اجتماعی

تاثیر جهانی کرونا بر مواد مخدر و جرائم سازمان یافته

یک محقق Cadace گفت: اگرچه بازار جهانی دارو چندین مرحله از بحران را پشت سر گذاشته است ، اما بازار داروی بسیاری از بحران ها را پشت سر گذاشته است. اما بحران فعلی (تاج) از نظر پیچیدگی و تأثیر با رویدادهای قبلی قابل مقایسه نیست.

منصور براتی در مصاحبه با مجله زنده خبری ، وی با اشاره به تأثیر تاج بر مواد مخدر و جرم سازمان یافته ، اظهار داشت: تحقیقات نشان می دهد که درگیری تاج بر همه ابعاد زندگی افراد و حتی موضوع جرم و رفتار باندهای جنایتکار و قاچاقچیان مواد مخدر تأثیر گذاشته است. خرد و کلان) در این دوره تحت تأثیر قرار می گیرند. در همین حال ، کورونا درگیر در جنایات سازمان یافته و قاچاق مواد مخدر است.

یک پژوهشگر مؤسسه تحقیقاتی Cadras در پاسخ به این سؤال كه آیا پیش از وقوع coronavirus سابقه اختلال در بازار مواد مخدر وجود داشته است یا خیر ، پرسید: او توضیح داد: بله ، تاریخ وجود دارد ، گرچه تاكنون بازارهای جهانی داروی چندین بحران را پشت سر گذاشته اند. اما بحران فعلی از نظر پیچیدگی و تأثیر با رویدادهای قبلی قابل مقایسه نیست.

وی گفت: “اگر بخواهیم به مشکلات بزرگ جهانی در طول تاریخ اشاره کنیم ، می بینیم ، به عنوان مثال ، اختلال در زنجیره تامین پیش سازهای شیمیایی در ایالات متحده در 1995 ، منجر به کمبود متامفتامین ، ممنوعیت تولید تریاک توسط طالبان در افغانستان.” . در سال 2000 که منجر به کمبود جهانی هروئین در 2001 شد ، شیوع سندرم حاد تنفسی (SARS) در سال 2003 تقاضای مواد مخدر در هنگ کنگ را تشدید کرد. قارچ سازی در سال 2010 که منجر به ظهور مجدد بازار هروئین شد ، در همه این شرایط باعث اختلال در کوتاه مدت اما جامع در عرضه و عرضه مواد غیرقانونی در بازارها شد.

وی گفت: “به دنبال اجرای سیاست های قرنطینه و فاصله اجتماعی ، بسیاری از کشورهای جهان شاهد کاهش برخی از جرائم از یک طرف و افزایش جرایم دیگر از سوی دیگر هستیم.” خشونت خانگی منجر به افت شدید قتل ها و حملات خشونت آمیز شده است ، در حالی که خشونت خانگی و خشونت جنسی در همان کشورها افزایش یافته است.

براتی با بیان اینکه در برخی از خشونت آمیزترین کشورهای جهان افت قابل توجهی در جرایم خشونت آمیز در هنگام شیوع کرونا رخ داده است ، گفت: به عنوان مثال در شیکاگو ، لس آنجلس و نیویورک کاهش شدید سرقت ها و خیانت رخ داده است. . تعداد قتل ها در السالوادور ، که معمولاً یکی از خطرناک ترین ها در جهان است ، از 114 فوریه به 65 مورد در ماه مارس و آفریقای جنوبی ، پایتخت جنایت در آفریقا افزایش یافته است. در چند هفته اول قرنطینه ، 94 مورد قتل را به ثبت رساند كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته 326 كاهش داشته است.

وی در ادامه در پاسخ به این سؤال كه آیا اجرای سیاست های ضد قاچاق و قرنطینه مانع فعالیت گروه های جنایی خواهد شد یا خیر. وی افزود: در حالی که باید از اجرای سیاست های لازم برای این دوره استقبال کنیم ، در عین حال باید بدانیم که اجرای آنها فقط برای مدت کوتاهی امکان پذیر است. همچنین سیاست هایی از قبیل مسافت جسمی ، ممنوعیت سفر و سرپناه نیز در نظر گرفته شده است. با کارتل ها ، باندها و گروه های شبه نظامی دخالت نمی کند. برعکس ، در نتیجه کاهش فعالیت پلیس از یک سو و شوک در عرضه و عرضه مواد مخدر ، موج جدیدی از خشونت به ویژه در برزیل ، کلمبیا و مکزیک (کشورهایی که گروه های جنایی در حال کاهش هستند) است. آنها در حال تلاش با بازار هستند. در همین حال ، وخیم تر شدن وضعیت امنیتی به دلیل آزادی موقت برخی از زندانیان از زندان های بدنام در این مناطق نیز باعث ایجاد تعداد بیشتری شده است. بنا بر گزارش ها ، برخی از بازداشت شدگان هنگام آزادی موقت به مسیرهای قبلی خود بازگشتند و سعی کردند حساب های قدیمی خود را تسویه کنند.

وی خاطرنشان کرد ، به عنوان مثال روند نزولی در قتل ها در برزیل ، که سه سال به طول انجامید. او برای یک لحظه متوقف شد. در سائوپائولو ، مرکز قدرتمندترین سازمان توزیع مواد مخدر در آمریکای لاتین ، میزان جرم از مارس 2019 تا مارس 2020 به میزان 10 درصد افزایش یافته است. فقط در 10 روز اول مارس 2020 تعداد خشن ها جنایت (از جمله قتل) در سیرالئون 98 درصد افزایش یافته است. همچنین خشونت خانگی در اکثر کشورهای برزیل از جمله ریودوژانیرو افزایش یافته است که فقط نشان از افزایش 50 درصدی خشونت خانگی دارد.

به گفته این محقق ، مکزیک نیز اخیراً شاهد افزایش شدید خشونت های مرگبار به ویژه در ایالت های چیوهوا ، میچوان و گوانگژو است که در آن کارتل های مواد مخدر حاکم است. در کل ، مقامات بیش از 2500 مورد قتل در کشور در ماه مارس ثبت کردند که بیشترین تعداد از سال 1997 تاکنون است. با توجه به تمرکز نیروهای مسلح و پلیس بر تدابیر کنترل شیوع کرونا ویروس جهانی ، بیش از 200 گروه جنایتکار مکزیکی در تلاشند تا مسیرهای ترانزیتی و قاچاق بنزین را در مقیاس صنعتی به دست گیرند.

یک محقق Cadace گفت: “حتی افت قابل توجهی در جرم و جنایات در السالوادور تحت الشعاع افزایش سریع خشونتهای بانکی طی چند هفته گذشته قرار گرفته است.” پس از کشته شدن چندین غیرنظامی توسط باندهای جنایتکار در طول آخر هفته در ماه آوریل ، رئیس جمهور السالوادور دستور افزایش بازداشت ها و مداخله نیروهای مسلح را صادر کرد. البته ، سیاست مشت آهنین می تواند وضعیت بد فعلی را تشدید کند ، زیرا باندها به طور مؤثر کنترل زندان های کشور و چندین رقیب بزرگ را کنترل می کنند و به راحتی می توانند فاجعه ایجاد کنند.

باراتی گفت: “در این کشورها و حتی در برخی از کشورهای دیگر ، باندهای جنایتکار و نه پلیس ، قوانین راهنمایی و رانندگی را در شهرک های غیر رسمی و سوپر مارکت ها اعمال می کنند.” به این ترتیب ، گروه های جنایتکار و شبه نظامی و همچنین گروه های مافیایی می توانند به راحتی از این وضعیت استفاده کرده و قدرت نرم خود را افزایش دهند. برخی از این گروهها حتی به تدابیری از جمله تهیه دستمال ، کنسرو و مواد غذایی به نیازمندان ، معلولان و سالمندان متوسل می شوند. برخی دیگر هشدارهایی درباره ممنوعیت و گسترش انزوای اجتماعی در اینترنت صادر می کنند. با این حال ، هنگامی که دولت ها نتوانند به تعهدات خود عمل کنند ، جذابیت این گروه های جنایتکار افزایش می یابد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا