اقتصادی

زنگ خطر برای صادرات محصولات کشاورزی ایران به صدا درآمد

رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران می گوید هشدار صادرات محصولات کشاورزی ایران صادر شده است.

به گزارش مجله زنده خبری ، در سال هایی که به دلیل تحریم های اقتصادی آمریکا فروش نفت ایران در بازارهای بین المللی کاهش یافت ، یکی از رویکردهای اصلی دولت استفاده از ظرفیت صادرات غیرنفتی بود. در سالهای اخیر ، بخش قابل توجهی از ارز مورد نیاز برای واردات کالاهای اساسی از طریق صادرات نفت به دست آمده است و اگرچه در طول فوران تاج ، تجارت با ایران مانند بسیاری از کشورها کاهش یافته است ، اما در دو ماه اول سال جاری ، دوباره روند صعودی صادرات آغاز شده است.

با این وجود اظهارات فعالان اقتصادی ایران نشان می دهد صادرات ایران با دو تهدید همزمان روبرو است. از طرف دیگر ، در سال های اخیر ، تنوع بازارهای صادراتی کشور به شدت کاهش یافته است و با حذف چین ، عراق ، امارات متحده عربی ، ترکیه و افغانستان ، صادرات ایران به سایر کشورها عملا بسیار ناچیز است. از طرف دیگر ، اگرچه صادرات نفت ایران جدا از فروش نفت خام مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد ، اما بخش مهمی از این سبد صادراتی هنوز متعلق به شرکت های نفتی است و این توانایی فعالیت در سایر مناطق از جمله صادرات محصولات کشاورزی را محدود می کند.

جمشید نفر ، رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران ، گفت که نه صادرات محصولات کشاورزی رضایت بخش است و نه بررسی آمار نشان می دهد که ما در این زمینه به تراز تجاری مثبت نزدیک هستیم.

وی در وب سایت اتاق بازرگانی تهران گفت: “اگرچه تجارت با کشورهای همسایه همیشه یک فرصت و ظرفیت ایده آل برای کشور است و بازار این کشورها در هر شرایطی می تواند به رشد تجارت خارجی ایران کمک کند ، اما این وضعیت خطراتی را نیز به همراه دارد. و در صورت بروز تنش های ناگهانی در روابط سیاسی با این کشورها یا چالش های اقتصادی متقابل ، این حجم می تواند به طور کامل از بازار صادرات ایران حذف شود و به راحتی قابل جبران نیست.

وی با تأکید بر اینکه کشور برای صادرات به بازارها و کالاهای متنوعی نیاز دارد ، افزود: چرا تجارت خارجی ایران در چند سال اخیر به چند بازار خاص محدود شده است و مشتقات نفتی بیشترین سهم را در سبد صادرات غیرنفتی کشور دارند؟ عمدتا به دلیل تحریم های خارجی است. “و این وضعیتی است که به بخش تجارت کشور تحمیل شده است.

رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران با اعلام اینکه تراز تجاری منفی در بخش کشاورزی در سال گذشته به 5 میلیارد دلار رسید ، افزود: این رکورد برای کشوری عظیم مانند ایران قابل قبول نیست و دارای چهار فصل آب و هوایی است. “در سطح مدیریت در کشور ، مسئله کشاورزی و استفاده از ظرفیت این بخش در جهت تحول اقتصادی به خوبی پرداخته نشده است.

به گفته جمشید نفر ، چالش خطرناک کنونی در بخش کشاورزی ، بحران کمبود آب است که اگر در سطح ملی حل نشود ، تهدیدی جدی برای اقتصاد کشور محسوب می شود.

مهدی علیپور ، عضو سابق اتاق بازرگانی ایران در گفت وگو با مجله زنده خبری ، اظهار داشت: از زمان شیوع ویروس کرونا ، کشورها نسبت به اصول بهداشتی بسیار سختگیرانه عمل کرده اند و این امر برای صادرکنندگان محصولات کشاورزی ایران است که به طور سنتی سالها کار کرد قرار دادن محصولات آنها در بازار تهدیدی جدی است.

وی ادامه داد: علاوه بر این ، برای اجرای پروتکل های بهداشتی و اطمینان از سلامت محصولات به کامیون های یخچال دار احتیاج داریم که متاسفانه در کشور تعداد بسیار کمی وجود دارد و به دلیل محدودیت واردات و تقاضای فزاینده در ماه های اخیر ، رقم قیمت آنها به شدت افزایش یافته است برای حضور پررنگ در این بازار باید هر چه سریعتر چنین آماده سازی هایی انجام شود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا