اقتصادی

افتتاح ۱۵ پروژه برق در سیستان و بلوچستان

مجله زنده خبری / سیستان و بلوچستان رئیس جمهور در ارتباط با کنفرانس ویدیویی 15 پروژه برای صنعت انرژی در سیستان و بلوچستان افتتاح کرد.

معاون وزیر نیرو در برق و انرژی در مراسم افتتاحیه این پروژه ها که به طور متمرکز در زاهدان برگزار شد ، افزود: هفته سی ام اسکن “هر هفته AB-Iran” در سه استان سیستان بلوچستان ، خوزستان و خراسان رضوی با سرمایه گذاری 5936 میلیارد دلاری ساخته شده است.

همایون حائری گفت: سهم سیستان و بلوچستان افتتاح 15 پروژه به ارزش 1438 میلیارد تومان در شهرهای زاهدان ، زابل ، ایرانشهر ، سراوان و نیکشهر است.

وی گفت: همچنین سه پروژه حفر 235 میلیارد تومانی شامل خط 132 کیلوولت فانوج – کتیج به طول 150 کیلومتر مدار ، خط 230 کیلوولت زاهدان – میرجاوه به طول 150 کیلومتر مدار و ساخت شبکه کنترل انتقال در حومه شهر (Eastern Dispatch) با نرم افزار محلی یکی از پروژه های احداث برق در منطقه سیستان و بلوچستان است که با حضور معاون وزیر نیرو در برق و انرژی تخریب شد.

معاون وزیر نیرو در برق و انرژی به پروژه های افتتاحیه مهم در این استان اشاره کرد و گفت: پروژه عظیم خط 400 کیلوولت زاهدان – بم به طول 270 کیلومتر که از تیرماه سال 1386 و پس از فراز و فرودهای مختلف اجرای آن آغاز شد 13 سالهای اکتبر 1998 تنها 65٪ پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی تصریح کرد: پیشرفت پروژه 400 کیلوولت زاهدان بم به ارزش 6700 میلیارد ریال در 11 ماه گذشته از 65٪ به 100٪ رسیده و ساخت آن پس از 14 سال تکمیل و افتتاح شده است.

حائری خاطرنشان کرد: تکمیل رینگ 400 کیلوولت در ناحیه شرقی کشور ، بهبود ثبات و قابلیت اطمینان شبکه برق در استان و جنوب شرق ، کاهش تلفات شبکه و تأمین نیاز صنایع جدید در سیستان و بلوچستان در سال “جهش تولید” است. از جمله مزایای این پروژه است.

وی افزود: اگرچه این طرح اشتغال 60 نفر را به طور مستقیم تخمین زده اما با بهره برداری از این خط زیرساخت های لازم را برای راه اندازی بسیاری از صنایع در استان فراهم کرده است که نوید حل بسیاری از مشکلات اشتغال در آینده نزدیک را می دهد “

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: پس از اصلاح سازوکار ادامه ساخت این پروژه برای اولین بار در صنعت برق کشور از روش تأمین مالی از فروشنده استفاده شد.

وی ادامه داد: بهبود سازوکار این پروژه برای تهیه سیم Swap که بالغ بر سه هزار و پانصد تن از طریق تأمین مالی فروشنده بوده و بالغ بر یک هزار و پانصد میلیارد ریال بوده است که موجب صرفه جویی قابل توجه و زمان ریالی نسبت به جاری. دنبال کرد

حائری به سایر پروژه های افتتاحیه هفته سی ام پویش “هر هفته AB-Iran” اشاره کرد و گفت: بهره برداری از یک خط نادر 400 کیلوولت که برای اولین بار در برق کشور با روش EPC اجرا شد.

وی ادامه داد: این خط 50 کیلومتری برای ایجاد زیرساخت برای انتقال انرژی تولید شده در نیروگاه بادی به شبکه سراسری ساخته شده است.

معاون وزیر انرژی در امور برق و انرژی گفت: “یکی از مزایای این پروژه امکان صادرات برق تولید شده توسط مزارع بادی به افغانستان ، تأمین بخشی از نیازهای مصرفی استان و افزایش سهم تولید در است. استان ، کاهش تلفات شبکه و ایجاد زیرساخت های سرمایه گذاری در منطقه “

وی با بیان اینکه اجرای پروژه EPC از نظر زمان و هزینه حدود 37٪ صرفه جویی کرد گفت: این خط همراه با یک پست موقت با 63 کیلوولت مایل نادر به ارزش 1.020 میلیارد ریال به پایان رسید.

حائری گفت: بهره برداری از فاز اول نیروگاه رشد آسایش به عنوان اولین نیروگاه خصوصی در سیستان و بلوچستان با ظرفیت تولید 11 مگاوات به ارزش 2700 میلیارد ریال ، بهره برداری از فاز دوم نیروگاه مگاواتی سراوان از 50 وات چندین نیروگاه سیار دولتی در کشور ارزش 2000 میلیارد ریال ، ساخت 60 کیلومتر مدار خط 63 کیلوولت و پست 63 کیلوولت Chanf در منطقه نیکسار به ارزش 260 میلیارد ریال ، توسعه پستهای 63 کیلوولت خاتم الانبیا ایرانشهر ، 63 کیلوولت نیک شهر ، 63 کیلوولت رحمت آباد سیب سوران ، 63 کیلو ولت امام علی (ع) زاهدان ، 63 کیلوولت طرح چابهار ، افزایش ظرفیت بانکهای خازنی در پستهای میلک و سرباز و همچنین دفع پست 63 کیلوولت نیک شهر به ارزش بیش از 351 میلیارد ریال ، از جمله برنامه های افتتاح و توسعه برق این منطقه از سیستان و بلوچستان است.

وی گفت: کمک به رفع افت ولتاژ ، تنظیم بار توزیع منابع تغذیه و پستهای منطقه ، کاهش تلفات ، تأمین برق پایدار و مطمئن ، امکان برق رسانی به روستاهای بی قدرت منطقه ، از بین بردن افت ولتاژ موجود شبکه های روستایی در منطقه چانگ و جلوگیری از نوسانات ولتاژ. بخش خصوصی یکی از مزایای برنامه های اجرایی است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا