بین المللی

کمک آمریکا به مصر در گرو بهبود وضعیت حقوق بشر

منابع دیپلماتیک مصر گفتند که تماس هایی بین قاهره و واشنگتن برای بررسی موضع وزارت خارجه آمریکا در مورد 300 میلیون دلار کمک به مصر وجود دارد. مبلغ بستگی به بهبود وضعیت حقوق بشر در مصر دارد ، اما حلقه نزدیک به رئیس جمهور این کشور امیدوار است که به نوعی این کمک را دریافت کند.

به گزارش مجله زنده خبری ، به نقل از وب سایت العربی الجدید ، منابع دیپلماتیک مصر اعلام کردند که تماس هایی بین قاهره و واشنگتن برای بررسی موضع وزارت خارجه آمریکا درباره کمک 300 میلیون دلاری مصر برقرار شده است. این مبلغ بخشی از کمک های سالانه ایالات متحده است و پرداخت آن به تصمیم آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا بازگردانده می شود. این مبلغ در صورت مشاهده تغییرات در تعامل دولت مصر با حقوق بشر و امور عمومی پرداخت می شود. بلینکن باید تصمیم خود را تا پایان ماه سپتامبر اعلام کند ، در حالی که برخی از دموکرات ها و اعضای کنگره خواستار تعویق هستند ، زیرا رئیس جمهور جو بایدن در مبارزات انتخاباتی خود وعده داده بود که سیستم های سرکوبگر تعاملی نیستند و ارزش های دموکراتیک را ترویج نمی کنند ، اما از سوی دیگر ، دولت مصر هیچ پیشرفتی در زمینه های مورد مطالعه داخلی نداشته است.

پس از موافقت بایدن با پرداخت 410 میلیون دلار به مصر ، اختلاف دوم در کاخ سفید و رهبران دموکرات بر سر واجد شرایط بودن مصر برای دریافت 1.3 میلیارد دلار کمک سالیانه آمریکا به راه افتاد. این مخالفان حتی سعی کرده اند گام هایی را بردارند تا نشان دهند واشنگتن دستکاری پرونده های حقوق بشر توسط مصر را نمی پذیرد و باید به همه خواسته های آمریکا پاسخ دهد.

در ماه ژوئیه ، تیم سخت گیر ضد رژیم مصر ، تامارا کومان وایتز ، دستیار مدیر آژانس توسعه بین المللی ایالات متحده (USAID) در خاورمیانه را برای رسیدگی به کمک های آمریکا به مصر منصوب کرد. ویتس پیش از این در بهار عربی در خاورمیانه و خاورمیانه در وزارت خارجه آمریکا کار می کرد و از زمان کودتای ژوئیه 2013 سابقه طولانی در مخالفت با سیاست های دولت مصر دارد.

اگرچه سامانتا پاور ، رئیس آژانس ، به دلیل مخالفت با سیاست های عبدالفتاح السیسی ، رئیس جمهور مصر در طول و پس از نمایندگی آمریکا در شورای امنیت مشهور است ، اما او به دنبال پیوند کمک ها به کشورهای دارای دموکراسی و انتقال قدرت بوده است. عواملی بر روابط آمریکا و مصر تأثیر منفی نگذاشته است.

منابع مصری گفتند که تماس های اخیر ضرورت انجام برخی اقدامات قابل توجه در پرونده حقوق بشر را در هفته های آینده برای کاهش فشار بر دولت آمریکا مشخص کرده است. در عین حال ، با توجه به طرحی که دولت بایدن برای اجرای آن در خاورمیانه لازم می داند ، تا حدی به دلیل میانجیگری مصر در روند صلح قاهره و ادغام مداوم آن با رژیم صهیونیستی ، پیامهای دلگرم کننده ای مبنی بر کمک کامل آمریکا برای مصر بدون انسداد به آن ادامه می دهد. قسمتی از آن وجود دارد.

منابع گفتند یکی از توصیه هایی که مصر از محافل “دوستانه” خود در ایالات متحده دریافت می کند ، بستن پرونده شماره 173 جامعه مدنی با بودجه خارجی ، آزادی تعدادی از بازداشت شدگان برجسته و اجرای سریع استراتژی حقوق بشر است. بشریت باید در سطح ملی اعلام شود ، اما مقامات مصری معتقدند که در شرایط کنونی همه این اقدامات بسیار ضروری هستند و نمی خواهند فوراً به خواسته های غرب پاسخ دهند.

منابع می افزایند که اگرچه وضعیت در سرزمین های فلسطین ، تغییرات مختلف منطقه ای ، دیدگاه بایدن و تیمش درباره خاورمیانه پس از دونالد ترامپ ، رئیس جمهور سابق و تمایل او برای رهایی منطقه از قطبش های شدید بین متحدان واشنگتن ، ارتباط مستقیم بین کاخ سفید است. و ایالات متحده سیسی را ایجاد کرده اند ، اما حلقه سیسی هنوز نمی خواهد علاقه بایدن به مصر را آزمایش کند. این دور بر ماهیت مواردی تمرکز دارد که بر روابط از نظر حقوقی ، سیاسی ، استراتژیک و نظامی تأثیر می گذارد. در واقع ، حلقه Sisi نمی خواهد نادیده گرفته و به این برندگان امتیاز دهد ، اما ترجیح می دهد این نقاط را به موضوعات جدید یا مواردی که در دستور کار سیستم نیست محدود کند.

از جمله برنده هایی که دولت مصر از آنها حمایت می کند و در مذاکرات با دولت بایدن ارزشمند می داند ، نامزدهای زندانیان سیاسی ، جنایتکاران و شهروندان آمریکایی هستند که از سفر به این کشور منع شده اند. دولت مصر ترجیح می دهد این مسائل را به تدریج و بر اساس اهمیت سیاسی و همچنین هنگام اعمال فشار نادیده بگیرد.

بایدن پیشتر با انتقاد از وضعیت بازداشت شدگان در مصر ، مرگ مصطفی قاسم ، شهروند مصری-آمریکایی در زندان مصر را محکوم کرد و از دولت ترامپ برای حل نشدن مشکل انتقاد کرد. وی سپس در توییتی محبوب در جولای 2020 به سیسی و ترامپ حمله کرد و او را متهم کرد که محمد عمشا را به مدت 468 روز در زندان های مصر نگه داشته است. بایدن تهدید کرده است که در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با سیسی رفتار متفاوتی خواهد داشت و می گوید دیگر هیچ نشانه سفیدی برای دیکتاتور محبوب ترامپ وجود نخواهد داشت.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا