بین المللی

بیهوده مبارزه ترکیه در خاک سوریه / آخرین نفس گروه های تروریستی در ادلب


یک فرودگاه بین المللی در پایتخت اقتصادی سوریه بازگشایی شد و اولین پرواز از دمشق به حلب به دنبال پیشرفت و موفقیت ارتش سوریه و شکست تروریست ها در شمال حلب بازگشایی شد. موفقیت ارتش سوریه در بازگشایی فرودگاه بین المللی حلب پس از گذشت 5 سال از تروریست ها ، نقطه استراتژیک را به دست می گیرد زیرا نیروهای دولت سوریه آخرین تروریست ها را از استان ادلب و غرب حلب بیرون می کشند تا به سرعت منطقه را کنترل کنند. .

بیشتر بخوانید

بازگشایی فرودگاه بین المللی حلب نوید پایان دادن به بحران سوریه را می دهد

ناتو از عملیات نظامی ترکیه در سوریه پشتیبانی نمی کند

تحلیلگر امور بین الملل شعیب بهمن در گفتگو با خبرنگار آنا ، آنا آکیسنسون ، بین المللی آسیا ، درباره مبارزه با تروریست ها در شمال ارتش سوریه گفت. القاعده به عنوان مهمترین پایگاه گروه های تروریستی تسلط دارد.

ادلب:

ادلب سوریه

وی افزود: عناصر اباعب النصره به لطف مواضع و رویکرد طرفدار ترکیه توانستند تسلط خود را در مناطق شمالی سوریه حفظ کنند ، اما در نهایت به دلیل عملیاتی موفق ارتش مجبور به عقب نشینی شدند. ارتش سوریه توانسته است پیشرفت چشمگیری در این منطقه داشته باشد و کنترل بزرگراه حلب – دمشق ، تروریست های “جاده M5” را به دست گیرد.

تحلیلگر امور بین الملل در مورد اهمیت استراتژیک جاده M5 این شمال و جنوب سوریه را به هم متصل می کند و از اهمیت استراتژیک برای روابط اقتصادی دمشق برخوردار است. این شهر همچنین می تواند شهرهای بزرگ سوریه از جمله حلب ، دمشق و شهرهای جنوبی مانند درعا را پیوند دهد.

بهمن درباره تحولات شمال سوریه و آزاد سازی مناطق استراتژیک توسط ارتش سوریه گفت: “از بین بردن مناطق مختلف سوریه از دستگیری تروریست ها نشان می دهد که ما شاهد آخرین نفس گروه های تروریستی در داخل سوریه و شکاف آنها با حامیان خارجی هستیم.” تلاش های ترکیه برای تغییر این حوزه از نظر سیاسی و سیاسی بی فایده است و اوضاع به نفع گروه های متضاد و حامیان خارجی آنها نیست.

تخلیه دو شهرک شیعه در حومه ادلب

وی اوضاع را به نفع دولت سوریه ، جبهه مقاومت و روسیه خواند و گفت: با توجه به موفقیت های ارتش سوریه ، گروه های تروریستی سرنوشت نامشخصی دارند ، زیرا دولت ترکیه طبق توافق سوچی نمی تواند آنها را به قلمرو آن بفرستد. مشکل ادلب به دلیل وضعیت نامشخص عناصر و گروه های تروریستی برای دو سال گذشته هنوز حل نشده است. اکنون گزینه های مختلفی برای تعیین وضعیت وجود دارد.

بهمن گفت که با نگاهی به گزینه های موجود ، چندین راه حل ممکن وجود دارد ، از جمله حذف عناصر تروریستی در همان منطقه توسط ارتش سوریه یا ترکیه مجبور به ایجاد قلمرو و فضایی برای فرار آنها می شود. حتی می توان با توجه به شرایط خاص ، منطقه و قلمرو خاصی را در خاک سوریه ایجاد کرد.

شیخ بهمن گفت که ترکیه حتی ممکن است گذرگاه های مرزی خود را برای عناصر مسلح در شمال سوریه ، مانند جابجایی گروه های مسلح به لیبی ، برای انتقال آنها به کشورهای اروپایی یا کشورهای دیگر ، باز کند. در آینده نزدیک با پیشرفت نیروهای دولت سوریه ، استان ادلب کاملاً پاک خواهد شد ، اما سرنوشت گروه های تروریستی نامشخص است.

ارتش سوریه

ارتش سوریه

این تحلیلگر اوراسیایی درباره نقش روسیه در معادلات منطقه ای از جمله اوضاع شمالی سوریه گفت: “بر خلاف تصور فعلی ، روسیه هیچ نقشی به عنوان واسطه ندارد ، اما طرف منازعه است و کاملاً از دولت سوریه حمایت می کند.” سربازان روسی در آزادسازی فعلی “ادلب” که از طرف مسکو نیز پشتیبانی می شود ، به طور جدی درگیر شده اند ، در حالی که روس ها بر این باورند که نباید گزینه های دیپلماتیک را رد کرد.

وی گفت: “اگر این امکان وجود دارد که گروه های متضاد را از طریق دیپلماتیک حذف کرده یا مکانیسم تخریب یا از بین بردن آنها را بدون خشونت ایجاد کنیم ، مورد استقبال همه طرفین از جمله روسیه قرار خواهد گرفت.” بنابراین روسها سعی در پیشبرد پروژه سیاسی خود دارند و توافق کردند که با دولت ترکیه مذاکره کنند.

وی در پاسخ به این سؤال که “آیا ادغام ایران ، روسیه و ترکیه در روند آستانه می تواند صلح و ثبات در سوریه را تضمین کند؟” گفت: “تاکنون این روند که توسط ایران ، ترکیه و روسیه آغاز شده است ، نتایج و دستاوردهای مثبت بسیاری داشته است.

شاید بزرگترین و مهمترین دستاورد این باشد که ابتکار عمل برای حل و فصل سیاسی ، مسئله سوریه را برای اولین بار از دست بازیگران غربی خارج کرده است و ما در عمل می بینیم که هیچ یک از طرفهای غربی در میز مذاکره حضور ندارند.

“سوال اصلی این است که ترکیه با آزادسازی ادلب چه خواهد کرد. آنکارا همچنان به پشتیبانی نیروهای خود ، از جمله ارتش آزاد و گروههای دیگر مانند اهر الشام یا فتح الشام ، که این سازمان را در ادلب ترتیب داده بود ، ادامه داد و پشتیبانی آن شامل گروههای دیگری نیز شد. هدف دولت ترکیه برای حمایت از نیروهای مسلح و گروه ها ، داشتن تراشه های مذاکره مؤثر در میز مذاکره سیاسی بود. اما در شرایط فعلی اگر اوضاع در ادلب پیش رود و شاهد آزادی مناطق مختلف باشیم ، در عمل کارتهای بازی و قدرت میز مذاکرات ترکیه کاهش می یابد.

شعیب بهمن تأکید کرد: فروپاشی توافق ترکیه منجر به مذاکرات قبلی در آستانه خسارت شده است ، اما با توجه به شرایط فعلی ، ایران و روسیه می توانند مسئله سیاسی را مدیریت کنند تا از حضور گروه های تروریستی در داخل سوریه یا به همین ترتیب کاسته شود. گروه ها در حال ناپدید شدن هستند و ترکیه ضرر بزرگی از توسعه را احساس نمی کند.

انتهای پیام / 4106/4033 /


انتشارات سایت به وسیله سامانه جامع و هوشمند بررسی و درج خودکار اخبار، اقدام به نشر محتوا می نماید، بنابراین مسوولیت کلیه محتوای این سایت بر عهده پایگاه های اصلی بوده و سامانه بر خط مجله زنده خبری هیچ مسوولیتی در قبال تمام مقالات سایت نخواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا