اقتصادی

ابعاد تازه از تامین ارز ۱.۳ میلیارد دلاری/ یک میلیارد دلار به گمرک نرفت!

به دنبال تأکیدات مکرر بانک مرکزی مبنی بر تأمین حدود 1.3 میلیارد دلار ارز خارجی اما کالاها آزاد نشده ، تحقیقات گمرک ایران ، طبق اسناد دریافتی از بانک مرکزی ، نشان می دهد که 90٪ کالاهای مشمول ارز خارجی ، 350 میلیون دلار هستند گمرک آزاد شده و یک میلیارد دلار دیگر هنوز اعلام نشده است و گمرک قبل از اعلام کالا مسئولیتی ندارد اما اقدامات پیگیری برای تعیین تعرفه این کالاها در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش مجله زنده خبری ، بیش از یک ماه پیش که موضوع رهاسازی فوری کالاهای اساسی و مواد اولیه تولید با رفع موانع ارزی مطرح شد ، قطعنامه ای در ستاد دولت برای هماهنگی اقتصادی صادر شد و بر رفع موانع ارزی تأکید کرد. این شرایط برای رهاسازی کالاها از محل نامزد صادرات ارز ، ارز افراد و بدون انتقال ارز فراهم شده است.

بانک مرکزی: 1.3 میلیارد دلار ارز خارجی تأمین کردیم اما کالاها ترخیص نشد

البته بانک مرکزی به دلیل شرایط ارزی و کنترل جریان ارز با این روش واردات موافقت نکرد و حتی رئیس کل بانک مرکزی در نامه ای به رئیس جمهور از این روش تأمین ارز وارداتی انتقاد کرد. با این حال ، در اواسط ژانویه ، بانک مرکزی در بیانیه ای اظهار داشت که روش واردات کالا از ارز متقاضی از ابتدای سال 1397 وجود داشته است و هیچ تغییر جدیدی در این روند رخ نداده است. همچنین اشاره شد که حدود 20 میلیارد دلار تحت کد رهگیری عرضه ارز صادر شده است که حدود 1 میلیارد دلار آن به گمرک اعلام نشده و بیش از 350 میلیون دلار با وجود اظهارنامه گمرکی آزاد نشده است.

گمرک: اسناد ارزی ارائه دهید

این اعلام موضع بانک مرکزی با واکنش معاون فنی گمرک ایران همراه بود و وی اظهار داشت که علی رغم این که طبق قانون ، حقوق گمرکی از لحظه اعلام کالا در این سازمان پرداخت می شود ، اما بانک مرکزی موظف است لیستی از این موارد را ارائه دهد. کالاهای موجود در گمرک ایران باید اقدامات پیگیری لازم را توسط آن سازمان انجام دهند و صاحبان کالا را ملزم به اظهار کالا به گمرک کنند.

اندکی پس از آن ، معاون فنی گمرک ایران در تاریخ 11 نوامبر در نامه ای به پناهی ، معاون مدیر امور ارزی بانک مرکزی ، رسماً اسنادی را برای تحویل ارزی کالاهایی که آزاد نشده اند ، درخواست کرد.

در نامه نگاری ، آرونگی به پناهی گفت: “طبق اطلاعات و آماری که بانک مرکزی اعلام کرده ، حدود یک میلیارد دلار کالا با کد رهگیری اظهارنامه عرضه ارز در گمرک و بیش از 350 میلیون دلار براساس اظهارنامه اعلام نشده است.” “این کالاها منجر به ترخیص کالا در گمرک نشده است. بنابراین ، لطفاً دستور ارسال سریع اطلاعات مربوط به صاحبان کالاهای مربوط به این سازمان را صادر کنید تا در اسرع وقت بررسی های لازم انجام شود.”

معاون فنی گمرک همچنین تأکید کرد که “اگر صاحب کالا پس از دریافت کد رهگیری بانک ، عمداً نسبت به ترخیص نهایی کالاهای اعلام شده توسط وی اقدام نکند ، گمرک بلافاصله کالا را کنار می گذارد. نگهداری کالا در گمرک وجود شرایطی برای رهاسازی نهایی کالا می تواند به عنوان نمونه هایی از انباشت در نظر گرفته شود ، مگر اینکه کدهای رهگیری صادر شده توسط بانک مربوط به دوره گذشته نباشد ، در این صورت صاحبان کالا باید یک فرصت عادی برای ترخیص و خروج داشته باشند. “

مدارک به گمرک می رفت

متعاقباً معاون رئیس کل بانک مرکزی در تاریخ 18 نوامبر به درخواست گمرک ایران پاسخ داد و اسناد مربوط به اعلامیه بانک مبنی بر ترخیص کالاهای بیش از 350 میلیون دلار را به گمرک ارائه داد.

در روزهای اخیر اما همتی رئیس کل بانک مرکزی ضمن اعلام مخالفت این بانک با واردات بدون ارز ، به موضوع تهیه یک میلیارد دلار ارز اشاره کرد که هنوز کالاهای آن آزاد نشده است.

با این حال ، در مورد عدم قطعیت ها ، حدود یک میلیارد و 350 میلیون دلار جمع آوری شد ، كه بانك مركزی تأكید كرد و گفت كه وظیفه آن مشخص نیست. تحقیقات انجام شد جزئیات جدیدی در مورد آن ارائه داد.

این مقام مسئول با اشاره به مکاتبات گمرک ایران و بانک مرکزی گفت: طبق مکاتبات طبقه بندی شده بانک مرکزی اعلام شد که “4376 کد رهگیری اظهارنامه برای تحویل ارز به ارزش 892 450 530 یورو در هیچ اظهارنامه ای موجود نیست. ثبت نشده است و 2241 کدگذاری اظهارنامه تحویل ارز به مبلغ 369،440،135 یورو پاک نشده است ، اگرچه در اظهارنامه ثبت شده است. “

90 درصد از 369 میلیون یورو ارز تسویه شده است

اروانقی با بیان اینکه کلیه 2241 رکورد ثبت و عدم مجوز کالا توسط گمرک مورد بررسی قرار گرفت ، افزود: 1745 عنصر اظهارنامه پس از صدور و اعمال کد بانک های عامل ، در مهلت قانونی از گمرک خارج و از کشور خارج شد. . مراحل نهایی شدن و برداشت 289 فقره اظهارنامه در حال انجام است و بیشتر این کالاها مشمول ترخیص خاص گمرکی می شوند. 206 عنصر اظهارنامه در طی تشریفات گمرکی یا اخذ مجوزهای قانونی یا مکاتبه با مقر گمرک ایران به دلیل اختلاف در تعرفه ها ، ارزش ها یا مسائل نظارتی است و به درخواست صاحب کالا یک عنصر اظهارنامه لغو شد. این اطلاعات به طور مفصل در اختیار بانک مرکزی قرار خواهد گرفت.

معاون امور فنی و امور گمرکی گمرک ایران یادآور شد که بر این اساس بیش از 90 درصد اظهارنامه هایی که رمزگذاری بانکی آنها صادر شده است ، پاکسازی شده است و این نشان می دهد صاحبان کالا پس از صدور کد رهگیری بانکی ، معاف از گمرک.

وی همچنین با اشاره به اینکه راکد بودن 206 عنصر اظهارنامه منوط به تشریفات عادی گمرکی است ، توضیح داد: عوامل ایستایی این اظهارنامه می تواند عواملی مانند تأخیر در پرداخت ورودی برای برخی از شرکت ها یا م institutionsسسات دولتی ، تشریفات و تعهد از طرف مالک باشد. کالاهای تحویل کالاهای اساسی در سیستم بازار ، تغییر خط تعرفه اعلام شده پس از بازرسی گمرکی و لزوم ویرایش ثبت سفارش صادر شده ، پیگیری صاحب کالا برای دریافت و معافیت از هزینه های ورود ، دریافت و ارائه موارد قانونی مجوزها و نیاز به آزمایش در نمونه کالاهای وارداتی لازم بود که تفاوت در ارزش یا تعرفه یا انقضا دوره آزاد سازی اقلام خاص منوط به تأییدیه های خاص مانند اتومبیل و کالاهای گروهی (4) و مواردی از این قبیل.

یک میلیارد دلار اظهار نشده است و گمرک مسئولیتی در قبال آن ندارد

در بخشی از سخنان معاون فنی گمرک ایران ، وی همچنین توضیح داد که با توجه به بررسی تصادفی چندین سوابق رمزنگاری 4376 – که از نظر بانک مرکزی در این زمینه به گمرک و گمرک اعلام نشده است – به نظر می رسد این وضعیت برای کالاهای اعلام شده است. برای گمرک لازم به ذکر است که گمرک ایران اخیراً بخشنامه ای در این زمینه صادر و به کلیه مراجع دریافت کننده و گمرکات اجرایی ابلاغ کرده است تا کالاهای موجود در بنادر و گمرکات به صورت فوری سفارش داده شود.

اما این یک میلیارد دلار که بانک مرکزی اعلامیه تحویل ارز را دریافت کرده اما به مرحله اعلامیه نرسیده است و هیچ وظیفه مشخصی ندارد ، باید با دستورالعمل گمرک تعیین شود ، در حالی که پس از اخطارهای متوالی گمرک ایران به صاحبان انبار برای اقدام به رهاسازی فوری ، دستورالعمل های تعیین عوارض گمرکی کالاهای اعلام نشده ، اعلام شده و دارای مجوز باید در بخشنامه اخیر به گمرکات اجرایی ارائه شود. بر این اساس ، اعلام شد که با صاحبان کالاهایی که تأخیر یا انطباق آنها را در گمرک و روش های گمرکی رد کرده اند ، باید در چارچوب مشخص شده برخورد شود. بنابراین ، در صورت عدم اقدام به موقع ، کالاها مشمول قوانین رها شده می شوند و نوعی انحصار محسوب می شوند و در دادگاه مورد رسیدگی قرار می گیرند.

به دنبال بخشنامه گمرکی ایران ، سازمان املاک که وظیفه دریافت و اعطای کالا پس از مهلک کالا را بر عهده دارد ، بر اقدام در مورد اعطای کالای مشمول مقررات متروکه تأکید کرد و به سازمان های استانی خود اطلاع داد که گمرک ایران به گمرکات کشور در مورد دفع کالاها در بنادر ، گمرک و انبارهای عمومی ، ردیابی فوری گمرکات و کالاهای مربوطه که برای اقدام قانونی برای تعیین وظایف گمرکی خود رها شده اند. “و نتیجه اعلام خواهد شد.”

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا