انتخاب دستگاههای اجرایی برتر بر اساس شاخص رضایتمندی مردم است / کیفیت فرآیندهای الکترونیکی را تایید نمیکنم
مجله زنده خبری/اصفهان معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور گفت: انتخاب دستگاههای اجرایی بر اساس این شاخصها صورت میگیرد. در این فرایند همسو بودن با نگاه مردم حائز اهمیت است. انتخاب دستگاه اجرایی که مردم با آن موافق نباشند، درست نیست.
علاءالدین رفیعزاده، امروز پنجشنبه، ۲۲ آذر در اختتامیه جشنواره شهید رجایی اصفهان، سخنان خود را با تأکید بر ضرورت صرفهجویی انرژی در کشور آغاز و اظهار کرد: کاهش یک درجه از دمای هر خانه، ۲۵ میلیون مترمکعب صرفهجویی کشوری به ارمغان میآورد. محدودیت انرژی تا یک ماه آینده در کشور حاکم است و ریاست جمهوری به صرفهجویی در آن تأکید دارد.
وی افزود: گرامیداشت شهیدان رجایی و باهنر در هفته دولت با هدف نهادینهسازی خدمترسانی صادقانه و بی منت است. ارزیابی نظام اجرایی کشور در بالاترین سطح با حضور رئیس جمهور و در استانها با حضور استاندار و مقامات کشوری و لشکری برگزار میشود.
رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور خاطر نشان کرد: دستگاههایی که مورد تقدیر قرار میگیرند سه مرحله گزینش دارند؛ اولین مرحله معطوف به قبل از شروع ارزیابی است که شامل تدوین و ابلاغ شاخصهای ارزیابی به دستگاههای اجرایی است. در این مرحله سازمان اداری استخدامی کشور در سطح ملی و سازمان مدیریت برنامه ریزی استان و استاندار بهعنوان رئیس شورای راهبری استان نقش تایید کننده و تصویب کننده نهایی دارد.
رفیعزاده افزود: دقت در انتخاب شاخصهای ارزیابی، تعیینکننده کیفیت و صحت کار است و انتخاب دستگاههای اجرایی براساس این شاخصها صورت میگیرد. در این فرایند همسو بودن با نگاه مردم حائز اهمیت است. انتخاب دستگاه اجرایی که مردم با آن موافق نباشند، درست نیست.
معاون رئیسجمهور ادامه داد: دومین مرحله اطلاعرسانی و سازوکار دقیق را میطلبد. سازمان مدیریت برنامهریزی استان مسئولیت این بخش را عهدهدار است. واقعیت این است که همه دستگاههای اجرایی باید مشارکت داشته باشند. بنا بر گزارش ارسالی، متاسفانه برخی از دستگاههای اصفهان در این فرایند مشارکت نکردند. ارزیابی مسیر مسابقه و رقابت، در خدمترسانی به مردم است.
رفیعزاده ادامه داد: نیازمند ارزیابان حرفهای هستیم و باید در تربیت ارزیابان دقت بیشتری اعمال شود. نگاههای متفاوت از دیدگاه اساتید دانشگاهی و… باعث ارزیابی بهتری میشود.
وی پیرامون بحث نظارت بر عملکرد اجرایی دستگاهها توضیح داد: نظارت بر عملکرد بحثی متفاوت از ارزیابی است. نظارت حین انجام کار اتفاق میافتد و در آن نقصان زیادی دیده میشود. نمایندگان دستگاههای ستادی در استانها آگاه باشند که نظارت بر عملکرد باید در طول سال اتفاق بیفتد. ضمانتکننده ارائه خدمات مطلوب به مردم، همین نظارت است. این مورد شامل فرایندهای الکترونیکی نیز هست. مسئلهای که خود من به عنوان یک کاربر آن را تأیید نمیکنم.
وی افزود: دریافت خدمتهای الکترونیکی گاهی با بیرون انداختن کاربر از نرمافزار و نبود سرعت کافی در گذر از هر مرحله، در اجرا ضعیف است. کاری که برای دستگاه مربوطه زحمت زیادی داشته، اما نتیجهی مطلوب نمیدهد.
رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور ادامه داد: نظارت مستمر بر عملکرد سازمانها در استانها که مرکز مستقیم ارائه خدمات به مردم است، اهمیت زیادی پیدا میکند. مشاهده میدانی، نمود بیرونی ارائه خدمات الکترونیکی تلقی میشود که در استانها و شهرستانها نشان داده میشود. باید تلاشهای دولت در شهرستانها نمایان شود.
وی افزود: سومین مرحله استفاده از نتایج عملکرد است. اگر چه یکی از اهداف آن ایجاد رقابت در خدمترسانی به مردم است، هدف اصلی آن بهبود وضعیت فعلی است. در واقع جلسه امروز آغاز کار ما برای سال آینده است. از سال ۹۱ ارزیابی در حال انجام است، اما فرایند بهیود شرایط باید در قالب پروژههای اجرایی قرار گیرد.
معاون رئیسجمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور گفت: به منظور رقابت دقیقتر و شفافتر، نتیجه ارزیابیها منتشر میشود. در سامانه دولت سنج نتیجه عملکرد تمام دستگاهها قرار میگیرد. این کار علاوه بر انعکاس عملکرد هر سازمان مورد توجه مراکز علمی پژوهشی قرار میگیرد. در نهایت اتمام این فرایند صرفا با تقدیر و تحسین نتیجهای جز صرف هزینه ندارد و باید به ادامه کار توجه شود.
انتهای پیام