اجتماعی

هشدار نارنجی نسبت به تشدید بارش در ۱۲ استان

سازمان هواشناسی نسبت به تشدید بارش در ۱۲ استان، افزایش ارتفاع امواج تا ۳ متر در دریای خزر و وزش باد شدید در نقاط مختلف کشور هشدار داد.

به گزارش مجله زنده خبری سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی‌رنگ با اشاره به تشدید فعالیت سامانه بارشی همراه با بارش‌های شدید محلی آورده است: وقوع رگبار باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقت، در برخی نقاط گردوخاک و در نقاط مستعد بارش تگرگ دوشنبه (۴ تیرماه) در آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، تهران، البرز، قزوین، زنجان و سمنان، سه‌شنبه (۵ تیرماه) در آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، دامنه و ارتفاعات استان‌های سمنان، تهران، البرز، قزوین و زنجان و چهارشنبه (۶ تیرماه) در اردبیل، آذربایجان شرقی، گیلان، مازندران، زنجان، گلستان، سمنان، خراسان شمالی و دامنه و ارتفاعات استان‌های تهران، البرز و قزوین پیش‌بینی می‌شود.

در این شرایط جوی جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها و احتمال سقوط سنگ به‌ویژه در جادهای کوهستانی و گردنه‌ها، رخداد تگرگ، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی دور از انتظار نیست.

به توصیه سازمان هواشناسی احتیاط در سفرها بویژه بین شهری، عدم اتراق و برپا کردن چادرهای مسافرتی در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت طبیعت‌گردی به‌ویژه در ساعات بعدازظهر، پرهیز از فعالیت‌های کوه‌نوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی، خودداری از دپوی محصولات در فضای باز و آمادگی راهداری و سایر دستگاه‌‎های اجرایی مد نظر قرار گیرد.

در این شرایط جوی آسیب به محصولات کشاورزی نیز دور از انتظار نیست بنابراین سازمان هواشناسی نسبت به زهکشی و پاکسازی مسیر آب باغات و مزارع با توجه به وقوع بارش و عدم انجام آبیاری، محلول‌پاشی و سم‌پاشی، انجام آبیاری در خاک‌های شور بعد از وقوع باران به منظور آبشویی شوری از محیط ریشه، تسریع در انتقال محصولات برداشت شده به مکان‌های مسقف، کنترل دما و رطوبت انبارها با توجه به افزایش رطوبت را توصیه می‌کند.

از دیگر توصیه‌های سازمان هواشناسی می‌توان به بسته نگهداشتن دریچه‌های گلخانه‌ها هنگام بارش جهت جلوگیری از خسارت بیماری‌های قارچی، خودداری از استفاده از آب باران برای دام‌ها، عدم کوددهی به استخرهای پرورش ماهی گرم آبی و کاهش غذادهی به میزان نصف نرمال، تنظیم دریچه‌های ورودی و خروجی آب استخرها با توجه به رخداد بارندگی، خودداری دامداران و عشایر از عبور در ارتفاعات، توقف در حاشیه رودخانه‏‌ها و مسیل‏‌ها با توجه به وقوع بارش وعایق بندی و محافظت از کندوها در مقابل بارش اشاره کرد.

در ادامه این هشدار با اشاره به تشدید گرادیان فشاری آمده است: وزش باد شدید و در مناطق مستعد توفان گرد و خاک دوشنبه در جنوب خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شمال و شرق سیستان و بلوچستان و نیمه شرقی کرمان، سه‌شنبه در جنوب خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان و نوار شرقی کرمان و چهارشنبه در جنوب خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، نیمه شرقی کرمان، شرق و جنوب سمنان و شمال شرق اصفهان انتظار می‌رود.

از اثرات این مخاطره جوی می‌توان به کاهش شعاع دید و کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال شکستن درختان اشاره کرد. سازمان هواشناسی نسبت به پرهیز از کویرنوردی، عدم جابجایی با گلایدر، هواپیماهای سبک و بالگرد، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، اجتناب از فعالیت‌های کوه‌نوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، عدم پارک و عبور و مرور خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان و عدم سم یا محلول‌پاشی باغات و مزارع و استفاده از بادگیر در باغات و قیم برای نهال‌ها و بسته نگه داشتن در سالن‌های پرورشی توصیه می‌کند.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی‌رنگ دیگری آورده است: از اواخر وقت چهارشنبه تا بعدازظهر پنج‌شنبه (۶ تا ۷ تیرماه) افزایش سرعت وزش بادهای شمالی تا محدوده ۳۲ نات و افزایش ارتفاع امواج بین ۱تا ۲ متر در سواحل و بین ۲ تا ۳ متر در فراساحل درنواحی غربی و مرکزی دریای خزر، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های گیلان و مازندران رخ می‌دهد و غرق شدن شناگران ، آسیب به قفس‌ها و پاره شدن تورهای صیادی، خسارت به قایق و شناورهای کوچک و احتمال خسارت به تأسیسات دریایی را به همراه دارد.

سازمان هواشناسی نسبت به ممانعت از شنا، منع تردد قایق‌های سبک و تفریحی، منع فعالیت‌های شیلاتی، منع ورود و خروج کشتی‌ها به بندر، ممانعت از تردد کشتی‌های تجاری، منع فعالیت‌های پشتیبانی صنایع فراساحل و آماده‌باش برای مواجهه با خسارات احتمالی توسط کلیه فعالان دریایی توصیه می‌کند.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ با اشاره به تداوم فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری‌های محلی آورده است: وقوع رگبارباران، رعد و برق، وزش باد نسبتا شدید تا شدید موقت و در نواحی مستعد خیزش گرد و خاک دوشنبه در شرق کردستان، همدان، نیمه شمالی اصفهان، گلستان، قم و شمال خراسان رضوی، سه‌شنبه در سمنان، تهران، البرز، قزوین، زنجان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، قم و شمال اصفهان و چهارشنبه در آذربایجان غربی، کردستان، همدان، قزوین، البرز، تهران، مرکزی و شمال خراسان رضوی انتظار می‌رود.

حاکمیت این شرایط جوی پنج‌شنبه (۷ تیرماه) در آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، شرق کردستان، زنجان، قزوین، البرز، تهران، مرکزی، شمال اصفهان، قم و نیمه شمالی سمنان، جمعه (۸ تیرماه) در آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان و شمال استان‌های سمنان، تهران، البرز، قزوین و زنجان و شنبه (۹ تیرماه) در آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، شمال شرق تهران، خراسان شمالی و ارتفاعات سمنان پیش‌بینی می‌شود.

در این وضعیت آب و هوایی احتمال آبگرفتگی محلی معابر، احتمال جاری شدن روان آب، صاعقه، احتمال تگرگ، لغزندگی بویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی، وزش باد نسبتا شدید، در مناطق مستعد گردوخاک، کاهش شعاع دید و کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال وجود دارد.

سازمان هواشناسی نسبت به خودداری از اتراق و برپا کردن چادرهای مسافرتی در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت طبیعت‌گردی در ساعات بعدازظهر، پرهیز از فعالیت‌های کوه‌نوردی به‌ویژه در ساعات بعدازظهر، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی دهانه پل‌ها، کانال‌ها و آب‌روها و تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی، خودداری از محلول پاشی و سم پاشی باغات و مزارع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهن‌سال و عدم سم یا محلول‌پاشی باغات و مزارع و استفاده از قیم برای نهال‌ها، بسته نگه داشتن در سالن‌های پرورشی توصیه می‌کند.

در ادامه این هشدار آمده است: وزش باد نسبتا شدید تا شدید و در مناطق مستعد گرد و خاک دوشنبه در خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، سمنان، کرمان، یزد، اصفهان، البرز، تهران، قزوین، قم، مرکزی، خوزستان، ایلام، هرمزگان، خراسان شمالی، همدان، کردستان و کرمانشاه، سه‌شنبه در خراسان شمالی، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، کرمان، سمنان، تهران، قزوین، قم، اصفهان، البرز، مرکزی، همدان، هرمزگان، بوشهر، فارس، خوزستان و یزد و چهارشنبه در خراسان شمالی، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، سمنان، اصفهان، یزد، بوشهر، فارس، خوزستان، همدان، مرکزی و قزوین رخ می‌دهد.

حاکمیت این شرایط جوی پنج‌شنبه در خراسان رضوی، خراسان شمالی، سمنان، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان، بوشهر، فارس، خوزستان، ایلام، کرمانشاه، لرستان، مرکزی، همدان، کردستان، اصفهان، قم، قزوین، البرز و تهران، جمعه در خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان، سمنان، اصفهان، یزد، تهران، کرمانشاه، همدان، مرکزی و جنوب تهران و شنبه در خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان، سمنان، اصفهان، قزوین، البرز، تهران، قم، زنجان و فارس دور از انتظار نیست.

کاهش شعاع دید و کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهن‌سال از اثرات این مخاطره جوی خواهد بود بنابراین به توصیه سازمان هواشناسی پرهیز از کویرنوردی، احتیاط در تردد جاده‌ای، عدم جابجایی با گلایدر و بالگرد، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهن‌سال و عدم سم یا محلول‌پاشی باغات و مزارع و استفاده از قیم برای نهال‌ها، بسته نگه داشتن درب سالن‌های پرورشی در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش مجله زنده خبری در هشدار نارنجی ‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود. هشدار زردرنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

انتهای پیام

بخش مطالب اجتماعی

پژوهشگر جامعه‌شناسی با تمرکز بر مسائل تربیتی و آموزشی در جامعه.
دکمه بازگشت به بالا