اقتصادی

معاون وزیر کار به اظهارات یکی از نامزدها پاسخ داد

در پی اظهارنظر یکی از نامزدهای ریاست جمهوری در خصوص میزان اشتغال ایجادی در دولت سیزدهم، معاونت اشتغال وزارت کار به آن پاسخ گفت.

به گزارش مجله زنده خبری، در پیامی که معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار در صفحه شخصی خود منتشر کرده با استناد به گزارش مراکز رسمی آماری، ثبت کمترین میزان نرخ بیکاری در دهه‌های گذشته،‌ ایجاد خالص اشتغال ۷۷۵ هزار نفر در سال ۱۴۰۲، ثبت بیش از ۹۰۰ هزار کد بیمه جدید در سال گذشته و ایجاد یک میلیون شغل جدید و صحت سنجی شده در سامانه رصد اشتغال وزارت کاربر اساس کد ملی را از جمله دستاوردهای حوزه اشتغال در دولت مردمی سیزدهم عنوان کرده است.

یکی از اقدامات مهم دولت سیزدهم در راستای کاهش نرخ بیکاری، اعطای تسهیلات اشتغال بوده که در این راستا از محل تبصره ۱۸ طی سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ تسهیلات اشتغالزا به ۸۳۰۰ واحد تولیدی پرداخت شده است.وی همچنین به گزارش بانک جهانی اشاره و اعلام کرده طی سال‌های اخیر نرخ بیکاری ترکیه همواره از ایران کمتر بوده ولی در دولت شهید رئیسی نرخ بیکاری ایران از ترکیه کمتر شده و روند کاهشی داشته است.

بر اساس آمارها نرخ بیکاری در ابتدای دولت سیزدهم از ۹.۶ درصد به ۷.۶ درصد در پاییز ۱۴۰۲ رسیده که کمترین میزان نرخ بیکاری در سال‌های اخیر بوده و وعده تولید یک میلیون شغل در سال محقق شده است. همچنین نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی‌ از  ۱۲.۵ درصد در پاییز ١٤٠١ به‌ ۱۱.۴ درصد در پاییز ١٤٠٢ کاهش‌ یافته‌ است‌.

آمار اشتغال ایجادی کشور بر مبنای اطلاعات سامانه ملی رصد اشتغال از ابتدای سال ١٤٠٢ تا اسفند ماه معادل ۹۰۵ هزار و ۷۸۳ نفر بوده است.

از آغاز فعالیت دولت سیزدهم تا پایان اسفند ۱۴۰۲ بیش از ۴۲۶ هزار و ۹۶۶ فرصت شغلی در بخش مشاغل خانگی ایجاد شده که نسبت به دو سال پایانی دولت دوازدهم رشد ۵۶۰ درصدی را نشان می‌دهد.

طبق گزارش‌های مرکز آمار ایران، طی دهه‌های اخیر رکورد تک رقمی شدن نرخ بیکاری و رسیدن آن به زیر ۹ درصد در دولت سیزدهم رقم خورده که مربوط به سال ۱۴۰۲ بوده و به رقم ۸.۱ درصد رسیده است. در واقع در ۳ سال خدمت دولت سیزدهم نرخ بیکاری تک رقمی و به زیر ۱۰ درصد رسیده که نشانگر تلاش برای ایجاد اشتغال، بهبود فضای کسب و کار و برقراری امنیت شغلی نیروهای کار بوده است.همچنین با تلاش دستگاه‌های اجرایی رشد قابل توجهی در زمینه اشتغال صورت گرفت و هدفگذاری ایجاد یک میلیون شغل در کشور محقق شد.

معاون وزیر کار به اظهارات یکی از نامزدها پاسخ داد

دولت سیزدهم علاوه بر موضوع توجه به اشتغال فارغ التحصیلان، برنامه مهارت‌افزایی نیروی کار و جوانان آماده به کار را در دستور کار قرار داد و مجموعه اقدامات وزارت کار اعم از راه‌اندازی سامانه رصد اشتغال، تقویت و توسعه مشاغل خُرد و خانگی و کاهش زمان صدور مجوزهای کسب و کار به کاهش نرخ بیکاری در ۲۵ استان کشور منجر شد و نرخ بیکاری در ۷ استان کشور را به زیر ۷ درصد رساند.

یکی از مهم‌ترین اقدامات دولت شهید رئیسی در راستای کاهش نرخ بیکاری اختصاص تسهیلات اشتغالزایی بوده است. بر این اساس ٩٧٨٩٧ میلیارد ریال تسهیلات جهت‌ اشتغالزایی‌ از محل‌ تبصره ١٨ در سال ١٤٠١و ۵۷۰.۶ هزار میلیارد ریال تسهیلات اشتغالزایی‌ در سال ١٤٠٢ به ٨٣٠٠ واحد تولیدی پرداخت شده است.

در بحث تزریق منابع و تسهیلات اشتغال نیز دولت سیزدهم عملکرد مثبتی داشته به نحوی که از ابتدای دولت تا پایان سال ۱۴۰۲ نزدیک به ۱۶۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای حوزه اشتغال در نظر گرفته شده که در قالب تبصره‌های بودجه سالانه یا منابع پرداختی به نهادهای حمایتی، به جامعه کار و تولید و بازار کار تزریق شده است.

به گزارش مجله زنده خبری، کارشناسان بر این باورند که دولت سیزدهم عرضه و تقاضای بازار کار را تغییر داد و مجموعه اقدامات صورت گرفته در این دولت از جمله احیای بنگاه‌های راکد، تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، تزریق تسهیلات و منابع به بازار کار، مهارت‌افزایی نیروهای کار و توسعه مشاغل خرد و خانگی موجب بهبود فضای کسب و کار و رونق تولید و اشتغال شد.

انتهای پیام

تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تخصص و تجربه در زمینه اخبار و تحلیل‌های اقتصادی هستم. با بهره‌گیری از روش‌های پیشرفته و دستیابی به منابع موثق، تمام تلاشم را می‌کنم تا به شما اطلاعات کامل و تحلیل‌های به‌روز را ارائه دهم تا شما بتوانید در تصمیم‌گیری‌های مالی بهترین تصمیمات را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا