برترینهای کسب و کارعمومی

چالش‌ها و فرصت‌های مدیریت یک فروشگاه اینستاگرامی: تجارب موفق و شکست‌ها

امروزی و مدرن، برای هر کسب‌وکاری جذاب است. اما چالش‌های یک فروشگاه آنلاین هم کم نیست. اگر راه‌حل‌های مناسبی برای هر کدام از این چالش‌ها درنظر نداشته باشید، شرایط پیچیده خواهد شد؛ تا جایی که می تواند کسب‌وکارتان را دچار مشکل کند. در این نوشتار قصد داریم چالش‌های فروشگاه‌های اینترنتی را بررسی و برای هرکدام راه‌حل‌ مناسبی را ارائه دهیم. به‌یاد دارید زمانی‌که کشتی تایتانیک درحال غرق‌شدن بود، گروه موسیقی به نواختن ادامه می‌داد؟شاید جالب باشد که بدانید فروشندگان در سال ۲۰۲۳ نیز همانند همان باند موسیقی بودند! از زمانی‌که سازمان بهداشت جهانی کووید ۱۹ را یک بیماری همه‌گیر جهانی اعلام کرد، تاثیرات مثبت و منفی این همه‌گیری در همه‌چیز مشاهده شد. اما این موضوع برای فروشنگان فعال در حوزه تجارت الکترونیک همانند یک شمشیر دولبه عمل کرد!!

Challenges and opportunities of managing an Instagram store successful experiences and failures

علی‌رغم اینکه بیشتر بخش‌های فروش ضربه شدیدی از این همه‌گیری خوردند، اما یکی از جالب‌ترین تغییراتی که در سال ۲۰۲۳ رخ داد، تغییر عادت مردم به‌سمت دنیای دیجیتال بود. با ماندن مردم در خانه، تعداد جستجو‌های گوگل چند برابر شد و مردم شروع به استفاده از وب‌سایت‌ها و خرید آنلاین برای خرید محصولاتی کردند که قبلا در فروشگاه‌های حضوری و سنتی آن‌ها را به‌صورت فیزیکی خریداری می‌کردند.

این تغییر عادت خرید تاجایی ادامه پیدا کرد که تخمین‌زده می‌شود تا سال ۲۰۴۰، ۹۵ درصد از خرید‌ها به‌صورت آنلاین انجام شود؛ بنابراین اکنون زمان مناسبی برای فروشندگان است تا با چالش‌های تجارت الکترونیک روبه‌رو شوند و راه‌حل‌هایی برای آن‌ها بیابند. با علاقمندی فزاینده مصرف‌کنندگان به خرید آنلاین، تجارت الکترونیک در‌های فرصت را به روی بسیاری از کارآفرینان باز می‌کند. فرصت‌های فروش از طریق تجارت الکترونیک با سرعت زیادی درحال رشد هستند. بااین‌حال، همانطور که همه ما می‌دانیم، هیچ گل بدون خاری وجود ندارد! در این نوشتار سعی داریم شما را با چند چالش رایجی که کسب‌وکار‌های جدید تجارت الکترونیک با آن مواجه هستند، آشنا کنیم تا بتوانید با استفاده از راه‌حل‌های ارائه شده برای حل مشکل، کسب‌وکار خود را رونق ببخشید. و درکنار رشد پیج کاری تان از مزایی که میتوانید از آنها نیز برای رشد پیج تان استفاده کنید برمند شوید یکی از این مزایا استفاده از ترفند buy instagram impressions and reach می باشد.

امنیت سایبری و داده‌ها

وقتی صحبت از تجارت الکترونیک می‌شود، یکی از بزرگترین چالش‌هایی که با آن مواجه هستیم، نقض امنیت است. اطلاعات و داده‌های زیادی در ارتباط با تجارت الکترونیک وجود دارد و یک مشکل فنی با داده‌ها می‌تواند باعث آسیب جدی به عملیات روزانه فروشنده و همچنین تصویر برند یک شرکت یا سازمان شود.

راه‌حل:

مراقب باشید و همیشه از اطلاعات خود نسخه پشتیبان (بک آپ) تهیه کنید. همچنین با نصب پلاگین‌های امنیتی روی وب‌سایت خود از هک شدن آن جلوگیری کنید. برای اینکار افزونه‌هایی را انتخاب کنید که برای وب‌سایت تجارت الکترونیک شما بهترین کارایی را دارند. اگر از سیستم‌های اختصاصی استفاده می‌کنید، از اینکه توسط افراد خبره توسعه داده شده باشد، اطمینان حاصل کنید.

تایید هویت آنلاین

هنگامی‌که یک خریدار از یک وب‌سایت بازدید می‌کند، فروشنده چگونه می‌تواند بفهمد که خریدار همان فردی است که می‌گوید یا خیر؟

  • آیا خریدار اطلاعات دقیقی را وارد می‌کند؟
  • آیا خریدار واقعا به محصولات آن وب‌سایت علاقه‌مند است؟
  • اگر جزئیات یا اطلاعات دقیقی ندارید، چگونه اقدام می‌کنید؟

راه‌حل:

روش‌های مختلفی برای تایید هویت آنلاین وجود دارد. برخی از روش‌ها عبارت‌اند از:

  • بیومتریک
  • هوش مصنوعی
  • رمز عبور یکبار مصرف
  • احراز هویت 2 مرحله‌ای
  • و …

این روز‌ها خریداران گزینه‌های بی‌شماری برای انتخاب دارند. اگر آن‌ها به‌دنبال خرید یک کیف دستی باشند، قبل از نهایی کردن خرید کیف دستی مد نظر خود، تحقیقات کاملی درباره آن محصول انجام می‌دهند. حال زمانی‌که خریداران چندین گزینه برای خرید دارند، چگونه مطمئن می‌شوید که شما را بین آن گزینه‌ها انتخاب می‌کنند؟ چگونه می‌توانید مشتری ‌ایده‌آلی را پیدا کنید که محصول شما را با قیمتی که برای فروش گذاشته‌اید خریداری کند؟

تجربه مشتری

یک تجربه مشتری یا تجربه کاربر خوب، کلید موفقیت یک وب‌سایت تجارت الکترونیک موفق است؛ زیرا خریداران انتظار دارند تجربه‌های خوب مشابه تجربه خرید از فروشندگان سنتی را در خرید آنلاین نیز تجربه کنند. به‌همین‌دلیل طراحی وب‌سایت، منو و تقسیم‌بندی محصولات بر اساس سلیقه خریدار و ارائه فیلترهای مناسب برای کالاهای موجود در وب‌سایت، امری ضروری است.

راه‌حل:

راه‌های مختلفی برای بهبود تجربه مشتری وجود دارد. برای مثال طراحی یک وب‌سایت زیبا و ساده تا خریداران بتوانند به‌راحتی در آن جستجو کنند، امری مهم است.

وفاداری مشتری

در اینجا 2 واقعیت وجود دارد که اهمیت وفاداری مشتری را نشان می‌دهد:

  • هزینه جذب مشتری جدید تا ۵ برابر بیشتر از حفظ مشتری موجود است.
  • میزان موفقیت فروش به مشتری فعلی ۶۰ تا ۷۰ درصد است؛ درحالی‌که درصد موفقیت فروش به مشتری جدید تنها ۵ تا۲۰ درصد است.

2 واقعیت فوق، گواهی بر اهمیت حفظ یا وفاداری مشتری است. هنگامی‌که یک مشتری خریدی را انجام می‌دهد یا از یک سرویس که شما در وب‌سایت خود ارائه می‌دهید استفاده می‌کند، شما باید تلاش کنید تا این مشتری را همیشه برای خود حفظ کنید. اما چگونه به این هدف دست پیدا خواهید کرد؟

راه‌حل:

برای حفظ مشتریان می‌توانید از راه‌های زیر استفاده کنید:

  • اولین مورد، داشتن خدمات عالی به مشتریان است؛ زیرا مشتری از خرید یک محصول باکیفیت و دریافت خدمات خوب خوشحال می‌شود.
  • گام بعدی این است که با مشتری از طریق روشی که علاقمند است (‌ایمیل، پیامک یا پست‌های وبلاگ) در ارتباط باشید و مطمئن شوید که چه روش ارتباطی برای مشتری شما بهتر است.
  • آخرین نکته این است که مشتریان خود را از محصولات جدید، تبلیغات فروش و کد‌های تخفیف ویژه مشتریان وفادار مطلع کنید.

تبدیل بازدیدکنندگان به خریدار

یکی از بزرگترین چالش‌های تجارت الکترونیک تبدیل بازدیدکنندگان به مشتری یا خریدار است. یک وب‌سایت تجارت الکترونیک ممکن است ترافیک بالا و همچنین کلیک‌ها و بازدید‌های زیادی داشته باشد، اما متناسب با این موارد فروش نداشته باشد. در این مواقع چه کاری باید انجام داد تا فروش بیشتری داشت؟

راه‌حل:

همیشه از دیدگاه یک خریدار به وب‌سایت خود نگاه کرده و بررسی کنید که آیا تمامی کار‌هایی که برای تبدیل یک بازدیدکننده به مشتری است را انجام داده‌اید یا خیر؟

  • در گام اول برای بررسی اینکه چرا خریداران شما به مشتری تبدیل نمی‌شوند، بررسی کنید که آیا مخاطب مناسبی را هدف قرار داده‌اید یا خیر؟
  • آیا وب‌سایت و نسخه تلفن همراه شما به‌درستی کار می‌کنند؟
  • آیا پلتفرم‌های آنلاین شما همیشه با چالش‌های فنی روبه‌رو هستند یا خیر؟
  • آیا برای مشتریان خود امکانات ویژه (مانند پروفایل شخصی و… ) در وب‌سایت‌تان فراهم کرده‌اید؟

تمامی موارد بالا را بررسی کنید؛ چرا که مشتریان تکراری ۳۰۰ درصد بیشتر از مشتریان جدید از شما خرید می‌کنند!! بنابراین از هیچ تلاشی برای حفظ مشتریان قدیمی دریغ نکنید.

تجزیه و تحلیل رقبا

چراکه مشتریان با یک جستجوی ساده برای کالایی مانند هدفون، هزاران گزینه پیش روی خود می‌بینند و از این میزان حق انتخاب سردرگم و خسته می‌شوند. این روز‌ها بسیاری از مردم از تعدد گزینه‌های بی‌شمار برای انتخاب و خرید خسته شده‌اند. پس چگونه باید رفتار کرد تا مشتریان به‌جای خرید محصول مشابه از رقبا، از وب‌سایت ما خرید کنند؟

راه‌حل:

  • همیشه عملکرد رقبای خود را تجزیه‌وتحلیل کنید. با این کار تلاش کنید تا بیابید که آن‌ها چه محصولاتی را می‌فروشند؟
  • چگونه لید ایجاد می‌کنند و چگونه با مشتریان خود در ارتباط هستند؟
  • در گام بعدی مطمئن شوید که از رقبای خود متمایز هستید و وجه تمایز خود را بشناسید.
  • دقت کنید که از چه رنگ‌هایی استفاده می‌کنید؟
  • و یا اینکه چه تجربه کاربری شگفت‌انگیز و منحصربه‌فردی به مشتریان خود ارائه می‌دهید؟

هزینه حمل‌ونقل

همه ما می‌دانیم که بسیاری از مشتریان ترجیح می‌دهند از فروشگاه‌هایی خرید کنند که ارسال رایگان دارند. بزرگان تجارت الکترونیک مانند آمازون نیز چنین خدماتی به مشتریان خود ارائه می‌دهند. بهره‌مندی از اینگونه خدمات باعث می‌شود تا مشتریان برای خرید به فروشگاه‌های دیگر نروند. اما با وجود خدمت ارسال رایگان، چگونه می‌توان هزینه‌های حمل‌ونقل را کاهش داد؟

راه‌حل:

درحالی‌که وب‌سایت‌های تجارت الکترونیک نمی‌توانند به‌‌طور کامل هزینه‌های حمل‌ونقل را به صفر برسانند، اما باید همیشه به‌دنبال گزینه‌هایی مناسب برای حل این مسئله باشند. اگر شما هم با این مشکل روبه‌رو هستید، بررسی کنید آیا زمان خاصی از ماه با هزینه حمل‌ونقل کم‌تری به همراه خواهد بود؟ و یا اینکه آیا حاملی وجود دارد که قابل اعتماد باشد اما نرخ ارزان‌تری ارائه دهد؟ درنهایت با انجام تحقیقات به‌طور دقیق، بهترین راه‌حل ممکن را برای خریداران خود بیابید.

سیاست‌های بازگشت محصول و بازپرداخت

ComScore می‌گوید:

بیش از ۶۰ درصد از خریداران آنلاین می‌گویند که قبل از خرید، به قوانین بازگشت محصول یک فروشگاه آنلاین توجه می‌کنند. هنگامی‌که یک سایت در قوانین بازگشت محصول خود “عدم امکان بازگشت محصول یا استرداد وجه” را ذکر می‌کند، علاوه بر اینکه خریدار را عصبی می‌کند، باعث می‌شود تا خریداران کم‌تری به آن فروشگاه اطمینان کنند و این عدم انعطاف باعث می‌شود تا مشتریان کم‌تری نسبت به خرید از آن فروشگاه تمایل نشان دهند.

راه‌حل:

رضایت مشتری مهم‌ترین عامل موفقیت برای هر فروشنده است. بنابراین داشتن یک سیاست بازگشت محصول و بازپرداخت انعطاف‌پذیر نه‌تنها به رضایت مشتری کمک می‌کند، بلکه به مشتریان کمک می‌کند تا با آرامش و اطمینان، خرید کنند.

انتخاب فناوری/شرکای مناسب برای رفع چالش‌های تجارت الکترونیک

انتخاب فناوری یا شریک مناسب، تعیین‌کننده شکست یا موفقیت کسب‌وکار شما است. یک کسب‌وکار ممکن است به‌دلیل اشتباهات مدیریتی و عدم استفاده از فناوری مناسب با شکست مواجه شود. پس، استفاده از فناوری مناسب می‌تواند ضامن موفقیت کسب‌وکار شما باشد.

راه‌حل:

از ابزارهای هوش مصنوعی، فناوری‌های نوین و متخصصان علم داده برای رونق دادن به تجارت خود بهره ببرید. هوش مصنوعی و علم داده می‌تواند به شما کمک کند تا متوجه شوید چه تصمیمی سود تجارت‌تان را رشد می‌دهد؛ یا حتی می‌توانید از آن برای پیش‌بینی آینده بازار و محصولات خود استفاده کنید. جالب است بدانید که هیچ‌چیز مانند شرایط همه‌گیری ویروس کرونا تجارت الکترونیک را تقویت نکرد!! درحالی‌که تغییرات هیجان‌انگیز و مثبت زیادی در این دوران رخ داد؛ اما هنوز هم مشاغل آنلاین بسیاری وجود دارند که با چالش‌هایی که تجارت الکترونیک به‌همراه دارد دست‌وپنجه نرم می‌کنند. راه‌حل‌های ذکر شده در بالا راه‌حل‌هایی هستند که می‌توانند به هر کسب‌وکار تجارت الکترونیک کمک کنند تا به مشتریان‌ایده‌آل و فروش هدفمند خود نزدیک‌تر شود.

پشتیبانی مشتری

با افزایش سریع تجارت الکترونیک و به‌دنبال آن با افزایش تعداد کاربرانی که با مشکلات روزمره خدمات تجارت الکترونیک مواجه می‌شوند، پشتیبانی مشتری با چت بات‌ها تقویت شد و پردازش و پاسخ سریع‌تر به تیکت‌ها را امکان‌پذیر کرد. بااین‌حال، بسیاری از مشتریان از پاسخ‌های خودکار چت‌بات‌ها احساس نارضایتی می‌کنند.

راه‌حل:

راه‌حل این چالش در تجارت الکترونیک نسبتا ساده است. چراکه شرکت‌های تجارت الکترونیک باید از کمک ترکیبی از فناوری و کمک‌های انسانی برای پشتیبانی مشتری (با شناخت مسائل خاصی که نیاز به کمک انسانی دارند) و تمایز جستجو‌هایی که می‌تواند توسط یک ربات چت انجام شود، استفاده کنند.

تجارت الکترونیک فرامرزی

بسیاری از سایت‌های تجارت الکترونیک به‌دلیل عدم تعامل با مشتریان خارج از محدوده جغرافیایی و زبانی خود، رو به رکود هستند. کاربرانی که به زبان اصلی مورد استفاده در سایت صحبت نمی‌کنند، تمایل دارند به‌دنبال فروشندگانی باشند که بتوانند تجربه کاربری بهتری را به آن‌ها ارائه دهند. علاوه‌بر‌این، تفاوت در قیمت‌ها، نرخ‌های مالیاتی و غیره، کاربران را نسبت به خرید از فروشگاه‌های برون‌مرزی باز می‌دارد.

راه‌حل:

پیاده‌سازی یک سایت چند زبانه برای مشتریانی که به زبان اصلی سایت شما صحبت نمی‌کنند، می‌تواند تفاوت زیادی در جذب مشتری و همچنین بهبود نرخ تبدیل (تبدیل بازدید‌کننده به خریدار) شما ایجاد کند. استفاده از فناوری برای تبدیل آسان ارز‌ها و اخذ مالیات مناسب از محصولات نیز به میزان قابل‌توجهی به رشد کمک خواهد کرد.

بودجه بازاریابی

با تبدیل شدن بازاریابی دیجیتال به یک هنجار برای بیشتر مشاغل تجارت الکترونیک، شرکت‌های بیشتری به سمت صرف هزینه‌های تبلیغات دیجیتال و رسانه‌های اجتماعی روی آورده‌اند و با افزایش تقاضا برای کلیک و فضای تبلیغات مجازی، قیمت تبلیغات در این زمینه نیز افزایش می‌یابد. این افزایش نرخ تبلیغات می‌تواند برای فروشندگان کوچک و متوسط بسیار گران باشد و درواقع این یکی از بزرگترین چالش‌های تجارت الکترونیک است که فروشندگان با آن مواجه هستند.

راه‌حل:

با هدف قراردادن سئو (SEO)، رسانه‌های اجتماعی و تبلیغات دیجیتالی، بازده سرمایه‌گذاری خود را به‌میزان قابل‌توجهی بهبود ببخشید.

دکمه بازگشت به بالا