اجتماعی

پربارش‌ترین و کم‌بارش‌ترین استان‌های کشور

مروری بر داده های مرکز ملی خشکسالی نشان می دهد از ابتدای اکتبر حدود 32 میلی متر باران در کشور داشته ایم که سهم برخی از استان ها بیشتر از بارندگی بوده و سهم برخی دیگر از استان ها بسیار کم بوده است.

به گزارش مجله زنده خبری ، از ابتدای سال مرطوب ، سه استان گیلان ، مازندران ، کهگیلویه و بویراحمد به ترتیب بارانی ترین استانهای کشور بوده اند. طبق اعلام مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی ، اگرچه از ماه اکتبر در استان گیلان 195 میلی متر بارندگی داریم و این استان در دو ماه گذشته پر باران ترین استان کشور است اما آمارها نشان می دهد میزان بارندگی در این استان بیشتر است بالاتر از حد متوسط حالت طبیعی 25٪ پایین تر است. از سوی دیگر میزان بارندگی در استان گیلان نسبت به سال گذشته 33 درصد کاهش یافته است.

بر این اساس ، میزان بارش در استان مازندران 5/173 میلی متر است که نسبت به بلند مدت 5 درصد افزایش دارد ، اما در مقایسه با سال گذشته 38 درصد کاهش یافته است.

از ابتدای ماه اکتبر ، میزان بارندگی در استان کهگیلویه و بویراحمد – یکی از بارانی ترین استانهای کشور – 89.5 میلی متر است که 12 درصد بیشتر از متوسط ​​بلند مدت است. میزان بارندگی سال گذشته 13 درصد کمتر بود.

کاهش قابل توجه بارندگی در سه استان کشور

از طرف دیگر ، از ابتدای آنلاین ماه ، میزان بارش در سه استان هرمزگان ، سیستان و بلوچستان و خراسان شمالی نسبت به میانگین بلند مدت کاهش چشمگیری داشته است ، به طوری که دیروز (5 آذر) بارش در هرمزگان 60 درصد ، در سیستان و بلوچستان 48 درصد بوده است. درصدی در خراسان شمالی نیز 35 درصد کمتر از حد معمول اعلام شده است.

اطلاعات مرکز ملی خشکسالی نشان می دهد که استان های سیستان و بلوچستان کم بارش ترین استان طی دو ماه گذشته هستند. بارش در این استان 3.8 میلی متر گزارش شده است که حدود 4٪ کمتر از متوسط ​​بلند مدت است.

پس از استانهای سیستان و بلوچستان ، استانهای هرمزگان و یزد کمترین استانهای بارشی را در سال آبی جاری به ثبت رسانده اند.

در این میان میزان بارش در 18 استان کشور کمتر از حد نرمال است که طبق پیش بینی مدل های کم آب و هوا در ایران طی ماه های آینده نیز ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا