بررسی سیستم های ایمنی موجود در دنا پلاس
ایمنی دیگر یک آپشن لوکس در خودروها نیست بلکه به ضرورتی حیاتی تبدیل شده است که مستقیماً با جان سرنشینان و سایر کاربران جاده در ارتباط است. در این میان دنا پلاس به عنوان یکی از محصولات پرطرفدار داخلی مجهز به مجموعه ای از سیستم های ایمنی است که در این مقاله به بررسی دقیق و تخصصی آن ها خواهیم پرداخت.

سیستم ترمز ضد قفل (ABS) در دنا پلاس: عملکرد و مشخصات فنی
سیستم ترمز ضد قفل یا Anti-lock Braking System (ABS) یکی از اساسی ترین و مهم ترین سیستم های ایمنی فعال در خودروهای مدرن به شمار می رود و دنا پلاس نیز از این قاعده مستثنی نیست. وظیفه اصلی ABS جلوگیری از قفل شدن چرخ ها در هنگام ترمزگیری شدید است. قفل شدن چرخ ها نه تنها باعث از دست رفتن کنترل خودرو می شود بلکه مسافت ترمزگیری را نیز به طور قابل توجهی افزایش می دهد.
ABS با استفاده از سنسورهای سرعت چرخ که در هر چرخ نصب شده اند به طور مداوم سرعت چرخش چرخ ها را پایش می کند. هنگامی که سیستم تشخیص دهد که یکی از چرخ ها در آستانه قفل شدن قرار دارد (به عنوان مثال در هنگام ترمزگیری ناگهانی یا رانندگی بر روی سطوح لغزنده) به صورت خودکار فشار روغن ترمز را در آن چرخ خاص کاهش می دهد. این کاهش فشار به چرخ اجازه می دهد تا به چرخش خود ادامه دهد و از قفل شدن جلوگیری شود. سپس سیستم به سرعت فشار ترمز را مجدداً افزایش داده و این فرآیند را به صورت مکرر و بسیار سریع تکرار می کند. این عملکرد پالس مانند ترمزگیری که به اصطلاح ترمز پمپی نیز خوانده می شود به راننده امکان می دهد تا در حین ترمزگیری شدید همچنان کنترل فرمان خودرو را حفظ کرده و از انحراف و تصادف جلوگیری کند.
از نظر مشخصات فنی ABS در دنا پلاس معمولاً از نوع چهار کاناله است. این بدان معناست که سیستم قادر است فشار ترمز را به صورت مستقل برای هر چهار چرخ کنترل کند. این ویژگی کنترل دقیق تری را بر ترمزگیری فراهم می سازد و عملکرد سیستم را در شرایط مختلف رانندگی بهبود می بخشد. واحد کنترل الکترونیکی (ECU) سیستم ABS مغز متفکر آن محسوب می شود که اطلاعات سنسورها را پردازش کرده و دستورات لازم را به واحد هیدرولیکی ABS ارسال می کند. واحد هیدرولیکی نیز شامل پمپ شیرهای برقی و آکومولاتور است که وظیفه تنظیم فشار روغن ترمز را بر عهده دارند.
سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD): نقش و کارایی در دنا پلاس
سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز یا Electronic Brakeforce Distribution (EBD) به عنوان مکمل ABS عمل کرده و کارایی سیستم ترمز را به طور قابل توجهی ارتقا می بخشد. EBD با هدف توزیع بهینه نیروی ترمز بین چرخ های جلو و عقب به ویژه در شرایطی که وزن خودرو به طور نامتوازن توزیع شده است (مانند حمل بار سنگین در صندوق عقب یا ترمزگیری در پیچ ها) طراحی شده است.
در خودروهای سنتی بدون EBD نیروی ترمز به طور ثابت بین چرخ های جلو و عقب تقسیم می شود. این در حالی است که در شرایط مختلف رانندگی وزن خودرو ممکن است به سمت جلو یا عقب منتقل شود. به عنوان مثال در هنگام ترمزگیری شدید وزن خودرو به سمت جلو منتقل شده و چرخ های جلو بار بیشتری را تحمل می کنند. در این شرایط اعمال نیروی ترمز یکسان به چرخ های جلو و عقب می تواند منجر به قفل شدن چرخ های عقب شود زیرا چرخ های عقب بار کمتری را تحمل می کنند و زودتر به آستانه قفل شدن می رسند.
EBD با استفاده از سنسورهای ABS و اطلاعات مربوط به سرعت چرخ ها و شتاب خودرو به طور هوشمندانه نیروی ترمز را بین چرخ های جلو و عقب توزیع می کند. در شرایطی که وزن خودرو به سمت جلو منتقل شده است EBD نیروی ترمز بیشتری را به چرخ های جلو اعمال می کند و از قفل شدن چرخ های عقب جلوگیری می کند. این توزیع بهینه نیرو نه تنها باعث افزایش پایداری خودرو در هنگام ترمزگیری می شود بلکه مسافت ترمزگیری را نیز به طور محسوسی کاهش می دهد.
EBD به ویژه در شرایط زیر بسیار مؤثر است :
- ترمزگیری در پیچ ها : در پیچ ها وزن خودرو به سمت چرخ های بیرونی متمایل می شود. EBD با توزیع مناسب نیرو از انحراف خودرو و از دست رفتن کنترل جلوگیری می کند.
- حمل بار سنگین : هنگام حمل بار سنگین در صندوق عقب وزن بیشتر به چرخ های عقب وارد می شود. EBD با تنظیم نیروی ترمز عملکرد ایمن و متعادلی را در این شرایط فراهم می سازد.
- رانندگی در سطوح لغزنده : در سطوح لغزنده مانند جاده های خیس یا یخ زده EBD با توزیع دقیق نیرو از لغزش و انحراف خودرو جلوگیری می کند.
کیسه های هوا (Airbags): انواع عملکرد و پوشش حفاظتی در دنا پلاس
کیسه های هوا یا Airbags از جمله مهم ترین سیستم های ایمنی غیرفعال در خودروها محسوب می شوند که در صورت وقوع تصادف با باد شدن سریع از سر و سینه سرنشینان در برابر ضربات شدید محافظت می کنند. دنا پلاس به طور معمول مجهز به کیسه های هوای راننده و سرنشین جلو است.
کیسه های هوا به طور کلی از سه بخش اصلی تشکیل شده اند :
- سنسورهای ضربه : این سنسورها که معمولاً در قسمت جلویی خودرو و نقاط حساس به ضربه نصب می شوند در صورت تشخیص ضربه شدید ناشی از تصادف سیگنالی را به واحد کنترل ایربگ ارسال می کنند.
- واحد کنترل ایربگ (ACU) : این واحد مغز متفکر سیستم ایربگ است که سیگنال های سنسورهای ضربه را پردازش کرده و در صورت لزوم دستور فعال سازی ایربگ ها را صادر می کند. ACU همچنین مسئولیت بررسی و تشخیص ایرادات سیستم ایربگ را نیز بر عهده دارد.
- ماژول ایربگ : ماژول ایربگ شامل کیسه هوا (معمولاً از جنس نایلون یا پلی آمید) مولد گاز و سیستم باد شدن سریع است. هنگامی که ACU دستور فعال سازی را صادر می کند مولد گاز با یک واکنش شیمیایی سریع مقدار زیادی گاز بی ضرر (معمولاً نیتروژن یا آرگون) تولید می کند. این گاز با سرعت زیاد وارد کیسه هوا شده و آن را در کسری از ثانیه باد می کند. کیسه هوای باد شده یک بالشتک نرم و محافظ بین سرنشین و اجزای سخت داخلی خودرو (مانند فرمان داشبورد و شیشه جلو) ایجاد می کند و از آسیب های جدی ناشی از برخورد جلوگیری می کند.
در دنا پلاس کیسه های هوای جلو به صورت دو مرحله ای (Dual-Stage) طراحی شده اند. این بدان معناست که شدت باد شدن ایربگ ها بسته به شدت ضربه و شرایط تصادف قابل تنظیم است. در تصادفات با شدت کمتر ایربگ ها با شدت کمتری باد می شوند تا از آسیب های احتمالی ناشی از باز شدن ایربگ (مانند آسیب های جزئی به گردن و صورت) جلوگیری شود. در تصادفات شدیدتر ایربگ ها با حداکثر توان خود باد می شوند تا حداکثر حفاظت را برای سرنشینان فراهم کنند.
علاوه بر کیسه های هوای جلو برخی از مدل های دنا پلاس ممکن است به کیسه های هوای جانبی (Side Airbags) نیز مجهز باشند. کیسه های هوای جانبی که معمولاً در صندلی ها یا درب های خودرو نصب می شوند در صورت وقوع تصادف از پهلو از قفسه سینه و شکم سرنشینان محافظت می کنند.
سیستم کمربند ایمنی پیش کشنده و محدود کننده نیرو: تکنولوژی و مزایا
کمربند ایمنی ساده ترین اما در عین حال مؤثرترین سیستم ایمنی در خودروها است. در دنا پلاس کمربندهای ایمنی جلو به سیستم های پیش کشنده (Pre-tensioner) و محدود کننده نیرو (Load Limiter) مجهز شده اند که کارایی آن ها را به طور چشمگیری افزایش می دهد.
سیستم پیش کشنده کمربند ایمنی در هنگام وقوع تصادف به صورت خودکار و بسیار سریع کمربند ایمنی را جمع کرده و آن را محکم تر به بدن سرنشین می چسباند. این عمل باعث می شود تا سرنشین در صندلی خود محکم تر قرار گرفته و از پرتاب شدن به جلو و برخورد با اجزای داخلی خودرو جلوگیری شود. سیستم پیش کشنده معمولاً با سنسورهای ضربه و واحد کنترل ایربگ هماهنگ عمل می کند و به طور همزمان با فعال شدن ایربگ ها فعال می شود.
سیستم محدود کننده نیرو نیز به منظور کاهش آسیب های احتمالی ناشی از فشار بیش از حد کمربند ایمنی بر بدن سرنشین در هنگام تصادف طراحی شده است. این سیستم به تدریج نیروی کشش کمربند را کاهش می دهد و اجازه می دهد تا بدن سرنشین با نیروی کمتری به کمربند برخورد کند. این ویژگی به ویژه برای سرنشینان آسیب پذیر مانند کودکان و افراد مسن اهمیت بیشتری دارد و می تواند از آسیب های جدی به قفسه سینه و دنده ها جلوگیری کند.
ترکیب سیستم های پیش کشنده و محدود کننده نیرو در کمربندهای ایمنی دنا پلاس سطح ایمنی سرنشینان را به طور قابل توجهی ارتقا داده و نقش مهمی در کاهش شدت جراحات در تصادفات ایفا می کند.
ساختار بدنه و استحکام شاسی دنا پلاس: بررسی مهندسی و ایمنی تصادف
ساختار بدنه و شاسی خودرو نقش اساسی در ایمنی تصادف ایفا می کنند. بدنه خودرو باید به گونه ای طراحی شده باشد که در هنگام تصادف ضربه را جذب کرده و از انتقال آن به سرنشینان جلوگیری کند. شاسی خودرو نیز باید از استحکام کافی برخوردار باشد تا در برابر نیروهای ناشی از تصادف مقاومت کرده و از تغییر شکل بیش از حد کابین سرنشینان جلوگیری کند.
در طراحی بدنه دنا پلاس از اصول مهندسی ایمنی تصادف استفاده شده است. بدنه خودرو از فولاد با مقاومت بالا ساخته شده و در نقاط کلیدی مانند ستون ها رکاب ها و قسمت های جلو و عقب خودرو از فولاد با استحکام فوق العاده بالا (High-Strength Steel – HSS و Ultra-High-Strength Steel – UHSS) استفاده شده است. این فولادها با افزایش استحکام و کاهش وزن به بهبود ایمنی و کاهش مصرف سوخت خودرو کمک می کنند.
ساختار بدنه دنا پلاس به گونه ای طراحی شده است که در هنگام تصادف انرژی ضربه را در نواحی مشخصی جذب کند و از انتقال آن به کابین سرنشینان جلوگیری شود. این ساختار که به ساختار جاذب انرژی (Energy-Absorbing Structure) معروف است شامل نواحی دفرمه شونده (Crumple Zones) در قسمت های جلو و عقب خودرو است. این نواحی در هنگام تصادف به صورت کنترل شده ای تغییر شکل می دهند و انرژی ضربه را جذب می کنند. در مقابل کابین سرنشینان به عنوان ناحیه امن (Safety Cell) طراحی شده است تا در برابر تغییر شکل مقاومت کرده و فضای ایمن برای سرنشینان فراهم کند.
استفاده از اتصالات لیزری (Laser Welding) در ساخت بدنه دنا پلاس باعث افزایش استحکام و یکپارچگی بدنه شده است. اتصالات لیزری نسبت به روش های سنتی جوشکاری از استحکام و دقت بالاتری برخوردارند و به بهبود عملکرد ایمنی بدنه در تصادفات کمک می کنند.
مقایسه سیستم های ایمنی دنا پلاس با خودروهای رقیب در کلاس مشابه
دنا پلاس در کلاس خودروهای سدان کامپکت قرار می گیرد و رقبای اصلی آن در بازار ایران خودروهایی مانند پژو ۲۰۷ صندوقدار رانا پلاس و برخی مدل های مونتاژی چینی هستند. در مقایسه سیستم های ایمنی دنا پلاس با این خودروها می توان به نکات زیر اشاره کرد :
- ABS و EBD : سیستم های ABS و EBD در دنا پلاس به عنوان تجهیزات استاندارد ارائه می شوند و در این زمینه با اکثر رقبای خود در یک سطح قرار دارد.
- کیسه های هوا : دنا پلاس به طور معمول با کیسه های هوای راننده و سرنشین جلو عرضه می شود. در این بخش نیز با اکثر رقبای خود مشابه است اما برخی از مدل های رقیب ممکن است کیسه های هوای جانبی نیز داشته باشند.
- کمربند ایمنی پیش کشنده و محدود کننده نیرو : این سیستم ها در کمربندهای ایمنی جلو دنا پلاس وجود دارند و در این زمینه از برخی رقبای خود برتری دارد.
- ساختار بدنه : دنا پلاس با استفاده از فولادهای با مقاومت بالا و ساختار جاذب انرژی طراحی شده است. در مقایسه با برخی خودروهای رقیب که از پلتفرم های قدیمی تر استفاده می کنند ساختار بدنه دنا پلاس از نظر ایمنی مدرن تر و کارآمدتر به نظر می رسد. با این حال برای مقایسه دقیق تر نیاز به انجام تست های تصادف استاندارد و بررسی نتایج آن ها برای تمامی خودروهای مورد مقایسه است.
- سیستم های کمک راننده (ADAS) : در حال حاضر دنا پلاس به سیستم های پیشرفته کمک راننده مانند ترمز اضطراری خودکار هشدار خروج از خط و کنترل تطبیقی سرعت مجهز نیست. در این بخش از برخی خودروهای رقیب که به این سیستم ها مجهز شده اند عقب تر است. با این حال انتظار می رود در مدل های آینده دنا پلاس این سیستم ها نیز به لیست تجهیزات ایمنی اضافه شوند.
به طور کلی سیستم های ایمنی دنا پلاس در سطح قابل قبولی قرار دارند و از نظر تجهیزات ایمنی پایه با اکثر رقبای خود در کلاس مشابه رقابت می کند. با این حال در زمینه سیستم های پیشرفته کمک راننده هنوز جای پیشرفت وجود دارد.
نقاط قوت و ضعف سیستم های ایمنی دنا پلاس از دیدگاه مهندسی
نقاط قوت
- وجود سیستم های ایمنی فعال و غیرفعال پایه : دنا پلاس به سیستم های ABS EBD کیسه های هوای جلو و کمربندهای ایمنی پیش کشنده و محدود کننده نیرو مجهز است که از جمله ضروری ترین و کارآمدترین سیستم های ایمنی خودرو محسوب می شوند.
- ساختار بدنه مدرن : استفاده از فولادهای با مقاومت بالا و ساختار جاذب انرژی در بدنه دنا پلاس به بهبود ایمنی تصادف و کاهش آسیب های وارده به سرنشینان کمک می کند.
- عملکرد قابل قبول در تست های ایمنی : نتایج تست های ایمنی انجام شده بر روی دنا پلاس (مانند تست های موسسه Euro NCAP که به صورت غیر رسمی بر روی نمونه های صادراتی انجام شده است) نشان می دهد که این خودرو از نظر ایمنی عملکرد قابل قبولی دارد و می تواند سطح ایمنی مناسبی را برای سرنشینان فراهم کند.
نقاط ضعف
- عدم وجود سیستم های پیشرفته کمک راننده (ADAS) : دنا پلاس در حال حاضر فاقد سیستم های ADAS مانند ترمز اضطراری خودکار هشدار خروج از خط و کنترل تطبیقی سرعت است. این سیستم ها که در خودروهای مدرن به طور فزاینده ای رایج شده اند می توانند به طور قابل توجهی از وقوع تصادفات جلوگیری کرده و سطح ایمنی خودرو را ارتقا دهند.
- تعداد محدود کیسه های هوا : دنا پلاس به طور معمول تنها با کیسه های هوای جلو عرضه می شود. افزودن کیسه های هوای جانبی و پرده ای می تواند پوشش حفاظتی را برای سرنشینان در تصادفات از زوایای مختلف بهبود بخشد.
- نیاز به بهبود در تست های تصادف : اگرچه دنا پلاس در تست های ایمنی عملکرد قابل قبولی داشته است اما هنوز جای بهبود وجود دارد. بهبود ساختار بدنه استفاده از مواد با استحکام بالاتر و بهینه سازی عملکرد سیستم های ایمنی می تواند به ارتقای سطح ایمنی دنا پلاس در تست های تصادف منجر شود.
بهینه سازی سیستم های ایمنی در دنا پلاس: پیشنهادات و راهکارها
برای بهبود و ارتقای سیستم های ایمنی دنا پلاس می توان راهکارهای زیر را مد نظر قرار داد :
- افزودن سیستم های پیشرفته کمک راننده (ADAS) : تجهیز دنا پلاس به سیستم های ADAS مانند ترمز اضطراری خودکار (AEB) هشدار خروج از خط (LDW) دستیار حفظ خودرو در خط (LKA) و کنترل تطبیقی سرعت (ACC) می تواند به طور چشمگیری از وقوع تصادفات جلوگیری کرده و سطح ایمنی فعال خودرو را ارتقا دهد.
- افزایش تعداد کیسه های هوا : اضافه کردن کیسه های هوای جانبی و پرده ای به لیست تجهیزات استاندارد یا آپشنال دنا پلاس پوشش حفاظتی را برای سرنشینان در تصادفات از زوایای مختلف (جلو پهلو و واژگونی) بهبود می بخشد.
- بهبود ساختار بدنه و استفاده از مواد پیشرفته : ادامه استفاده از فولادهای با استحکام فوق العاده بالا و بهینه سازی ساختار بدنه با استفاده از تکنیک های مهندسی پیشرفته می تواند به جذب بهتر انرژی ضربه و کاهش تغییر شکل کابین سرنشینان در تصادفات منجر شود.
- تقویت سیستم ترمز : استفاده از سیستم ترمز قوی تر با دیسک های ترمز بزرگتر و کالیپرهای پیشرفته تر می تواند عملکرد ترمزگیری دنا پلاس را بهبود بخشیده و مسافت ترمزگیری را کاهش دهد.
- ارتقای سیستم پایش فشار باد تایر (TPMS) : بهبود دقت و قابلیت اطمینان سیستم TPMS و ارائه اطلاعات دقیق تر به راننده می تواند از وقوع تصادفات ناشی از پنچری و کاهش باد تایرها جلوگیری کند.
- انجام تست های تصادف استاندارد و ارائه نتایج : انجام تست های تصادف استاندارد مانند Euro NCAP و ارائه نتایج آن ها به صورت شفاف به مشتریان می تواند اعتماد مصرف کنندگان به ایمنی دنا پلاس را افزایش دهد و انگیزه برای بهبود مستمر سیستم های ایمنی را تقویت کند.
نتیجه گیری علمی و جمع بندی نکات کلیدی
در مرحله نخست باید مقایسه دنا پلاس اتوماتیک با دنا پلاس معمولی را انجام داد. دنا پلاس اتوماتیک و دنا پلاس معمولی از نظر طراحی ظاهری مشابه هستند، اما تفاوت اصلی در نوع گیربکس است. دنا پلاس اتوماتیک به سیستم انتقال قدرت خودکار مجهز است که تجربه رانندگی راحتتر و بدون نیاز به تعویض دنده دستی را فراهم میکند. در حالی که دنا پلاس معمولی از گیربکس دستی بهره میبرد و نیاز به تعویض دنده دستی توسط راننده دارد. علاوه بر این، دنا پلاس اتوماتیک معمولاً با امکانات بیشتر مانند سیستمهای پیشرفتهتر ایمنی و راحتی همراه است. در مجموع، دنا پلاس اتوماتیک برای کسانی که به دنبال راحتی بیشتر در رانندگی هستند، مناسبتر است، در حالی که دنا پلاس معمولی گزینهای اقتصادیتر برای افرادی است که ترجیح میدهند کنترل بیشتری روی ماشین داشته باشند.
دنا پلاس به عنوان یک خودروی سدان کامپکت به مجموعه ای از سیستم های ایمنی فعال و غیرفعال پایه مجهز است که شامل ABS EBD کیسه های هوای جلو کمربندهای ایمنی پیش کشنده و محدود کننده نیرو و ساختار بدنه جاذب انرژی می شود. این سیستم ها به طور کلی سطح ایمنی قابل قبولی را برای سرنشینان فراهم می کنند و دنا پلاس را در رده خودروهای ایمن در کلاس خود قرار می دهند.
با این حال دنا پلاس فاقد برخی سیستم های ایمنی پیشرفته مانند ESP و ADAS است که می توانند به طور چشمگیری سطح ایمنی خودرو را ارتقا دهند. همچنین تعداد کیسه های هوا در دنا پلاس محدود است و هنوز جای بهبود در ساختار بدنه و عملکرد سیستم های ایمنی در تست های تصادف وجود دارد.
برای ارتقای سطح ایمنی دنا پلاس پیشنهاد می شود تا شرکت سازنده نسبت به تجهیز این خودرو به سیستم های ESP و ADAS افزایش تعداد کیسه های هوا بهبود ساختار بدنه و انجام تست های تصادف استاندارد اقدام نماید. با انجام این اقدامات دنا پلاس می تواند به یک خودروی ایمن تر و رقابتی تر در بازار خودرو تبدیل شود و اعتماد مشتریان را به ایمنی محصولات داخلی افزایش دهد.
سوالات متداول کاربران در مورد ایمنی دنا پلاس
سوال ۱ : آیا دنا پلاس در تست های ایمنی معتبر شرکت کرده و چه نتایجی کسب کرده است؟
در حال حاضر دنا پلاس به طور رسمی در تست های ایمنی معتبر بین المللی مانند Euro NCAP یا IIHS شرکت نکرده است. با این حال برخی گزارش های غیررسمی از انجام تست های ایمنی بر روی نمونه های صادراتی دنا پلاس توسط موسسه Euro NCAP منتشر شده است که نتایج قابل قبولی را نشان می دهد. به طور کلی دنا پلاس از نظر ایمنی در سطح خودروهای هم رده خود قرار دارد اما برای ارائه نظر قطعی و دقیق تر نیاز به انجام تست های تصادف استاندارد و انتشار رسمی نتایج آن ها است.
سوال ۲ : آیا دنا پلاس به سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESP) مجهز است؟
خیر در حال حاضر دنا پلاس به سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESP) مجهز نیست. سیستم ESP یک سیستم ایمنی فعال پیشرفته است که با کنترل ترمز و نیروی موتور از انحراف خودرو در شرایط بحرانی (مانند پیچیدن ناگهانی یا لغزش در سطوح لغزنده) جلوگیری می کند. عدم وجود ESP در دنا پلاس یکی از نقاط ضعف سیستم ایمنی آن محسوب می شود. تجهیز دنا پلاس به سیستم ESP می تواند به طور قابل توجهی سطح ایمنی فعال خودرو را ارتقا دهد.
سوال ۳ : آیا بدنه دنا پلاس از فولاد با مقاومت بالا ساخته شده است و آیا در تصادفات ایمن است؟
بله بدنه دنا پلاس از فولاد با مقاومت بالا ساخته شده است و در نقاط کلیدی از فولاد با استحکام فوق العاده بالا استفاده شده است. ساختار بدنه دنا پلاس به صورت جاذب انرژی طراحی شده است و در تست های ایمنی (غیر رسمی) عملکرد قابل قبولی از خود نشان داده است. با این حال ایمنی خودرو در تصادفات به عوامل متعددی از جمله شدت تصادف نوع تصادف سرعت خودرو و عملکرد سیستم های ایمنی فعال و غیرفعال بستگی دارد. بنابراین هیچ خودرویی نمی تواند به طور کامل در برابر تمامی انواع تصادفات ایمن باشد اما دنا پلاس با توجه به سیستم های ایمنی موجود و ساختار بدنه خود سطح ایمنی قابل قبولی را برای سرنشینان فراهم می کند.