کارجویان دیگر آقابالاسر نمی‌خواهند! – مجله زنده خبری

کارجویان دیگر آقابالاسر نمی‌خواهند! - ایسنا

رئیس کانون کاریابی‌های کشور با بیان اینکه کارجویان دیگر دنبال مشاغل سنتی نیستند و آقابالاسر نمی‌خواهند،گفت: بعد از کرونا نگاه بسیاری از افراد به اشتغال و ماهیت شغل‌های موجود تغییر کرد؛ به نحوی که امروز بیشتر شهرک‌های صنعتی به دنبال نیروی کار می‌گردند و آمار به کارگماری توسط کاریابی‌ها کاهش یافته است.

به گزارش مجله زنده خبری، بابک هاشمی پور ضمن اشاره به روند فعالیت دفاتر کاریابی در کشور اظهار کرد: دفاتر کاریابی از سال ۱۳۷۶ آغاز به کار کردند و بعد از اینکه آیین نامه این دفاتر مشخص شد و هیات دولت مصوب کرد از سال ۱۳۷۶ به طور قانونی در کشور شروع به فعالیت کردند و بیش از ۲۵ سال است که مشغول کارند.تمام استان‌های کشور مراکز کاریابی دارند؛‌حتی در مناطق آزاد که به صورت مجزا قوانین ویژه‌ای دارند نیز در حال فعالیت هستند.

وی درباره میزان اشتغالزایی کاریابی‌ها گفت: طبق آمار موجود ۲۰ تا ۳۰ درصد اشتغال کشور در سالهای گذشته از طریق کاریابی‌ها بوده، حتی در برخی سالها تا ۴۰ درصد هم رسیده است و شاید بتوان گفت نزدیک به ۵ میلیون نفر اشتغالزایی توسط کاریابی‌ها صورت گرفته است.

رئیس کانون کاریابی‌های کشور که در یک گفت و گوی رادیویی صحبت می‌کرد، به تغییر نگاه کارجویان به بازار کار و مشاغل موجود اشاره کرد و گفت: طبق تحقیقات ما بعد از شیوع کرونا و خانه‌نشین شدن افراد طرز فکر کارجویان نسبت به اشتغال و ماهیت شغل‌های موجود تغییر کرد به نحوی که هر سال شهرک‌های صنعتی بنر می‌زنند و به دنبال نیروی کار می‌گردند و عوامل متعددی باعث شده تا با کمبود نیروی کار مواجه باشند.

هاشمی پور تصریح کرد: یکی از دلایل عمده کمبود نیروی کار این است که بیشتر مردم  به کار طبق قانون کار تمایل ندارند چون معتقدند که دستمزد و حقوقی که دریافت می‌کنند کافی نیست و کفاف هزینه‌های زندگی را نمی‌دهد برای همین می‌بینیم که در بسیاری از خانواده ها با وجود آنکه جوان بیکار هست اما تمایلی به انجام کارهای سنتی و تابع قانون کار نشان نمی‌دهند و بیشتر مایلند با گوشی همراه خود پول درآورند.

به گفته وی این نگاه که افراد ۸ ساعت تمام در یک کارگاه یا کارخانه مشغول کار باشند دیگر مورد اقبال نیست و افراد به سمت مشاغل خودمحور رفته‌اند که اصطلاحا آقابالاسر نداشته باشند.

رئیس کانون کاریابی‌های کشور با بیان اینکه درحال حاضر با عدم تمایل کارجویان به کار روبه‌رو هستیم درباره نقش کاریابی‌ها برای جذب افراد به بازار کار گفت: در بهترین شرایط  می‌توان گفت که ۲۰ تا ۳۰ درصد کاریابی‌ها جواب می‌دهند ولی بازار فعلا تکان‌های لازم را نخورده و افراد تمایل کمتری دارند که در کارخانه کار کنند. در کاریابی‌ها زمانی بود که روزانه ۱۰ نفر به کارگماری داشتیم ولی اکنون ماهانه شاید دو نفر زنگ بزنند و در جست وجوی کار باشند.

هاشمی‌پور گفت: ما به کارفرمایان گفتیم با توجه به اینکه مدل نگرش جوانان عوض شده اگر به شیوه سنتی ادامه دهید محکوم به فنا خواهید شد و پیشنهاد کردیم که ساعات کار را آزاد کنند و حقوق‌ها را بهتر کنند ولی با مقاومت شدید کارفرمایان روبه رو می‌شویم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا