راه‌اندازی دادگاه‌های صلح در ۱۵ حوزه قضایی استان خوزستان

راه‌اندازی دادگاه‌های صلح در ۱۵ حوزه قضایی استان خوزستان

رئیس کل دادگستری استان خوزستان گفت: در ۱۵ حوزه قضایی استان دادگاه‌های صلح تاسیس و راه‌اندازی شد.

به گزارش مجله زنده خبری، علی دهقانی رئیس کل دادگستری خوزستان اظهار کرد: در اجرای دستور رئیس قوه قضاییه مبنی بر اجرای قانون شورای حل اختلاف و راه‌اندازی دادگاه صلح قبل از انقضای مهلت یکساله اجرای قانون در حوزه‌های قضایی سراسر کشور، این قانون در ۱۵ حوزه قضایی استان اجرایی و دادگاه‌های صلح تاسیس و راه‌اندازی شد.

وی گفت: در کنار دادگاه‌های صلح و به منظور توسعه و گسترش صلح و سازش بین طرفین دعوی، شوراهای حل اختلاف فعالیت و مستقر خواهند بود تا قبل، حین و حتی بعد از رسیدگی با تمایل اصحاب دعوا نسبت به مصالحه و اصلاح ذات البین اقدام کند. در همین راستا با رضایت طرفین، پرونده برای حصول سازش به عضو یا اعضای شورا که در معیت دادگاه مستقر هستند یا شعبه شورا یا میانجیگری ارجاع داده می‌شود و اگر ظرف دو ماه موضوع منتهی به سازش شود، مراتب صورتجلسه و جهت اتخاذ تصمیم به قاضی دادگاه صلح اعلام و پرونده مختومه می‌شود و چنانچه سازش صورت نپذیرد، قاضی دادگاه صلح مطابق قانون، به موضوع رسیدگی و مبادرت به صدور رأی می‌کند.

رئیس کل دادگستری خوزستان افزود: آرای دادگاه صلح، در برخی موضوعات و دعاوی مالی به خواسته تا میزان پانصد میلیون ریال قطعی و در سایر موارد قابل اعتراض در دادگاه تجدیدنظر استان است. از مزایای دادگاه صلح علاوه بر تلاش در جهت مصالحه با همکاری و همراهی طرفین پرونده و اعضای شوراهای حل اختلاف مستقر، کاهش هزینه‌های دادرسی و سرعت در رسیدگی خواهد بود، البته دقت در رسیدگی و اتقان آراء نیز به صورت ویژه در دستور کار بوده و مورد نظارت قرار می‌گیرد.

دهقانی گفت: دعاوی مالی تا یک میلیارد ریال دعاوی تصرف عدوانی، مزاحمت و ممانعت از حق اعم از کیفری و حقوقی برخی دعاوی راجع به جهیزیه، مهریه و نفقه، درخواست‌های مربوط به تخلیه عین مستأجره و تعدیل اجاره بها به جز دعاوی مربوط به سرقفلی و حق کسب یا پیشه یا تجارت، اعسار از پرداخت محکومٌ‌به در صورتی که دادگاه صلح نسبت به اصل دعوا رسیدگی کرده باشد، دعاوی اصلاح شناسنامه، استرداد شناسنامه، اصلاح مشخصات مدرک تحصیلی (به استثنای مواردی که در صلاحیت دیوان عدالت اداری است)، الزام به اخذ پایان کار، اثبات رشد، الزام به صدور شناسنامه، تصحیح و تغییر نام، از دیگر موارد در صلاحیت این دادگاه است.

وی با تاکید بر اهمیت اطلاع‌رسانی عمومی در خصوص دادگاه صلح توسط رسانه‌های خبری، تصریح کرد: دادگاه صلح در آینده نزدیک در سایر حوزه‌های قضایی استان خوزستان نیز راه‌اندازی خواهد شد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا