اقتصادی

کاهش صدور مجوز و اشتغال پروانه بهره‌برداری‌ معادن

گزارش عملکرد دو ماه اول امسال و مقایسه آنها با مدت مشابه سال گذشته ، در بخش معدن مجوزهای استخراج فقط دارای آمار منفی است و علاوه بر این که تعداد مجوزهای صادر شده برای آن کاهش یافته است ، 41 کاهش بیش از دو ماه سال 1399 در این زمینه مشغول بود.

به گزارش مجله زنده خبری ، براساس گزارش وزارت صنعت ، معدن و تجارت (سمت) ، میزان پروانه های استخراج معادن (به استثنای پروانه بهره برداری) و هزینه عملیات اکتشاف در دو ماه نخست سال جاری در مقایسه با دو ماه اول ماه های 1399 از طرف دیگر ، به دلیل مجوز فعالیت و صدور این پروانه ، سطح اشتغال در معادن کاهش یافته است.

طی دو ماه ، 1400 معادل 138 پروانه اکتشاف صادر شده است که در مقایسه با 127 پروانه اکتشاف صادر شده در مدت مشابه سال گذشته ، 8.7 درصد افزایش داشته است.

همچنین ، در مدت یاد شده امسال ، با افزایش 21 درصدی صدور گواهینامه های کشف سنگ معدن ، 75 عنصر از این پروانه استخراج صادر شده است ، در حالی که در کل ، در آوریل و مه سال 1399 ، تقریباً 62 عنصر گواهی برای گشایش صادر شده است.

طبق آمار وزارت صمت در صدور پروانه بهره برداری در دو ماه نخست امسال ، نسبت به مدت مشابه سال گذشته ، فقط صدور پروانه بهره برداری منفی بوده و 18.8 درصد از 80 به 65 کاهش یافته است.

کاهش دیگر گزارش مربوط به میزان اشتغال ناشی از صدور پروانه بهره برداری است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 5.3 درصد کاهش یافته است. در حالی که در دو ماه اول سال گذشته 769 نفر شاغل بودند ، این تعداد برای مدت مشابه امسال به 728 نفر رسید.

286 میلیارد ریال برای اکتشاف هزینه شده است

سرمایه صرف شده در عملیات اکتشاف در دو ماه نخست امسال 113.4 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است. سرمایه مجوزهای صادر شده برای گواهینامه های استخراج معادل هزینه عملیات اکتشاف در مدت مشابه امسال 286 میلیارد ریال بوده در حالیکه 134 میلیارد ریال برای مدت مشابه سال گذشته هزینه شده است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا