بین المللی

زنی که برای ایرانی‌ها آشناست؛سکان امنیت اروپا را به دست می‌گیرد

خبرگزاری د. P. آ آلمان گفت که شورای وزیران اتحادیه اروپا شب گذشته به اتفاق آرا اشمیت 60 ساله را به عنوان دبیرکل سازمان امنیت و همکاری در اروپا منصوب کرد. وی متولد 1960 است و از سال 1988 در دولت های مختلف آلمان کار کرده است ، از جمله در آکادمی دیپلماتیک بین المللی و حقوق اروپا و روابط بین الملل. اشمیت از سال 2003 تا 2005 مسئولیت کارکنان سیاسی وزارت خارجه در برلین را بر عهده داشت و از سال 2006 تا 2010 وی مدیر برنامه ریزی سیاست و واحد هشدار زودرس در دبیرخانه عمومی شورای اتحادیه اروپا در بروکسل بود.

اشمیت به خوبی با موضوعات سیاست خارجی ، از جمله به عنوان مذاکره کننده اصلی اتحادیه اروپا در توافق هسته ای با ایران (2015) ، و در سالهای اخیر به عنوان رئیس دبیرخانه عمومی خدمات اقدام خارجی اروپا (EEAS) کاملاً آشنا است ، بنابراین نقش کلیدی دارد او در دیپلماسی اتحادیه اروپا بازی کرد.

هایکو ماس ، وزیر امور خارجه آلمان ، که کشورش ریاست دوره ای شورای اروپا را دارد ، گفت: “من نمی توانم فردی بهتر از هلگا اشمید را برای توانمند سازی سازمان امنیت و همکاری در اروپا تصور کنم.” هلگا اشمید یک دیپلمات برجسته است و افراد زیادی در سطح او در اروپا حضور ندارند.

به گفته دیپلمات ها ، سمت های مهم دیگری در این سازمان شناسایی شده اند که از ماه ژوئیه به دلیل اختلاف نظر بین کشورهای عضو سازمان امنیت و همکاری در اروپا خالی مانده اند.

Mateo Macacci ایتالیایی قبلاً تابع سازمان امنیت و همکاری در اروپا (ODHIR) است. وزیر خارجه پیشین قزاقستان همچنین گایرات عبدالرحمان اف به عنوان کمیساریای عالی در امور اقلیت های ملی منصوب شد و ماریا ترزا ریبیرو پرتغالی نماینده سازمان امنیت و همکاری در آزادی رسانه ها خواهد بود.

سازمان امنیت و همکاری در اروپا (OSCE) بزرگترین سازمان امنیتی منطقه ای است که مأموریت آن حفظ ثبات ، صلح و دموکراسی است و از 57 کشور در اروپا ، آمریکای شمالی و آسیای مرکزی عضو است. این سازمان مستقر در وین دارای مأموریت هایی از جمله نظارت غیرنظامی بر درگیری ها در شرق اوکراین است.

هلگا اشمید کیست؟

اشمیت از سال 1991 تا 1994 مسئول مطبوعات و امور عمومی سفارت آلمان در واشنگتن بود. از 1994 تا 1998 ، اشمیت به عنوان مشاور سیاسی كلاوس كینكل وزیر خارجه وقت آلمان كار می كرد. وی از سال 1998 تا 2000 همان سمت وزیر خارجه یوشکا فیشر را بر عهده داشت. بین سالهای 2000 و 2005 ، دیپلمات آلمانی سمت های مختلف ارشد در وزارت امور خارجه برلین را بر عهده داشت و از 2003 تا 2005 رئیس ستاد و رئیس ستاد بود.

در سال 2006 ، اشمید مدیر برنامه ریزی سیاست و هشدار زودهنگام ، نماینده عالی سیاست خارجی مشترک امنیتی و خاویر سولانا در دبیرخانه عمومی شورای اتحادیه اروپا در بروکسل شد.

پس از تأسیس سرویس اقدام خارجی اروپا در سال 2010 ، وی به عنوان معاون دبیر کل در امور سیاسی منصوب شد. وی با این عنوان درگیر مذاکرات درباره برنامه هسته ای ایران است. وی مسئول مذاکرات با عباس اراکچی و ادامه بحث های سطح بالا در حالی که گفتگوهای فنی ادامه داشت ، بود.

این دیپلمات آلمانی در سپتامبر سال 2020 به پیشنهاد هایکو ماس وزیر امور خارجه و آنگلا مرکل صدراعظم به عنوان دبیرکل سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) معرفی شد. وی رسماً دبیر کل این سازمان شد.

310 310

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا