بین المللی

جلیلی: حاکمیت ریال باید جدی گرفته شود

جلیلی: حاکمیت ریال باید جدی گرفته شود

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: حاکمیت ریال باید جدی گرفته شود در کشوری که بخواهد قدرت اقتصادش قوی شود باید بتواند حکمرانی لازم را داشته باشد. دولت مقتدر یعنی همین یعنی اینکه بداند این پول چیست و کجا است و در چه چرخه‌ای است.

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، سعید جلیلی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در برنامه گفتگوی ویژه خبری گفت: عضو هیئت عالی نظارت بر مجمع بودم و بحث برنامه هفتم را کامل دنبال کردم. وظایف هیئت‌های نظارت مجمع تشخیص مصلحت این است که همین برنامه را بررسی کند که مغایر با سیاست‌های ابلاغی رهبری درباره برنامه هفتم نباشد.

وی افزود: لازمه‌ی آن این بود که برنامه هفتم را با دقت بخوانم و بررسی کنم و مواردی که مغایرت داشت در هیئت عالی نظارت بحث کنیم و گفتگو کنیم و خیلی از آنها بعداً اصلاح شد و از جهت سیاست انطباق با سیاست‌های رهبری کار شد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: آن چیزی که خیلی ارزشمند است دولت جدید شروع کارش با شروع برنامه هفتم است. همزمانی آن یک فرصت ارزشمند است برای اینکه دولت کارش را با یک برنامه که در کشور مورد وفاق قرار گرفته شروع می‌کند. این برنامه، برنامه سلیقه‌ای نیست و تبدیل به قانون شده است و تصویب شده است و امروز مبنا کار ۵ سال آینده کشور است و این بسیار ارزشمند است.

جلیلی گفت: من فکر می‌کنم اگر کشور می‌خواهد پیشرفتی داشته باشد به ویژه جهشی داشته باشد لازمه آن برنامه داشتن است.

وی افزود: خاطرم است اوایل برنامه ششم که در سال ۹۲ نوشته می‌شد دولت وقت زیاد اعتقادی به برنامه نداشت و بیان کرد که من این برنامه را دنبال نمی‌کنیم و به خاطر همین در جلسات مربوط به برنامه شرکت نکرد حاصلش این شد در آن ۸ سال فقدان برنامه که در پایان گزارش دادند فقط ۳۰ درصد از برنامه اجرا شده بود و آن هم چیزهای روزمره بود. فکر می‌کنم این برنامه مغتنم است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: دولت باید به برنامه هفتم اشراف داشته باشد و باید بخشی از برنامه‌ها را ذیل همین برنامه سریع‌تر تهیه کند.

جلیلی گفت: یکی از کارهایی که داشتیم و ده‌ها ساعت بررسی کردیم روند فرایند گردش ارز در داخل کشور بود؛ اینکه چه چیزی پیش می‌آید که بحران‌ها در بازار ارز ایجاد می‌شود و یک چیزهای خیلی مجهولی نیست. وقتی بارها و ده‌ها ساعت بررسی می‌کنیم می‌بینید که یک ایرادهایی وجود دارد که باید بر آنها مسلط باشید و اجازه ندهید ادامه پیدا کند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: مثلاً اگر صحبت می‌کنیم که بازار ارز باید سامان پیدا کند و ثبات پیدا کند لازمه آن این است که مصارف ارزی، منابع ارزی و چگونگی مصارف آن باید مشخص باشد.

وی افزود: حاکمیت ریال باید جدی گرفته شود در کشوری که بخواهد قدرت اقتصادش قوی شود باید بتواند حکمرانی لازم را داشته باشد. دولت مقتدر یعنی همین یعنی اینکه بداند این پول چیست و کجا است و در چه چرخه‌ای است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در موضوع مالیات گفت: یک نوع نگاه به مالیات این است که القا می‌کند موضوعی برای کسب درآمد است. اما مهم‌تر اینکه مالیات یک ابزار برای سیاست گذاری است. برای اینکه اولویت‌ها را جهت‌دهی و عدالت را شکل دهی کند. این مالیات است که در یک نگاه جامع برای حمایت از تولید کننده و برای مقابله با واردات غیر ضرور مالیات را ارزشمند می‌کند و لزوماً ممکن است منبع درآمد برای شما نباشد اما بازار شما را نظم می‌دهد و به اهداف برای اقتصاد جهت می‌دهد.

وی افزود: مالیات اگر خوب سیاست گذاری شود فشار را از مردم کم می‌کند و عدالت را برقرار می‌کند. شما باید یک ساز و کار جدی داشته باشید برای اینکه کسی فرار مالیاتی نداشته باشد.

جلیلی در موضوع مسکن گفت: مسکن از موضوعات اصلی کشور ما است. ما در کشورمان مشکل کمبود زمین نداریم یک سرزمین پهناور هستیم که کمبود زمین نداریم اما مشکل انحصار زمین است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: نباید تک بعدی به مسکن نگاه کرد، وقتی مسکن تهیه می‌شود موضوع بعدی اشتغال است و بعد تاثیر آن بر اقتصاد کشور است لذا باید در این موضوع فقط این نباشد که تقاضا الان کجا است و باید فراتر نگاه کرد و مسکن را با موضوع آمایش سرزمینی و اقتصاد کلان کشور ببینیم.

وی افزود: نگاه به مسکن وقتی نتیجه می‌گیرد که در کنار آمایش سرزمینی باشد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: برخی از کشورها ۴۶ درصد از «جی دی پی» آن‌ها از دریا است و ۳۶ درصد از اشتغال از دریا است.

جلیلی افزود: ماشین اداره دولت باید به حرکت درآید و ساختار اداری چابک و سریع شود.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: نکته جالب این است که شما وقتی ۶ برنامه توسعه پیش از انقلاب و ۶ برنامه توسعه پس از انقلاب و افراد حائز نقش در تنظیم این برنامه‌ها را بررسی می‌کنید. به طور مثال، برای نوشتن برنامه توسعه در سال ۳۷ از گروهی از دانشگاه هاروارد دعوت می‌کنند تا این برنامه را تهیه کنند.

وی افزود: این افراد ۴ سال در ایران حضور دارند و سال ۴۱ یک کتابی را به اسم برنامه‌ریزی در ایران منتشر می‌کنند. البته کتابی را نیز، چند سال بعد در سال ۴۶ به عنوان برنامه‌ریزی و توسعه در ایران منتشر می‌کنند. بنده هر دو کتاب را مطالعه کرده‌ام و این افراد مباحثی را در حوزه برنامه‌ریزی در ایران مطرح می‌کنند که به افراد علاقمند توصیه می‌کنم تا این کتاب‌ها را مطالعه کنند.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری بیان کرد: این کتاب‌ها حدود ۶۲ سال پیش چاپ شده است و هنگامی که شما این کتاب‌ها را مطالعه و با شرایط امروز مقایسه می‌کنید شاهد هستید که برخی از آن مشکلات امروز نیز در کشور وجود دارد. علت اینکه چرا یکی برنامه توسعه به فرجام نمی‌رسد یک امر بسیار مهم است و رئیس جمهور باید نسبت به آن آگاهی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه صرف مطالعه برنامه توسعه کافی نیست، افزود: رئیس‌جمهور باید هم نسبت به برنامه و هم نسبت به مسیری که طی می‌کند و موانع موجود در مسیر در حوزه‌های مختلف توجه داشته باشد. لذا، باید اقداماتی را انجام بدهد که این موانع رفع شده و آن برنامه محقق شود.

جلیلی افزود: نزدیک ۳۳۰ هزار هکتار می‌تواند برای مسکن در نظر گرفته شود. یک فرصت خیلی خوب است.

وی گفت: سهم ما از دریا باید از دو درصد به ده درصد برسد که از اقتصاد دریا بهره ببریم. سهم ما از دریا بسیار اندک است. ما باید از این فرصت استفاده کنیم که در برنامه هفتم دیده شده است.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ضمن تاکید بر لزوم توجه به مسکن و تامین آن، عنوان کرد: نگاه به مسکن وقتی نتیجه می‌دهد که از آمایش سرزمینی استفاده کنیم تا مساله اشتغال هم تامین شود چون مسکن فقط خوابگاه نیست. معماری و موضوعات فرهنگی هم در ایجاد مسکن اهمیت دارد تا محل آرامش ایجاد کنیم. باید فرد در یک دقیقه از محل سکونت به محل تفریحی برسد.

نویسنده تحریریه بین المللی

نویسنده اخبار بین‌المللی با تمرکز بر رویدادهای سفر و گردشگری جهانی. با علاقه و دانش در زمینه مکان‌های دیدنی، فرهنگ‌های مختلف و صنعت گردشگری، به شما اخبار جذاب و تحلیل‌هایی را درباره مقصدهای توریستی، رویدادهای گردشگری و تاثیرات آن‌ها بر جوامع ارائه می‌دهم. با استفاده از روش‌های تحلیلی و گردشگری، به شما دیدی جامع از تحولات صنعت سفر و گردشگری جهانی می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا