اجتماعی

از برگزاری جلوه سوگ تا اجرای آواها و آیین‌های عزاداری اقوام ایرانی

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در آستانه ماه محرم و ایام سوگواری سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) برنامه های این سازمان با عنوان “تجلی عزاداری” را تشریح کرد.

به گزارش مجله زنده خبری ، در آستانه ماه محرم و ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) ، سید علیرضا فاطمیان پور معاون شهرداری سازمان فرهنگی هنری تهران برنامه های این سازمان در ماه محرم را تشریح کرد. و صفر به او گفت: در 23 عنوان با شعار “بسته بندی عطر سیب و طراوت روح کردی شهر” ارائه شده است.

وی عزاداری را “تجلی عزاداری” اصلی ترین برنامه سازمان فرهنگی هنری محرم دانست و گفت: این برنامه در محرم در 22 بوستان و فرهنگسرای 22 منطقه تهران با 246 اجرا در محرم برگزار می شود. اجرای تعزیه ، روایت و صفحه خوانی با عنوان “تعزیه خورشید” ، اجرای سرودها و آیین های عزاداری مردم ایران در قالب برنامه “نی ناله” ، تجلیل از خانواده بزرگ شهدا در برنامه “مهرآیین” ، توزیع مجموعه پنج جلدی کتاب های داستان کودک ، همراه با مسابقه قصه گویی به نام “بچه های عاشورا” و نوشتن شعار بر روی شیشه ماشین در برنامه تابلو حسینی ، بخشی از این عزاداری است.

فاطمیان پور افزود: ویژه برنامه تکیه در نظر گرفته شده است تا بر اساس رویه های بهداشتی فضای مناسبی را برای هیئت های مذهبی فراهم کند و از این طریق فضاهای باز مانند مراکز فرهنگی تهران ، پارک ها ، مدارس و امامزاده ها در اختیار هیئت های نامزد قرار می گیرد.. متقاضیان می توانند برای اعلام درخواست خود به سایت عزاداری به نشانی jelveyesoog.farhangsara.ir مراجعه کرده یا با شماره 1837 تماس بگیرند.

وی گفت: برنامه های آیینی و مردمی در میدان امام حسین (ع) نیز هر ساله به طور معمول برگزار می شود که شامل تجمع نوزادان حسین ، مراسم حضرت رقیه (س) ، تجمع عزاداران در ایام تاسوعا و عاشورا و … تجمع افغانهای مقیم تهران همچنین نوزدهمین رویداد فرهنگی عطر سیب در میدان امام حسین (ع) از 11 تا 17 مرداد به منظور ارائه محصولات و خدمات به محافل حسینی در تهران برگزار شد.

فاطمیان پور از برگزاری پانزدهمین دوره مسابقات نوگلان حسینی خبر داد و گفت: در این مسابقات دانش آموزان سه مقطع ابتدایی ، راهنمایی و متوسطه با رعایت اقدامات بهداشتی در رشته مداحی با هم به رقابت می پردازند. اسکن “علمدار” نیز با تولید و توزیع پرچم ها و علائم نصب ورودی خانه ها و اتومبیل های داوطلبان انجام می شود.

وی ادامه داد: نهضت بلوندا نیز به برپایی هیئت های جوانان در شهر تهران و برگزاری مراسم در کوچه چهارپا خواندن با منبر یک دقیقه ای اختصاص دارد. هنگام اسکن حرم خوان ، خدمات حرم خانگی به صورت حضوری یا عملی به کاندیداها ارائه می شود و مراسم تجلیل از 10 شخصیت حسینی در تهران تحت عنوان “پرده عاشقان” برگزار می شود.

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری به تولید آثار هنری مختلف جهت چاپ در فضای مجازی به مناسبت ماه های محرم و صفر اشاره کرد و گفت:. “آلبوم آوازی محرم” با خوانندگی سید محسن حسینی ، مهدی محمدی ، متین رضوانی پور و صادق شیخ زاده ، سخنان سید محمدحسین موسوی تبار و با اشعار غزاله شریفیان ، سید وحید سمنانی ، آئیه معبری از سعید موذری مدیریت موسیقی را بر عهده خواهد داشت. سازمان فرهنگی هنری

وی ادامه داد: قسمت طنز جدید “چهل سردار” با موضوع عزاداری مرحوم سید آزادگان ابوترابی فرد در زمان اسارت تولید و منتشر می شود. همچنین بسته گرافیکی اکولوژیکی «حسینیه به وسعت یک شهر» به منظور ایجاد فضای شهری تولید شده و در پرتال ها و بیلبوردهای شهری به نمایش در می آید. بسته مجازی محصولات “سری دوستانه” نیز به تولید و انتشار محصولات و محتوا در فضای مجازی در قالب های مختلف اختصاص دارد.

فاطمیان پور افزود: اسکن “درود بر حسین (ع)” برای ترویج فرهنگ سلام امام حسین (ع) برای کودکان پس از نوشیدن آب انجام می شود و در نهایت نشان “سلام حسین” به کودکان درگیر در این طرح اهدا می شود. اسکن کردن عزاداری حسین (ع) نیز برای نوجوانان برگزار می شود و نوجوانان علاقه مند می توانند در قسمت های قصه گویی ، تعزیه و قصه گویی با یکدیگر رقابت کنند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر ، وی در پایان گفت: مراکز منتخب سازمان فرهنگی هنری در قالب برنامه “شهر حسینی” فعالیت های فرهنگی و مذهبی را انجام داده و محتوا را برای چاپ در فضای مجازی همچنین ، برنامه اسحاق الحسین (ع) با هدف انجام فعالیت های جهادی در مناطق فقیرنشین و توزیع غذا بین نیازمندان ، جمع آوری کمک های مالی برای پرداخت هزینه درمان بیماران نیازمند ، پخت غذا و سخاوتمندانه ، تولید و توزیع ماسک به صورت رایگان و پرداخت صورت حساب رسمی افراد نیازمند. قطعات دارد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا