برترینهای کسب و کارعمومی

آشنایی با با نگهداری برگ بو و خواص آن

برگ بو گیاهی خوشبو و همیشه سبز است. نام‌های دیگر آن درخت غار و باهشتان می‌باشد. در ایران برگ بو را بیشتر به عنوان یک ادویه می‌شناسند و استفاده از آن هم کمتر در غذاها مرسوم هست. در صورتی که برگ بو به جز استفاده خوراکی، استفاده‌های دارویی و باغبانی هم دارد و یک گیاه بسیار مفید و زیبا برای منازل به شمار می‌آید. جهت و می‌توانید به فروشگاه مراجعه کنید.

نام  فارسی: برگ بو
خاستگاه: مدیترانه،اروپای جنوبی
نام انگلیسی: LAUREL,SWEET BAY
نام علمی: LAURUS NOBILIS
خانواده: LAURACEAE – لورل
نامهای دیگر: Bay tree,Lauraceae,Bay leaf,Laurel tree

مشخصات گیاه برگ بو

برگ بو به صورت درختچه و درخت یافت می‌شود. معمولاً در تمام فصول سال سبز است و طول درخت‌های آن به ده متر هم می‌رسد. در بسیاری جاها برای تزیین باغ‌ها استفاده می‌شود، فصل شکوفایی این گیاه اواخر بهار و اوایل تابستان می‌باشد، اما استفاده اصلی آن در آشپزی و به عنوان داروی گیاهی است و در تمام مدیترانه به عنوان عطر غذا از آن استفاده می‌شود. ساقه این گیاه به صورت راست و مستقیم رشد می‌کند و از دور به شکل جام وارونه یا سرو است. برگ‌ها به صورت منفرد بر روی شاخه‌ها قرار می‌گیرند.

شکل برگ‌ها بیضی کشیده به طول تا ۱۴ و عرض تا ۴/۵ سانتیمتر و لبه آن‌ها موجدار و دندانه دار است. سطح روی برگ، سبز تیره و براق، ولی سطح زیرین کمرنگ‌تر است. این برگ‌ها معطرند و با له شدن بوی بیشتری از خود ساطع می‌کنند. گل‌ها چند تایی و به صورت خوشه به رنگ زرد هستند. میوه برگ بو به صورت سته و تقریباً کروی به قطر حدود یک سانتیمتر، به رنگ بنفش مایل به آبی (ارغوانی) و دارای یک‌دانه می‌باشد. قسمت گوشتی میوه دارای روغنی سبز رنگ و معطر معروف به روغن «لوریه» است. قسمت مورد استفاده گیاه، برگ و میوه آن می‌باشد.

شرایط نگهداری و پرورش درخت برگ بو

نور: این گیاه برای رشد به آفتاب کامل و یا نیمه آفتاب نیاز دارد و مکان‌های دارای سایه برای رشد آن مناسب نمی‌باشند. به همین دلیل گلدان برگ بوی خود را در قسمتی قرار دهید که در روز آفتاب مستقیم و در بعدازظهر سایه بگیرد.

دما: گیاه برگ بو به راحتی در دمای ۵- درجه نیز دوام خواهد آورد، اما آن دسته گیاهانی که در گلدان رشد می‌کنند، دارای ریشه‌های حساس به دما هستند، بنابراین برای جلوگیری از یخ زدگی ریشه‌ها حتماً به دور گلدان لایه‌های محافظتی بپیچید.

آبیاری: بهتر است فواصل آبیاری را به گونه‌ای تنظیم کنید که سطح رویی خاک تقریبا خشک شود، اما یادتان باشد آبیاری خیلی کم نیز باعث زرد شدن برگ‌ها و ریزش آن‌ها می‌شود.

Acquaintance with the preservation of bay leaf and its properties

جهت به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

خاک: خاک مناسب این گیاه همان خاک معمولی بوده که می‌توانید خاک برگ و یا کود پوسیده دامی به نسبت ۵۰ درصد کمتر از حجم کل خاک با آن همراه کنید.

تکثیر گیاه برگ بو

درخت برگ بو از طریق کشت دانه نشا و قلمه زنی به دست می‌آید، اما به دست آوردن آن از طریق کشت دانه پروسه‌ای کند و طولانی تر است. از درختان کم توقع به‌شمار می‌آید و نیازمند توجه و مراقبت زیاد نیست و نیازمند آبیاری زیادی نیست.

آفات و مشکلات گیاه برگ بو

اگر به تغذیه مناسب گیاه برگ بود رسیدگی شود این گیاه در مقابل آفات مقاوم خواهد بود، اما در غیر اینصورت شاهد آفاتی همچون شته‌ها، کنه‌های تار عنکبوتی و شپشک‌های گیاهی خواهید بود. زرد شدن برگ‌های گیاه به دلایل پیری برگ و یا کمبود عناصر غذایی و یا آسیب‌های ناشی از دمای هوا و سرد شدن بیش از اندازه و یا کمبود بیش از اندازه آب باشد.

خواص دارویی گیاه برگ بو

  • برگ بو فواید زیادی در مقابله با انواع سرطان‌ها دارد.
  • دارای خاصیت ضد التهابی، آنتی اکسیدانی، ضد باکتریایی و ضد قارچی است. خاصیت ضد آنتی اکسیدان آن با کمک کردن به بدن در تولید انسولین کافی، می‌تواند در درمان بیماری‌هایی مانند دیابت نیز موثر باشد.
  • آنزیم‌های موجود در آن با شکستن پروتئین‌ها و کمک به هضم غذا، علایم اختلالات گوارشی را کاهش می‌دهد و ناراحتی معده را درمان می‌کند.
  • ترکیبات موجود در آن، سردرد و حتی میگرن را درمان می‌کند.
  • این گیاه ادویه‌ای حاوی مقادیر قابل توجهی از مواد معدنی و ویتامین‌ها نظیر مس، پتاسیم، کلسیم و آهن است که در سلامت انسان نقش مهمی را بر عهده دارند.
  • در پزشکی برای تقویت معده و به عنوان اشتها آور و نیز برای هضم غذا و به عنوان ادرارآور استفاده می‌شود.
  • برگ بو در مورد گریپ و یا عفونت روده ای ضد عفونی کننده خوبی است. برای درمان برونشیت مزمن مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • چند قطره روغن آن را به شامپو بیفزایید تا از شوره سر رهایی پیدا کنید.

قیمت نهال برگ بو

قیمت نهال برگ بو به‌طور دقیق قابل ذکر نیست زیرا عوامل مختلفی از جمله نوع تکثیر، سن گیاه، سایز و… در قیمت نهایی تأثیر می‌گذارند. با این‌حال اگر قصد خرید نهال برگ بود با یک قیمت عالی و کیفیت فوق‌العاده سالم دارید، در مراجعه حضوری یا آنلاین به تولیدی گل و گیاه ما لحظه‌ای تردید نکنید. این مجموعه با رعایت کیفیت و سلامت بهترین گیاهان را با یک قیمت مقرون‌به‌‌صرفه ارائه می‌دهد.

معرفی برگ بو

گیاه برگ بو که اصالتا متعلق به مدیترانه است، گیاهی است که فارغ از دوره و زمان همیشه محبوب بوده و به همین دلیل پیشینه قوی هم دارد.
اجازه بدهید داستانی را برایتان تعریف کنیم:در یونان باستان افسانه ای هست به نام دافنه و آپولو.دافنه یک حوری زیبا بود که در یک کوهی زندگی می‌کرد. آپولو عاشق دافنه می‌شود اما دافنه نه.

اینجا بود که دافنه از گایا ( مادر زمین) درخواست میکند که در زمین راهی برای دافنه باز کند تا او به مکان اصلی خود برگردد و از پیش آپولو برود.
دافنه رفت و گیاه برگ بو را که آپولو برای او برده بود تنها گذاشت. وقتی آپولو متوجه فرار دافنه شد، برای تسکین دادن غم خود شروع کرد و از برگ‌های درخت برگ بو برای خود تاج گل‌های متعددی ساخت.به همین دلیل در تاریخ یونان، تاج گل ساخته شده از برگ بو اهمیت و ارزش بسیار زیادی دارد. این نماد تا روم هم رفته و در بین رومی‌ها هم نمادی از جاودانگی، پیروزی و ثروت است.

اما علاوه بر این داستان زیبا، ما عاشق بوی برگ‌های درخشان این گیاه هستیم.اگر دوست دارید گیاهان معطر بیشتری رو بشناسید مطلب رو هم بخونید.و البته خوشبختانه باید بگوییم که این برگ‌ها خوراکی هستند! چند برگ بو را به همراه ادویه کاری و سایر ادویه ها به غذای خود اضافه کنید و از عطر و طعم آن لذت ببرید.اگر هنوز از انتخاب این گیاه مطمئن نشدید، باید بگوییم که برگ بو اصلا به مراقبت خاصی نیاز ندارد و به راحتی 15-10 سال عمر می‌کند، آیا هنوز هم در انتخاب این گیاه شک دارید؟!اگر قصد دارید قبل از خرید،می‌توانید با مشاورین خرید آنلاین گیاه صحبت کنید تا با توجه به نیاز شما و شرایط منزلتان بهترین گیاهان ممکن را به شما پییشنهاد دهند.

نور

برگ بو عاشق نور خورشید است ولی در سایه هم به خوبی رشد می‌کند و بهتر است از آفتاب شدید و مستقیم به دور باشد. بهترین جا برای زندگی برگ بو مکانی است که نور کاملی در طول روز به آن برسد اما این نور غیر مستقیم و فیلتر شده باشد. نور مستقیم، طولانی مدت و شدید می‌تواند باعث سوختن این گیاه شود.

اگر می‌خواهید از برگ بو در داخل خانه نگهداری کنید، بهتر است آن را در فصل زمستان نزدیک پنجره‌ای نورگیر قرار دهید. از قرار دادن گلدان برگ بو در نزدیکی دستگاه‌های سرمایشی/ گرمایشی بپرهیزید.گیاه برگ بو می‌تواند زمستان را در بیرون از خانه سر کند اما باید مراقب باشید که آن را در جایی قرار دهید که از شر باد‌های شدید و سرد امان باشد و در پناه جایی مثل دیوار یا درختان دیگر قرار گرفته باشد. بادهای شدید و سرد می‌توانند باعث از بین رفتن برگ‌های این گیاه شود.برگ بویی که در خارج از خانه قرار دارد، نیازمند نور کامل تا کمی سایه است. در مناطقی با تابستان‌های گرم و خشک، کمی سایه مطلق در بعدازظهر برای گیاه مطلوب خواهد بود.

آبیاری

ریشه برگ بو کوتاه و کم عمق است و به همین علت آبیاری منظم گیاه در ایام خشک سال ضروری است. هنگام جدا کردن علف‌های هرز یا هرگونه فعالیت باغبانی دیگری در اطراف گیاه، مواظب باشید به ریشه‌های آن آسیبی نزنید.آبیاری برگ بو باید منظم انجام شود، اما همیشه اجازه دهید بین هر بار آبیاری خاک تقریبا خشک شود، زیرا بدین شکل از فاسد شدن ریشه جلوگیری می‌کنید. با فرا رسیدن فصل خفتگی، گیاه وارد دوران رکود شده و ممکن است کمی از برگ‌های خود را از دست بدهد؛ اجازه ندهید گیاه در این دوره کم‌آبی (خشکی) را برای مدت طولانی تحمل کند.

برای آبیاری برگ بو باید به خاک این گیاه دقت کنید. هر زمان چند سانت بالایی خاک برگ بو خشک شده بود زمان آبیاری مجدد این گیاه فرا رسیده است. آب را باید تا جایی ریخت که اضافه آن از زیر گلدان خارج شود. مراقبت باشید که آب خارج شده با گلدان در تماش نباشد و گیاه در آب نماند زیرا باعث می‌شود ریشه‌های گیاه آسیب ببیند.در مقابل هیچ‌گاه اجازه ندهید که خاک گیاه کاملا خشک شود زیرا این مساله نیز می‌تواند به گیاه آسیب بزند.

دما و رطوبت

در مناطق سردسیری، با آمدن فصل زمستان باید گلدان گیاه را به داخل خانه منتقل کنید. توجه داشته باشید که ممکن است کمی با نگهداری برگ بو در داخل خانه مشکل پیدا کنید، چون رطوبت هوای داخلی خانه برای گیاه کم است. نشانه کمبود رطوبت، ریزش برگهاست. در این شرایط از برگ‌های ریخته شده در آشپزی استفاده کرده و پس از آن، گیاه را مرتبا با آب اسپری کنید.

خاک

این گیاه خیلی به نوع خاک حساس نیست، اما بسیار به مناسب بودن زه کشی آن حساس است.اگر می‌خواهید گلدان آن را عوض کرده و یا به زمین منتقل کنید، گیاه را در عمقی یکسان با عمق خاک گلدان اصلی بکارید. گلدان مناسب برای برگ بو، گلدانی است که دارای حفرات زه کشی متعددی باشد.

کوددهی

برگ بو گیاهی با رشد آرام است، به همین علت به دریافت میزان بالای کود نیاز ندارد. به طور کلی اغلب گیاهانی که در گلدان هستند، به کوددهی برای تقویت خود نیاز دارند.به برگ بوی گلدانی از بهار تا اواسط تابستان کود بدهید.کود منتخب شما باید کودی ملایم و طبیعی (مانند غذای ماهی) باشد.این کار همچنین سبب تازه شدن سطح خاک گیاه می‌شود. مواظب باشید در طی کوددهی، آسیبی به ریشه کم عمق گیاه وارد نکنید.اگر برگ بو را در گلدان کاشته اید، باید در بهار به آن کود مناسب بدهید. کمی کود گیاهی به آن اضافه کنید و آن را خوشحال و باطراوت کنید.

کاشت و تعویض گلدان

برگ بو می‌تواند برای سالها در گلدان سالم و زیبا باقی بماند. برای اینکه بتوانید اندازه آن را کنترل کنید، بهتر است از گلدان‌های کوچک استفاده کنید. فقط مطمئن شوید پایه ( ریشه و تنه ) گیاه فضای کافی برای رشد دارد، طوری که در اثر وزش باد در هوا معلق نشود!یک گلدان 60 سانتی متری برای گیاهی با ارتفاع 1.5 متر مناسب است. بهترین رشد برگ بو، پس از استقرار ریشه‌اش در گلدان جدید صورت می‌گیرد، حتی مشکلی نیست که ریشه‌های آن کمی از گلدان بیرون بزنند. نیازی نیست بیشتر از 5 سال یکبار گلدان برگ بو را عوض کنید.

نکته:استان گیلان به دلیل آب و هوای معتدل و بارندگی فراوان، مکانی عالی برای رشد نهال است. نهالستان های زیادی در گیلان وجود دارند که انواع مختلفی از نهال های میوه، مرکبات، زینتی و فروش نهال در گیلان می رسانند.

دکمه بازگشت به بالا