اقتصادی

افت متوسط آبخوان لرستان به ۷۰ سانت رسید

مجله زنده خبری / لرستان مدیرعامل شرکت آب منطقه ای لرستان گفت: کاهش بارندگی طی سال آبی جاری باعث کاهش جدی منابع آب زیرزمینی و تخلیه رودخانه ها در استان شده است.

داریوش حسنع نژاد امروز ، هفتم تیرماه اظهار داشت: طبق اعلام سازمان هواشناسی ، میانگین بارندگی در استان از آنلاین تا ژوئن سال جاری 344 میلی متر بوده است که 43 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل و 39 درصد کمتر از میانگین آماری است.

وی افزود: کاهش شدید بارندگی (باران و برف) در سال آبی جاری منجر به کاهش جدی منابع آب زیرزمینی استان و تخلیه رودخانه ها شده است ، به طوری که تخلیه رودخانه های اصلی استان در خرداد ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به طور متوسط ​​69٪ و در مقایسه با متوسط ​​طول دوره آماری 79٪ و حتی بسیاری از رودخانه ها از جمله بخشهای کشکان ، سیلاخور ، مادیان رود ، کاکاشرف و … با کاهش 100 درصدی تخلیه های خشک شده بالا

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای لرستان خاطرنشان کرد: رودخانه کشکان در پلدختر با دبی 4.2 متر مکعب در ثانیه نسبت به سال گذشته (23 متر مکعب در ثانیه) حدود 82 درصد و نسبت به خرداد امسال کاهش یافته است. حدود 87٪

حسناژاد افزود: دبی ، چشمه های منتخب استان ، در ژوئن 1400 نسبت به سال گذشته 58 درصد و نسبت به بلند مدت 54 درصد کاهش یافته است که در ماه های آینده حتی بیشتر می شود و به عنوان مثال کاهش سطح اب.

وی اظهار داشت: متوسط ​​سطح آب زیرزمینی در مناطق تعادل استان در خرداد 1400 نسبت به خرداد 99 حدود 1.4 متر کاهش یافته است که معادل حجم حدود 104.4 میلیون متر مکعب است که نشان دهنده کاهش بیش از 600 درصدی در مقایسه است تا سال گذشته …

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای لرستان ادامه داد: متوسط ​​افت سطح آب های زیرزمینی استان در ماه گذشته به 70 سانتی متر رسیده و این شیب تند کاهش حجم آب های زیرزمینی را نشان می دهد.

حسن نژاد گفت: دشت آسترینان با حدود 3.5 متر افت سطح آب و کسری مخزن حدود 10 میلیون متر مکعب و سپس دشت بروجورد-دورود با حدود 2.3 متر افت و کسری مخزن حدود 44 میلیون متر مکعب مکعب در ژوئن 1400 نسبت به ژوئن 1999 بیشترین تغییر را در سطح آبهای زیرزمینی دارند.

وی افزود: همچنین سطح آبهای زیرزمینی استان از 20 سال گذشته تا پایان سالهای 98-99 به طور متوسط ​​حدود 2 متر و کسری مخزن حدود 90 میلیون متر مکعب کاهش یافته است که معادل افت سالانه حدود 0.1 متر (10 سانتی متر) و کسری است. “این مخزن حدود 5 میلیون متر مکعب است که روند نزولی منابع آب زیرزمینی در این استان را نشان می دهد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا