اجتماعی

سرنوشت مصرف‌کنندگان کم و سن سال «سیگار»

معاون اجتماعی مؤسسه Kadras با بیان اینکه چرا جوانان و نوجوانان به اعتیاد به سیگار معتاد نیستند ، به جوانان هشدار داد که شرکت های بزرگ دخانیات امروز از تاکتیک هایی مانند استفاده از طعم های مختلف در تنباکو و محصولات نیکوتین استفاده می کنند که برای جوانان جذاب است. و این باعث می شود که سیگار کشیدن برای آنها جذاب تر شود و به طور ناخودآگاه آنها را ترغیب کنیم تا خطرات ناشی از استعمال سیگار را کاهش دهند.

فرزانه سهرابی در گفتگو با مجله زنده خبری ، وی گفت: “هر ساله در تاریخ 31 ماه مه ، سازمان بهداشت جهانی (WHO) توجه همه را به خطرات و خطرات ناشی از مصرف دخانیات و راه های پیشگیری از آن و همچنین برای مردم در سراسر جهان جلب می کند.” درباره تبلیغات و فعالیتهای تجاری شرکتهای بزرگ دخانیات اطلاع می دهد.

وی گفت: “خطرات سیگار کشیدن زمانی آشکار می شود که مشخص شود که سیگار و دخانیات دومین عامل اصلی مرگ در جهان است.” “آمار نشان می دهد که نیمی از همه افراد سیگاری در اثر سیگار کشیدن و بدترین حالت جان خود را از دست می دهند. صدها هزار نفر از افراد غیر سیگاری هر ساله در معرض استنشاق دود سیگار قرار دارند و عواقب آن برای کودکان ، نوجوانان و جوانان به مراتب شدیدتر است. با آیه 95 سوره بقره تأیید شده است ، که به هر عمل یا کرداری که سلامت جسم و روح انسان را تهدید کند ، به گونه ای است که وجود انسان را به خطر می اندازد و درنهایت زندگی و سلامتی و نزدیکی فرد را به خطر می اندازد. به انواع مواد و تنباکو یکی از آنهاست.

جوانان باید هوشیار باشند

سازمان بهداشت جهانی (WHO) روز جهانی بدون دخانیات را به عنوان “محافظت از جوانان در برابر تبلیغات صنعتی و جلوگیری از مصرف دخانیات و نیکوتین در بین آنها” اعلام کرده است. کادراس گفت: “مأموریت اصلی این سازمان در مبارزه با اپیدمی جهانی دخانیات ، ترغیب مردم به استفاده از تاکتیکهای دستکاری شده شرکتهای بزرگ دخانیات است تا سعی در جذب افراد به ویژه جوانان با انواع تبلیغات صنعتی و تجاری محصولات خود داشته باشند.” . استعمال دخانیات و استفاده از دخانیات ، آموزش ارائه می دهد.

به گفته وی ، سالانه میلیاردها دلار برای شرکت های دخانیات صرف تبلیغات می شود تا دریابد که افراد سیگاری در صلح و آرامش ، آرامش و ارزش های جامعه زندگی می کنند. اما در حقیقت ، سیگار و سایر محصولات دخانیات محصولاتی طراحی شده اند که اغلب تولید و اعتیاد آور هستند ، به عنوان مثال ، سیگار به دلیل داشتن نیکوتین بسیار اعتیاد آور است و آسیب های جدی و جبران ناپذیری را به سلامتی انسان می گذارد. تولید دخانیات این امر را انکار می کند.

سهرابی معتقد است که شعار سازمان بهداشت جهانی در سال 2020 “حمایت از جوانان در برابر مصرف دخانیات” به همین دلیل است که صنعت دخانیات سالهاست که از استراتژی های تهاجمی اما به ظاهر توجیه شده برای جذب جوانان به سمت محصولات دخانی و محصولات اساسی استفاده می کند. نیکوتین تلاش می کند؛ طراحی و تولید محصولات جدید ، در حالی که کمپین های بازاریابی توسط شرکت های تولید کننده تنها یک هدف اصلی را دنبال می کنند ، جایگزینی میلیون ها انسان است که هر ساله در اثر مصرف دخانیات جان خود را از دست می دهند و کاربران جدید ، عمدتا جوانان را جایگزین می کنند. استراتژی سازمان بهداشت جهانی در پاسخ به این تاکتیک های منظم و تهاجمی صنعت دخانیات ، جذب نسل جوان تا سال 2020 و درگیر کردن جوانان در مبارزه با دخانیات است. سازمان بهداشت جهانی دستیابی به این هدف را با استفاده از تاکتیک های تبلیغات صنعتی در شرکت های بزرگ دخانیات ، از جمله معرفی محصولات و طعم های جدید حاوی نیکوتین ، همراه با افزایش دانش و آگاهی جوانان در مورد خطرات سیگار کشیدن ، به ویژه سیگار ، توصیه می کند.

وقتی از شما می پرسید که شرکت های بزرگ دخانیات و صنایع وابسته چگونه جوانان و ذهن آنها را در مورد مصرف آن دستکاری و راهنمایی می کنند ، از معاون اجتماعی انستیتوی کادرا می پرسید. وی ادامه می دهد: “به نظر می رسد شرکت های بزرگ دخانیات بر اساس سلیقه نسل جوان دائما محصولات جدیدی را راه اندازی می کنند و محصولات خود را در یک محیط کاملاً صنعتی و حرفه ای تبلیغ می کنند.” امروزه شرکت ها از تاکتیک هایی مانند استفاده از عطر و طعم های موجود در تنباکو و محصولات نیکوتین استفاده می کنند که برای جوانان جذاب است و در عین حال مضرات سیگار کشیدن را در ظاهر پنهان می کند و این باعث می شود سیگار کشیدن برای جوانان جذاب تر شود. و آنها ناخودآگاه خود را تشویق می كنند تا خطرات مرتبط با استعمال سیگار را به حداقل برساند.

سهرابی خاطرنشان می کند: نقش صنعت تبلیغات در معرفی محصولات به عنوان جایگزین برای کاهش آسیب از سیگارهای معمولی ، که هنوز اثربخشی آن اثبات نشده است ، بسیار چشمگیر است: در حقیقت ، استفاده از افراد مشهور به عنوان الگوی نقش برای جوانان. بازاریابی محصولات خود را به همراه استفاده از فضای سایبر مانند اینستاگرام به فروش می رساند تا شکل جدیدی از بازاریابی و تبلیغات ارائه دهد که نوجوانان و جوانان را هدف قرار دهد. به نظر می رسد شکل جدیدی از فروش دخانیات در مکانهایی که جوانان در آن سفر می کنند ، گسترش می یابد ، از جمله در نزدیکی مدارس ، رستوران ها ، کلوپ های قمار یا به طور غیر مستقیم محصولات تنباکو را در فیلم ها ، نمایش های تلویزیونی و نمایش های آنلاین بازاریابی می کنند.

پیام شعار سازمان بهداشت چیست؟

وی معتقد است که انتخاب شعار “حمایت از جوانان در برابر تبلیغات صنعتی و جلوگیری از مصرف دخانیات و نیکوتین” برای روز جهانی دخانیات ، با هدف هشدار جامعه جهانی به برنامه های سنتی کنترل دخانیات با ظهور تاکتیکها جدید ، همراه با تبلیغات هوشمند و بازاریابی صنعتی ، دیگر مؤثر نیست و ما باید نوجوانان و جوانان را به طور مستقیم در مورد پیامدهای منفی و در عین حال جدی مصرف دخانیات آموزش دهیم و با تمرکز روی برنامه های پیشگیری و آموزش ، آنها را زنده کنیم. بدون دخانیات ،

چرا استعمال سیگار در بین جوانان بسیار محبوب است؟

کادراس ، معاون اجتماعی مؤسسه کادراس ، گفت: نیکوتین ماده اصلی اعتیاد آور در سیگار است که بسته به نوع اعتیاد ، اثرات آرام بخش کوتاه مدت دارد ، اما این ماده اعتیاد آور اصلی برای مصرف دخانیات است. . مصرف بسیار اعتیاد آور است. دود سیگار که از نیکوتین ، تنباکو و دوپامین و سروتونین استنشاق می شود ، انتقال دهنده های عصبی در مغز را تحریک می کند ، حافظه طولانی مدت را افزایش می دهد و برخی کارهای ساده را تسهیل می کند. در واقع ، آنچه باعث محبوبیت سیگار در بین جوانان شده است ، تأثیر فوری نیکوتین بر مغز است که با افزایش کارآیی ، کاهش اضطراب و هزینه کم همراه است.

سرنوشت افراد سیگاری جوان و پیر در بزرگسالی

یکی از رایج ترین نظریه ها در مورد اعتیاد به دخانیات ، فرضیه گیت است. سهرابی با اشاره به این فرضیه می گوید: “طبق این فرضیه در دروازه ، مصرف مواد مخدر با سوء استفاده از یک ماده قانونی مانند داروی نرم مانند سیگار آغاز می شود. در دوره گسترش و تکامل ، از داروهای سخت استفاده می شود.” طرفداران پرونده وی در تلاشند نسخه آنلاین این بیانیه را تهیه کنند. بر این اساس ، الکل و استعمال سیگار در سنین پایین با مصرف مواد و سایر رفتارهای ضد اجتماعی در بزرگسالی همراه است.

در بیانیه انستیتوی امور اجتماعی کادرا آمده است: بزرگسالی به دلیل خودمحور بودن و عدم درک یکپارچه و صحیح از عواقب خطر در نوجوانان با رفتار خود گامی مهم در توسعه رفتار پرخطر بوده است. الکل و سایر مواد مجاز نیستند و نوجوانانی که سیگار می کشند بیشتر از مواد مخدر استفاده می کنند. همه این عوامل در سنین پایین می تواند باعث شود که افراد به تنباکو اعم از سیگار و قلیان معتاد نشوند. به عبارت دیگر ، فردی که به دلایلی تمایل دارد در سن جوانی شروع به سیگار کشیدن کند ، به احتمال زیاد مورد جذب سایر داروهای اعتیاد آور تر است.

سهرابی معتقد است که حضور دوستان در حال استعمال دخانیات ، دسترسی آسان به سیگار ، تبلیغات گسترده توسط شرکت های دخانیات بر اساس غیر اعتیاد آور بودن مصرف آنها و آزادی استفاده از آنها در ملاء عام به عنوان عوامل مهم در روند سیگار کشیدن شناخته می شود. در بین نوجوانان و جوانان از طرف دیگر ، استعمال دخانیات باعث تغییر در رفتار و شخصیت مصرف کننده می شود و باعث می شود او تمایل به مصرف هر ماده ای داشته باشد. حضور این دوستان عواقب خاصی دارد که یکی از آنها گرایش به انحرافات اجتماعی است. در چنین گردهمایی ها فرد با مواد جدید و اثرات آنها آشنا می شود و تبلیغات مختلف برای استفاده مثبت از مواد مخدر و استقلال برخی از مواد باعث ایجاد نگرش مثبت در انسان می شود و علاوه بر رفع زشتی استفاده از مواد مخدر ، علاقه انسان به مصرف مواد مخدر را نشان می دهد. رو به رشد.

نوجوانانی که به سیگار معتاد هستند این خصوصیات را دارند

وی در بخش دیگری از این گفتگو درباره گرایش دختران نوجوان به سیگار کشیدن صحبت می کند و ادامه می دهد: در دختران نوجوان ، گرایش به سیگار کشیدن به دلیل اختلاف جنسیتی بین زن و مرد ممکن است متفاوت باشد. دختران نوجوان که می خواهند سیگار بکشند غالباً غریب و عصیان هستند. در عین حال ، نسبت به افراد غیر سیگاری ، اعتماد به نفس و اعتماد به نفس کمتری نشان می دهند ، به ویژه از نظر توانایی ساختن آینده خود ، و غالباً به بهانه اینکه نگران از دست دادن وزن و مشکلات ظاهری هستند ، از سیگار به عنوان وسیله ارتباط با همسالان خود استفاده می کنند. استفاده کنید. نیکوتین می تواند به فرد احساس قدرت دهد و در نتیجه حس اعتماد به نفس بالایی داشته باشد و روحیه خود را تغییر دهد اما این بهانه ای برای ادامه اعتیاد است.

کادراس در پایان گفت: “مؤسسه کادراس (مرکز تحقیقات بین المللی مواد مخدر ، رویکردها و تحقیقات) براساس مأموریت خود برای ارتقاء آگاهی در بین نسل جوان و افراد آسیب پذیر در نتیجه اعتیاد است.”ممربوط به ااعتیاد = ما “ما میتوانیم.” انتخاب عاقلانه این شعار مبتنی بر این ایده کلی است که اراده انسان به همراه قدرت عقل و برنامه ریزی هوشمندانه ، تنها راه نجات بشریت از اعتیاد و عواقب جدی آن برای جامعه است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا