«فصل شیدایی»؛ نمایشی دینی با هزاران مخاطب ایرانی و عراقی
آنا گزارش داد؛
نمایش مذهبی «فصل شیدایی» در 20 استان و همچنین کشور عراق روی صحنه رفته است که با استقبال مخاطبان مواجه شد.
به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر خبرگزاری آنا، نمایش میدانی اکنون به هنری عامیانه و ریشه دار تبدیل شده است که به کمک آن مفاهیم دینی به زبانی متفاوت روایت می شود. در میان آثار مختلفی که در سال های اخیر روی صحنه رفته، «فصل شیدایی» جایگاه متفاوتی را به خود اختصاص داده است. این اثر هنری ابتدا در سال 1363 ارائه شد و سپس در 20 استان ایران و عراق روی صحنه رفت که با استقبال گسترده مخاطبان مواجه شد.
نمایش جدید «فصل شیدایی» مهرماه امسال در محل نمایشگاه غدیر پشت کوه خضر نبی قم به مدت 18 شب عرضه شد. این اثر به نویسندگی و گویندگی رسالت بوذری، کارگردانی سعید اسماعیلی و تهیه کنندگی علیرضا کوهفر، تهیه کنندگی سازمان هنری اوج مدیا می باشد. روایتی از سه فصل انبیاء، وقایع اولیه اسلام و معاصر است که از نزول حضرت آدم تا ظهور امام زمان (عج) را در بر می گیرد.
آنچه در شهر مقدس قم روی صحنه می رفت با اجراهای قبلی متفاوت بود و چند موضوع دیگر را نیز مورد توجه قرار می داد. ورود امام رضا (ع) به نیشابور، ورود حضرت فاطمه معصومه (س) به شهر مقدس قم، تبیین نقش مراجع، علما و بزرگان در گسترش معارف دینی و اسلامی و جایگاه شهر قم به عنوان سرچشمه انقلاب اسلامی و همچنین بازسازی بخش هایی از عملیات خیبر که رزمندگان قمی در آن حضور داشتند و روایت شهادت مهدی و مجید زین الدین از جمله موضوعات جدید مورد بحث در این مراسم بود. این پخش
«فصل شیدایی» داستان خود را با استفاده از تصاویری خاص همراه با ترکیبی از نور و صدا روایت می کند. این نمایش در سه قسمت روی صحنه رفت و از جلوه های ویژه میدانی نیز استفاده شد. این تمهیدات باعث شد تا مخاطب در فضایی باورپذیر قرار گیرد و شاهد روایت های تاریخی به زبانی جدید و متفاوت باشد. یکی از ویژگیهای «فصل شیدایی» حضور تماشاگران بهصورت خانوادگی بود و به همین دلیل در میان جمعیت همه گروههای سنی دیده میشد.
* «فصل شیدایی» از نگاه اشخاص
آیت الله سیداحمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران نیز ضمن تمجید از «فصل شیدایی» گفت: این نمایش در واقع روایتی صادقانه از تاریخ زبان هنر است.
حجتالاسلام عباس کعبی، عضو مجلس خبرگان رهبری و جامعهی خبرگان حوزهی علمیهی قم، با تقدیر از زحمات این نهاد، گفت: این نمایش کار بزرگی است. ما باید معارف اسلامی را با زبان هنر گسترش دهیم. به خصوص در این عصر که عصر هنر است». حجتالاسلام عبدالحسین خسروپناه، معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در این باره اظهار داشت: از صحنههای مختلفی که این نمایش به نمایش گذاشت، چشمان ما پر از اشک شد. متن عالی بود و نمایشنامه زیبا و دقیق بر اساس شعر و روایت نوشته شده بود.
حاج حسین یکتا از رزمندگان پیشکسوت و راوی دوران دفاع مقدس پس از تماشای این نمایش نظر خود را اینگونه بیان کرد: «فصل وسواس نمایشی صمیمانه، واقعی و تأثیرگذار بود که دلها را برای ظهور امام زمان (عج) آماده می کند. زمان(عج).” محمدحسین کشکولی مدیر شبکه قرآن و معارف سیما با بیان سختی های کار گفت: به نظرم همه چیز خوب بود، مدیریت صحنه در این فضا کار سختی است. اما من معتقدم که قدرت انتقال برای کیفیت صدا استفاده درست از نوا است.
سید مرتضی سکایی نژاد، شهردار قم نیز استفاده از زبان هنر را ابزاری قدرتمند می داند: «راهی جز صحبت با زبان هنر به خصوص با نسل جوان نیست. ما قطعاً باید بدانیم که این نوآوری ها مؤثر هستند.»
حجت الاسلام علی لک کارشناس مذهبی نیز «فصل شیدایی» را اثری بزرگ و بدیع می داند که هر بار مخاطبان زیادی را به تماشای آن وا می دارد.
مسعود فروتن، نویسنده، مجری و کارگردان، جلوههای ویژه و صداگذاری فصل شیدایی را ستود و گفت: «آنچه دیدم کاملتر از کاری است که 13 سال پیش روی آن کار کردم. زیبایی نمایش این است که صحنه از سه طرف اضافه شده است. اگرچه صحنه فاقد عمق است و از عناصر استفاده شده است، اما مفهوم را کاملاً منتقل می کند. همه اشکال مختلف هنر به ویژه نمایش در کشور ما طرفداران زیادی دارد. این در حالی است که در سال های اخیر تئاتر به یک هنر گران قیمت تبدیل شده است و همه خانواده ها توانایی خرید بلیت را ندارند. در این شرایط یکی از وظایف اصلی سازمان ها فراهم آوردن زمینه ای است که فقرا از این هنر بی بهره نمانند.
به همین منظور سازمان هنری رسانه ای اوج اجراهای میدانی شب در کهکشان ها، تنهاتر از مسیح، ماهشیر، سرزمین خورشید، شب شب تار و جهان بانو را چند سالی است که به صورت رایگان روی صحنه می رود. همچنین “جهان بانو” جدیدترین برنامه ای است که به تازگی شروع شده و هر شب پذیرای علاقه مندان است. همه نمایش های میدانی اوج محتوایی مذهبی دارند و نیاز به پرداختن به موضوعات دیگر احساس می شود.
انتهای پیام/