظیم و هوشمند، مانند ریسه‌ سونوف دارید، برنامه سازنده را دانلود کنید و از طریق بلوتوث به چراغ‌ها متصل شوید تا آن‌ها را کنترل کنید.

مراحل نصب ریسه ال ای دی (روش اول)

1- طول موردنظری را که می‌خواهید در آنجا ریسه را نصب کنید، اندازه بگیرید و با توجه به آن ریسه ال ای دی خود را خریداری کنید. بهتر است یک تخمین تقریبی از میزان روشنایی LED موردنیاز خود نیز داشته باشید.

اگر می‌خواهید ریسه ال ای دی را در مکان‌های مختلف نصب کنید، هر نقطه را اندازه‌گیری کنید تا بتوانید بعداً نور را به اندازه مورد نیاز خود کاهش دهید. سپس، به اندازه کافی ریسه ال ای دی بخرید که تمام طول را به طور کامل پوشش دهد.

محبوب‌ترین برندهای ریسه ال ای دی در بازار ایران ، ، ، و هستند و کیفیت خوبی هم دارند. این شرکت‌ها انواع مختلف ، و ریسه RGB را به بازار عرضه می‌کنند.  اگر ریسه ال ای دی باید در جایی نزدیک به رطوبت یا در فضای باز قرار بگیرند، ریسه‌های ضد آب باید انتخاب شوند. ریسه شلنگی معمولی، قیمت ارزان‌تری دارند.

2- سطح مورد نظری را که می‌خواهید ریسه ال ای دی را در آنجا نصب نمایید، تمیز و خشک کنید. برای این منظور یک پارچه تمیز بردارید و ناحیه‌ای را که می‌خواهید ریسه ال ای دی را نصب کنید، کاملاً پاک کنید. در صورت نیاز از صابون، آب یا سرکه برای از بین بردن هرگونه کثیفی یا باقی مانده استفاده کنید. اگر نقطه درنظر گرفته شده خیس است کاملاً آن را خشک کنید.

این کار باعث می‌شود که نوارچسب به طور دائم و صاف بچسبد. نوارچسب را روی سطوح دارای بافت یا دیوارهای تازه رنگ شده نصب نکنید. چسب به مرور زمان کنده می‌شود. شما می‌توانید ریسه ال ای دی را روی چوب، پلاستیک، فلز یا وینیل نصب کنید. اساساً هر سطح صافی می‌تواند برای این منظور مناسب باشد.

3- قسمت پشت نوارچسب را مانند یک برچسب جدا کنید. اگر قبلاً نوارها را باز نکرده‌اید، نوار را باز نکنید – آن را در قرقره گرد نگه دارید. انتهای قرقره را باز کنید و قسمت پشتی (۱۵ تا ۴۶ سانتی‌متر) اول را جدا کنید، بسته به میزانی که می‌خواهید شروع کنید.

متراژهای کوتاه را می‌توان به یکباره نصب کرد، اما چسباندن متراژهای بلند به یک‌باره ممکن است سخت باشد. بازکردن و استفاده مجدد چسب باعث کاهش اثربخشی آن می‌شود، بنابراین عجله نکنید! البته بعضی از ریسه‌ها فاقد چسب هستند و در این حالت می‌توان از بست مخصوص ریسه، چسب یا حتی میخ‌های کوچکتر استفاده کرد.

4- ابتدای ریسه ال ای دی را روی سطح به دقت خط بکشید و آن را روی دیوار، میز، کابینت یا سطحی که چراغ‌ها را روی آن نصب می‌کنید فشار دهید. نوار را با دست صاف کنید و محکم به قسمت فشار وارد کنید.

در صورت نیاز می‌توانید از سیم‌کشی استفاده کنید، اما اگر نزدیک به پریز برقی که می‌خواهید استفاده کنید باشد کار آسان‌تر خواهد بود. اگر خمیدگی یا شکاف جزئی وجود دارد نگران نباشید. تا زمانی که اکثریت قریب به اتفاق نوار به یک سطح تمیز می‌چسبد، در جای خود باقی می‌ماند.

5- کم کم به باز کردن بیشتر قرقره ادامه دهید و هر بار قسمت بیشتری از قسمت برچسب را جدا کنید. هر بخش از ریسه ال ای دی را به سطح فشار دهید و فشار محکمی اعمال کنید. چراغ‌ها را تا حد امکان صاف نگه دارید و به آرامی کار کنید.

اگر می‌خواهید در کنج‌ها و زوایای خاص نیز ریسه ال ای دی را نصب کنید، به آرامی حرکت کنید و تمام تلاش خود را بکنید تا چسب ریسه را به طور کامل در محل اتصال لبه‌ها فشار دهید. اگر متوجه شدید که از مسیر خارج شده‌اید، کافی است به آرامی آن را به سمت خط مرکزی که در آن ریسه‌ها را نصب می‌کنید، فشار دهید.

6- قسمت اضافی نوار را با قیچی جدا کنید. به دفترچه راهنما ریسه ال ای دی خود مراجعه کنید تا مشخص کنید برای جلوگیری از آسیب رساندن به چراغ‌ها باید کجا را برش دهید. معمولاً در هر ۲ تا ۳ اینچ (۵.۱ تا ۷.۶ سانتی‌متر) نخ‌های طلایی یا علامت قیچی وجود دارد که می‌توانید با خیال راحت نوار را برش دهید. بخش‌های اضافی را جدا کنید و آن‌ها را دور بریزید.

7- ریسه ال ای دی را به برق وصل کنید و کنترلر را آویزان کنید. دوشاخه آداپتور برقی را که با ریسه همراه است به پریز وصل کنید. ریسه ال ای دی مدل نئون فلکسی ، نسل جدید نئون ها هستند که بر خلاف نئون های شیشه ای قدیمی که گاز در داخل انها بود از ال ای دی نواری تشکیل شده اند.

روش دوم نصب ریسه ال ای دی

1- از کانکتورهای LED برای ایجاد زوایای کامل ۹۰ درجه استفاده کنید. اگر می‌خواهید به‌خوبی زیر چارچوب تخت یا پشت تلویزیون یا مانیتور کار کنید، کانکتورهای ۴ پین گزینه مناسبی برای شما خواهد بود. ریسه را در محل اتصال ببندید و کانکتور را به انتهای آن بکشید. بخش دیگری از ریسه ال ای دی را متصل کنید و آن را به انتهای دیگر کانکتور بچسبانید تا به نوارها بپیوندید.

این کانکتورها دارای استاندارد یکسان و جهانی نیستند، بنابراین فقط کانکتورها را از شرکتی که ریسه‌های نواری شما را ساخته است، خریداری کنید. البته امکان پیدا کردن این پین‌ها در بازار ایران بسیار کم است.

2- بهتر است ریسه‌ای خریداری کنید که پخش نور مناسبی دارد و چراغ‌های ال ای دی کوچک درون آن با رویه پلاستیکی پوشانده شده باشند. اگر ریسه خریداری شده فاقد پوشش باشد، برای پخش نور بهتر نیاز به یک دیفیوزر دارید.

3- برای داشتن ظاهری یکپارچه از چندین ریسه در سراسر خانه خود استفاده کنید. اگر می‌خواهید کل خانه خود را ریسه ببندید چندین ریسه از خریداری کنید و آن‌ها را در سراسر خانه نصب کنید. ممکن است آن‌ها را زیر کابینت، زیر چارچوب تخت، پشت میز یا پشت تلویزیون قرار دهید.اگر می‌خواهید چراغ‌های سقفی شما با نوارهای LED همگام شوند، می‌توانید لوستر مدرن و لامپ‌های هوشمند RGB خریداری کنید!

سیم‌کشی ریسه ال ای دی (روش سوم)

1- LED ها را بررسی کنید تا ببینید چراغ‌های شما به چه نوع ولتاژی نیاز دارند. اگر به صورت آنلاین آن‌ها را خریداری می‌کنید، به برچسب محصول روی نوارهای LED یا در وب‌سایت نگاه کنید. LED ها معمولاً ۱۲ ولت یا ۲۴ ولت هستند. برای کارکرد طولانی مدت LED های خود، باید منبع تغذیه مناسب داشته باشید. در غیر این صورت، LED ها قدرت کافی برای کار را نخواهند داشت.

2- حداکثر مصرف برق ریسه ال ای دی را تعیین کنید. هر نوار ریسه ال ای دی مقدار مشخصی وات یا توان الکتریکی مصرف می‌کند. همه چیز به طول نوار بستگی دارد. برچسب محصول را بررسی کنید تا ببینید روشنایی چند وات در هر ۱ متر مصرف می‌کند. سپس، وات را در طول ریسه ضرب کنید.

3- برای به دست آوردن حداقل توان مصرفی، توان مصرفی را در ۱.۲ ضرب کنید. نتیجه به شما می‌گوید که منبع تغذیه شما چقدر باید قوی باشد تا LED ها را روشن نگه دارید. ازآنجایی‌که LED ها ممکن است کمی بیشتر ازآنچه شما پیش‌بینی می‌کنید مصرف کنند، ۲۰ درصد اضافی به کل اضافه کنید و آن را به عنوان حداقل خود در نظر بگیرید. به این ترتیب، برق موجود هرگز کمتر ازآنچه LED ها نیاز دارند، پایین نمی‌آید. البته کلاً ریسه ال ای دی، وسیله کم مصرفی است.

4- برق مصرفی را بر ولتاژ تقسیم کنید تا حداقل آمپر را به دست آورید. آخرین اندازه‌گیری برای تأمین انرژی نوارهای LED جدید شما ضروری است. آمپر سرعت جریان الکتریکی را اندازه می‌گیرد. اگر جریان به اندازه کافی سریع از نوارهای LED عبور نکند، چراغ‌ها کم یا خاموش می‌شوند. درجه آمپر را می‌توان با یک مولتی متر آزمایش کرد یا با کمی محاسبات ساده آن را تخمین زد.

به عنوان مثال، اگر LED های ۱۲ ولت دارید که از ۱۲۸ وات برق استفاده می‌کنند: ۱۲۸ / ۱۲ = ۱۰.۶۶ آمپر. برای آزمایش ریسه ال ای دی، پروپ‎های آمپرمتر را به نقاط مسی LED وصل کنید. اگر از مولتی‌متر استفاده می‌کنید، اطمینان حاصل کنید که روی جریان تنظیم شود.

5- آداپتوری بخرید که مطابق با نیاز برق شما باشد. اکنون اطلاعات کافی برای انتخاب منبع تغذیه مناسب برای روشن کردن LED ها دارید. منبع تغذیه مناسبی را پیدا کنید که هم با حداکثر توان برحسب وات و هم آمپری که قبلاً محاسبه کرده‌اید مطابقت داشته باشد.

استفاده از آداپتور بسیار آسان است، زیرا تنها کاری که انجام می‌دهید این است که پس از اتصال آن به ریسه ال ای دی، آن را به دیوار وصل کنید. اکثر آداپتورهای مدرن دارای قطعات موردنیاز برای اتصال آن‌ها به ریسه‌های LED هستند.

اگر قصد دارید ریسه‌های ال ای دی مختلف را جداگانه تغذیه کنید، آداپتورهای منبع تغذیه را برای هر یک تهیه کنید. به یاد داشته باشید که توان موردنیاز هر یک را محاسبه کنید، زیرا ممکن است متفاوت باشند.

اگر ریسه‌ای دیمرپذیر دارید، منبع تغذیه‌ای را انتخاب کنید که قابلیت کاهش نور را نیز داشته باشد. همچنین می‌توانید یک سوئیچ دیمر بین منبع تغذیه و LED ها قرار دهید. البته معمولاً این ویژگی در ریسه‌های معمولی وجود ندارد.

گزینه دیگر این است که ریسه‌های ال ای دی را با سیم برق و یک مبدل ولتاژ به منبع برق موجود خود وصل کنید. این نوع نصب خطرناک است، بنابراین با یک برق‌کار خبره برای کمک تماس بگیرید.

6- اگر نیاز به اتصال ریسه ال ای دی جداگانه دارید از اتصال‌دهنده‌های سریع پلاگین استفاده کنید. کانکتورهای گیره‌ای روی نقاط مسی انتهای نوار LED قرار می‌گیرند. این نقاط با علامت مثبت یا منفی مشخص می‌شوند. سیم قرمز را روی علامت مثبت (+) و سیم سیاه را روی نقطه منفی () قرار دهید. اگرچه شما باید این کانکتورها را بخرید، اما آن‌ها راه‌اندازی LED های مدرن را ساده می‌کنند.

آن‌ها برای اتصال نوارهای LED یا منابع برق بسیار مفید هستند. اگر کانکتور مناسب ندارید یا نمی‌خواهید از آن استفاده کنید، می‌توانید به جای آن نوارها را به هم لحیم کنید.

7- LED را به منبع برق خود وصل کنید و ریسه را آویزان یا نصب کنید. منبع تغذیه شما یک کابل بلند با دوشاخه در یک انتها دارد. ریسه ال ای دی نیز یک آداپتور مشابه در یک انتها دارند. آداپتور برق به آداپتور روی ریسه ال ای دی متصل می‌شود. اگر دوشاخه LED را قطع کنید، می‌توانید کانکتور سریع دیگری بخرید که به انتهای نوار متصل می‌شود.

منبع : دیجی کالا

 

دکمه بازگشت به بالا