اجتماعیبرترینهای کسب و کار

ارتباط جنسی با محارم چه حکمی دارد؟

غریزه‌ی جنسی یکی از مهم‌‌ترین غرایز و عامل بقای نسل آدمی و یکی از بزرگ پروردگار است که به انسان بداده شده است. غریزه‌ی جنسی در دوران بلوغ و نوجوانی با گرایش به جنس مخالف، بروز می‌‌کند و به معنای میل ، روانی و بالاخره فیزیکی است که به جهت خاصی فرد را به حرکت درمی‌آورد و به «رفتار جنسی» می‌‌انجامد. در این مقاله حکم سکس با محارم را توضیح خواهیم داد.

ارضای تمایل جنسی را  تنها در نظام خانواده و در پرتو امری پسندیده به حساب آورده و بر آن تأکید ورزیده است. و به انسان‌‌ها اجازه داده تا تمایل جنسی خود را از طریق آمیزش با همسر خویش ارضا کنند.

اسلام علاوه بر ازدواج دائم، امکان ازدواج موقت را تحت شرایطی خاص به منظور ارضای غریزه‌ی جنسی فراهم ساخته است. از این جهت است که در دین اسلام ازدواج تنها راه ابراز و ارضای تمایل جنسی به شمار می‌‌آید و به هیچ وجه سرکوب غریزه‌ی جنسی جایز دانسته نشده است؛ بلکه هرگاه امکان ازدواج فراهم نباشد، به «استعفاف» امر می‌‌شود.

می‌‌فرماید: «و آنان که امکان ازدواج ندارند، باید نفس پیشه کنند تا خدا آنها را به خود بی‌‌نیاز گرداند».[1] عفت نفس به معنای کنترل غریزه‌ی جنسی، امری بسیار پسندیده است و در مقابل آن انحراف جنسی امری مضر، قبیح و مذموم است.

انحراف جنسی از دیدگاه اسلام، به رفتارهای جنسی گفته می‌‌شود که خارج از حدود و توأم با نگرانی و اضطراب است که از جمله آن ارتباط جنسی – اعم از نگاه‌های شهوت‌آلود، رد و بدل کردن کلمات ، لمس و بوسیدن از روی شهوت و آمیزش- با محارم مثل مادر، خواهر، خاله، عمه و… است.

آثار هر یک از انحرافات جنسی، به ویژه از نوع ارتباط با محارم در زندگی فردی، اجتماعی و خانوادگی انسان چنان آسیب‌‌رسان است که موجب اختلالات و روانی خواهد شد. به همین جهت در آیات و از آن به شدت نهی شده است[2]. و برای آن مجازات‌هایی شدیدتر از مجازات‌های ارتباط نامشروع با غیرمحارم تعیین شده است. و این بیانگر آن است که مجازات چنین عملی نیز شدیدتر است.

قرآن مجید در این زمینه می‌فرماید: «حرام شد برای شما ازداوج با مادر، دختر، خواهر، عمه، خاله، دختر برادر، دختر خواهر، مادران رضاعی، خواهران رضاعی،[3] مادر زن و دختران زن که در دامن شما تربیت شده‌‌اند، اگر با زن مباشرت کرده باشید و اگر دخول با زن نکرده ( دهید) باکی نیست که (با دختران او) ازدواج کنید. همچنین حرام شد زن فرزند صلبی (نه زن پسر خوانده شما) و نیز حرام شد جمع میان دو خواهر، مگر آنچه پیش از نزول این حکم کرده‌‌اند که خدا از آن درگذشت؛ زیرا خداوند در حق بندگان بخشنده و مهربان است».[4]

فقها در این زمینه فرموده‌اند: «اگر کسى با یکى از محرم‌هاى خود[5] مثل مادر و خواهر که با او نسبت دارند کند، به حکم حاکم شرع باید او را بکشند».[6]

در قانون مجازات اسلامی نیز آمده است: «زنای با محارم نسبی به هر شکلی مستوجب اعدام است».[7] و در این حکم بین زن و مرد فرقی نیست.

البته اگر کسی – نعوذ بالله- مرتکب چنین عمل قبیحی شده باشد، باید بین خود و خدای خود از کار خود کند و امید به رحمت پروردگار داشته باشد، و لازم نیست که با اقرار خود مقدمات اجرای این حکم را برای خود فراهم آورد.

اما باید توجه نماید که در مواردی این کار قبیح، احکام شرعی خاصی را در پی دارد که باید به آنها ملتزم باشد؛ مثلا در رساله‌های عملیه آمده است: اگر انسان پیش از آن‌که دختر عمه یا دختر خاله خود را بگیرد، با مادر آنان زنا کند، دیگر نمى‏تواند،[8] با آنان ازدواج نماید.[9]

[1]. نور، 33. «».

[2]. کجباف، محمدباقر، رفتارشناسی جنسی در اندیشه دینی، خبرگزاری فارس.

[3]. مادر رضاعی، زنی است که به طفلی شیر داده باشد و چنانچه دختری دیگر از همین زن، شیرخورده باشد، خواهر رضایی آن طفل محسوب خواهد شد.

[4]. . «حُرِّمَتْ عَلَیْکُمْ أُمَّهاتُکُمْ وَ بَناتُکُمْ وَ أَخَواتُکُمْ وَ عَمَّاتُکُمْ وَ خالاتُکُمْ وَ بَناتُ الْأَخِ وَ بَناتُ الْأُخْتِ وَ أُمَّهاتُکُمُ اللاَّتی‏ أَرْضَعْنَکُمْ وَ أَخَواتُکُمْ مِنَ الرَّضاعَةِ وَ أُمَّهاتُ نِسائِکُمْ وَ رَبائِبُکُمُ اللاَّتی‏ فی‏ حُجُورِکُمْ مِنْ نِسائِکُمُ اللاَّتی‏ دَخَلْتُمْ بِهِنَّ فَإِنْ لَمْ تَکُونُوا دَخَلْتُمْ بِهِنَّ فَلا جُناحَ عَلَیْکُمْ وَ حَلائِلُ أَبْنائِکُمُ الَّذینَ مِنْ أَصْلابِکُمْ وَ أَنْ تَجْمَعُوا بَیْنَ الْأُخْتَیْنِ إِلاَّ ما قَدْ سَلَفَ إِنَّ اللَّهَ کانَ غَفُوراً رَحیماً».

[5]. بعضی از فقها، این حد را به محارم نسبی اختصاص داده‌اند.

[6]. توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، جقوانین مربوط به ، یعنی میان اعضای خانواده یا نزدیکان، به‌طور قابل توجهی میان حوزه‌های قضایی کشورهای گوناگون متفاوت است و به نوع فعالیت جنسی و ماهیت روابط خانوادگی طرفین درگیر و همچنین سن و جنس طرفین بستگی دارد. علاوه بر ممنوعیت‌های قانونی، کمینه برخی از گونه‌های زنا با محارم نیز در بسیاری از فرهنگ‌های جهان از نظر اجتماعی یک محسوب می‌شود یا روی خوشی به آن نشان داده نمی‌شود.

قوانین مرتبط با زنا با محارم ممکن است محدودیت‌هایی در حقوق ایجاد کند که این موارد نیز میان حوزه‌های قضایی در کشورها، متفاوت است. چنانچه زنا با محارم شامل رابطه جنسی یک عضو بزرگسال خانواده با کودک بشود، نوعی درنظر گرفته می‌شود. چنانچه این عمل میان دو بزرگسال راضی، صورت پذیرد، به آن سکس خویشاوندی می‌گویند.

درجات رابطه

قوانین مربوط به زنا با محارم، گاهی با توجه به درجات رابطه تعیین می‌شود. درجه رابطه با شمارش تعداد نسل‌های قبلی به یک جد مشترک محاسبه می‌شود. سکس خویشاوندی به‌صورت زیر طبقه‌بندی می‌شود:

درجه رابطه رابطه متوسط درصدی دی‌اِن‌اِی مشترک
۹۹٪
۰ دوقلوهای همسان؛ کلون 100%
۱ فرزندان والدین ۵۰٪
۱ خواهر و برادر کامل ۵۰٪
۲ ۳/۴-خواهر و برادر یا خواهر و برادر-عمه‌زاده و عموزاده ۳۷٫۵٪
۲ پدربزرگ و مادربزرگ ۲۵٪
۲ خواهر و برادر ناتنی ۲۵٪
۲ خاله/عمو-برادرزاده/ خواهرزاده ۲۵٪
۲ پسر عموهای اول دوتایی ۲۵٪
۳ والدین پدربزرگ و مادربزرگ-نوه و نتیجه ۱۲٫۵٪
۳ پسر عموهای اول ۱۲٫۵٪
۳ پسر عموهای دوم چهار برابر ۱۲٫۵٪
۴ پسر عموهای دوم سه‌گانه ۹٫۳۸٪
۴ پسر عموهای نیمه اول ۶٫۲۵٪
۴ پسر عموهای اول هنگام جداسازی ۶٫۲۵٪
۴ پسر عموهای دوگانه ۶٫۲۵٪
۵ پسر عموهای دوم ۳٫۱۳٪
۷ پسر عموهای سوم ۰٫۷۸٪
۹ پسر عموهای چهارم 0.20%

بیشتر قوانین مربوط به مربوط به روابط ۲۵٪ یا بالاتر است. این در حالی است که بیش‌تر جاها اجازه رابطه افراد با ۱۲٫۵٪ خویشاوندی یا کمتر داده شده‌است. در ۲۴ ، ممنوع است. همچنین، در بیش‌تر قوانین تمهیدات برای موارد نادر ازدواج میان دو عموزاده اول وجود ندارد. قوانین زنا با محارم همچنین در صورت وجود رابطه حقوقی نزدیک مانند روابط و از این قبیل، ممکن است شامل ممنوعیت رابطه میان افراد غیر مرتبط با سویه خونی باشد.

قوانین زنا با محارم میان بزرگسالان راضی

زنا با محارم میان بزرگ‌سالان راضی

حبس برای زوج ناهم‌جنس، قانونی برای زوج هم‌جنس

غیرقانونی تنها در صورت برملا شدن

زنا با محارم اجماعی میان بزرگسالان در قانونی است.

آفریقای جنوبی

در ، از سال ۲۰۰۷، تعریف زنا با محارم به‌شیوه ولی به شرح زیر بوده‌است:

  • به صورت خطی، یعنی اگر یک نفر از نوادگان مستقیم دیگری باشد.
  • در درجه اول ، یعنی رابطه‌ای که یک شخص از فرزندان مستقیم پدر یا مادر دیگری باشد. این دسته شامل خواهر و برادر و همچنین یک عمو یا عمه با خواهرزاده یا برادرزاده است.
  • در درجه اول ، یعنی رابطه‌ای که یک شخص جد مستقیم یا اعقاب همسر شخص دیگر باشد.
  • به عنوان پدرخوانده و فرزند خوانده.

پیش از سال ۲۰۰۷، زنا با محارم در جرمی تلقی می‌شد که به میزان درجات رابطه بستگی داشت؛ اما تنها در صورت مقاربت واژنی اعمال می‌شد.

 

دکمه بازگشت به بالا