حضور در مراسم معارفه و تودیع در فرهنگستان علوم پزشکی ایران

چهارشنبه سوم مردادماه ۱۴۰۳ شمسی با حضور آقایدکترسید علیرضا مرندی؛ رئیس فرهنگستان علوم پزشکی ایران ، در کنار جمعی از اعضای فرهنگستان علوم پزشکی در سالن مجمع عمومی این نهاد مراسم تودیع جناب دکتر سبم فروش ، و معارفه جناب دکتر محمد حسین نیکنام به عنوان رییس گروه قرآن ، عترت و سلامت فرهنگستان علوم پزشکی ایران برگزار گردید. 

حضور در مراسم معارفه و تودیع در فرهنگستان علوم پزشکی ایران


در این همایش علاوه بر تعدادی از اعضای فرهنگستان ، میهمانانی از میان نخبگان قرآنی کشور نیز حضور داشتند.
دکتر مرندی در آغاز آیین معارفه رئیس جدید گروه قرآن، عترت و سلامت ، از تلاش ها و زحمات دکتر سیم فروش که سالها هدایت گروه قرآن، عترت و سلامت را بر عهده داشتند تقدیر کرد و گفت: هنگام تغییر اساسنامه فرهنگستان علوم پزشکی در سال ۱۳۹۱ دکتر سیم فروش پیشنهاد تاسیس این گروه را دادند و به لطف پروردگار ، این گروه تا امروز با رشدی قابل تحسین مشغول فعالیت است.

حضور در مراسم معارفه و تودیع در فرهنگستان علوم پزشکی ایران
دکتر مرندی در باره اهمیت آشنایی با معارف اصیل دینی گفت: متاسفانه ما پزشکان فقط درمان را آموخته‌ایم و توجه به نیازهای معنوی انسان و حتی مباحثی ضروری همچون پیشگیری از بیماری‌ها و ارتقاء سلامت را در نظام آموزشی خود نیاموخته‌ایم. غربی‌ها نیز در کتب پزشکی خود این مباحث را به ما نمی‌آموزند، گرچه با نگاهی که در سیستم اداره کشورهای توسعه یافته وجود دارد،‌ موضوع پیشگیری نهادینه شده است و مشکلات کمتری از این نظر دارند. لیکن ما باید به مبانی نظام فکری خود سامان دهیم و به ریشه‌های فکری خود بازگردیم و از سرمایه‌هایی همچون قرآن و عترت هم برای پاسخگویی به نیازهای روحی نسل نو و هم برای رفع مسائل کنونی خود بهره ببریم.

حضور در مراسم معارفه و تودیع در فرهنگستان علوم پزشکی ایران
وی افزود: فرهنگستان علوم پزشکی کشور در این زمینه وظیفه دارد که با بهره‌گیری از همکاری روحانیت به سمت اهدافی متعالی حرکت کند و برنامه‌های نظام آموزشی و دانشگاه‌های اسلامی را رصد و بر پیشرفت آن نظارت کند. اما متاسفانه در حال حاضر سند اسلامی کردن دانشگاه‌ها در شورای انقلاب فرهنگی مغفول مانده است. وی ادامه داد: ما باید سلامت مردم را که شامل چهار بعد جسمانی، روانی، اجتماعی و معنوی است، تامین کنیم.

حضور در مراسم معارفه و تودیع در فرهنگستان علوم پزشکی ایران
دکتر محمد حسین نیکنام نیز ضمن دعوت از همه فعالان قرآنی به همکاری با گروه قرآن، عترت و سلامت گفت: کار فرهنگستان ، رصد کلان سلامت کشور است و طبعا مباحث سلامت معنوی و آموزه‌های قرآنی و ظرفیتی که در آنها برای ارتقای سلامت وجود دارد موردتوجه ماست.
 وی افزود: معمولا صاحب‌نظران حوزه پزشکی، وزرای سابق و کنونی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعضای سازمان‌های بین‌المللی و … به جلسات گروه‌های مرتبط در فرهنگستان دعوت می‌شوند و در بالاترین سطح تبادل نظر برای نیل به اهداف فرهنگستان صورت می‌پذیرد و اکنون مجالی تازه است که همکاری با نهادهای عالی قرآنی بیش از گذشته توسعه یابد.

حضور در مراسم معارفه و تودیع در فرهنگستان علوم پزشکی ایران
دکترنیکنام ضمن تشریح برخی فعالیت‌های فرهنگستان علوم پزشکی،گفت: برای مثال در حوزه آلودگی هوا، نشست‌ها و جلسات متعددی برگزار شد که نتایج این نشست‌ها در لایحه هوای پاک در بالاترین سطح قانونگذاری کشور مورداستناد قرار گرفت.
وی با ابراز تأسف از اینکه در حال حاضر سلامت معمولاً محدود به سلامت جسمی در نظر گرفته می‌شود، اظهار داشت: سلامت روانی، سلامت اجتماعی و سلامت معنوی نیز باید مورد توجه قرار گیرند و با همین هدف بوده که گروهی به نام سلامت معنوی اسلامی در فرهنگستان تشکیل شده است.
وی ادامه داد: گروه قرآن ،  عترت و سلامت تشکیل شده است تا بتوانیم با استفاده از آموزه‌های قرآنی درچهار بُعد سلامت، راهنمایی‌های لازم را برای مسئولان کشوری مخصوصاً در نظام سلامت داشته باشیم.

حضور در مراسم معارفه و تودیع در فرهنگستان علوم پزشکی ایران
همچنین در این معارفه دکتررحیم قربانی دبیر گروه قرآن عترت و سلامت با ارائه گزارشی از فعالیت‌های این گروه در چندین سال گذشته گفت: شناسایی شهدای قرآنی جامعه پزشکی و تقدیر از آنها، برگزاری جلسات هم اندیشی با حضور استادانی همچون حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی، برگزاری وبینارهای قرآنی، برگزاری کلاس‌های آموزشی، معرفی برترین‌های جامعه پزشکی به عنوان خادمان قرآنی جامعه پزشکی و … بخشی از فعالیت‌های گروه قرآن،‌عترت و سلامت از بدو تاسیس تا کنون بوده است.
دکتر قربانی افزود: دوازدهمین همایش بین‌المللی قرآن عترت و سلامت به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان پیش بینی شده است که بهمن‌ماه ۱۴۰۳ با عنوان ( خدمت رسانی ) برگزار خواهد شد و هدف اصلی این همایش ارائه راهنمایی‌هایی برآمده از آیات قرآن و متون و روایات برای خدمات رسانی مطلوب کادر سلامت خواهد بود.
دکتر سیم فروش رئیس سابق گروه قرآن، عترت و سلامت فرهنگستان علوم پزشکی نیز در سخنانی با اشاره به اینکه ایران اکنون رهبر معنوی دنیاست و در تمام دنیا آزادگان به این انقلاب پیوسته‌اند؛ گفت: فرهنگ ما منبعث از قرآن است و بنده از زمانی که در ابتدای دور جدید فعالیت فرهنگستان همزمان با دکتر مرندی به فرهنگستان علوم پزشکی پیوستم این ایده را مطرح کردم که اگر اجازه دهید یک گروه قرآن و اهل بیت در این فرهنگستان داشته باشیم که ایشان سلامت را به آن اضافه کردند.
وی ادامه داد: اساتیدی در میان پزشکان داریم که در دنیا مقام‌های بین‌المللی قرآنی دارند اما شناخته شده نیستند و گروهی از مردم حتی فکر می‌کنند پزشکان ارتباط زیادی با قرآن ندارند، به همین دلیل تصمیم گرفتیم فعالان، قاریان و حافظان کلام وحی را در جامعه پزشکی شناسایی و به مردم معرفی کنیم. همچنین نشر معارف دینی و قرآنی در جامعه پزشکی هدف ما بوده است.

حضور در مراسم معارفه و تودیع در فرهنگستان علوم پزشکی ایران
دکتر سیم فروش با اشاره به اینکه درخواست پایان دوره مسئولیت خود را به علت مشغولیت‌های زیاد و لزوم دمیده شدن روحی تازه به این گروه مطرح کرده است؛ گفت: پیشنهاد ریاست دکتر نیکنام را برای دوره جدید بنده ارائه دادم زیرا دکتر نیکنام را به عنوان فردی مسلط به ترجمه و تفسیر قرآن که مسئولیت گروه سلامت و همکاری‌های بین‌الملل را برعهده داشتند ، می‌شناسم و با پذیرش این مسئولیت از طرف ایشان خون تازه به پیکر گروه قرآنی تزریق خواهد شد.
در بخش دیگری از این نشست، دکتر هادی انصاری، عضو گروه قرآن، عترت و سلامت فرهنگستان علوم پزشکی به خاطرات حضور اعضای این گروه در عتبات و دیدار با مراجع تقلید نجف اشرف و قم اشاره کرد و گفت: همایش‌های ما در این گروه وجوه برجسته خاصی دارد که مهمترین آنها این است که همایشی به نام قرآن، عترت و سلامت در جهان اسلام نداریم. وی تمسک به پرچم‌ گنبدهای مطهر ائمه (ع) و تربت مطهر حسینی علیه السلام را که از باب تبرک به حاضران اهدا می‌شود را نیز دیگر وجه تمایز همایش‌های قرآنی این گروه دانست.
وی افزود: گروه قرآن، عترت و سلامت در هیچ یک از فرهنگستان‌های جهان اسلام وجود ندارد و کشور عراق اخیراً به فکر راه‌اندازی این گروه افتاده است.
دکتر انصاری در ادامه سخنان خود به فعالیت و تاثیر گزاری گروه قرآن ، عترت و سلامت در جامعه و خانواده پزشکی ایران ، چنین ادامه داد که این گروه با فعالیت دوازده ساله خود ، و برگزاری همایش های ملی و نیز بین المللی ، توانسته است بصورت جدًی و تاثیر گزار در دانشگاههای پزشکی کشور و دانشجویان و متخصصین آن به گونه ای تاثیر گزارد که در این همایش ها ، سخنرانی ها و تحقیقات دقیق و زیبا و علمی را اساتید و پزشکان با بهره از آموزه های قرآنی و روایات اهل بیت علیهم السلام که خود مفسرین واقعی قرآن بشمار می آیند را ارائه دهند! که برخی از این تحقیقات علمی ، قرآنی به زبان های زنده دنیا ترجمه شده است. 
وی در پایان سخنان خود تاکید نمود که امیدواریم بتوانیم همچون دیگر اقدامات و پیشرفت های پزشکی در ایران ، فعالیت های این گروه را در آغاز در دیگر اقالیم قبله و سپس در جهان گسترش دهیم.

حضور در مراسم معارفه و تودیع در فرهنگستان علوم پزشکی ایران
دکتر حسینی وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی و مشاور فرهنگی ریاست جمهوری نیز در سخنانی بر لزوم شناخت اولویت در فعالیت های قرآنی فرهنگستان علوم پزشکی تاکید کرد و افزود: باید آیات مربوط به سلامت و پیشگیری از بیماری‌ها را در محفل و برنامه‌های صدا و سیما، مسابقات و تبلیغات محیطی و ‌… مطرح کنید. وی اظهار داشت: در بازدیدی که از دانشگاه بصره داشتم؛ دیدم که آنجا تابلوهایی از آیات قرآن کریم مرتبط با سلامت در محیط آموزشی نصب شده بود که الگویی جالب و قابل اجراست. همچنین مردم از پزشکان مورد اعتماد خود پذیرش خوبی برای آشنایی با مفاهیم دینی دارند و اگر پزشکان با این مفاهیم آشنایی داشته باشند، می‌تواند در گفتگو با بیماران و خانواده ها تأثیر زیادی بر سلامت معنوی مردم نیز بگذارند.

حضور در مراسم معارفه و تودیع در فرهنگستان علوم پزشکی ایران

دکتر نیکنام در جمع بندی مطالب گفته شده ضمن تشکر از تلاش‌های سیم‌فروش و اعضای گروه قرآن،‌عترت و سلامت اظهار داشت: این گروه می‌تواند محل تجمیع فعالیت‌های همه نهادهای داخلی کشور در سطح ملّی و همچنین ناظر بر فعالیت‌های بین‌المللی قرآنی کشور باشد. اسلام معارف نابی در حوزه سلامت دارد که شایسته است ایران در این زمینه بیش از همیشه فعال باشد.
در پایان این مراسم، دکتر مرندی، با تقدیر از تلاش‌های دکتر ناصر سیم‌فروش و حکم انتصاب دکتر محمد حسین نیکنام را به عنوان رئیس جدید گروه قرآن، عترت و سلامت این فرهنگستان به وی اعطا کرد.

حضور در مراسم معارفه و تودیع در فرهنگستان علوم پزشکی ایران
گفتنی است که در پایان مراسم یاد شده ، دکتر هادی انصاری به پاس خدمات و تلاش های بی دریغ دکتر ناصر سیم فروش ، کلام الله مجید کهنی که در بیش از سه قرن پیش از سوی مرحوم نیریزی کتابت شده و بصورت فکسمیله در تعدادی محدود به زیور چاپ در آمده است را تقدیم ایشان نمود. 
همچنانکه دوره دو جلدی ( تاریخ نجف از آغاز تا کنون ) را که به قلم نگاره وی به زیور چاپ در آمده است را تقدیم ریاست فرهنگستان علوم پزشکی ایران نمود.

حضور در مراسم معارفه و تودیع در فرهنگستان علوم پزشکی ایران
امیدواریم که با عهده دار شدن ریاست جدید گروه قرآن ، عترت و سلامت فرهنگستان علوم پزشکی ایران جناب آقای دکتر نیکنام ، که خود چهره ای برجسته داشته و سالها صدای آشنای ایشان در برنامه صبحگاهی تفسیر آیاتی چند از قرآن کریم را تمام هموطنان کشور شنیده و می شنوند ، باوانند گام های موثر تری در این راستا بردارند. 
انشاء الله

حضور در مراسم معارفه و تودیع در فرهنگستان علوم پزشکی ایران

خادم افتخاری اعتاب مقدسه عراق
و عضو فرهنگستان علوم پزشکی ایران

دکمه بازگشت به بالا